MZDR 14600/2021-2/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Praha 12. dubna 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“) a § 2 odst.
1 zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“), nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. b) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. a podle § 2
odst. 2 písm. f) zákona č. 94/2021 Sb. k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí
vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem SARS-CoV-2 toto
mimořádné opatření:
I.
S účinností ode dne 19. dubna 2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného
opatření se omezuje provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje:
1. provoz vysokých škol podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách
a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších
předpisů, včetně zahraničních vysokých škol a jejich poboček působících na území
České republiky (dále jen „vysoké školy“), a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
studentů na výuce a zkouškách, účastní-li se v jeden čas zkoušky v místnosti více
než 10 osob, při studiu na vysoké škole a účastníků kurzů celoživotního vzdělávání;
zákaz osobní přítomnosti studentů podle tohoto bodu se nevztahuje na:
a) účast na klinické a praktické výuce a praxi studentů všech ročníků studijních
programů všeobecné lékařství, zubní lékařství, farmacie a dalších zdravotnických
studijních programů a studentů vykonávajících pedagogickou praktickou výuku a praxi
v mateřských, základních a středních školách nebo školských zařízeních pro výkon
ústavní a ochranné výchovy a
b) účast na individuálních konzultacích nebo při poradenských službách
(pouze jeden student a jeden akademický pracovník nebo jiná osoba),
2. provoz vysokých škol, a to tak, že zakazuje poskytování ubytování studentům
vysokých škol, kteří mají na území České republiky jiné bydliště, v ubytovacích zařízeních
vysokých škol, s výjimkou studentů, kteří se mohou účastnit vzdělávání podle bodu
1,
3. provoz středních a vyšších odborných škol a konzervatoří podle zákona
č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání
(školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že zakazuje osobní přítomnost
žáků a studentů na středním a vyšším odborném vzdělávání ve školách a vzdělávání
v konzervatoři podle školského zákona, s výjimkou:
a) škol zřízených při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy,
b) škol zřízených Ministerstvem spravedlnosti,
c) praktického vyučování a praktické přípravy žáků a studentů zdravotnických
oborů ve zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb,
d) žáků v oboru vzdělání Praktická škola jednoletá a Praktická škola dvouletá,
e) individuální konzultace (pouze jeden žák nebo student a jeden pedagogický
pracovník),
f) skupinové konzultace žáků posledních ročníků a žáků čtvrtých ročníků
šestiletých vzdělávacích programů v konzervatoři anebo žáků ohrožených školním neúspěchem
z jiných ročníků, a to v maximálním počtu 6 žáků v jedné skupině,
g) konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek, absolutorií a mezinárodně
uznávaných zkoušek, a to za účasti nejvýše 20 osob v místnosti,
h) konání zkoušek na vyšších odborných školách za účasti nejvýše 10 osob
v místnosti,
i) konání komisionálních opravných a komisionálních náhradních zkoušek
na středních školách a v konzervatořích,
j) praktického výcviku v řízení motorových vozidel žáků a studentů v rámci
jejich odborné přípravy v oborech vzdělávání, u kterých je získání řidičského oprávnění
určených skupin součástí vzdělávání podle Rámcového vzdělávacího programu nebo školního
vzdělávacího programu,
s tím, že prezenční výuka musí probíhat v neměnných třídách, odděleních
nebo skupinách žáků nebo studentů, s výjimkou skupinové konzultace podle písmene
f),
4. provoz základních škol podle školského zákona, a to tak, že se zakazuje
osobní přítomnost žáků na základním vzdělávání v základní škole, s výjimkou:
a) základní školy při zdravotnickém zařízení,
b) škol zřízených při zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné
výchovy,
c) dětí v přípravné třídě,
d) žáků 1. stupně ve škole, ve které je počet žáků 1. stupně nejvýše 75
žáků, pokud je budova tohoto 1. stupně stavebně oddělena od budovy 2. stupně základní
školy, a to včetně školní jídelny,
e) žáků 1. stupně ve škole, která nesplňuje podmínky podle písmene d),
a to způsobem, že se vzdělávání v lichém týdnu neúčastní první polovina tříd a v
sudém týdnu neúčastní druhá polovina tříd (při lichém počtu tříd lze počet zaokrouhlit),
f) dětí v přípravném stupni základní školy speciální,
g) základních škol nebo tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona,
h) individuální konzultace (pouze jedno dítě nebo žák, jeden pedagogický
pracovník a případně zákonný zástupce),
i) skupinové konzultace žáků 2. stupně ohrožených školním neúspěchem anebo
žáků 9. tříd podle jejich potřeby vyhodnocené školou v předmětech potřebných pro
přijímací zkoušky, a to v nejvyšším počtu 6 žáků v jedné skupině,
s tím, že prezenční výuka musí probíhat v neměnných třídách dětí nebo žáků,
s výjimkou skupinové konzultace podle písm. i),
5. provoz mateřských škol podle školského zákona, a to tak, že se zakazuje
osobní přítomnost dětí na předškolním vzdělávání v mateřské škole, s výjimkou
a) dětí, které plní povinné předškolní vzdělávání s tím, že mohou být vzdělávány
pouze v neměnných skupinách nejvýše 15 dětí,
b) mateřských škol a tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona
a
c) mateřské školy při zdravotnickém zařízení.
6. provoz základních uměleckých škol, jazykových škol s právem státní jazykové
zkoušky podle školského zákona a vzdělávacích institucí poskytujících jednoleté kurzy
cizích jazyků s denní výukou podle zákona č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře,
ve znění pozdějších předpisů, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost žáků nebo
účastníků na základním uměleckém vzdělávání v základní umělecké škole, na kurzech
cizích jazyků s denní výukou ve vzdělávacích institucích a na jazykovém vzdělávání
v jazykové škole s právem státní jazykové zkoušky, s výjimkou:
a) státní jazykové zkoušky za účasti nejvýše 10 osob v místnosti,
b) individuální konzultace (jeden žák nebo účastník a jeden pedagogický
pracovník),
c) individuální prezenční výuky (jeden žák nebo účastník a jeden pedagogický
pracovník),
7. provoz středisek volného času, a to tak, že se zakazuje osobní přítomnost
dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání, s výjimkou:
a) individuální konzultace (jeden účastník a jeden pedagogický pracovník)
a
b) individuální prezenční výuky (jeden účastník a jeden pedagogický pracovník).
8. provoz školních klubů a školních družin, a to tak, že se zakazuje osobní
přítomnost dětí, žáků a studentů a jiných účastníků na tomto zájmovém vzdělávání,
s výjimkou dětí a žáků, kteří se mohou účastnit prezenční výuky podle tohoto mimořádného
opatření, a to za podmínky, že v oddělení nebo skupině jsou přítomni děti nebo žáci
pouze z jedné neměnné třídy prezenční výuky,
9. provoz školských výchovných a ubytovacích zařízení, a to tak, že se zakazuje
poskytování ubytování žákům škol a studentům vyšších odborných škol podle školského
zákona, kteří mají na území České republiky jiné bydliště, ve školských výchovných
a ubytovacích zařízeních (domov mládeže, internát), s výjimkou žáků a studentů, kteří
se mohou účastnit vzdělávání podle tohoto mimořádného opatření, a zakazuje školu
v přírodě a školní výlety,
10. provoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol tak, že součástí vzdělávání není zpěv, s výjimkou oborů základního uměleckého
vzdělávání, středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů vysokých
škol, ve kterých je zpěv stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného vzdělávacího
nebo studijního programu, a to za osobní přítomnosti nejvýše 6 žáků nebo studentů
v místnosti, umožňují-li jiná omezení přítomnost takového počtu žáků nebo studentů,
11. povoz škol a školských zařízení podle školského zákona a provoz vysokých
škol, a to tak, že zakazuje sportovní činnosti jako součást vzdělávání, s výjimkou:
a) mateřských škol,
b) oborů středního a vyššího odborného vzdělávání a studijních programů
vysokých škol, ve kterých je sportovní činnost stěžejní součástí rámcového nebo akreditovaného
vzdělávacího či studijního programu,
12. provoz mateřských, základních a středních škol, konzervatoří, vyšších odborných
škol a školských zařízení tak, že vstup třetích osob (mimo dětí, žáků, studentů nebo
účastníků a zaměstnanců) do prostor školy nebo školského zařízení je možný jen v
nezbytně nutných případech, s tím, že se omezí kontakt třetích osob s osobami v prostorách
školy nebo školského zařízení,
13. konání
a) přijímacích zkoušek na vysoké školy, vyšší odborné školy, střední školy
a konzervatoře tak, že se mohou konat pouze za účasti nejvýše 20 osob v místnosti
a
b) nostrifikační zkoušky podle školského zákona tak, že se mohou konat
pouze za účasti nejvýše 10 osob v místnosti,
14. v mateřských školách, školních družinách a školních klubech tak, že
se umožňuje osobní přítomnost na vzdělávání dětem mateřských škol v mateřské škole
a žákům 1. stupně základních škol ve školní družině nebo školním klubu, jejichž zákonní
zástupci jsou
a) zdravotničtí pracovníci poskytovatelů zdravotních služeb,
b) pedagogickými pracovníky, kteří zajišťují prezenční vzdělávání v mateřské
škole, základní škole, školní družině, školním klubu, v oborech vzdělání Praktická
škola jednoletá nebo Praktická škola dvouletá,
c) pedagogickými pracovníky školských zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné
výchovy,
d) zaměstnanci bezpečnostních sborů,
e) příslušníci ozbrojených sil,
f) zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví,
g) zaměstnanci uvedení v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních
službách podle zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších
předpisů,
h) zaměstnanci Úřadu práce České republiky,
i) zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ sociálního
zabezpečení, nebo
j) zaměstnanci Finanční správy České republiky.
II.
S účinností ode dne 19. dubna 2021 se ruší mimořádné opatření Ministerstva
zdravotnictví ze dne 6. dubna 2021, č. j. MZDR 14600/2021-1/MIN/KAN.
III.
Toto mimořádné opatření nabývá platnosti dnem jeho vydání.
Odůvodnění:
Vzhledem ke skutečnosti, že mezi nejpočetnější ohniska nemoci COVID-19 patří
v celkovém hodnocení školy a školská zařízení, včetně mateřských škol, je nadále
omezen provoz škol a školských zařízení.
Nařizuje se omezit provoz škol a školských zařízení tak, že se omezuje osobní
přítomnost dětí, žáků a studentů na vzdělávání s uvedenými výjimkami. Dále se omezuje
provoz výchovných a ubytovacích zařízení tak, že se poskytuje ubytování žákům a studentům,
kteří nemají na území České republiky jiné bydliště, nebo kteří se účastní vzdělávaní
podle tohoto mimořádného opatření. Omezuje se také sportovní činnost a zpěv tak,
že nemohou být součástí vzdělávání s výjimkami podle tohoto mimořádného opatření.
Data potvrzují, že šíření onemocnění COVID-19 ve školách není zanedbatelné.
Následující shrnutí uvádí hlavní výsledky hodnocení rizika šíření nákazy virem
SARS-CoV-2 ve školách a školských zařízeních a jeho závislosti na věku.
Podle dat z ČR (ÚZIS)1:
- Ve školách je dle výsledků epidemiologických šetření
krajských hygienických stanic evidován dlouhodobě významný počet ohnisek nákazy COVID-19,
s přihlédnutím k absolutním počtům onemocnění je školní kolektiv nejčastějším ohniskem
dané nákazy.
- Z hlediska velikosti jde o ohniska spíše malá, ve kterých je průměrně
evidováno 5,1 pozitivních případů na jedno zařízení. Důvodem může být včasné podchycení
nákazy a dobrá sledovatelnost šíření v definovaných školských kolektivech.
- Incidence
při otevření škol prudce stoupá mj. v závislosti na věku nemocných osob.
Podle dat z ČR a zahraničí z analytické zprávy Think Tanku UK Vzdělávání 212:
-
od konce léta a během podzimu v ČR, ale i mnoha jiných zemích, stoupá incidence nemoci
COVID-19 ve všech věkových skupinách, včetně dětí a mládeže;
- u žáků středních škol
je incidence obecně vyšší než u žáků základních škol (ZŠ);
- u žáků 2. stupně ZŠ je
incidence obecně nižší než u dospělých;
- ihned po začátku školního roku se v ČR
prudce zvyšuje incidence u žáků 2. stupně ZŠ a u žáků středních škol; související
data však neumožňují jednoznačně deklarovat, zda k nákazám došlo ve školách, nebo
mimo ně, ani do jaké míry přispěly tyto věkové skupiny k následnému nárůstu epidemie
během října; během „podzimního lockdownu“ v ČR vzrostl podíl prokázaných nákaz u
dětí ve věku 3-6 let v porovnání s ostatními věkovými skupinami; s jistým zpožděním
tento podíl vzrostl i u dětí ve věku 0-2 roky; souvislost nákazy s pobytem v mateřských
školách se jeví být u skupiny 3-6 letých dětí pravděpodobná, nicméně nelze prokázat,
zda tento fakt významnou měrou ovlivnil celkový průběh epidemie.
Komprehenzivní analýza šíření onemocnění COVID-19 ve školách v USA3 ukazuje,
že nákaza se více šíří v domácnostech, kde děti prezenčně navštěvují školu, a to
i v závislosti na věku/navštěvované třídě (čím starší dítě, tím vyšší riziko). Zároveň
tato studie předkládá i porovnání podmínek a předpokladů k minimalizaci až úplnému
vymizení tohoto rizika, a to i pro ročníky odpovídající žákům českých středních škol.
Významným faktorem omezení rizika je prezenční výuka jen v částečném režimu a dále
zavedení režimových opatření (čím více opatření, tím nižší riziko).
Studie dopadů plošných opatření z jarní vlny epidemického výskytu nákazy virem
SARS-CoV-2 v roce 2020 uvádějí různé dopady uzavření škol, jeden z největších dopadů
určuje Haug et al.4 , podle kterých uzavření škol v USA mohlo snížit incidenci a
mortalitu až o 60 %.
Podle agentního modelu základní školy, založeného na reálném grafu sociálních
vazeb a kontaktů žáků a učitelů na jedné větší ZŠ, vyvinutého BISOP ve spolupráci
s MŠMT5:
- Na prvním stupni ZŠ se nemoc COVID-19 šíří významně méně než na 2. stupni
ZŠ. Ačkoli na 1. stupeň chodí o čtvrtinu více dětí (o jednu třídu), podílí se 1.
stupeň ZŠ jen na zhruba 42 % infekcí ve škole. Potvrzuje se tím intuice, že menší
děti mají méně intenzivních sociálních kontaktů a zároveň téměř nemění kolektiv ani
učitele v průběhu výuky.
Dle agentního modelu vyvinutého spolu s BISOP6 by týdenní alternace celých tříd
na ZŠ měly snížit šíření COVID-19 ve škole až o 80 % proti běžnému stavu i bez dalších
režimových opatření, s nimiž by měl být efekt ještě větší.
Významné snížení rizika při týdenní alternaci skupin jejich rotací potvrzují
i další studie založené na modelováním školního provozu. Dle modelu z USA7 týdenní
rotace prezenční a distanční výuky celých tříd snižuje zásadně riziko, že se škola
stane místem nákazy žáků a učitelů a tím rizikem vzniku ohniska onemocnění.
Týdenní rotace celých tříd se tak ukazují jako klíčové a efektivní opatření s
rozhodujícím efektem na šíření nemoci COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým
způsobem do provozu školy v porovnání s dalšími alternativami jako je půlení tříd,
využívané například na podzim 2020 v Izraeli. Výhodou opatření je zároveň nízká citlivost
na úroveň individuálního dodržování opatření.
Vedle výuky jen v částečném režimu za využití rotace je nezbytné doplnění tohoto
opatření o další režimová opatření. Již zmíněná komprehenzivní americká studie zkoumající
dopad šíření nemoci COVID-19 ve školách v USA8 uvádí, že při zavedení 7 a více běžných
režimových opatření je riziko zvýšeného přenosu ze škol marginální. Mezi nejúčinnějšími
režimovými opatřeními je uváděno omezení extrakurikurálních aktivit, denní screening
symptomů, ochrana dýchacích cest učitelů i žáků, dostatečné větrání nebo přesunutí
části výuky ven.
Podle agentního modelu školy vyvinutého spolu s BISOP dochází na ZŠ k nejvyššímu
přenosu infekce (47 %) mezi dětmi ze stejné třídy: klíčová jsou proto především režimová
opatření ve třídě a o přestávce. Relativně méně významné je šíření infekce mezi dětmi
z různých tříd.
Jiné mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví maximálně rozšířilo povinnost
ochrany dýchacích cest prostřednictvím respirátorů třídy FFP2, příp. zdravotnických
obličejových masek a jiné mimořádné opatření zakotvilo pravidla pro testování zaměstnanců
škol a školských zařízení a dětí, žáků a studentů na přítomnosti viru SARS-CoV-2.
S ohledem na komunitní charakter šíření onemocnění je v současné době nezbytné
stále udržovat plošná mimořádná opatření na celém území České republiky s tím, že
v nejpostiženější oblastech budou uplatňována přísnější opatření.
S ohledem na stále vysoká čísla nakažených a hospitalizovaných osob, je nezbytné
nadále držet omezený provoz škol a školských zařízení, s odůvodněnými výjimkami,
a uplatňovat distanční formu výuky. Distanční vzdělávání alespoň částečně kompenzuje
zákaz osobní přítomnosti a umožňuje zachovat právo na vzdělání. Výkon ústavou zaručeného
práva na vzdělávání není v souvislosti s přijetím tohoto mimořádného opatření suspendován,
neboť se žákům a studentům i nadále poskytuje vzdělávání v nejlepší dostupné formě.
I přes uvedené důvody omezení provozu škol a školských zařízení, existují důvody
zřetele hodné, pro které je stanovena výjimka z daného omezení.
K bodu I./1 - omezení vysokých škol
Výjimka ze zákazu se vztahuje na konání zkoušek v max. počtu 10 osob. Na vysoké
škole není možné některé zkoušky konat pouze distanční formou, z toho důvodu je umožněno
konat zkoušky formou prezenční, aby nebyl ohrožen průchod studiem. Zároveň je stanovena
maximální kapacita osob na jednotlivé zkoušce, čímž se omezuje riziko přenosu koronaviru.
Výjimka podle písm. a) se umožňuje z toho důvodu, že studenti zdravotnických a pedagogických
oborů v rámci své praxe vykonávají činnosti přímo ve zdravotnických zařízeních a
zařízeních sociálních služeb. Zpravidla se jedná o studenty, kteří studiem již získali
požadované kompetence a mohou tedy vykonávat ty činnosti, které by jinak byly vyhrazeny
personálu nemocnice či škol. Tito studenti svou činností mohou výrazně pomoci příslušným
zdravotnickým zařízením, které se mohou potýkat z důvodu koronaviru s nedostatkem
vlastního personálu. Stejně to platí u studentů pedagogický oborů, kteří svou účastí
na praxi mohou vypomoci již tak zatíženému sektoru škol a školských zařízení.
Výjimka pod písm. b) pak umožňuje individuální konzultaci, kdy je přítomen pouze
student a příslušný akademický pracovník. V takových případech je při dodržení ostatních
protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest) a dodržení hygienických
opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno. Současně se touto výjimkou umožní
doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech, které si
v rámci distančního vzdělávání student dostatečně neosvojil apod. Výjimka se také
vztahuje na čerpání individuálních poradenských služeb za přítomnosti jednoho studenta
a jednoho (odborného) pracovníka, cílem je zejména umožnit osobní psychologické poradenství,
jelikož zkušenosti škol a průzkumy mezi studenty ukazují, že se v současné době studenti
potýkají s řadou psychických problémů a nelze vše řešit pouze distančními formami
poradenské péče.
K bodu I./2 - zákaz poskytování ubytování studentům vysokých škol
Výjimka z bodu 2 je nezbytná z toho důvodu, aby osoby, které nemají v České republice
jiné bydliště, mohly setrvat v ubytovacím zařízení, zároveň je tato možnost ponechána
z logiky věci osobám, kterým je umožněna přítomnost na prezenční výuce.
K bodu I./3 - omezení provozu středních a vyšších odborných škol a konzervatoří
Výjimka podle bodu 3 písm. a) a b) je stanovena z toho důvodu, že zde je kontrola
nad pohybem osob a setkáváním osob mezi sebou. Jedná se o zařízení pro předem danou
skupinu osob, které se pohybují v jednom (uceleném nebo dokonce uzavřeném) zařízení.
Nedochází ve vysoké míře ke kontaktům s jinými osobami než s těmi, které jsou umístěny
v zařízeních pro ústavní nebo ochrannou výchovu, resp. v zařízeních zřízenými Ministerstvem
spravedlnosti. Tyto osoby se tedy potkávají tak jako tak a není žádný důvod omezovat
jejich setkávání v rámci školy, resp. při vzdělávání.
Výjimka podle bodu 3 písm. c) umožňuje, aby se žáci a studenti zdravotnických
oborů mohli vzdělávat v rámci praktického vyučování a praktické přípravy přímo ve
zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních služeb. Jedná se o žáky nebo studenty,
kteří získávají kompetence např. na pozice ošetřovatele či sanitáře a mohou tedy
pod dozorem případně již samostatně vykonávat ty činnosti, které by jinak byly vyhrazeny
tomuto personálu v rámci zdravotnického zařízení nebo zařízení sociálních služeb.
Tito žáci a studenti svou činností mohou výrazně pomoci příslušným zdravotnickým
a sociálním zařízením, které se mohou potýkat z důvodu koronaviru s nedostatkem vlastního
personálu.
Výjimka podle bodu 3 písm. d) je stanovena z toho důvodu, že distanční výuka
v daných školách je velice problematická a nemohla by v takové míře, jako v jiných
školách, zachovat právo na vzdělání. Z důvodu zachování přístupu ke vzdělávání, je
těmto žákům umožněna prezenční výuka.
Výjimka podle bodu 3 písm. e) pak umožňuje, aby se jeden žák nebo student mohl
setkat se svým učitelem na individuálních konzultacích. V takových případech je při
dodržení ostatních protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest) a
dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno a umožní
se tím doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech, ve
kterých se žák v rámci distančního vzdělávání hůře orientuje apod.
Výjimka podle bodu 3 písm. f) umožňuje skupinové konzultace v maximálním počtu
6 žáků. Tato výjimka je stanovena pro poslední ročníky, aby jim byla umožněna příprava
na maturitní a závěrečné zkoušky a absolutoria. Dále jsou skupinové konzultace určeny
pro žáky všech ročníků, kteří jsou ohroženi školním neúspěchem. Jedná se především
o žáky, kteří zaostávají z různých důvodů v distanční výuce.
Výjimky pod písm. g), h) a i) jsou stanoveny pro vybrané zkoušky. Distanční konání
těchto zkoušek může být v mnoha případech problematické, ne-li neuskutečnitelné.
Uvedené platí zejména pro závěrečné a maturitní zkoušky nebo absolutoria. Pod písm.
i) jsou umožněny prezenční komisionální opravné a komisionální náhradní zkoušky,
které v letošním školním roce konají žáci maturitních ročníků středních škol a konzervatoří
podle opatření obecné povahy vydaného na základě § 184a školského zákona.
Výjimka podle písm. j) umožňuje studentům a žákům praktický výcvik v řízení motorových
vozidel v rámci jejich odborné přípravy v oborech vzdělávání, u kterých je získání
řidičského oprávnění určených skupin dané Rámcovým vzdělávacím programem nebo školním
vzdělávacím programem. S ohledem na to, že prezenční praktická výuka byla delší dobu
omezena, je nezbytné, aby bylo těmto žákům a studentům umožněna praktická výuka vzhledem
k délce trvání tohoto praktického výcviku. Obecně je mimořádným opatřením také umožněno,
aby se konaly činnosti k získání řidičského oprávnění, proto je vhodné umožnit tento
výcvik i žákům a studentům v rámci jejich praktického výcviku.
K bodu I./4 - omezení provozu základních škol
Výjimka podle bodu 4 písm. a) a b) je stanovena z toho důvodu, že zde je kontrola
nad pohybem osob a vzájemným setkáváním osob. Nedochází zde tedy ve vysoké míře ke
kontaktům s jinými osobami než s těmi, které jsou umístěny v zařízeních pro ústavní
nebo ochrannou výchovu, resp. v zařízeních zřízenými zdravotnickými zařízeními. Současně
není důvodné v těchto případech omezovat poskytování vzdělávání, když děti jsou spolu
v daném zařízení prakticky celodenně.
Výjimka v bodě c) a f) je pak stanovena pro děti, které navštěvují přípravné
třídy základní školy a zde se vzdělávají v rámci povinného předškolního vzdělávání,
které není zakázáno. Je tedy třeba k nim z tohoto hlediska přistupovat stejně jako
k dětem, které jsou např. stejně staré a plní povinné předškolní vzdělávání v rámci
mateřské školy.
Výjimka podle bodu 4 písm. d) a e) je pro žáky, u kterých je prezenční výuka
velice klíčová, jelikož pro tyto žáky vzhledem k jejich věku je prezenční výuka nenahraditelná
a distanční výuka by pro tyto žáky byla nejvíce problematická a nejméně efektivní.
Výuka čtení a psaní je v 1. ročníku realizovatelná prakticky pouze prezenčně. Rovněž
u zbylých ročníků prvního stupně ZŠ je naléhavý zájem na prezenční výuce, neboť v
tomto školním roce měly distanční způsob výuky po velmi dlouhou dobu v řádu několika
měsíců. Zároveň je stanovena rotační výuka, jelikož týdenní rotace celých tříd se
ukazují jako klíčové a efektivní opatření s rozhodujícím efektem na šíření nemoci
COVID-19, které zároveň nezasahuje drastickým způsobem do provozu školy v porovnání
s dalšími alternativami jako je půlení tříd, využívané například na podzim 2020 v
Izraeli (více viz obecná část odůvodnění). Rotace se pak nebude týkat prvních stupňů,
kde nepřesahuje celkový počet žáků na celém prvním stupni ZŠ 75 žáků a zároveň se
jedná o první stupeň, který je stavebně oddělen od 2. stupně, a to včetně školní
jídelny. U těchto „malých“ 1. stupňů ZŠ jsou malé třídní kolektivy (průměr vychází
na maximálně 15 žáků ve třídě), což umožňuje přijímat vhodná opatření snižující riziko
přenosu nákazy (např. pomocí dostatečných rozestupů) a z povahy věci zde nehrozí
takové šíření viru mezi osobami, jako u velkých třídních kolektivů.
Výjimka pod písm. g) je stanovena z toho důvodu, že distanční výuka v daných
školách je velice problematická. Z důvodu zachování přístupu ke vzdělávání je těmto
žákům umožněna prezenční výuka.
Výjimka pod písm. h) pak umožňuje, aby se jeden žák mohl setkat se svým učitelem
na individuálních konzultacích. V takových případech je při dodržení nezbytných protiepidemických
opatření (především ochrana dýchacích cest) a dodržení hygienických opatření riziko
přenosu koronaviru minimalizováno a umožní se tím doplnit si vzdělání při osobní
podrobnější konzultaci v těch oblastech, které si v rámci distančního vzdělávání
žák dostatečně neosvojil apod.
Výjimka podle písm. i) umožňuje skupinové konzultace v maximálním počtu 6 žáků.
Tato skupinová konzultace je umožněna pro žáky 2. stupně ZŠ, kteří jsou z nějakého
důvodu znevýhodnění v distanční výuce. Může se jednat například o nedostatečnou materiální
podporu distanční výuky. Také se skupinová konzultace umožňuje pro žáky 9. tříd,
kteří se v současné době především připravují na přijímací zkoušky.
K bodu I./5 - omezení provozu mateřských škol
Výjimka podle písm. a) umožňuje osobní přítomnost těch dětí, kteří mají povinné
předškolní vzdělávání. S ohledem na zátěž celého systému (včetně mobility ve veřejné
hromadné dopravě apod.) je nezbytné omezit v případě mateřských škol uvolnění opatření
pouze na děti s povinností předškolního vzdělávání. Uvedené zároveň poskytne mateřským
školám možnost vytvoření menších skupin dětí (do 15 osob), a to jak z prostorového,
tak personálního hlediska. Děti v předškolním roce mají nejvyšší potřebu vzdělávání
vzhledem k přípravě na jejich vstup do základní školy.
Výjimka podle písm. b) je stanovena z toho důvodu, že distanční výuka v daných
školách je velice problematická. Z důvodu zachování přístupu ke vzdělávání, je těmto
žákům umožněna prezenční výuka.
Výjimka podle písm. c) je stanovena z toho důvodu, že zde je kontrola nad pohybem
a setkáváním osob. Nedochází zde ve vysoké míře ke kontaktům s jinými osobami než
s těmi, které jsou umístěny v zařízeních zřízenými zdravotnickými zařízeními. Současně
není důvodné v těchto případech omezovat poskytování vzdělávání, když děti jsou spolu
v daném zařízení prakticky celodenně.
K bodu I./6 - omezení základního uměleckého a jazykového vzdělávání
Výjimka podle písm. a) umožňuje konat státní jazykové zkoušky za režimových opatření.
Státní jazykové zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen s velkými obtížemi,
z toho důvodu je jim udělena výjimka.
Výjimka podle písm. b) umožňuje, aby se jeden žák nebo účastník mohl setkat se
svým učitelem na individuálních konzultacích. V takových případech je při dodržení
nezbytných protiepidemických opatření (především ochrana dýchacích cest a dostatečný
rozestup) a dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno
a umožní se tím doplnit si vzdělání při osobní podrobnější konzultaci v těch oblastech,
které si v rámci distančního vzdělávání žák nebo účastník dostatečně neosvojil apod.
Výjimka podle písm. c) umožňuje, aby se jeden žák nebo jeden účastník mohl setkat
se svým učitelem v rámci individuální prezenční výuky. Je tedy možné, aby byla uskutečněna
plnohodnotná prezenční výuka, ale pouze jeden na jednoho. V takových případech je
při dodržení ostatních protiepidemických opatření (zejména ochrana dýchacích cest
a dostatečný rozestup) a dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru
minimalizováno.
K bodu I./7 - omezení provozu středisek volného času
Výjimka podle písm. a) umožňuje, aby se jeden účastník mohl setkat se svým učitelem
na individuálních konzultacích. V takových případech je při dodržení nezbytných protiepidemických
opatření (především ochrana dýchacích cest a dostatečný rozestup) a dodržení hygienických
opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno.
Výjimka podle písm. b) umožňuje, aby se jeden účastník mohl setkat se svým učitelem
v rámci individuální prezenční výuky. Je tedy možné, aby byla uskutečněna plnohodnotná
prezenční výuka, ale pouze jeden na jednoho. V takových případech je při dodržení
nezbytných protiepidemických opatření (především ochrana dýchacích cest a dostatečný
rozestup) a dodržení hygienických opatření riziko přenosu koronaviru minimalizováno.
K bodu I./8 - omezení provozu školních družin a školních klubů
Výjimka podle bodu 8 umožňuje poskytovat zájmové vzdělávání pro žáky, kterým
je umožněna prezenční výuka. Vzhledem k tomu, že je stanovena podmínka homogenity
jednotlivých skupin, nedojde k prolínání žáků z různých tříd, a tedy riziko nákazy
se touto činností významným způsobem nezvyšuje.
K bodu I./9 - omezení provozu výchovných a ubytovacích zařízení
Výjimka podle bodu 9 je nezbytná z toho důvodu, aby osoby, které nemají v České
republice jiné bydliště, mohly setrvat v ubytovacím zařízení, zároveň je tato možnost
ponechána z logiky věci osobám, kterým je umožněna přítomnost na vzdělávání.
K bodu I./10 - omezení zpěvu jako součásti vzdělávání
Výjimka je stanovena z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je zpěv hlavní
vzdělávací aktivitou a jeho zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání. Pokud
by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků a studentů
pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
K bodu I./11 - omezení sportovní činnosti jako součásti vzdělávání
Výjimka podle písm. a) je stanovena z toho důvodu, že pohyb dětí v mateřských
školách je integrální součástí mnoha aktivit a vzdělávání by jeho absencí velmi trpělo.
Výjimka podle písm. b) se stanoví z toho důvodu, že pro tyto žáky a studenty je sportovní
činnost hlavní vzdělávací aktivitou a její zákaz by pro ně znamenal znemožnění vzdělávání.
Pokud by tato výjimka nebyla stanovena, bylo by tím omezeno vzdělávání těchto žáků
a studentů pouze na vedlejší nebo dobrovolné předměty.
K bodu I./12 - zákaz vstupu třetích osob do škol
V zájmu prevence šíření nákazy od třetích osob se stanoví, že vstup těchto osob
je možný pouze v nezbytně nutných případech s tím, že se omezí jejich kontakt s žáky,
studenty a pracovníky školy v prostorách školy. Nezbytně nutným případem je například
plnění smluvních závazků školy nebo vstup zákonných zástupců jako doprovodu například
při dopomoci při samotestování atd. Ve všech případech je však nutno dbát na omezení
kontaktů třetích osob s osobami v prostorách školy (typicky s žáky a pracovníky školy).
K bodu I./13 - výjimky z omezení konání některých zkoušek Výjimka podle písm. a) umožňuje
konání přijímacích zkoušek za předpokladu, že se jej bude (v jeden okamžik v jedné
místnosti) účastnit nejvýše 20 osob. Přijímací zkoušky v mnoha případech není možné
konat pouze na základě posouzení písemných podkladů, a je tedy nutné konat prezenční
testy nebo posouzení nadání uchazečů, které není možné konat distančně. Z důvodu
omezení rizika přenosu koronaviru se tak omezuje maximální počet osob, které se mohou
současně účastnit přijímacího řízení, a to samozřejmě při dodržení všech hygienických
opatření.
Výjimka podle písm. b) umožňuje konání nostrifikačních zkoušek za režimových
opatření. Nostrifikační zkoušky nelze konat distančním způsobem nebo jen s velkými
obtížemi, z toho důvodu je jim udělena výjimka.
K bodu I./14 - výjimky pro děti zákonných zástupců určených profesí
Zákaz prezenční výuky dětí a žáků ve školách má mj. za následek, že spolu s prezenčním
poskytováním vzdělávání nemůže být zajištěna ani péče o děti a žáky od 2 do 10 let
(nebo starší žáky, kteří potřebují intenzivnější péči). V důsledku nezajištěné péče
by museli péči o tyto děti a žáky zajistit zákonní zástupci dětí a žáků. V případě,
že zákonní zástupci dětí a žáků vykonávají povolání, jejichž výkon je nezbytný pro
boj s epidemií, je potřeba zajistit péči o jejich děti.
Do těchto skupin povolání patří zaměstnanci poskytovatelů zdravotních služeb,
pedagogičtí pracovníci, kteří zajišťují prezenční výuku (a tedy také tuto péči) ve
školách a případně školských zařízeních, zaměstnanci bezpečnostních sborů, příslušníci
ozbrojených sil, zaměstnanci orgánů ochrany veřejného zdraví, zaměstnanci uvedení
v § 115 odst. 1 a další zaměstnanci v sociálních službách podle zákona č. 108/2006
Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zaměstnanci Úřadu práce
České republiky, zaměstnanci České správy sociálního zabezpečení a okresních správ
sociálního zabezpečení a zaměstnanci Finanční správy České republiky.
K bodu II
Vzhledem k tomu, že se nahrazují pravidla pro přítomnost dětí, žáků a studentů
ve školách a školských zařízeních z důvodu přehlednosti novým mimořádným opatřením
Ministerstva zdravotnictví, je třeba stávající zrušit.
prof. MUDr. Petr Arenberger, DrSc., MBA, v. r.
ministr zdravotnictví
1 Viz prezentace ÚZIS dostupná zde: https://docs.google.com/presentation/d/1rEaXGTexjmKZu2MUJGc6thr0RtZaWBJi/present?ueb=true#slide=id.p29.
2 Viz prezentace: https://tarantula.ruk.cuni.cz/AKTUALITY-11899-version1- rizikovost_skolniho_prostredi_pro_sireni_COVIDu_19.pdf.
3 Lessler J, et al. Household COVID-19 risk and in-person schooling https://doi.org/10.1101/2021.02.27.21252597
4 Viz https://www.nature.com/articles/s41562-020-01009-0.
5 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
6 BISOP: https://www.bisop.eu/vyzkumna-zpravabisop-vytvoril-model-sireni-COVIDu-19-na-zakladnich-skolach/.
7 (Figure 4) McGee R.S et al. Model-driven mitigation measures for reopening
schools during the COVID-19 pandemic. https://doi.org/10.1101/2021.01.22.21250282