MZDR 15757/2020-56/MIN/KAN
MIMOŘÁDNÉ OPATŘENÍ
Změna: MZDR 15757/2020-58/MIN/KAN
Praha 30. července 2021
Ministerstvo zdravotnictví jako správní úřad příslušný podle § 80 odst. 1 písm.
g) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 258/2000 Sb.“), nařizuje
postupem podle § 69 odst. 1 písm. i) a odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb. k ochraně obyvatelstva
a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění covid-19 způsobeného novým koronavirem
SARS-CoV-2 toto mimořádné opatření:
1. Všem osobám se s účinností ode dne 31. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání
tohoto mimořádného opatření zakazuje pohyb a pobyt bez ochranných prostředků dýchacích
cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového
ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek),
včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem (např. FFP2, KN 95),
které brání šíření kapének, a to:
a) ve vnitřních prostorech staveb, které slouží jako:
i) prodejna,
ii) provozovna
služeb,
iii) zdravotnické zařízení,
iv) zařízení sociálních služeb, kterými jsou týdenní
stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory a domovy
se zvláštním režimem, a zařízení poskytující odlehčovací sociální služby v pobytové
formě,
v) mezinárodní letiště,
vi) vysoká škola, škola nebo školské zařízení, s výjimkou
žáků základní školy při vzdělávání v základní škole, školní družině nebo školním
klubu, žáků nižšího stupně šestiletého a osmiletého gymnázia při vzdělávání na gymnáziu,
žáků prvních čtyř ročníků osmiletého vzdělávacího programu konzervatoře při vzdělávání
na konzervatoři a uchazečů o vzdělávání ve střední škole při přijímací zkoušce, pokud
používají ochranné prostředky uvedené v bodu 2,
vii) muzeum, galerie, výstavní prostor,
veřejnosti přístupný památkový nebo kulturní objekt (hrad, zámek a obdobný historický
objekt apod.), hvězdárna a planetárium nebo místo, kde se koná veletrh nebo prodejní
hospodářská výstava,
viii) herna, kasino, hudební, taneční, herní a podobný společenský
klub nebo diskotéka,
b) v prostředcích veřejné dopravy, včetně prostředků silniční dopravy pro cizí potřebu,
jejímž předmětem je přeprava osob (zejména taxislužba),
c) ve vnitřních prostorách provozovny stravovacích služeb,
d) jde-li o diváky přítomné na koncertech a jiných hudebních, divadelních, filmových
a jiných uměleckých přestaveních, v cirkusech a varieté a na sportovních utkáních,
e) při účasti na kongresech, vzdělávacích akcích a zkouškách v prezenční formě,
f) při účasti na veřejné nebo soukromé akci, při níž dochází ke kumulaci osob na
jednom místě a ve stejném čase v počtu vyšším než 10 osob, jde-li o vnitřní prostory
staveb, nebo 30 osob, jde-li o vnější prostory, a to včetně shromáždění podle zákona
č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím, ve znění pozdějších předpisů; ve vnějších
prostorech to platí v případě, kdy osoby mezi sebou nedodržují rozestupy nejméně
1,5 metru, nejedná-li se výlučně o členy domácnosti,
s výjimkou dětí do 15 let věku, které i na těchto místech mohou nosit ochranné prostředky
uvedené v bodu 2, pokud se na ně nevztahuje výjimka podle bodu 3. Ve výjimečných
případech, kdy je nezbytné, aby dítě, žák nebo student při výuce viděl na ústa učitele,
je možné, aby učitel použil jako ochranný prostředek dýchacích cest ochranný štít,
a to za podmínky, že dodržuje vzdálenost alespoň 1,5 metru od dětí, žáků nebo studentů.
Žáci nebo studenti, kteří konají praxi, praktické vyučování nebo praktickou přípravu
na pracovišti právnických či fyzických osob, se řídí pravidly uplatňovanými pro zaměstnance
na tomto pracovišti.
2. Všem osobám se s účinností ode dne 31. července 2021 od 00:00 hod. do odvolání
tohoto mimořádného opatření zakazuje pohyb a pobyt bez ochranných prostředků dýchacích
cest (nos, ústa), kterým je respirátor nebo obdobný prostředek (vždy bez výdechového
ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek),
včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem (např. FFP2, KN 95),
zdravotnická obličejová maska nebo obdobný prostředek naplňující minimálně všechny
technické podmínky a požadavky (pro výrobek) normy ČSN EN 14683+AC, které brání šíření
kapének, ve všech ostatních v bodu 1 neuvedených vnitřních prostorech staveb, mimo
bydliště nebo místo ubytování (např. hotelový pokoj), kde dochází na stejném místě
a ve stejný čas k přítomnosti alespoň 2 osob vzdálených od sebe méně než 1,5 metru,
nejedná-li se výlučně o členy domácnosti.
3. Zákaz podle bodu 1 nebo 2 se nevztahuje na:
a) děti, které dosud nezahájily povinnou školní docházku; to se nevztahuje na děti
v přípravné třídě základní školy a děti v přípravném stupni základní školy speciální,
b) děti, žáky, studenty a pedagogické pracovníky podle školského zákona a studenty
a akademické pracovníky podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně
a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů,
v rámci vzdělávací aktivity, jejíž charakter neumožňuje nošení ochranného prostředku
(zejména tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje),
c) děti v přípravné třídě základní školy, děti v přípravném stupni základní školy
speciální, žáky a studenty při vzdělávání, kteří sedí v lavici nebo jsou jinak usazeni,
d) pedagogické pracovníky nebo akademické pracovníky při poskytování vzdělávání,
e) zkoušený a zkoušející při zkoušce ve škole nebo vysoké škole, pokud všechny osoby
udržují vzdálenost alespoň 1,5 metru,
f) ubytované děti, žáky nebo studenty při pobytu v pokoji (tj. mimo společné prostory)
v internátě a domově mládeže a při pobytu na škole v přírodě,
g) děti ve školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a
ve školách zřízených při nich a ve střediscích výchovné péče při poskytování služeb
internátní formou,
h) školy zřízené Ministerstvem spravedlnosti, i) děti v zařízeních pro děti vyžadující
okamžitou pomoc,
j) osoby s poruchou intelektu, s poruchou autistického spektra, a kognitivní poruchou
nebo se závažnou alterací duševního stavu, jejichž mentální schopnosti či aktuální
duševní stav neumožňují dodržování tohoto zákazu,
k) pacienty, jsou-li hospitalizovaní ve zdravotnických zařízeních lůžkové péče, nebo
je-li to potřebné pro poskytování zdravotních služeb,
l) zdravotnické pracovníky po dobu nezbytně nutnou, je-li to potřebné pro poskytování
zdravotních služeb,
m) uživatele sociálních služeb v zařízeních sociálních služeb, kterými jsou týdenní
stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory a domovy
se zvláštním režimem, a v zařízeních poskytujících odlehčovací sociální služby v
pobytové formě,
n) další případy zřetele hodné, které stanoví poskytovatel zdravotních nebo sociálních
služeb nebo ošetřující lékař pro pohyb a pobyt ve zdravotnických zařízení a v zařízeních
sociálních služeb,
o) osoby v době výkonu práce na pracovišti nebo v době výkonu jiné obdobné činnosti
po dobu, kdy vykonávají tuto činnost na jednom místě bez přítomnosti jiné osoby než
spolupracovníka, pokud není zaměstnavatelem na základě přijatých a prováděných hygienických,
technických, organizačních a jiných opatření k prevenci rizik stanoveno jinak,
p) osoby řídící vozidlo veřejné dopravy, kdy nejsou v přímém kontaktu s cestujícím
při jeho odbavení,
q) soudce, přísedící, státní zástupce, obviněné a jejich obhájce, účastníky civilních,
správních a ústavních soudních řízení a jejich zástupce, svědky, znalce, tlumočníky
a další osoby, o kterých tak rozhodne soud, a to v místě a době soudního řízení,
r) osoby při provádění autorského díla (např. divadelního, tanečního nebo hudebního
představení), osoby přednášející a osoby účinkující při tvorbě a výrobě audiovizuálního
díla nebo pořadu,
s) moderátory, redaktory a další osoby vystupující v rozhlasových, televizních a
dalších pořadech,
t) osoby, které vykonávají práci zařazenou rozhodnutím příslušného orgánu ochrany
veřejného zdraví do kategorie třetí nebo čtvrté pro rizikový faktor pracovních podmínek
zátěž teplem, a dále osoby, jež vykonávají práci, která dosud nebyla kategorizována
a u které lze předpokládat, že po provedení kategorizace bude z důvodu přítomnosti
rizikového faktoru pracovních podmínek zátěž teplem spadat do kategorie třetí nebo
čtvrté,
u) zákazníky provozoven stravovacích služeb v době konzumace potravin a pokrmů včetně
nápojů, a to za podmínky, že zákazník sedí u stolu,
v) osoby mimo provozovny stravovacích služeb po dobu nezbytně nutnou ke konzumaci
potravin a pokrmů včetně nápojů,
w) snoubence v průběhu sňatečného obřadu a další osoby tomuto obřadu přítomné a osoby
činící prohlášení o tom, že spolu vstupují do registrovaného partnerství, a další
osoby tomuto prohlášení přítomné,
x) osoby po dobu nezbytně nutnou pro pořízení jejich portrétní fotografie, popř.
fotografie novomanželů, včetně společné fotografie s členy domácnosti a dalšími blízkými
osobami, a osoby po dobu nezbytně nutnou pro pořízení fotografie při fotografování
organizovaném školou nebo školským zařízením,
y) sportovce nebo cvičící osoby v době tréninku, cvičení, zápasu, soutěže apod. včetně
běhu a jízdy na kole, a dále na trenéry, další členy týmu v rámci kolektivních sportů
a rozhodčí při účasti na sportovní činnosti nebo přípravy na ni konané v rámci soutěží
organizovaných sportovními svazy nebo zastřešujícími sportovními organizacemi,
z) osoby v prostorech umělých koupališť, plaveckých bazénů, koupelových bazénů, bazénů
pro kojence a batolata a brouzdališť, lázeňských a léčebných bazénů, saun, wellness
zařízení a solných jeskyní,
aa) osoby po dobu nezbytně nutnou pro poskytnutí služeb, které jsou osobě poskytovány
v oblasti hlavy a krku a použití ochranného prostředku by bránilo poskytnutí této
služby, jako je holičství, kadeřnictví, solárium, kosmetické, masérské a obdobné
regenerační nebo rekondiční služby nebo jiné obdobné služby, při nichž je porušována
integrita kůže,
bb) osoby v rámci organizované činnosti pěveckých sborů, a to pouze na místě výkonu
vlastní činnosti (zpěv) a po dobu této činnosti,
cc) osoby účastné zotavovací akce nebo jiné podobné, pobytové i nepobytové, akce
pro osoby mladší 18 let v době pobytu a pohybu ve vnějších i vnitřních prostorech
konání akce (například v areálu tábora) a v přírodě, nekoná-li se v daném místě současně
jiná hromadná akce,
dd) příslušníky a zaměstnance základních složek integrovaného záchranného systému,
pokud používají masku nebo polomasku splňující všechny technické podmínky a požadavky
(pro výrobek) normy ČSN EN 140 +A1,
ee) osoby, které nemohou mít ze závažných zdravotních důvodů nasazen ochranný prostředek
dýchacích cest podle bodu 1 nebo 2, a jsou schopny tuto skutečnost prokázat lékařským
potvrzením; tyto osoby jsou však povinny mít nasazen jiný ochranný prostředek dýchacích
cest podle tohoto opatření, který je v lékařském potvrzení specifikován, vyjma případů,
kdy je v lékařském potvrzení výslovně uvedeno, že dotyčná osoba nemůže mít nasazen
jakýkoli ochranný prostředek dýchacích cest.
4. Všem zaměstnavatelům se s účinností ode dne 31. července 2021 od 00:00 hod.
do odvolání tohoto mimořádného opatření nařizuje vybavit zaměstnance ochrannými prostředky
dýchacích cest, uvedenými v bodech 1 a 2, v dostatečném počtu na každou pracovní
směnu; toto neplatí, pokud zaměstnanec v době výkonu práce a v souvislosti s výkonem
práce nepřichází do fyzického kontaktu s jinými osobami (např. výkon práce na dálku
mimo pracoviště zaměstnavatele).
5. Všem poskytovatelům zdravotních služeb se s účinností ode dne 31. července
2021 od 00:00 hod. do odvolání tohoto mimořádného opatření nařizuje vydat potvrzení
podle bodu 3 písm. ee) pouze osobám, kterým v používání ochranných prostředků dýchacích
cest podle bodu 1 nebo 2 brání závažné zdravotní důvody, a dále se jim nařizuje učinit
o této skutečnosti a jejích důvodech, včetně uvedení diagnózy, záznam do zdravotnické
dokumentace této osoby, a to včetně toho, že fyzická osoba byla poučena o rizicích
souvisejících s nepoužíváním ochranného prostředku dýchacích cest podle bodu 1 nebo
bodu 2.
Odůvodnění:
Ministerstvo zdravotnictví přistoupilo k vydání tohoto mimořádného opatření na
základě následujících skutečností a důvodů a v souladu s ustanovením § 3 odst. 2
zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění covid-19
a o změně některých souvisejících zákonů (dále jen „zákon č. 94/2021 Sb.“), je odůvodňuje
následovně:
I.
Aktuální analýza epidemiologické situace onemocnění covid-19
Současná epidemická situace ve výskytu onemocnění covid-19 na území ČR je charakterizována
stále vyšším počtem denně nově diagnostikovaných případů, a to ve srovnání s obdobím
mezi druhou polovinou června a prvním týdnem července tohoto roku, kdy jsme pozorovali
znatelně nižší denní záchyty. Aktuální denní průměrný přírůstek nově diagnostikovaných
případů onemocnění covid-19 se aktuálně pohybuje okolo hodnoty 180 případů, kdežto
ve zmíněném období přelomu června a července byl denní průměr okolo 100 případů.
Tento stav je stále nejvíce ovlivněn zejména situací na území hlavního města
Prahy, a také v rámci Středočeského a Plzeňského kraje, tj. kraji s aktuálně nejvyšší
7denní incidencí. Avšak vývoj posledního týdne naznačuje postupnou stabilizaci vývoje
epidemické situace v těchto zmíněných krajích, kde již nepozorujeme stoupající trend,
nýbrž pozvolný, ale kontinuální pokles nově diagnostikovaných případů, přičemž průměrný
denní počet případů v těchto třech krajích vykazuje zhruba 20 až 30 % pokles v mezitýdenním
srovnání. V ostatních krajích se počty nově diagnostikovaných případů pohybují v
posledních týdnech v prakticky totožných hodnotách denních záchytů nových případů
onemocnění covid-19 s občasnými mírnými výkyvy směrem nahoru, tj. k vyšším hodnotám,
jako jsme to sledovali například v kraji Pardubickém. Tyto vyšší průměry jsou však
obvykle ovlivněny vyšším výskytem v rámci lokalizovaného ohniska a nejedná se tak
o trendovou záležitost, která by signalizovala zhoršující se situaci.
Při deskriptivní analýze věkové struktury případů vidíme i nadále rizikové
indikace a zvýšený záchyt v populační skupině 16 až 29 let, která představuje stále
zhruba 40 % všech případů zachycených v posledním týdnu, naopak i nadále trvá pozitivní
vývoj v populační skupině 65+, kde je podíl na celkovém počtu případů nižší než 5
%. Denní přehled počtu osob s nově prokázaným onemocněním covid-19 je pravidelně
zveřejňován na https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/covid-19 .
Zvýšený záchyt případů mezi mladými lidmi není neobvyklým jevem ani při pohledu
na vývoj v okolních zemích, nezřídka je zde souvislost s návratem z dovolené, studijního
pobytu či po návštěvě hromadných a kulturní akcích, jako tomu bylo např. v Nizozemsku
či Španělsku. Tento nepřiznivý vývoj souvisí nejen s nedostatečnou proočkovaností
této populační skupiny, ale také s jejím „vzorcem chování“, často se sníženou ochotou
dodržovat nastavená opatření a také vyšším počtem sociálních kontaktů a aktivit u
této věkové skupiny.
Za rizikové při pohledu nejen na vývoj v ČR, ale také v zahraničí, můžeme považovat
aktuálně zejména setkávání osob z mladších populačních skupin, které nejsou ještě
kompletně naočkovány, na hromadných a jiných podobných akcích, zejména pak ve vnitřních
prostorách, což dokladuje i vyšší počet identifikovaných případů s anamnézou návštěvy
tanečních a hudebních klubů v posledních několika týdnech v několika významnějších
clusterech, z nich největší čítá aktuálně přes 40 případů, u kterých byla šetřením
zjištěna přítomnost v daném typu zařízení.
Z hlediska delší časové osy a hodnocení vývoje vzrůstajícího trendu v počtu
případů, který jsme pozorovali zhruba od počátku července tohoto roku, souvisí nárůst
počtu případů s vysokou pravděpodobností s šířením delta varianty viru SARS-CoV-2
na území ČR. Tato poměrně rychlá změna v zastoupení varianty delta u nově diagnostikovaných
případů a jejich nárůst není neobvyklým jevem ani v ostatních zemích, obdobnou situaci
můžeme pozorovat např. v Nizozemsku, Německu, Řecku, Francii, Velké Británii, USA,
Rusku či v dalších státech, kde se tato nová varianta začala velmi rychle šířit a
aktuálně je minimálně na úrovni EU již dominantní variantou a představuje většinu
nově detekovaných případů. Tento jev, kdy varianta delta nahradila do té doby dominantní
variantu alfa je primárně zapříčiněn tím, že varianta delta je charakterizována vyšší
transmisibilitou, kdy vědecké publikace uvádějí až o 60 % vyšší transmisibilitu než
u varianty alfa, což znamená, že k nákaze může dojít rychleji než u varianty alfa
(European Centre for Disease Prevention and Control. Implications for the EU/EEA
on the spread of the SARS-CoV-2 Delta (B.1.617.2) variant of concern - 23 June 2021.
ECDC: Stockholm; 2021).
Varovným signálem této varianty je pak zejména její schopnost „obejít“ očkování,
kdy při zhruba 30 % účinnosti vakcinace na tuto variantu po aplikaci první dávky
vakcín s dvoudávkovým schématem lze důvodně předpokládat zvýšené riziko nákazy touto
variantou, což ukazují i vědecká publikovaná data z Velké Británie v článku, který
byl publikován v The New England Journal of Medicine a mimo jiné porovnával účinnost
vakcín u různých variant, a to konkrétně mezi variantou alfa a variantou delta. (LOPEZ
BERNAL, Jamie, Nick ANDREWS, Charlotte GOWER, et al. Effectiveness of Covid-19 Vaccines
against the B.1.617.2 (Delta) Variant. New England Journal of Medicine [online].
[cit. 2021-7-29]. ISSN 0028-4793. Dostupné z: doi:10.1056/NEJMoa2108891) .
Z tohoto důvodu je klíčové, zejména s ohledem na podzimní sezónu respiračních
nákaz a stále nezanedbatelný počet nenaočkovaných osob v seniorní populační skupině,
co nejvíce a nejdříve proočkovat tuto zranitelnou skupinu s často přidruženými onemocnění
společně a oslabenou imunitou, jelikož u této kohorty obyvatel může mít onemocnění
vzhledem k jejich zdravotnímu stavu závaznější průběh vyžadující hospitalizaci. Očkování,
které bezpochyby významně chrání před závažným průběhem onemocnění, jak deklaruje
ve svém vyhodnocení i britský úřad pro veřejné zdraví Public Health England, který
uvádí, více než 95 % ochranu před hospitalizací u osob očkovaných dvěma dávkami,
je tak nejspolehlivější preventivním opatřením, jak tuto zranitelnou skupinu osob
ochránit. Tento report zabývající se komplexně efektivitou očkování je pravidelně
aktualizován a poslední ke dni vydání mimořádného opatření je dostupný z:
https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1007376/Vaccine_surveillance_report_-_week_30.pdf
Současná data a trend vývoje sledovaných ukazatelů a parametrů pro hodnocení
epidemie ukazují, že po růstové fázi se aktuálně nacházíme ve fázi stagnace až mírného
poklesu a vzhledem k tomu, že se jedná o již delší časový úsek, tak můžeme hodnotit
tento stav jako stabilizovaný, jelikož nepozorujeme v žádném z regionů eskalaci či
rizikové indikace nad výše popsané.
Důležitým momentem současného vývoje je, že se trvající zvýšený záchyt negativně
neprojevil směrem do hodnot klíčového ukazatele epidemie, tj. do počtu hospitalizací,
jelikož zátěž zdravotního systému je významným ukazatelem pro hodnocení míry rizika
pro veřejné zdraví, a v tomto segmentu aktuálně pozorujeme rovněž situaci stabilizovanou,
čemuž výrazně napomáhá i pokračující proočkovanost věkových skupin obyvatel, u kterých
je vzhledem k věku a přidruženým onemocněním vyšší pravděpodobnost závažného průběhu
onemocnění vyžadujícího hospitalizaci. Avšak nutno poznamenat, že i u i nejstarší
populační skupiny, tj. u osob starších 80 let, je stále neproočkováno zhruba 20 %
osob, což představuje pro následný vývoj hospitalizací v případě vzniku významnějších
ohnisek výrazně negativní faktor, který se následně může odrazit na segmentu zdravotní
péče, který je navíc ohrožen i dalším aspektem, a to nedostatečnou proočkovaností
u pracovníků ve zdravotnictví a v sociálních službách, jelikož stále existuje relativně
vysoký počet zdravotnických pracovníků a pracovníků v sociálních služeb, kteří dosud
nepodstoupili očkování. Důležitost vysoké proočkovanosti pracovníků v sociální službách
akcentuje ve svém stanovisku pracovní skupina sociální péče, a to vzhledem k přítomností
rizikové skupiny populace v těchto zařízeních, která je významně v případě nákazy
ohrožena, a za kritickou úroveň proočkovanosti považuje minimálně 80 % u pracovníků
v sociálních službách a minimálně 90 % u klientů/residentů zařízení poskytovatelů
sociálních služeb. Toto uvedené stanovisko je dostupné z: https://www.gov.uk/government/consultations/making-vaccination-a-condition-of-deployment-in-older-adult-care-homes/social-care-working-group-consensus-statement-march-2021.
Tato populační skupina však není jedinou, která není ještě dostatečně naočkována,
mnohem markantnější je to v nižších věkových kategorií, zejména pak u třicátníků,
kde se kompletní proočkovanost pohybuje pouze okolo 35 %, což představuje velmi nízké
číslo, a to jak z pohledu celkové hranice proočkovanosti, tak i ve srovnání s populačním
průměrem.
Aktuální přehled očkování je dostupný na webových stránkách https://onemocneni-aktualne.mzcr.cz/vakcinace-cr
I přes současný stabilizovaný vývoj situace, je však i nadále třeba, aby byly
zachovány mechanismy minimalizující riziko vzniku významných ohnisek nákazy s potenciálem
dalšího šíření. Postupný a řízený proces rozvolňování je nezbytný zejména proto,
aby nedošlo k výraznému zhoršení epidemické situace a exponenciálnímu nárůstu počtu
nových případů, který by pravděpodobně znamenal zásah do kohorty nenaočkovaných osob,
tj. do všech populačních skupin, což je nežádoucí. Přes rostoucí počet plně naočkovaných
osob stále nedosahuje proočkovanost populace v ČR žádané minimální hranice 80 %,
jelikož aktuálně je kompletně naočkováno pouze okolo 50 % dospělé populace, což znamená,
že je v populaci stále významný počet osob vnímavých k nákaze, a to i v populační
skupině, která je riziková z hlediska závažnosti průběhu onemocnění. Více než 500
000 osob starších 60 let stále není očkováno ani jednou dávkou, což při pravděpodobnosti
závažného průběhu onemocnění, která je dlouhodobě pozorována u seniorů v rozmezí
od 25 do 30 % nákaz a v případě, že by došlo k eskalaci počtu nových případů a průniku
do této zranitelné skupiny, znamenalo následný nárůst počtu hospitalizací a s tím
související zvýšení zátěže zdravotního systému a při výrazně negativním scénáři i
opětovné omezení poskytování standardní péče z důvodu zahlcení zdravotního systému.
Toto zmíněné navíc podtrhuje fakt, že u varianty delta dle studie publikované v časopise
Lancet, která vychází z monitoringu hospitalizací ve Skotsku, je vyšší pravděpodobnost
závažného průběhu právě u osob s vyšším počtem komorbidit, a to primárně u neočkovaných
osob (SHEIKH, Aziz, Jim MCMENAMIN, Bob TAYLOR a Chris ROBERTSON. SARS-CoV-2 Delta
VOC in Scotland: demographics, risk of hospital admission, and vaccine effectiveness.
The Lancet [online]. 2021, 397(10293), 2461-2462 [cit. 2021-7-28]. ISSN 01406736.
Dostupné z: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(21)01358-1 ), jak odkazuje i výše
citovaná zpráva Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí
II.
Důvody, které vedly ministerstvo k vydání mimořádného opatření
Ministerstvo zdravotnictví považuje i nadále s ohledem na výše uvedenou aktuální
analýzu epidemiologické situace za nezbytné pokračovat v nastavených protiepidemických
opatřeních, kterými lze předejít významnému rozšíření nákazy, a tím zhoršení epidemiické
situace. Použití ochranného prostředku dýchacích cest, který brání šíření kapének
je i mezinárodně hodnoceno jako jedno z významných a zásadních protiepidemických
opatření, kterým lze dosáhnout omezení šíření nákazy.
Zároveň i z důvodu předběžné opatrnosti, s ohledem na další plánované rozvolnění
od 1. 8. 2021 zejména v oblasti konání hromadných akcí, s ohledem na množství občanů,
kteří tráví dovolenou v zahraničí a s ohledem na zhoršující se epidemickou situaci
v oblíbených a hojně navštěvovaných turistických destinacích (např. Španělsko, Řecko,
Chorvatsko, Tunisko), což dokladují i počty případů s cestovatelskou anamnézou v
zahraničí, kdy od 1. července 2021 bylo epidemiologickým šetřením zjištěno více než
600 importovaných případů, a v souvislosti s celkovým nárůstem mobility občanů o
letních prázdninách a dovolených považujeme v době převládající snadněji šiřitelné
varianty delta za nezbytné zachovat povinnost nošení adekvátních ochranných prostředků
dýchacích cest ve všech vnitřních prostorách, kde je z objektivních důvodu vyšší
míra rizika, zejména pokud zde dochází ke kumulaci vyššího počtu osob na jednom místě
v jeden čas, bez možnosti dodržení dalších nastavených podmínek, tj. například dostatečných
rozestupů.
Ministerstvo zdravotnictví rovněž vnímá jako jednu z hlavních priorit pro nadcházející
období umožnění standardního zahájení nového školního roku, což mimo jiné předpokládá
nastavení takových protiepidemických opatření, která v průběhu srpna povedou ke snížení,
nebo alespoň k zachování současného stavu ve vývoji pandemie covid-19 tak, aby nedošlo
k podstatnému zvýšení rizika nakažení osob, které z objektivních důvodů doposud nemohly
být očkovány. Použití bariérové ochrany dýchacích cest je přitom jedním z významných
a účinných prostředků, jak tohoto cíle dosáhnout.
Důkazy o zásadním vlivu ochrany dýchacích cest na prevenci přenosu SARS-CoV-2
jsou publikovány v řadě vědeckých studií a ochranu nosu a úst doporučují na jejich
základě veřejnosti i významné mezinárodní organizace, včetně Světové zdravotnické
organizace (WHO), Evropského střediska pro kontrolu a prevenci nemocí (ECDC) nebo
Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí Spojených států amerických (CDC).
V průměru dochází k více než pětinásobnému snížení rizika přenosu (v recentním
systematickém přehledu ze 17,4 % bez obličejové masky na 3,1 % s obličejovou maskou,
např. N95, chirurgická nebo 12-16 vrstvová bavlněná rouška). Účinnost tohoto opatření
na úrovni jednotlivce i na úrovni populace kromě toho prokázalo i několik dalších
studií o používání zdravotnických nebo nezdravotnických obličejových masek. Správně
nošená obličejová maska (tj. zakrývající nos a ústa) je nejen účinná při snižování
šíření viru pomocí respiračních sekretů (tj. kontrola zdroje nákazy), ale také při
ochraně jednotlivců před onemocněním covid-19. Zdravotnické obličejové masky představují
jednoduchou bariéru, která zabraňuje šíření kapének respiračních sekretů vzduchem
na jiné lidi, především při mluvení, kašlání nebo kýchání. Blíže např. studie: GÖPFERTOVÁ,
Dana a FABIÁNOVÁ, Kateřina. Epidemiologická charakteristika onemocnění covid 19:
úvaha nad současnými poznatky o onemocnění. Farmakoterapetická revue: Nový koronavirus
SARS-CoV-2 a onemocnění covid-19. 2020, 5(Suppl 1), 30-36. Dostupné z: https://farmakoterapeutickarevue.cz/Resources/Upload/farmakoterapie/casopisy/supplementum01-2020//fr_2020_suppl1_covid-19.pdf.
Kapénky větší než 10 mm (velké kapky) jsou často generovány kašlem nebo kýcháním,
ale i křičením, smíchem či běžnou mluvou, a dochází k jejich uvolňování někdy velkou
rychlostí (50 m/s při kýchání, 10 m/s při kašli). Díky svým rozměrům a velké rychlosti
se tyto velké kapky dostávají na daleko větší vzdálenosti než malé kapky. Velké kapky
mohou bez bariéry doletět až do vzdálenosti více jak 2 metry (kašel) a více jak 6
metrů (kýchání). Samotné dodržování obvyklé distanční vzdálenosti nemusí zabránit
přenosu těchto velkých kapek, které mohou obsahovat virus.
Ochrana použitím minimálně zdravotnické obličejové masky může zásadně snižovat
pravděpodobnost přenosu viru v komunitě a v kombinaci s dodržováním odstupu od ostatních
osob jednoznačně vede ke snížení pravděpodobnosti nákazy.
Efekt opatření typu ochrany dýchacích cest je předmětem zkoumání řady studií.
Například studie Mitze, Timo, et al. "Face masks considerably reduce covid-19
cases in Germany." Proceedings of the National Academy of Sciences 117.51 (2020):
32293-32301 využila regionální údaje o počtu potvrzených případů v sousedním Německu.
Vzhledem k tomu, že ochrana dýchacích cest byla v různých německých regionech povinná
v různých časových obdobích, autoři mohli porovnat nárůst infekcí v regionech s povinnou
ochranou dýchacích cest a v regionech bez povinnosti používat ochranu dýchacích cest.
Po zvážení různých odhadů dospěli k závěru, že 20 dní po zavedení povinné ochrany
dýchacích cest se počet nových infekcí snížil přibližně o 45 %. Autoři podotýkají
i to, že vzhledem k tomu, že ekonomické náklady se ve srovnání s jinými opatřeními
v oblasti veřejného zdraví blíží nule, zdá se, že masky jsou nákladově efektivním
prostředkem boje proti covid-19.
Z podobných výzkumů například autoři Karaivanov, Alexander, et al. "Face masks,
public policies and slowing the spread of covid-19: evidence from Canada." Journal
of Health Economics (2021): 102475. odhadují dopad nařízení o používání ochrany dýchacích
cest uvnitř budov a dalších nefarmakologických intervencí (NPI) na nárůst počtu případů
covid-19 v Kanadě. Zavedení povinnosti ochrany dýchacích cest bylo rozloženo od poloviny
června do poloviny srpna 2020 ve 34 regionech veřejného zdraví v Ontariu, největší
kanadské provincii podle počtu obyvatel. Na základě variability v zavedení povinné
ochrany autoři zjistili, že povinnost použití ochrany je spojena s 22 % týdenním
snížením počtu nových případů covid-19 ve srovnání s obdobím absence této povinnosti.
Autoři přitom očišťují trendy o mobilitu. Dodatečná analýza ukazuje, že povinnost
ochrany vedla k nárůstu četnosti nošení roušek na veřejnosti podle vlastního vyjádření
o přibližně 27 procentních bodů.
Jsou dostupné též systematické recenzní práce a meta-analýzy, shrnující dostupnou
literaturu. Jejich závěry potvrzují účinnost ochrany dýchacích cest. Například práce
Li, Yanni, et al. "Face masks to prevent transmission of covid-19: A systematic review
and meta-analysis." American Journal of Infection Control (2020) provedli systematický
přehled a metaanalýzu s cílem vyhodnotit účinnost používání ochrany dýchacích cest
k prevenci šíření viru SARS-CoV-2. Relevantní články byly vyhledány v databázích
PubMed, Web of Science, ScienceDirect, Cochrane Library a Chinese National Knowledge
Infrastructure, VIP (Chinese). Nebyla stanovena žádná jazyková omezení. Po vyhledání
celkem 5 178 vhodných článků v databázích a referencích bylo zahrnuto celkem 6 studií
zahrnujících 4 země. Obecně bylo nošení masky spojeno s významně sníženým rizikem
infekce covid-19 (OR = 0,38, 95 % CI: 0,21-0,69, I2 = 54,1 %). U skupiny zdravotnických
pracovníků bylo prokázáno, že obličejové masky snižují riziko infekce téměř o 70
%. Výsledky tohoto systematického přehledu a metaanalýzy podporují závěr, že ochrana
dýchacích cest může snížit riziko infekce covid-19. Podobně též Ford, Nathan and
Holmer, Haley K. and Chou, Roger and Villeneuve, Paul and Baller, April and Van Kerkhove,
Maria and Allegranzi, Benedetta, Mask Use in Community Settings in the Context of
covid-19: A Systematic Review of Ecological Data. SSRN: https://ssrn.com/abstract=3848524
or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3848524.
Současný stav vědeckého poznání tedy ukazuje, že plošné zavedení ochrany dýchacích
cest významně snižuje přenos nákazy a efekt snížení reprodukčního čísla v různých
kontextech a podle různých pramenů může být nejspíše mezi 10 % a 45 %, jak například
popisují data z výše citované německé studie.
Snížení přenosu virů v populaci prostřednictvím nošení ochranného prostředku
dýchacích cest je ve srovnání s přínosem relativně finančně nenákladná intervence,
která může zabránit zvýšení smrtnosti populace a vést ke snížení ekonomických ztrát
souvisejících se zvýšenou nemocností.
K otázce, jak a zda je používání tímto opatřením stanoveného druhu ochrany
dýchacích cest způsobilé ohrozit zdraví fyzické osoby, a to při krátkodobém, ale
i dlouhodobém používání ministerstvo uvádí následující.
Výzkum na téma zdravotních potíží z důvodu používání ochrany dýchacích cest,
případně jiného použití osobních ochranných prostředků, se převážně soustředí na
pracovníky ve zdravotnictví. Například přehledová práce Unoki, Takeshi, et al. "Adverse
Effects of Personal Protective Equipment Among Intensive Care Unit Healthcare Professionals
During the covid-19 Pandemic: A Scoping Review." SAGE Open Nursing 7 (2021): 23779608211026164
se zabývala nežádoucími účinky použití osobních ochranných prostředků u zdravotníků
na JIP, a na základě analýzy 25 článků identifikovala jako klíčová témata: studie
zaměřené na bolesti hlavy související s ochrannými prostředky, poruchy hlasu, kožní
projevy. Většina nežádoucích účinků u zdravotníků na jednotkách intenzivní péče byla
vyvolána používáním ochranných pomůcek po dlouhou dobu, a častější byly u sester,
které pravděpodobně vykonávaly namáhavé práce.
Lze odhadovat, že nežádoucí efekty nošení ochranných pomůcek u zdravotníků
na JIP představují jakousi horní hranici představitelných potíží u veřejnosti - v
kontextu zdravotnictví jsou ochranné pomůcky používány precizně, jde o pomůcky s
vysokou třídou ochrany (často FFP3), zdravotníci je mají nasazené po dlouhou dobu
“v kuse”, často bez možnosti si pomůcky sundat, a přitom vykonávají velmi náročnou
a vyčerpávající práci. I v tomto relativně extrémním kontextu rešeršní práce neuvádí
jako nežádoucí účinky žádné závažné poškození zdraví.
Nepohodlí u laických uživatelů zkoumala studie Cheok, Gideon JW, et al. "Appropriate
attitude promotes mask wearing in spite of a significant experience of varying discomfort."
Infection, Disease & Health 26.2 (2021): 145-151. Ze 402 respondentů průzkumu
si 78,4 % stěžovalo na nepohodlí spojené s rouškou, nejčastějšími příčinami bylo
obtížnější dýchání, komunikační potíže a pocení, mladší nositelé roušek častěji uváděli
dermatologické problémy a pocení.
Podle některých expertů je možné, že významnější, než fyziologické nepohodlí
spojené s ochranou dýchacích cest jsou psychologické dopady a reakce, které mohou
přispět k vznikajícím kontroverzím. (Scheid, Jennifer L., et al. "Commentary: physiological
and psychological impact of face mask usage during the covid-19 pandemic." International
journal of environmental research and public health 17.18 (2020): 6655.)
Několik studií potvrdilo, že používání zdravotnické obličejové masky nebrání
průniku kyslíku ani u dospělých včetně seniorů starších 65 let věku viz např.: SHAW,
Keely, Scotty BUTCHER, Jongbum KO, Gordon A. ZELLO a Philip D. CHILIBECK. Wearing
of Cloth or Disposable Surgical Face Masks has no Effect on Vigorous Exercise Performance
in Healthy Individuals. International Journal of Environmental Research and Public
Health [online]. 2020, 17(21) [cit. 2021-7-28]. ISSN 1660-4601. Dostupné z: https://doi.org/10.3390/ijerph17218110
.
Kromě citovaných pramenů publikovaný výzkum obsahuje řadu studií, které ukazují,
že nošení ochrany dýchacích cest nemá měřitelný efekt na fyziologické parametry.
Například v malé studii Chan, Noel C., Karen Li, and Jack Hirsh. "Peripheral oxygen
saturation in older persons wearing nonmedical face masks in community settings."
JAMA 324.22 (2020): 2323-2324 nebylo nošení třívrstvé nemedicínské obličejové masky
spojeno s poklesem saturace kyslíkem u starších účastníků. Studie Shaw, Keely, et
al. "Wearing of cloth or disposable surgical face masks has no effect on vigorous
exercise performance in healthy individuals." International Journal of Environmental
Research and Public Health 17.21 (2020): 8110 ukázala že nošení ochrany dýchacích
cest během intenzivního cvičení nemělo žádný zřetelný škodlivý účinek na okysličení
krve nebo svalů a na výkon při cvičení u mladých zdravých účastníků.
Tým amerických a kanadských vědců publikoval metastudii, která shrnuje dosavadní
poznatky v této oblasti napříč zhruba 70 výzkumy. Ty se napříč lety zabývaly různými
formami obličejových ochran (od obyčejných roušek přes respirátory až po speciální
chirurgické masky) a mapovaly jejich vliv na fyziologii či vnímání. Mezi sledovanými
faktory byly třeba namáhavost dýchání, krevní tlak, fungování srdce, okysličování
mozku, průtok krve ve svalech a další metriky, na něž by mohlo mít nošení roušky
vliv, a to se závěrem, že pro zdravého člověka není nošení roušek či respirátorů
fyziologicky jakkoli ohrožující, pouze nekomfortní (viz studie: HOPKINS, Susan R.,
Paolo B. DOMINELLI, Christopher K. DAVIS, et al. Face Masks and the Cardiorespiratory
Response to Physical Activity in Health and Disease. Annals of the American Thoracic
Society [online]. 2021, 18(3), 399-407 [cit. 2021-7-29]. ISSN 2329-6933. Dostupné
z: doi:10.1513/AnnalsATS.202008-990CME).
Dosavadní poznatky lze tedy shrnout tak, že i přes uvedené potenciální nepříznivé
účinky spojené s nošením ochrany dýchacích cest největší důsledek plošné povinnosti
ochrany dýchacích cest je pravděpodobně prosté nepohodlí uživatele.
Benefit pro celkovou populaci z hlediska minimalizace rizik šíření viru a ochrany
zranitelných skupin nepochybně převažuje nad dopady na zdraví či diskomfort jednotlivce,
avšak vnímáme, že mohou existovat výjimečné případy, kdy nošení ochrany dýchacích
cest může výjimečně znamenat u některých pacientů komplikaci v návaznosti na jejich
zdravotní stav, a proto necháváme na posouzení lékaře, zda riziko převažuje nad přínosem
ochrany před virovým onemocněním. Máme však za to, že zejména osoby s komorbitami
a dýchacími obtížemi, které se vyskytují nezávisle na nošení ochrany dýchacích cest,
by měly být naopak chráněny před nákazou co možná nejvíce, neboť jakékoli zhoršení
jejich zdravotního stavu může mít pro ně až fatální následky. Zároveň je třeba mít
na paměti, že pokud nebudou nosit ochranu dýchacích cest, v případě infekce budou
znamenat riziko nákazy i pro osoby v jejich okolí.
Z výše uvedených důvodů a v rámci předběžné opatrnosti zejména s ohledem na
fakt vyšší transmisibility u prevalující delta varianty viru SARS-CoV-2 je tak i
přes aktuální stabilizovaný trend nutné zachovat povinnost nošení adekvátních ochranných
prostředků dýchacích cest všude tam, kde je z objektivních důvodu dána vyšší míra
rizika, tedy např. pokud zde dochází ke kumulaci vyššího počtu osob na jednom místě
v jeden čas nebo není možné trvale dodržovat další dostatečné rozestupy od ostatních
osob.
Potřebnost nošení ochranných prostředků dýchacích cest ve vnitřních prostorách
v případě přetrvávajícího zvýšeného výskytu případů onemocnění covid-19 a v souvislosti
se šířením varianty delta i u plně očkovaných osob zmiňuje i poslední doporučení
Střediska pro kontrolu a prevenci nemocí Spojených států amerických (CDC), dostupné
na https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/fully-vaccinated.html, jelikož
v případě nákazy touto variantou může i plně očkovaný člověk onemocnění šířit dál.
Středisko pro kontrolu a prevenci nemocí Spojených států amerických (CDC) vydalo
také i pokyny pro pořádání hromadných akcí (bez ohledu na místo konání), kde rovněž
zmiňuje důležitost nošení ochranných prostředků dýchacích cest. Toto doporučení je
dostupné na https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/large-events/considerations-for-events-gatherings.html
Na základě těchto skutečností považujeme za nezbytné i nadále používat ochranné
prostředky dýchacích cest jako prevenci před šířením nákazy na stanovených místech
či za stanovených situací.
III.
Jednotlivé druhy ochranných prostředků dýchacích cest a míra rizika spojená
s jejich nošením či nenošením ve vztahu k ochraně veřejného zdraví a zdraví jednotlivce
Při rozhodování o vhodných technických parametrech ochrany dýchacích cest ve
vybraných vnitřních prostorech staveb, kde lze očekávat větší kumulaci osob, anebo
setkání osob, které se běžně nestýkají (bod č. 1 - např. nákupní centrum), bylo na
základě zhodnocení rizika přistoupeno i nadále k vyšší ochraně dýchacích cest, než
představuje obličejová maska. Z teoretických možností připadalo v úvahu zejména zvážení
použití respirátorů, obličejových masek nebo látkových roušek. Látkové roušky určené
k opakovanému užití měly své místo zejména v době absolutního nedostatku jednorázových
ochranných pomůcek, nicméně jejich vlastnosti (zejména filtrační účinnost) nejsou
srovnatelné s respirátory či obličejovou maskou (chirurgickou ústenkou), které jsou
k ochraně dýchacích cest před infekčními kapénkami vhodnější.
Při rozhodování o tom, zda nařídit použití respirátoru nebo obličejové masky
(ústenky) při srovnatelné filtrační účinnosti použitého materiálu, je třeba vzít
v potaz zásadní rozdíl mezi respirátorem a obličejovou maskou spočívající v lepší
přilnavosti respirátoru k obličeji, kde nedochází při správném použití k úniku vydechovaného
vzduchu, který může být infekční, v prostoru mezi ochrannou pomůckou a tváří. Zrovna
tak při správném použití respirátoru nedochází k nasátí vzduchu mimo filtrační vrstvu
v prostoru mezi ochrannou pomůckou a tváří chráněné osoby. Je třeba vzít v potaz,
že ochranná pomůcka má chránit nejen před nadechnutím infikovaných kapének, ale zároveň
i bránit před vydechováním infikovaných kapének do okolí. Respirátor má tak z technických
možností, které připadají v úvahu, nejvhodnější vlastnosti k ochraně jak nositele
pomůcky, tak i osob v jeho okolí. Není tedy podstatné pouze to, že je použit při
výrobě obličejové masky či respirátoru obdobně účinný filtrační materiál, ale rovněž
to, že při použití obličejové masky je z důvodu netěsnosti část vzduchu vdechována
i vydechována mimo filtrační vrstvu a snižuje tak účinnost ochrany jak nositele,
tak osob v jeho okolí. Snížení účinnosti (ochrany) tímto způsobem může sice znamenat
větší komfort uživatele, zvláště pak v závislosti na tom, jak velký objem vzduchu
je nadechován mimo roušku, ale použití tímto způsobem samozřejmě dále snižuje účinnost
roušky.
Respirátor významným způsobem snižuje expozici uživatele velkým respiračním
kapénkám a aerosolům. U dobře přiléhajících a správně nasazených respirátorů dochází
k minimálnímu úniku vzduchu kolem okrajů respirátoru. Celková účinnost respirátoru
např. FFP2 je > 94 % viz Informace o ochraně dýchadel zpracovaná Výzkumným ústavem
bezpečnosti práce, v. v. i., dostupná zde: https://www.bozpinfo.cz/sites/default/files/obsah/super-obsah/informace-o-ochrane-dychadel/soubory/ochranadychadelv4.pdf.
Bod 1 výrokové části mimořádného opatření proto stanovuje, aby každá pomůcka
ochrany dýchacích cest naplňovala všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek),
včetně filtrační účinnosti alespoň 94 % dle příslušných norem. Jedná se tedy o obecnou
deklaraci, co vše musí daný ochranný prostředek splňovat, jelikož na území České
republiky jsou používány ochranné prostředky dýchacích cest, které naplňují požadavky
různě ve světě uznávaných normalizačních systémů. Nicméně tato formulace neznamená,
že se výroková část zabývá pouze filtrační účinností, nýbrž zahrnuje i všechny další
„technické podmínky a požadavky“, tak, aby ochranné prostředky dýchacích cest dosáhly
jako celek požadované úrovně. Pro běžného uživatele, který se rozhoduje, jaký ochranný
prostředek dýchacích cest si má pořídit, je však podstatný zejména údaj o filtrační
účinnosti, neboť splnění ostatních podmínek stanovených technickými normami musí
zajistit jejich výrobce, dovozce či distributor. Normalizační systémy, tj. jednotlivé
níže uvedené normy), průřezově určují technické podmínky a požadavky na ochranný
prostředek dýchacích cest, kterými zejména jsou: dýchací odpor, zanášení, upínací
systém, koncentrace oxidu uhličitého ve vdechovaném vzduchu, snášenlivost s pokožkou,
průnik atp. Jedná se o technické podmínky stanovené normou, kterými je výrobce vázán.
Lze tedy říci, že každý výrobek musí naplňovat vyjma filtrační účinnosti též výše
zmíněné technické podmínky a požadavky.
Příznivější vlastnosti respirátoru jsou ovšem zohledněny jeho vyšší cenou v
porovnání s obličejovou maskou (chirurgickou rouškou), kterou je třeba brát v potaz
s ohledem na každodenní potřebu nové pomůcky pro běžného uživatele a potřebnou obměnu
(výměnu) pomůcky např. ve zdravotnických zařízení nebo u poskytovatele sociálních
služeb, kde je třeba za jednu pracovní směnu použít ochrannou pomůcku opakovaně,
popř. ji vyměnit po uplynutí stanovené doby použití výrobcem, což může představovat
signifikantní finanční náklad. Stát tento náklad zohlednil při stanovení výše DPH,
jelikož se jedná o preferovanou variantu ochrany dýchacích cest (v době vydání mimořádného
opatření však lze pořídit 1 ks respirátoru třídy FFP2 za cca 10,- Kč).
Nicméně i přes nepopiratelné pozitivní vlastnosti tato ochrana není vhodná
pro všechny, a to zejména s ohledem na vyráběné velikosti, kdy dostupnost pro malé
obličeje dětí na trhu není optimální a zároveň dosažení potřebné těsnosti na obličeji
je u malých dětí problematické a použití se blíží spíše použití jako roušky. S ohledem
na to se povinnost nosit respirátor nevztahuje na osoby mladší 15 let věku, kde je
možno povinnost ochránit dýchací cesty realizovat pomocí obličejové masky (roušky).
Zároveň s ohledem na praktické konsekvence a aplikační problémy v praxi se stanovuje
výjimka z nošení povinné ochrany dýchacích cest pro děti, které doposud nezahájily
povinnou školní docházku.
Vzhledem k dosud publikovaným odborným studiím se zaměřením na účinnost vakcín
na „rizikové“ varianty viru SARS-CoV-2, kde lze předběžně konstatovat sníženou účinnost
vakcín na některé varianty viru, je v současné chvíli stále žádoucí náležitou ochranu
dýchacích cest jako prevenci před možným přenosem infekčního onemocnění v uvedených
rizikových situacích (vnitřní prostory, hromadné akce, nemožnost zajištění dostatečného
rozestupu atd.) vyžadovat. Obecně nicméně platí, že ač se na osobu, která prodělala
laboratorně potvrzené onemocnění covid-19 či na osobu, která absolvovala kompletní
očkování, pohlíží jako na chráněnou, neznamená to, že by tato osoba nemohla onemocnět
opakovaně či i přes absolvované očkování, nebo že by nemohla onemocnění přenášet.
Je důležité si uvědomit, že prodělání nemoci či očkování nechrání před infekcí virem
SARS-CoV-2 absolutně, jak uvádějí například i výše uvedené a citované zprávy Public
Health England, nýbrž zejména před závažným průběhem onemocnění. Dokončené očkování
zásadně snižuje riziko nákazy a zejména chrání naprostou většinu očkovaných osob
před závažnou formou průběhu onemocnění covid-19. Nelze ale vyloučit, že osoba, která
prodělala onemocnění covid-19 (ať již laboratorně potvrzené, či nikoli), či osoba
plně očkovaná, může být i nadále virem SARS-CoV-2 infikována a být jeho přenašečem,
jak i uvádí i výše citované stanovisko CDC. Proto nejsou tyto osoby vyjmuty z povinnosti
mít nasazený ochranný prostředek dýchacích cest podle bodu 1.
Povinnost nosit ochranné prostředky dýchacích cest splňující stanovené technické
podmínky vyšší účinnosti platí ve vnitřních prostorech staveb, které slouží jako
prodejny a provozovny služeb, pracoviště zdravotnických zařízení, zařízení sociálních
služeb, kterými jsou týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením,
domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem a zařízení poskytující odlehčovací
sociální služby v pobytové formě, a ve vnitřních prostorech staveb, které slouží
jako mezinárodní letiště, vnitřní prostory muzeí, galerií, výstavních prostor, dále
vnitřní prostory hradu, zámku, hvězdárny, planetária a obdobného historického nebo
kulturního objektu a místa, kde se koná veletrh nebo prodejní hospodářská výstava,
tj. prostory, v nichž se opětovně umožňuje přítomnost veřejnosti a lze očekávat,
že ne vždy lze dodržet bezpečný rozestup od ostatních osob, který je potřebný k omezení
přenosu infekčního onemocnění kapénkami.
Ze stejného důvodu je stanovena povinnost nosit ochranné prostředky dýchacích
cest při účasti na hromadných akcích, a to ve vnitřních i vnějších prostorech, kdy
lze mimo jiné předpokládat setkávání osob z různých věkových skupin a často i z různých
geografických oblastí, což opět může znamenat riziko šíření onemocnění.
U pacientů s covid-19 je podle publikovaných prací průběh nemoci v 80 % asymptomatický,
pouze 15 % má příznaky onemocnění a u 5 % případů může mít onemocnění závažný průběh.
Vědecké studie prokazují, že zdravotnické obličejové masky snižují rozstřik
a rozptyl infekčních kapének, pokud se nosí přes nos a ústa. Je důležité nosit zdravotnickou
obličejovou masku, i když osoba nevykazuje příznaky onemocnění covid-19, neboť osoby
s onemocněním covid-19, které jsou asymptomatické, a ty, u nichž se příznaky dosud
nevyskytují (předsymptomatické období), mohou virus šířit na další osoby. Na riziko
asymptomatických a presymptomatických případů a s tím i souvisejícím rizikem přenosu
upozorňuje i Furakawa a spol. (FURUKAWA, Nathan W., John T. BROOKS a Jeremy SOBEL.
Evidence Supporting Transmission of Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus
2 While Presymptomatic or Asymptomatic. Emerging Infectious Diseases [online]. 2020,
26(7) [cit. 2021-7-28]. ISSN 1080-6040. Dostupné z: https://doi.org/10.3201/eid2607.201595),
podobně tak i Wei ve svém článku, kde popisuje několik clusterů u presymptomatických
případů (WEI, Wycliffe E., Zongbin LI, Calvin J. CHIEW, Sarah E. YONG, Matthias P.
TOH, Vernon J. LEE. Presymptomatic Transmission of SARS-CoV-2 - Singapore, January
23-March 16, 2020. MMWR. Morbidity and Mortality Weekly Report [online]. 2020, 69(14),
411-415 [cit. 2021-7-28]. ISSN 0149-2195. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.15585/mmwr.mm6914e1
).
Významným rizikem pak asymptomatické a presymptomatické případy jsou v případě
výskytu ve zdravotnickém zařízení, jak popisuje Arons (ARONS, Melissa M., Kelly M.
HATFIELD, Sujan C. REDDY, et al. Presymptomatic SARS-CoV-2 Infections and Transmission
in a Skilled Nursing Facility. New England Journal of Medicine [online]. 2020, 382(22),
2081-2090 [cit. 2021-7-28]. ISSN 0028-4793. Dostupné z: https://doi.org/10.1056/NEJMoa2008457),
kde poukazuje, že včas nerozpoznané případy mohou představovat vysoké riziko nejen
z hlediska dalšího šíření, ale také i dopadů, pokud dojde k nákaze hospitalizovaných
osob, u nich může dojít k významnému zhoršení zdravotního stavu .
Jiná studie zdůrazňuje, že je rouška velmi důležitým nefarmakologickým opatřením
v procesu zastavení šíření onemocnění covid-19: WANG, Jiao, Lijun PAN, Song TANG,
John S. JI a Xiaoming SHI. Mask use during covid-19: A risk adjusted strategy. Environmental
Pollution [online]. 2020, 266(22) [cit. 2021-7-28]. ISSN 02697491. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.envpol.2020.115099
.
Jako významné preventivní opatření popisuje nošení ochranných prostředků dýchacích
cest Brooks a spol ve svém článku (BROOKS, John T., Jay C. BUTLER, Robert R. REDFIELD.
Universal Masking to Prevent SARS-CoV-2 Transmission-The Time Is Now. JAMA [online].
2020, 324(7) [cit. 2021-7-28]. ISSN 0098-7484. Dostupné z: https://doi.org/10.1001/jama.2020.13107),
kde hodnotí efektivitu tohoto opatření v návaznosti na počty případů zjištěných v
rámci pravidelného testování zdravotníků a pacientů a uvádí, že po zavedení tohoto
opatření, tj. povinnosti nošení ochranných prostředků došlo k významnému snížení
počtu symptomatických případů.
Mimo vnitřní prostory staveb a hromadné akce je nutné dle střediska pro kontrolu
a prevenci nemocí Spojených států amerických (CDC) nošení ochranných prostředků dýchacích
cest v prostředcích hromadné dopravy https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/travelers/face-masks-public-transportation.html
, jelikož zde pozoruje riziko v užším kontaktu mezi osobami, delším časovým úsekem
cestování a také v tom, že cestující se taktéž často dotýkají povrchů a předmětů,
které mohou byt potenciálně kontaminovány.
S ohledem na koncentraci viru ve vnitřních prostorech a též v souvislosti s
existencí nakažlivějších variant viru (viz níže) než na počátku epidemie se pro určité
prostory či situace stanovuje povinnost používat pouze ochranné prostředky dýchacích
cest s vyšší účinností, jako jsou například respirátory. K zajištění nejvyšší možné
ochrany dýchacích cest byly určeny respirátory nebo obdobný prostředek (vždy bez
výdechového ventilu) naplňující minimálně všechny technické podmínky a požadavky
(pro výrobek), včetně filtrační účinnosti 94 % dle příslušných norem. Vždy se jedná
o prostory, kde lze očekávat vyšší kumulaci osob. Ochranný prostředek dýchacích cest
je v daném případě bariérový prostředek chránící dýchací zóny (obličejovou část a
část dýchacích cest) a též je prvkem protiepidemického opatření.
Normami v daném případě je myšleno zejména
1. norma EN 149 (Evropská unie),
označení FFP2, FFP3,
2. norma GB 2626 (Čínská lidová republika), označení KN95, KN99,
KN100, KP95, KP100,
3. norma NIOSH - 42CFR84 (USA, Kanada), označení N100, N99, N95,
R100, R99, R95, P100, P99, P95
4. norma AS/NZS 1716:2012, AS/NZS 1715:2009 (Australské
společenství/Nový Zéland), označení P2, P3
5. norma KMOEL - 2017-64 (KF94) (Jižní Korea),
označení KF94, KF99
6. norma JMHLW - Notification 214, 2015 (Japonsko) označení DS2.
Efektivitu používání ochranných prostředků dýchacích cest popisuje také ve
svém článku i Brooks (BROOKS, John T. a Jay C. BUTLER. Effectiveness of Mask Wearing
to Control Community Spread of SARS-CoV-2. JAMA [online]. 2021, 325(10) [cit. 2021-7-29].
ISSN 0098-7484. Dostupné z: https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2776536
), který ve svém článku uvádí, že současná dostupná data již jednoznačně demonstrují
efekt nošení ochranných prostředků dýchacích cest a hodnotí jej jako významné nefarmakologické
opatření napomáhající ke snížení rizika šíření nákazy.
IV.
Přiměřenost zásahu do práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických osob.
Pokud jde o přiměřenost zásahu do práv a oprávněných zájmů právnických a v
případě tohoto mimořádného opatření zejména fyzických osob, tedy o test proporcionality
stanovených protiepidemických opatření, Ministerstvo zdravotnictví uvádí, že ve stanovení
povinnosti mít nasazen ochranný prostředek dýchacích cest zejména podle bodu 1, ale
i bodu 2 tohoto mimořádného opatření, nelze spatřovat výrazný zásah do základních
lidských práv či svobod fyzických osob, a to zejména s ohledem na sledovaný cíl,
kterým je ochrana života a zdraví všech osob nacházejících se na území ČR, tedy jinými
slovy ochrana veřejného zdraví. Jak plyne i ze systematiky Listiny základních práv
a svobod, ale např. i Všeobecné deklarace lidských práv či Listiny základních práv
Evropské unie, ochrana života (a zdraví) je jedním ze základních lidských práv, jehož
zachování by mělo mít přednost před všemi jinými lidskými právy. Ministerstvo zdravotnictví
uvádí, že jediným sledovaným cílem tohoto mimořádného opatření je právě ochrana života
a zdraví jak celé společnosti, tak i přímo jednotlivých fyzických osob, kterým je
tímto mimořádným opatření stanovena povinnost mít na vyjmenovaných místech nasazen
stanovený ochranný prostředek dýchacích cest. Dodržování tohoto mimořádného opatření
ze strany jeho adresátů, tj. občanů ČR a dalších osob nacházejících se na území ČR
by mělo vést k významnému pozitivnímu efektu, jímž je 1) zpomalení či zastavení šíření
viru SARS-CoV-2 na území ČR, 2) ochrana osob, které dosud onemocnění covid-19 neprodělaly
či se ze zdravotních důvodů nemohly nechat očkovat (kontraindikace k očkování), 3)
ochrana osob, které na prodělání onemocnění či očkování neměly očekávanou odpověď
imunitního systému. Ostatně používání ochrany dýchacích cest je od počátku pandemie
onemocnění covid-19 celosvětově uznáváno jako jedno z nejvýznamnějších opatření v
boji s touto nemocí (na připomínku lze uvést od počátku pandemie zmiňované pravidlo
„3R“ - tedy roušky, ruce, rozestupy). Smyslem tohoto mimořádného opatření je minimalizace
rizika nákazy fyzických osob virem SARS-CoV-2. Výsledným efektem, k němuž by toto
opatření mělo výrazně přispět, je nejen zpomalení, či úplné zastavení šíření viru
SARS-CoV-2 v populaci, nýbrž i s tím související pozitivní efekt na zátěž zdravotnických
zařízení při péči o pacienty s nemocí covid-19, neboť i s ohledem na stoupající proočkovanost
na území ČR existuje předpoklad menšího počtu případů vážného průběhu daného onemocnění,
a s tím související ekonomickou stránku péče o tyto pacienty, pokud jde o náklady
veřejného zdravotního pojištění. Za další zcela zásadní a pozitivní přínos tohoto
opatření pak Ministerstvo zdravotnictví považuje to, že se v důsledku zpomalení (či
zastavení) šíření viru díky kombinaci získané (dočasné) imunity s ohledem na prodělané
onemocnění či absolvování očkování a při dodržování jednotlivých mimořádných opatření
(včetně tohoto) vytváří reálný předpoklad k tomu, že v budoucnu již nebude třeba
přistoupit k restriktivnějším opatřením, která by bylo třeba přijímat v případě rychlého
nárůstu počtu onemocnění a hospitalizací. Všechna tato v minulosti přijatá řešení
pandemie covid-19 zasahují do jednotlivých základních práv a svobod fyzických i právnických
osob zcela nepochybně výrazně více, než (dočasná) povinnost mít nasazenu ochranu
dýchacích cest ve vyjmenovaných situacích a provozech podle tohoto mimořádného opatření.
Ministerstvo zdravotnictví rovněž dodává, že pozitivního efektu sledovaného tímto
mimořádným opatřením, tj. potřebného stupně ochrany zdraví jeho adresátů před zvýšeným
rizikem přenosu viru SARS-CoV-2 v místech a (zejm. uzavřených vnitřních) prostorách,
kde není možné přerušit cestu přenosu jinými způsoby (např. dostatečnými rozestupy
mezi lidmi), není bohužel možno dosáhnout jiným (tj. pro uživatele méně omezujícím)
způsobem, než právě důsledným používáním stanovených bariérových prostředků ochrany
dýchacích cest.
Pokud jde o konkrétní zásah do ústavou garantovaných práv a svobod fyzických
a právnických osob v důsledku tohoto mimořádného opatření, ministerstvo má za to,
že do nich nepředstavuje jakýkoli výraznější zásah. Ministerstvo v prvé řadě uvádí,
že nelze zapomínat na skutečnost, že osobní svoboda jednoho končí tam, kde začíná
svoboda (a v tomto případě i zdraví) druhého. Jestliže je cílem tohoto opatření chránit
životy a zdraví všech lidí nacházejících se na území ČR (a nikoli např. jen někoho),
je zcela legitimní, aby se fyzické osoby tomuto opatření podřídily a postupovaly
podle něj, neboť tím chrání nejen sebe, ale zejména ostatní.
Je sice pravdou, že toto opatření jistým způsobem zasahuje do majetkové sféry
adresátů, kteří si musí na své náklady stanovené ochranné prostředky dýchacích cest
pořídit, nicméně náklady na jejich pořízení nejsou nikterak vysoké či dokonce likvidační
(v době vydání tohoto mimořádného opatření bylo např. možné pořídit 20 ks ochranné
obličejové masky - respirátoru třídy FFP2 za cenu =198,- Kč, tj. cca 10,- Kč za kus).
S ohledem na přínos stanovené ochrany dýchacích cest k zamezení šíření nemoci covid-19
nepovažuje Ministerstvo zdravotnictví tyto náklady za nepřiměřené. V této souvislosti
je třeba totiž vzít v úvahu i to, že pokud fyzická osoba nemocí covid-19 onemocní,
nebude v mnoha případech moci vykonávat své povolání minimálně po dobu izolace (popř.
karantény, pokud onemocnění někdo, s kým byla v kontaktu), což bude mít za následek
mnohem významnější zásah do její majetkové sféry.
Toto mimořádné opatření je dále způsobilé do jisté míry omezit fyzické osoby
v právu na svobodu pohybu, nicméně i v tomto případě nepovažuje Ministerstvo zdravotnictví
tento zásah za nepřiměřený. Ministerstvo zdravotnictví při tomto závěru vychází v
prvé řadě ze skutečnosti, že nejde o skutečné omezení pohybu, jako tomu bylo například
v době nouzového stavu v jarních měsících tohoto roku, kdy byl volný pohyb až na
výjimky omezen na území katastru obce, nýbrž fakticky jde pouze o konkretizaci a
stanovení podmínek, za nichž se může fyzická osoba volně pohybovat kdekoli na území
ČR. Jinými slovy tedy platí, že pokud se bude fyzická osoba tímto mimořádným opatřením
řídit, nebude její pohyb na území ČR nikterak omezen. Dále je pak zřejmé, že fyzická
osoba, která nechce stanovenou ochranu dýchacích cest používat, je na volném pohybu
omezena zejména co se týče vnitřních prostor, v případě vnějších prostor jde o několik
málo vyjmenovaných případů (např. koncerty či jiné kulturní akce pod širým nebem,
sportovní utkání, při účasti na veřejné nebo soukromé akci venku), nicméně i v případě
vnitřních prostor existují odůvodněné výjimky ze stanovené povinnosti a nově se zavádí
obecná výjimka pro osoby, které vzhledem ke svému zdravotnímu stavu nemohou stanovenou
ochranu dýchacích cest používat. Pokud jde o cestování, má navíc mnoho adresátů mimořádného
opatření (i když samozřejmě ne všichni) volbu mezi veřejnou hromadnou dopravou a
použitím vlastního soukromého dopravního prostředku, kde povinnost používat ochranu
dýchacích cest neplatí. Stejně tak lze dnes celou řadu záležitostí, zejména pak obstarání
základních životních potřeb (např. nákupy) či jednání s úřady, vyřídit na dálku prostřednictvím
internetu. Ministerstvo zdravotnictví si je samozřejmě vědomo, že to neplatí paušálně
na všechny a na vše (např. návštěvu zdravotnického zařízení takto vyřešit zcela jistě
nelze), nicméně i tato skutečnost přispívá k tomu, že v mnoha případech se nejedná
prakticky o významný zásah do svobody pohybu.
Pokud jde o možný zásah do práva na zdraví, došlo tímto mimořádným opatřením
k rozšíření výjimek z nošení ochranných prostředků dýchacích cest na osoby, které
z vážných zdravotních důvodů na základě indikace učiněné poskytovatelem zdravotních
služeb stanovenou ochranu nosit nemohou. Pokud jde o ostatní, tj. zdravé osoby, používání
ochranných prostředků dýchacích cest, a to i dlouhodobé, je neohrožuje na zdraví,
jak bylo ostatně uvedeno již shora. Naopak, jejich používání přispívá k ochraně zdraví
těchto osob, neboť významně snižuje riziko nákazy virem SARS-CoV-2.
Ministerstvo zdravotnictví tedy uzavírá, že ve zvolených prostředcích a sledovaném
cíli tohoto mimořádného opatření neshledává ve vztahu k základním právům a svobodám
fyzických či právnických osob jakoukoli disproporci, naopak je hodnotí jako přiměřené.
V.
Povinnosti zaměstnavatelů
Všem zaměstnavatelům se z důvodů shora vyložených stanoví povinnost vybavit
zaměstnance ochrannými prostředky dýchacích cest, a to takovými, které podle tohoto
mimořádného opatření musí používat k ochraně dýchacích cest, a to v dostatečném počtu
na každou pracovní směnu. Toto neplatí, pokud zaměstnanec v době výkonu práce a v
souvislosti s výkonem práce nepřichází do fyzického kontaktu s jinými osobami, jako
je např. výkon práce na dálku mimo pracoviště zaměstavatele.
VI.
Výjimky
Přes všechny uvedené důvody pro povinnost nosit v stanovených případech ochranný
prostředek dýchacích cest, existují důvody zřetele hodné, pro které lze stanovit
výjimku z daného pravidla.
Výjimka podle písm. a) se vztahuje na „děti, které dosud nezahájily školní
docházku“ vzhledem k tomu, že takto malé děti nejsou schopny trvale a efektivně dodržovat
pokyny a nelze zajistit, že ochranný prostředek budou nosit v době, kdy jej mají
nosit, tedy nemá smysl jim takovou povinnost ukládat. Taktéž nelze objektivně zajistit,
aby ochrana dýchacích cest byla udržována v čistotě a funkčním stavu.
Výjimka podle písm. b) se vztahuje na „žáky, studenty a pedagogické pracovníky
podle školského zákona a studenty a akademické pracovníky podle zákona č. 111/1998
Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách),
ve znění pozdějších předpisů, v rámci vzdělávací aktivity, jejíž charakter neumožňuje
nošení ochranného prostředku (zejm. tělocvik, zpěv, hra na dechové nástroje)“, neboť
bez výjimky z povinnosti používání ochranného prostředku by takovouto aktivitu nebylo
možno provádět a zároveň se jedná o nezbytnou součást studia.
Výjimka podle písm. c) se vztahuje na „žáky a studenty, kteří sedí v lavici
nebo jsou jinak usazeni, neboť se jedná o pravidelně testované osoby, osoby jsou
usazeny během výuky v lavici a nepohybují se, při zachování dostatečných odstupů
lavic je riziko event. nakažení sníženo.
Výjimka podle písm. d) se vztahuje na „pedagogické pracovníky nebo akademické
pracovníky při poskytování vzdělávání, jelikož při zachování rozestupu od žáků a
za podmínky pravidelného testování či doložení dokladu o absolvování očkování či
prodělaném onemocnění je riziko nákazy sníženo.
Výjimka podle písm. e) se vztahuje na „zkoušené a zkoušející při zkoušce ve
škole nebo vysoké škole, pokud všechny osoby udržují vzdálenost alespoň 1,5 metru“,
neboť se jedná o osoby pravidelně testované a při dodržení minimálního rozestupu
1,5 metru je riziko nákazy sníženo.
Výjimka podle písm. f) se vztahuje na „ubytované děti, žáky nebo studenty při
pobytu v pokoji (tj. mimo společné prostory) v internátě a domově mládeže a při pobytu
na škole v přírodě“, neboť osoby ubytované na pokoji jsou v případě internátu trvalými
spolubydlícími, v jejichž případě nepoužívání ochranného prostředku v rámci takové
velmi malé skupiny mnohdy o velikosti dvou osob nepředstavuje vážné riziko, obdobně
pak u školy v přírodě jde zpravidla o homogenní kolektiv, který společně tráví několik
dnů v kuse.
Výjimka podle písm. g) se vztahuje na „děti ve školských zařízeních pro výkon
ústavní výchovy nebo ochranné výchovy a ve školách zřízených při nich a ve střediscích
výchovné péče při poskytování služeb internátní formou“, neboť se jedná o ucelené
a neproměnlivé kolektivy stále stejných lidí, v jejichž případě nepoužívání ochranného
prostředku v rámci takového kolektivu nepředstavuje vážné riziko. Výjimka se v době
šíření více virulentních mutací SARS-CoV-2 nevztahuje na zaměstnance vyjmenovaných
zařízení, a to za účelem zabránění jejich šíření v těchto zařízeních.
Výjimka podle písm. h) se vztahuje na „školy zřízené Ministerstvem spravedlnosti“,
neboť se jedná o ucelené a neproměnlivé kolektivy stále stejných lidí, v jejichž
případě nepoužívání ochranného prostředku v rámci takového kolektivu nepředstavuje
vážné riziko.
Výjimka podle písm. i) se vztahuje na „děti v zařízeních pro děti vyžadující
okamžitou pomoc“, neboť se jedná o ucelené a neproměnlivé kolektivy stále stejných
osob, v jejichž případě nepoužívání ochranného prostředku v rámci takového kolektivu
nepředstavuje vážné riziko. Výjimka se v době šíření více virulentních mutací SARS-CoV-2
nevztahuje na zaměstnance, pokud jsou účastníky zájmového vzdělávání ve školní družině
nebo školním klubu v oddělení nebo skupině určené výlučně pro tyto žáky nebo studenty,
a to za účelem zabránění jejich šíření v těchto zařízeních.
Výjimka podle písm. j) se vztahuje na „osoby s poruchou intelektu, s poruchou
autistického spektra, a kognitivní poruchou nebo se závažnou alterací duševního stavu,
jejichž mentální schopnosti či aktuální duševní stav neumožňují dodržování tohoto
zákazu“ vzhledem k tomu, že tyto osoby zpravidla nejsou schopny dodržovat pokyny
a nelze zajistit, že ochranný prostředek budou nosit v době, kdy jej mají nosit,
tedy nemá smysl jim takovou povinnost ukládat.
Výjimka podle písm. k) se vztahuje na „pacienty, jsou-li hospitalizovaní ve
zdravotnických zařízeních lůžkové péče, nebo je-li to potřebné pro poskytování zdravotních
služeb“ vzhledem k tomu, že se zpravidla jedná o pacienty ležící na lůžku, a navíc
ochranný prostředek by mohl komplikovat jejich léčbu, resp. poskytování zdravotních
služeb.
Výjimka podle písm. l) se vztahuje na „zdravotnické pracovníky po dobu nezbytně
nutnou, je-li to potřebné pro poskytování zdravotních služeb“ vzhledem k tomu, že
některé, byť zřídkavé případy poskytování zdravotních služeb nelze realizovat bez
ochranného prostředku, jako je např. logopedická terapie.
Výjimka podle písm. m) se vztahuje na „uživatele sociálních služeb v zařízeních
sociálních služeb, kterými jsou týdenní stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním
postižením, domovy pro seniory a domovy se zvláštním režimem, a v zařízeních poskytujících
odlehčovací sociální služby v pobytové formě“ vzhledem k tomu, že by ochranný prostředek
představoval nepřiměřenou zátěž pro uživatele sociálních služeb a mohl by je i ohrozit
na zdraví.
Výjimka podle písm. n) se vztahuje na „další případy zřetele hodné, které stanoví
poskytovatel zdravotních nebo sociálních služeb nebo ošetřující lékař pro pohyb a
pobyt ve zdravotnických zařízení a v zařízeních sociálních služeb“, aby bylo možné
zohlednit různá specifika provozu, bez čehož by mohlo docházet ke komplikacím v poskytování
zdravotních nebo sociálních služeb.
Výjimka podle písm. o) se vztahuje na „osoby v době výkonu práce na pracovišti
nebo v době výkonu jiné obdobné činnosti po dobu, kdy vykonávají tuto činnost na
jednom místě bez přítomnosti jiné osoby než spolupracovníka“ vzhledem k tomu, že
při dodržování těchto podmínek při stabilní práci na pracovním místě nehrozí vážné
riziko přenosu onemocnění.
Výjimka podle písm. p) se vztahuje na „osoby řídící vozidlo veřejné dopravy,
kdy nejsou v přímém kontaktu s cestujícím při jeho odbavení“ vzhledem k tomu, že
při dodržování této podmínky nehrozí vážné riziko přenosu onemocnění a ochranný prostředek
může stěžovat činnost řidiče vozidla veřejné dopravy.
Výjimka podle písm. q) se vztahuje na „soudce, přísedící, státní zástupce,
obviněné a jejich obhájce, účastníky civilních, správních a ústavních soudních řízení
a jejich zástupce, svědky, znalce, tlumočníky a další osoby, o kterých tak rozhodne
soud, a to v místě a době soudního řízení“ vzhledem k tomu, aby používání ochranných
prostředků nenarušilo řádný průběh soudního procesu, protože možnost sledovat výraz
tváře osob zúčastněných na soudním řízení přispívá k poznatkům důležitým pro soudní
řízení.
Výjimka podle písm. r) se vztahuje na „osoby při provádění autorského díla
(např. divadelního, tanečního nebo hudebního představení), osoby přednášející a osoby
účinkující při tvorbě a výrobě audiovizuálního díla nebo pořadu“ vzhledem k tomu,
že přítomnost ochranného prostředku na obličeji vystupujícího by zásadně narušila
podávaný výkon.
Výjimka podle písm. s) se vztahuje na „moderátory, redaktory a další osoby
vystupující v rozhlasových, televizních a dalších pořadech“ vzhledem k tomu, že přítomnost
ochranného prostředku na obličeji vystupujícího by zásadně narušila podávaný výkon.
Výjimka podle písm. t) se vztahuje na „osoby, které vykonávají práci zařazenou
rozhodnutím příslušného orgánu ochrany veřejného zdraví do kategorie třetí nebo čtvrté
pro rizikový faktor pracovních podmínek zátěž teplem, a dále osoby, jež vykonávají
práci, která dosud nebyla kategorizována a u které lze předpokládat, že po provedení
kategorizace bude z důvodu přítomnosti rizikového faktoru pracovních podmínek zátěž
teplem spadat do kategorie třetí nebo čtvrté“ vzhledem k tomu, že přítomnost ochranného
prostředku na obličeji takové osoby by ji mohla ohrozit na zdraví.
Výjimka podle písm. u) se vztahuje na „zákazníky provozoven stravovacích služeb
v době konzumace potravin a pokrmů včetně nápojů, a to za podmínky, že zákazník sedí
u stolu“ vzhledem k tomu, že jinak nelze konzumovat potraviny a pokrmy a zákazník
se nachází v stabilní pozici, kdy představuje pro své okolí menší riziko.
Výjimka podle písm. v) se vztahuje na „osoby cestující v prostředcích veřejné
dopravy po dobu nezbytně nutnou ke konzumaci potravin a pokrmů včetně nápojů“ vzhledem
k tomu, že jinak nelze konzumovat potraviny a pokrmy, a i v případě cestování je
třeba umožnit konzumaci potravin a pokrmů po dobu nezbytně nutnou, neboť by jinak
mohly být některé osoby ohroženy na zdraví.
Výjimka podle písm. w) se vztahuje na „snoubence v průběhu sňatečného obřadu
a další osoby tomuto obřadu přítomné a osoby činící prohlášení o tom, že spolu vstupují
do registrovaného partnerství, a další osoby tomuto prohlášení přítomné“ vzhledem
k tomu, že se jedná o výjimečnou a vzácnou příležitost s omezeným počtem osob, kdy
by přítomnost ochranného prostředku na obličeji narušila slavnostní ráz události.
Výjimka podle písm. x) se vztahuje na „osoby po dobu nezbytně nutnou pro pořízení
jejich portrétní fotografie, popř. fotografie novomanželů, včetně společné fotografie
s členy domácnosti a dalšími blízkými osobami“ vzhledem k tomu, že by přítomnost
ochranného prostředku na obličeji zamezila naplnění cíle pořízení fotografie.
Výjimka podle písm. y) se vztahuje sportovce nebo cvičící osoby v době tréninku,
cvičení, zápasu, soutěže apod. včetně běhu a jízdy na kole, a dále na trenéry, další
členy týmu v rámci kolektivních sportů a rozhodčí při účasti na sportovní činnosti
nebo přípravy na ni konané v rámci soutěží organizovaných sportovními svazy, a to
vzhledem k tomu, že přítomnost ochranného prostředku na obličeji zásadně komplikuje
tuto činnost.
Výjimka podle písm. z) se vztahuje na „osoby v prostorech vnitřních umělých
koupališť, kterými jsou plavecký bazén, koupelový bazén, bazén pro kojence a batolata
a brouzdaliště, lázeňských a léčebných bazénů a saun“ vzhledem k tomu, že by přítomnost
ochranného prostředku na obličeji zásadně komplikovala tuto činnost a mohla by znamenat
i ohrožení na zdraví osob na koupališti.
Výjimka pod písm. aa) se vztahuje na osoby, kterým je poskytována služba v
oblasti hlavy a krku v provozovnách jako je holičství, kadeřnictví, solárium, kosmetické,
masérské a obdobné regenerační nebo rekondiční služby nebo jiné obdobné služby, při
nichž je porušována integrita kůže, a to z důvodu, že použití ochranného prostředku
by tak bránilo nebo dokonce znemožnilo poskytnutí této služby.
Výjimka pod písm. bb) se vztahuje na osoby po dobu vlastního zpěvu v rámci
organizované činnosti pěveckých sborů, a to z důvodu výrazného omezení pěveckých
možností v případě použití ochranného prostředku dýchacích cest v jeho průběhu.
Výjimka podle bodu cc) se vztahuje na „osoby, které se účastní zotavovací akce
nebo jiné podobné, pobytové i nepobytové akce pro osoby mladší 18 let, v době pobytu
a pohybu ve vnějších i vnitřních prostorech konání akce (například v areálu tábora)
a v přírodě. Tato výjimka je stanovena z toho důvodu, že osoby účastnící této akce
tvoří během účasti na dané akci homogenní skupinu osob, které doložily před začátkem
akce doklad o „bezinfekčnosti“, popř. jsou dále opakovaně testovány v průběhu akce
a tím je minimalizováno riziko výskytu onemocnění mezi účastníky. Výjimka z ochrany
dýchacích cest u těchto akcí také zohledňuje aktivity, které probíhají v průběhu
těchto akcí (celotáborové hry, sportovní, popř. noční aktivity), a to i s ohledem
na klimatickém podmínky, které panují v letních měsících. Tato výjimka se vztahuje
pouze na situace, kdy se současně v daném místě nekoná jiná hromadná akce.
Výjimka pod písm. dd) se vztahuje na „příslušníky a zaměstnance základních
složek integrovaného záchranného systému, pokud používají masku nebo polomasku splňující
všechny technické podmínky a požadavky (pro výrobek) normy ČSN EN 140 +A1“, neboť
tyto osobní ochranné pracovní prostředky lze alternativně akceptovat jako přiměřenou
ochranu dýchacích cest pro výše uvedené osoby.
Výjimka pod písm. ee) se vztahuje na osoby, které ze závažných zdravotních
důvodů (viz níže) nemohou použít bodem 1 nebo 2 stanovený ochranný prostředek dýchacích
cest. Tyto osoby však musí disponovat lékařským potvrzením o této skutečnosti a musí
být schopné se jím při případné kontrole dodržování stanovených povinností prokázat.
V předmětném potvrzení vydaném pro uvedený účel pak musí být nejen závěr o tom, že
dotyčná osoba nemůže mít nasazenu stanovenou ochranu dýchacích cest, ale musí z něj
být i patrné, jaký druh ochrany dýchacích cest je dotyčná osoba schopna používat,
či že není schopna používat žádnou ochranu. Ministerstvo zdravotnictví si je v této
souvislosti vědomo, že předmětné lékařské potvrzení bude v zásadě obsahovat informaci
o zdravotním stavu spočívající v tom, zda je dotčená osoba schopna stanovenou ochranu
používat či nikoli, nicméně nevidí jinou cestu, jak předmětnou skutečnost, tj. nemožnost
z vážných zdravotních důvodů nosit stanovený ochranný prostředek dýchacích cest,
prokázat. S ohledem na přiměřený zásah do práva na ochranu osobních důvodů však potvrzení
nebude obsahovat žádné konkrétní údaje o zdravotním stavu osoby, což plyne i ze samotné
podstaty tohoto dokumentu (nejde o lékařskou zprávu). Je na posouzení ošetřujícího
lékaře, zda pacient může použít předepsanou ochranu dýchacích cest, či zda riziko
potenciálních zdravotních komplikací spojených s nošením této ochrany je větší než
riziko nákazy virovým onemocněním. Na základě zhodnocení rizik následně doporučí
nižší formu ochrany, popř. vyloučí použití jakékoli ochrany dýchacích cest ze zdravotních
důvodů. Pacienta o těchto rizicích náležitě poučí a o poučení provede záznam do zdravotnické
dokumentace. Pacientovi ošetřující lékař vydá potvrzení o tom, jaký ochranný prostředek
může s ohledem na svůj zdravotní stav používat nebo že nemůže používat ochranný prostředek
žádný.
Mgr. et Mgr. Adam Vojtěch, MHA, v. r.
ministr zdravotnictví