Sociální pedagog se věnuje práci s dětmi, mládeží a různými skupinami dospělých. S ohledem na školní prostředí se zaměřuje na žáky, jejich rodiče a školní personál, včetně učitelů a asistentů pedagoga. Ve vztahu k žákům a jejich rodičům využívá sociální pedagog techniky sociálního poradenství a prevence, které poskytuje jak ambulantně, tak prostřednictvím terénní práce.
Série článků Řízení školy na téma role sociálního pedagoga ve školách a zavádění této pozice v Praze 7 přiblíží vývoj školské sociální práce v Praze 7, praktické zkušenosti se zaváděním této role z pohledu sociální pedagožky a z pohledu ředitelky jedné z našich škol. Chybět nebude ani shrnutím dat, která hovoří ve prospěch systémového ukotvení role sociálního pedagoga napříč školami v ČR.
- První část - MČ Praha 7 díky zkušenostem z činnosti poradny pro rodiny s dětmi zaměřené především na prevenci či řešení školního neúspěchu způsobeného ekonomickými těžkostmi rodiny spustila projekt Sociální poradenství, díky kterému zavedla pozici sociálního pedagoga do škol. Pilotní projekt probíhal ve dvou základních školách s vyšším podílem žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí.
- Druhá část- Praktické zkušenosti s implementací role sociálního pedagoga z perspektivy ředitelky školy
- Třetí část - Praktické zkušenost s implementacé této role z perspektivy sociální pedagožky
- Čtvrtá část - Shrnutí důvodů, proč by měly školy a školky zvážit začlenění sociálních pedagogů do svých týmů, a to na základě konkrétních dat a zkušeností.
V lednu 2025 MČ Praha 7 vydala Analytickou zprávu o rozvoji sociální pedagogiky.
Zdroj: Řízení školy