Absence
- Článek
Dne 5. února 2024 vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Metodické doporučení k prevenci a postihu záškoláctví a omlouvání žáků z vyučování, č. j. MSMT-780/2024-1, kterým nahradilo starší Pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, č. j. 10 194/2002-14, ze dne 11. března 2002. Jedním z cílů vydání doporučení bylo zpřesnit podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování. Mám nicméně za to, že ani po vydání doporučení nejsou některé základní pojmy správně chápány, a dochází proto k nesprávnostem při řešení nepřítomnosti dětí, žáků a studentů ve vyučování.
Máme jako střední škola právo si určit maximální možnou hranici tolerované absence? Např. 30 % v každém předmětu za pololetí a v případě překročení žádat např. přezkoušení? Zejména u studentů posledních ročníků bývá ve druhém pololetí docházka tristní.
Žák 8. ročníku je v 1. pololetí nehodnocen ze šesti předmětů. Náhradní termín uplynul bez toho, aby žák do školy docházel a hodnocení mohlo být doplněno. Absence je dílem omluvená, dílem neomluvená, řešíme s OSPOD. Jak postupovat při hodnocení dál? Znamená to, že automaticky opakuje ročník?
Cílem doporučení je silnější podpora prevence záškoláctví v základních školách včetně přípravných tříd, v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií a na středních školách.
Zaměstnanec pracující na DPP (učitel náboženství - kněz) se nedostavil do výuky - důvod čerpání dovolené v jeho organizaci. Jak zaevidovat (dle novely zákona) jeho nepřítomnost na našem pracovišti?
- Článek
Při dlouhodobější absenci zaměstnance v práci mohou vznikat otázky, jakým způsobem se s návratem tohoto zaměstnance vypořádat a co by měl zaměstnavatel při návratu učinit. V tomto článku se proto zaměřím na možné problémy, kterým může zaměstnanec při návratu do práce čelit, a povinnosti zaměstnavatele související s návratem zaměstnance do práce.
- Článek
Při dlouhodobější absenci zaměstnance v práci mohou vznikat otázky, jakým způsobem se s návratem tohoto zaměstnance vypořádat a co by měl zaměstnavatel při návratu učinit. V tomto článku se proto zaměřím na možné problémy, kterým může zaměstnanec při návratu do práce čelit, a povinnosti zaměstnavatele související s návratem zaměstnance do práce.
Učitelé sdružení v Učitelské platformě nesouhlasí s návrhem ministra Mariana Jurečky odebírat sociální dávky rodinám, jejichž děti mají neomluvené absence. Podle pedagogů jsou neomluvené hodiny důsledkem rodinné situace, která by se měla řešit v součinnosti školy se sociálními pracovníky a neziskovým sektorem. Problém záškoláctví mohou řešit i sociální pedagogové, ti ale ve školách chybí.
Záškoláctví je běžné označení pro neomluvené či úmyslné absence dítěte ve vyučování a je to nejčastější výchovný problém, který školy řeší. Jedná se o jev, který je řazen mezi poruchy chování a sociálně patologické jevy...
Právní předpisy, metodika, informace
Metodický pokyn
Povinnost zákonných zástupců zajistit řádnou docházku dítěte do školy má svůj ústavní i mezinárodněprávní základ. Podle čl. 33 odst. 1 Listiny základních práv a svobod je právo na vzdělání jedním ze základních lidských práv. Současně však platí, že školní docházka je povinná, a to po dobu, kterou stanoví zákon. Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku svého věku (ust. § 36 odst. 1 školského zákona).
V souvislosti s plněním povinné školní docházky, ale i té nepovinné v případě středních škol, dochází ke zpracování celé řady informací. Pokud jde o informace, které se týkají fyzických osob (určeného nebo určitelného subjektu), jedná se o osobní údaje ve smyslu ustanovení čl. 4 odst. 1 Obecného nařízené (GDPR). Učitelé na školách všech typů musí denně řešit množství případů, při nichž dochází ke zpracování osobních údajů žáků a studentů. Někdy je to zpracování nahodilé (např. zaslání SMS rodičům, že jejich dítě onemocnělo a rodič by si jej měl vyzvednout), jindy systematické (např. provedení prezence).