Agrese
- Článek
Medializované případy v poslední době odhalují alarmující trend: nárůst incidentů vůči učitelům. Zveřejněné události však představují pouze špičku ledovce. V současném školním prostředí je pravděpodobné, že konfliktních situací bude přibývat. Učitelé nejsou vystaveni pouze fyzickým útokům, ale čelí i rostoucímu počtu verbálních napadení.
- Článek
Devatenáctiletý mladík v říjnu loňského roku z nenávisti vůči LGBT lidem zastřelil dva mladé muže. Teroristickému útoku se mohlo předejít, kdyby si někdo včas všiml, že se mladík radikalizuje. Projekt Commander se snaží rozšířit povědomí o nebezpečí radikalizace dospívajících.
Tento text shrnuje právní pohled na situaci, kdy některý z žáků ve škole veřejně schvaluje agresi Ruské federace proti Ukrajině. Shrnuje především právní aspekty věci. Těžiště působení školy však leží ve výchovném a vzdělávacím působení. Rovněž je třeba dbát na to, aby uplatňováním právních nástrojů nepřispívala v dnešní vyostřené situaci k vytváření prostředí, v němž bude ohrožena fyzická či psychická bezpečnost určitých žáků např. pro jejich příslušnost k ruské národnosti.
- Článek
S agresí se setkáváme už od dětství. Úplně nejdříve asi jako s hlasitým křikem, který vyjadřuje, že máme hlad nebo nám něco jiného důležitého chybí. Agresivní jednání může mít velmi různé podoby: sportovní zápolení jednotlivců či týmů, praní kluků, pouliční bitky, hádka, manipulace a nátlak, obrana proti manipulaci a nátlaku, rozbíjení, boj a válčení (v rámci hry „jako“), násilí ubližující druhým „doopravdy“. Někdy se agrese spíše bojíme, a někdy nás agrese fascinuje. Ve škole se jí často spíše obáváme a máme ji často spojenou s překračováním pravidel, ohrožením druhých, impulsivním a nebezpečným jednáním.
Ať už jde o agresi fyzickou nebo verbální.
- Článek
Problematické chování žáků je v posledních letech častým námětem odborných textů, konferencí, rozhovorů mezi pedagogy i společenským tématem. Zejména v širší společenské diskusi se v tomto tématu objevuje hledání příčin takového chování a hledání účinnějších sankcí. Sankce samy o sobě však chování nezmění. V odborné diskusi se spíše zabýváme hledáním vhodných intervencí, které můžeme uplatnit v různých úrovních rozvoje (intervence preventivní, terapeutické…) agresivního chování u konkrétního dítěte.
V posledních letech stoupá agresivní chování žáků a studentů vůči učitelům. Jedná se především o slovní urážky, sexuální harašení (obscénní gesta, osahávání), obtěžování (ničení majetku, telefonáty, obtěžování jejich dětí), zastrašování zneužitím vlivných známostí, výhrůžky fyzickým násilím, a to i ze strany rodičů, a fyzické násilí. Byly zaznamenány i útoky se zbraní, včetně usmrcení učitele.