Badatelská výuka
- Článek
Začíná doba badatelská? Pojďme se podívat na to, jaké změny může také přinést nová revize rámcového vzdělávacího programu do českých škol a proč je podpora badatelsky orientované výuky klíčová pro rozvoj moderního vzdělávání.
- Článek
V posledním díle seriálu o čtení v oborech učitelka přírodovědných předmětů na druhém stupni Monika Chrobáková popisuje, že jejími nejčastějšími nástroji pro výuku jsou texty a badatelský přístup k oboru. Tyto dva způsoby v sobě snoubí prvky, které způsobují, že děti jsou ve výuce aktivní, zažívají radost a mohou podpořit, že pracuje opravdu každé dítě.
- Článek
Chcete, aby se vaši žáci stali skutečnými badateli a prezentovali své projekty na žákovské badatelské konferenci 2024? Badatelské metody a zdroje na badatele.cz vám s tím pomohou.
- Článek
Dějepis vždy přitahoval pozornost. Ačkoli se nejedná o profilový předmět, je v médiích tematizován velice často: posledním takovým příkladem byl mediální spor o badatelskou učebnici soudobých dějin, který se rozhořel o prázdninách. Protože patřím do autorského týmu učebnice, aktivně jsem se v něm zapojoval a uvědomil jsem si přitom, že ačkoli jsem považoval principy konstruktivistické pedagogiky, které jsou přítomny v RVP už téměř dvě desetiletí, za samozřejmost, která je učiteli či širokou veřejností sdílena, není tomu tak. Využil jsem proto nabídky učebnici trochu přiblížit a vysvětlit její cíle.
- Článek
Zeměpis je specifický nejen svým přesahem do dalších předmětů, a tím pádem širokým spektrem nejrůznějších témat, ale také terénní výukou. Naskýtá se zde tedy velký prostor pro různé badatelské aktivity.
- Článek
Vyměňme domácí úkoly za nabídku badatelské práce a nahraďme povinnost dobrovolností. Nehrozme trestem, ale motivujme. Vzbuďme v žácích emoční vazbu k předmětu a odměnou nám bude jejich zápal a výsledky. Vlastní výzkumná činnost žáků může být jednou z cest, jak toho dosáhnout.
- Článek
Aleš Sedlmeier působí jako učitel na ZŠ Strossmayerovo náměstí na Praze 7. Nedávno se také stal hostem nového dílu podcastu Hovory z kabinetu, ve kterém se podělil mimo jiné o svůj přístup k výuce dějin nebo o třídnické strasti a radosti. Pojďme se nyní společně ohlédnout za některými momenty tohoto hovoru a dozvědět se, jak některé učitelské výzvy vnímá jeden z nás, z učitelů – dějepisář a třídní učitel 6. třídy.
- Článek
Dějepis+ je projekt, který má za cíl zlepšit výuku moderních dějin na českých školách tak, aby odpovídala aktuálním přístupům ve vzdělávání. A jde na to v českém prostředí netradičně, ale přesně tak, jak se na podobnou výzvu sluší a patří – moderně a inovativně. Tedy od učících komunit a od zvyšování kompetencí zapojených učitelů a vzájemném sdílení s přístupem ke kvalitním a ověřeným výukovým materiálům.