Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

Jsme základní škola - příspěvková organizace (zřizovatel město). Ředitel školy, nebo i zástupce ředitele, provozní technik využívají ke služebním cestám své vlastní vozidlo. Cestu předkládají k vyúčtování. dozvěděla jsem se, že by měli absolvovat školení asistenčních řidičů. Je-li tomu prosím tak,  jak často je musí absolvovat a platí to i pro ředitele školy? U koho se tato školení objednávají, resp. konají?
Vydáno: 19. 05. 2023
Musí, případně jak často, proběhnout v MŠ školení hygienického minima (pro pedagogy i provozní zaměstnance)? Jsou nějaké požadavky na toto školení?
Vydáno: 23. 03. 2023
Dne 1. 1. 2022 nabyla účinnosti novela zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování, ve znění pozdějších předpisů, která s účinností od 1. 1. 2022 umožnila na základě indikace praktického lékaře pro děti a dorost poskytovat poskytovatelům domácí péče zdravotní služby dětem ve školách.
Vydáno: 19. 12. 2022
A) Ve vyhlášce o ZUŠ.. https://www.izus.cz/zakony_vyhlasky_a_jine_dokumenty/Vyhlaska-o-ZUS-NOVELA-2019.pdf.. se píše, že škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví pouze nezletilých žáků. 1. Je této vyhlášce nadřazený nějaký jiný právní dokument, který by naši povinnost zajistit bezpečnost rozšiřoval na všechny žáky.. tedy i ty zletilé?  2. Měli bychom pro zletilé žáky mít nějaký extra dokument BOZ, který by na začátku roku měli podepsat? 3. Jak postupovat, když rodič bude vyžadovat i dohlížení na svým dítětem (žákem školy), který je již plnoletý? B) V následujícím dokumentu.. https://www.msmt.cz/dokumenty/metodicky-pokyn-k-zajisteni-bezpecnosti-a-ochrany-zdravi-deti-zaku-a-studentu-ve-skolach-a-skolskych-zarizenich-zrizovanych-ministerstvem-skolstvi-mladeze-a-telovychovy .. se v článku 19 píše '..,pokud se se zákonným zástupcem nedohodne jinak'. Je to metodický pokyn pouze po školy zřizované MŠMT, což my nejsme. Nevím, zda se podobné věty vyskytují i v jiných dokumentech. 1. Je možné postupovat stejným způsobem, tedy písemně (snad by stačil e-mail?) se se zákonným zástupcem domluvit tak, že bezpečnost i dopravu svého dítěte celou dobu trvání akce zajišťuje sám zákonný zástupce? 2. V jakém dokumentu školy by tyto informace o tom, jak zajišťujeme/nezajišťujeme bezpečnost zletilých/nezletilých žáků, měly být (školní řád?) a je to nutné?
Vydáno: 06. 01. 2022
S účinností od 1. listopadu 2021 vyšlo ve Sbírce zákonů nařízení vlády č. 390/2021 Sb., o bližších podmínkách poskytování OOPP, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků, které nahradilo NV č. 495/2001 Sb. Důvodem pro vydání tohoto NV byla povinnost ČR provést transpozici směrnice Komise (EU)2019/1832, kterou se mění přílohy I, II a III směrnice Rady 89/656/EHS, pokud jde o úpravy čistě technického rázu, a to v rozsahu, v jakém byla směrnice 89/656/EHS transponována nařízením vlády č. 495/2001 Sb.
Vydáno: 04. 11. 2021
Mimořádné opatření č.j. MZDR 15757/2020-61/MIN/KAN účinné od 1.11.2021 (dále jen „Mimořádné opatření“) stanovuje povinnost nosit ochranný prostředek dýchacích cest, typicky respirátor, ve všech vnitřních prostorách. Tato povinnost se tak vztahuje i na osoby vstupující do škol, tedy na všechny žáky, učitele, rodiče nebo veřejnost. Z povinnosti nosit respirátor stanovuje Mimořádné opatření několik výjimek.
Vydáno: 01. 11. 2021
Rádi bychom si v naší MŠ zvýšili rozpočet poskytnutím doplňkové činnosti a to pronájmem venkovního hřiště, popř. třídy a malé kuchyňky soukromým osobám např. na dětské oslavy. Chtěli bychom vědět, zda je toto možné a za jakých podmínek? Nejvíce nás zajímá otázka bezpečnosti a odpovědnosti ředitelky MŠ za případný úraz dítěte. Jestli ředitelka, která není na akci přítomná, odpovídá za případné vzniklé škody a úrazy. Popř., zda by se této odpovědnosti dalo smlouvou zbavit - přenést ji na osobu, která si prostory pronajme.
Vydáno: 16. 09. 2021
  • Článek
Videoprojekt OČMU HZS Středočeského kraje vznikl v roce 2015 na základě požadavků ze strany pedagogů, kteří chtěli doplnit výuku problematiky ochrany člověka za mimořádných událostí (dále OČMU) novými materiály.
Vydáno: 23. 03. 2021
  • Článek
  Zdroje zábavy i poučení o bezpečnosti a ochraně zdraví pro děti a mládež v prostředí internetu PhDr. Irena Kuhnová Výzkumný ústav bezpečnosti práce, v. v. i. V souvislosti s...
Vydáno: 19. 01. 2021
  • Článek
Hasičský záchranný sbor České republiky (dále jen „HZS ČR“) se dlouhodobě věnuje podpoře výchovy a vzdělávání v oblasti témat ochrana obyvatelstva, požární prevence a integrovaný záchranný systém, která jsou v rámci problematiky Ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí rozpracována v jednotlivých rámcových vzdělávacích programech.
Vydáno: 24. 07. 2020
V souvislosti s aktuálním výskytem koronaviru ve světě Ministerstvo zdravotnictví systematicky monitoruje situaci a je v úzkém spojení jak s Evropským střediskem pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC), tak i s experty ze Světové zdravotnické organizace (WHO).
Vydáno: 10. 03. 2020
Školy a školská zařízení mají v případě výskytu podezření na šíření koronaviru povinnost řídit se, stejně jako jiné osoby, předpisy a pokyny vydávané na ochranu veřejného zdraví Ministerstvem zdravotnictví či krajskými hygienickými stanicemi. Tyto pokyny mají tedy přednost i před pravidly upravenými školským zákonem.  
Vydáno: 09. 03. 2020
Řada školských zařízení je situována v zónách havarijního plánování a zónách ohrožení, které jsou vymezovány v okolí objektů nakládajících s nebezpečnými látkami. Připravenost managementu školských zařízení pro případnou závažnou havárii spojenou s únikem nebezpečné látky do okolí má zásadní význam pro minimalizaci dopadů možných závažných havárií. Hasičský záchranný sbor ČR realizuje řadu aktivit, které vedou k vyšší připravenosti těchto objektů. Jedná se zejména o zpracování plánovací dokumentace, organizaci seminářů, tvorbu a distribuci preventivních materiálů, zapojení do cvičení.
Vydáno: 01. 02. 2020
Žáci v říjnu absolvovali pětidenní pobyt. Na jednom pokoji se v penzionu vyskytly štěnice, které poštípaly naše dvě žákyně a ty skončily na pohotovosti s alergickou reakcí. Rodiče požádali školu o spolupráci při vymáhání kompenzace za způsobenou škodu a újmu na zdraví. Vše jsme konzultovali s naším pojišťovacím poradcem, který nám sdělil, že škola nenese vinu na vzniku události, a tím pádem ani povinnost na úhradu nákladů. Chtěli jsme rodičům alespoň trochu pomoct, a proto jsme oslovili i penzion a požádali jej o kompenzaci ve formě vrácení platby za ubytování a stravu, což se také stalo. Rodičům toto řešení ale nestačí a požadují, abychom jako zprostředkovatel zájezdu na penzionu vymáhali náhradu za majetkovou škodu a újmu na zdraví. Nejsme však schopni doložit, zda rodiče skutečně postupovali podle rad hygieny, jaké věci měly žákyně s sebou, jaké věci zničili a bylo-li to vůbec nutné apod. Můžete mi prosím poradit, jak správně postupovat?
Vydáno: 23. 10. 2019
Včasné varování je základním prvkem ochrany obyvatelstva v ČR. V případě vzniku mimořádné události, která by mohla ohrozit život nebo zdraví člověka, zvířata, majetek nebo životní prostředí jsou obyvatelé varováni a informováni prostřednictvím sítě poplachových siréna místních informačních systémů, nebo improvizovaně pomocí ručních megafonů nebo jiných prostředků. Tento jednotný systém varování a informování je v ČR budován od roku 1991. Legislativně je zakotven v zákoně č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů a dále je systém rozpracován ve vyhlášce č. 380/2002 Sb., k přípravě a provádění úkolů ochrany obyvatelstva.
Vydáno: 01. 07. 2019
  • Článek
Podmínky požární bezpečnosti související se školami a školskými zařízeními můžeme rozdělit na dvě skupiny: 1. podmínky navrhování stavby nebo změny stavby, realizace stavby a její uvedení do užívání, 2....
Vydáno: 23. 05. 2019
Jednou ze základních povinností právnických osob a podnikajících fyzických osob na úseku požární ochrany je vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce, zejména udržovat volné únikové cesty [§ 5 odst. 1 písm. b) zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů]. Tato povinnost je dále rozvedena v § 11 odst. 3 vyhlášky č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (vyhláška o požární prevenci), ve znění vyhlášky č. 221/2014 Sb., kde je stanoven požadavek na označení únikových východů, volnou průchodnost komunikačních prostor, které jsou součástí únikových cest, a na využívání únikových cest způsobem, který nezvyšuje požární riziko.
Vydáno: 01. 03. 2019