Bezpečnost na internetu
Tato nebezpečná výzva spočívá v tom, že se žáci škrtí až do té chvíle, kdy jeden z nich upadne do bezvědomí.
- Článek
Moderní technologie jsou všude kolem nás. Dnes představují již nedílnou součást našich životů a většina z nás si bez mobilního telefonu, počítače či internetu pravděpodobně nedokáže představit ani jediný den. Po mnoha stránkách nám tyto technologie usnadňují život. Mohou nám ho ale také pořádně znepříjemnit, a to tehdy, pokud nebudeme dodržovat zásady kyberbezpečnosti.
Chcete děti ve věku 5 až 10 let učit zásady internetové bezpečnosti a prevence a hledáte cesty, jak na to?
Blíží se prázdniny, školy na několik týdnů osiří – jejich weby však zůstávají aktivní a všem zájemcům plně k dispozici.
Chatbot „Digitální stopa: Příběh Svůďáka“ ve školních digitálních infocentrech zažil velký úspěch. Za únor a březen vyzkoušelo chatbot téměř 9 tisíc žáků, celkem od začátku školního roku však už 14 tisíc. Protože se jedná o tak oblíbený interaktivní prvek, v květnu bude v obsahu infocenter opět dostupný! Žáci a studenti se tak hravou formou vzdělávají v oblasti bezpečí na internetu a více si uvědomují úskalí digitální stopy.
Pokračující digitalizace přináší nové možnosti využívání digitálních technologií a online nástrojů ve výuce, v externí i interní komunikaci školy, významně zasahuje do organizace a chodu školy jako instituce. Neodmyslitelně přináší také řadu výzev – otázky kybernetické bezpečnosti a práva ve virtuálním prostoru patří k nejdůležitějším. Setkává se s nimi nejen školní management, ICT koordinátoři, ale prakticky každý učitel.
Přiblížení jednohojedno z možných rizik, která mohou být důsledkem nedostatečného zabezpečení.
Znáte to, studenti a žáci si dnes zvykli být neustále online – Facebook, Instagram a další sociální sítě prohlížejí takřka neustále, vyhledávají si informace na Googlu či Seznamu, mohou si rozšířit znalosti na Wikipedii a sledují videa na YouTube. Vzestup digitálních technologií se promítá také do vzdělávání. Vy jako učitel můžete hodinu doplnit zajímavým videem, rychle najít dodatečné informace a především zapojit studenty interaktivním způsobem do výuky. Právě pro tyto i další požadavky může být řešením Wi-Fi síť. S jejím zavedením do školy ale přichází mnoho otázek: Jak zabránit tomu, aby se studenti místo probírané látky věnovali chatování s kamarády? Jak zamezit zneužití Wi-Fi sítě? Jak zajistit, aby nenastávaly výpadky? Výběr sítě se tak může stát skutečným oříškem.
V České republice se již snad nenachází škola, která by neměla vlastní webové stránky. Jejich úroveň je různá a stejně tak jsou různé technické znalosti a možnosti jejich provozovatelů. Neznalost hrozeb, které jsou spojeny s provozováním webových stránek, může vést nejen k napadení a modifikování stránek samotných, ale také k šíření škodlivých kódů, a to ke všem, kdo dané stránky navštíví. V konečném důsledku může být ohrožena i celá síťová infrastruktura školy.