Digitální technologie

Digitální technologie ve školství prošly v posledních desetiletích obrovským vývojem. Stejně jako mnoho jiných škol jsme i my v Základní škole Václava Talicha v Mostě začínali s klasickou tabulí a křídou. Následovaly první projektory, zejména v učebnách s ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Nástroje jako ChatGPT jsou již běžnou součástí života mnoha žáků a školy hledají cesty, jak na tuto situaci reagovat. Zatímco většina vzdělávacích institucí řeší, jak AI integrovat do výuky, na pražské ZŠ Nika se paralelně věnují i opačné otázce: jak ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
V současné výuce se často setkáváme s problémem, jak přizpůsobit výuku potřebám každého žáka. Někteří studenti se učí rychle a potřebují výzvy, jiní potřebují více času na pochopení látky. Jak se tedy dá zajistit, že nikdo nezaostává a zároveň se nikdo ...
Vydáno: 19. 3. 20256 minut čtení
Jak udržet pozornost dnešních žáků, kteří vyrůstají s technologiemi na dosah ruky? Interaktivní výuka je klíčem k získání jejich zájmu a rozvoji dovedností pro jejich budoucnost. Výukové materiály Red Monster propojené přímo se školním informačním systémem ...
Vydáno: 20. 2. 20256 minut čtení
O různých cestách, které vedou ke zvládání nových výzev ve vzdělávání, i o tom, co na nich učitelům pomáhá, si povídáme s ředitelem ZŠ Velvary Mgr. Petrem Doškem a učitelkou českého a anglického jazyka Editou Roberts.
Vydáno: 20. 2. 202515 minut čtení
Co kdyby vaši žáci mohli vytvořit vlastní film o životě ve starověkém Římě nebo vizuálně zpracovat své stanovisko k přechodu lidstva k zemědělství? S pomocí AI generátorů videa to zvládnou během jedné vyučovací hodiny. Podívejme se na konkrétní možnosti ...
Vydáno: 20. 2. 20257 minut čtení
Každý učitel ví, jak náročné je mít přehled o všem – rozvrhy, klasifikace, porady, školní akce… Někdy se zdá, že je toho zkrátka příliš. Co kdyby ale existoval způsob, jak si práci zorganizovat snadněji, rychleji a bez zbytečného papírování? Digitální ...
Vydáno: 20. 2. 20257 minut čtení
Metodiky AI kurikula pro výuku informatiky na 1. stupni ZŠ nabízejí prostřednictvím robotů Ju a Pí zábavné a jednoduché způsoby, jak bez použití zařízení seznámit děti s klíčovými koncepty a pojmy umělé inteligence.
Vydáno: 20. 2. 20255 minut čtení
Nejen v průmyslu, zábavě, ale i ve vzdělávání se s nasazením umělé inteligence roztrhl pytel. Vznikají dokonce osnovy, jak umělou inteligenci zavádět. Člověk by řekl, že učitel, který dnes s AI nepracuje, jako by nebyl. Gemini a Microsoft se předhánějí v ...
Vydáno: 20. 2. 20254 minuty čtení
V malotřídních školách, kde se každodenní výuka odvíjí v komorním prostředí, často vyvstává otázka, jak efektivně propojit individuální přístup k žákům s moderními metodami vzdělávání. Základní škola a Mateřská škola Věšín ukazuje, že i menší instituce ...
Vydáno: 19. 2. 20253 minuty čtení
V posledních dvou až třech letech, tedy zhruba od skončení pandemie covid-19, jsme svědky celosvětového jevu, který by se dal nazvat „festivalem regulace smartphonů ve školách“. Desítky vlád – včetně většiny zemí západní Evropy – přistupují nebo již ...
Vydáno: 19. 2. 20259 minut čtení
Od roku 2021 všechny základní a střední školy v České republice pracují na novém pojetí informatického vzdělávání. Do výuky se dostávají nové tematické celky, jako jsou informační systémy, algoritmizace, programování, práce s daty, šifrování, bádání nad ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
S rychlým nástupem digitálních technologií do školního prostředí se věnuje čím dál více pozornosti digitálnímu wellbeingu dětí. Na vyučující se však často zapomíná, přestože také čelí novým výzvám. Jak tedy v pedagogické praxi udržet „digitální“ rovnováhu ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Máme Týden pro wellbeing ve škole. To je příležitost k zamyšlení nad problematikou zakazování mobilů ve školách. Hned na začátku musím přiznat, že výchova bez vlivu online prostředí je mnohdy jednodušší a při sledování určitých cílů může dávat smysl. ...
Vydáno: 20. 1. 20255 minut čtení
Cesta k digitálnímu wellbeingu nevede podle Jany Klusákové, ředitelky Onfine (dříve Replug me), a Adély Lábusové z organizace Jim & Jules přes zákazy. „Je to pravděpodobně stále dominantní představa části učitelů a rodičů, ale digitální wellbeing neznamená ...
Vydáno: 20. 1. 202512 minut čtení
Moderní technologie jsou v dnešní době součástí nás všech, včetně dětí. Ty se s nimi setkávají již od útlého věku. Je proto velmi důležité, aby je rodiče i učitelé seznámili s možnostmi internetu a rozvíjeli jejich digitální gramotnost. Digitální nástroje ...
Vydáno: 16. 12. 20243 minuty čtení
Ať už nakouknete na první, či poslední stránku leckterého tištěného plátku (tady to sice bude o sportu), o těch online ani nemluvě, vaše oči nemohou nespočinout na úchvatném světě umělé inteligence, která se na našince i učitele valí Golfským proudem. ...
Vydáno: 16. 12. 20247 minut čtení
V posledních letech dochází (nejen) v České republice k alarmujícímu nárůstu psychických obtíží dětí a dospívajících. Podle řady výzkumných šetření (např. Anreva Solution, 2023; NUDZ, 2023) se u čím dál většího procenta mladých lidí objevují symptomy ...
Vydáno: 16. 12. 202411 minut čtení
I’mO (I’m Original) je online program, který hravou formou pomáhá učit se rychleji a snadněji.
Vydáno: 16. 12. 202413 minut čtení
Až 16 miliard eur ročně by evropské ekonomice přineslo vyšší zapojení žen do technických profesí. Počty strojařek, inženýrek nebo ICT odbornic ale příliš nerostou. Evropský program Girls Go Circular pomáhá dívkám objevit jejich potenciál pro technické ...
Vydáno: 16. 12. 202410 minut čtení

Poznámka k dokumentu