Etika
- Článek
Účelem tohoto dokumentu je primárně úprava chování osob, kterým je adresován. Etický kodex mohou mít různé profesní skupiny, ale není neobvyklé, aby jej vydal i zaměstnavatel v rámci regionálního školství.
- Článek
Tak se nám zase rozhořely diskuse na sociálních sítích. Po oficiální, poněkud zběsilé publikaci etického kodexu Učitelské platformy, ke kterému se hned připojili zástupci ministerstva, se vzedmula velká vlna připomínek, komentářů, různých pohledů a kritiky. Následně se vedou disputace, zda něco takového vůbec potřebujeme či v jaké podobě. (Velmi dobrá diskuse se objevila na LinkedIn.) Je smutnou skutečností, že jsme se k tomuto důležitému tématu dostali vlastně až přes dezinformace. Kdyby se v češtině nezačal tento novotvar poslední dobou používat až redundantně, nejspíš bychom o etickém kodexu zase ani neslyšeli.
- Článek
Co všechno obnáší morální inteligence? Jak souvisí s důvěryhodností? A co znamená být důvěryhodný? Co s mnohostí pravd? O tom všem a dalším jsem se bavila s Mgr. Jiřím Šmejkalem, lektorem a koučem AKADEMIE Libchavy, který se tímto tématem intenzivně zabývá přes čtyřicet let.
- Článek
Koncem roku 2022 se Etická výchova, obecně prospěšná společnost, transformovala na zapsaný ústav Etická a charakterová výchova. Proč? Protože na charakteru záleží. A jak řekl Učitel národů: „Takový bude příští věk, jak jsou vychováváni příští jeho občané.“
- Článek
Toho, že koncem minulého roku vznikl Etický kodex učitele, si pravděpodobně každý z vás všiml. Možná jste zaregistrovali jeho představení, ale určitě jste zaznamenali i hlasitou diskusi a argumentaci, která, místy možná až poměrně agresivně, útočila na jeho obsah, smysl i proces vzniku. Máloco vyvolalo v poslední době ve školství takovou kontroverzi. Iniciátorem kodexu je Učitelská platforma, členem jejího výkonného výboru je i Michal Kaderka. Právě jeho jsme se na kodex zeptali v rozhovoru pro Učitelský měsíčník.
- Článek
Je před námi nový školní rok. Nejen absolventi pedagogických fakult, ale možná i zkušení pedagogové si někdy v duchu povzdechnou, co je vlastně tím pedagogickým cílem.
- Článek
Přemýšlíte nad duševním zdravím svých žáků? Máte zájem svým studentům předávat nejen vědomosti, ale i formovat jejich charakter? Pokud si občas položíte tyto otázky, nejste sami. Podobné otázky si kladl i prof. PhDr. Jan Hábl, Ph.D. z Univerzity Hradec Králové, zakladatel Centra rozvoje charakteru (CERC) a garant projektu Komenský – Příběhy lidskosti.
- Článek
Na konci jedné z covidových vln nám zavolala maminka patnáctileté žačky s tím, že se jí nelíbí chování učitele vůči dceři a jejím spolužačkám. Šlo o výměnu fotek, kdy učitel dostával dívčí zadky (oblečené) a na oplátku jim poslal své selfie v upnutém triku (od pasu po krk). Dívkám to přišlo zábavné, mamince nikoliv a chtěla, aby učitel dostal okamžitý vyhazov. Jak by se taková situace řešila na vaší škole?
Jsem školní psycholog a obrátila se na mě matka žákyně školy. Mám od ní jakožto zákonného zástupce podepsaný informovaný souhlas s poskytnutím psychologické poradenské služby mojí osobou žákyni. Dále mám podepsaný souhlas následujícího znění: "Já, JMÉNO A PŘÍJMENÍ ZÁKONNÉHO ZÁSTUPCE, nar. DD. MM. RRRR, souhlasím, aby docházelo k vzájemnému sdílení informací o mé dceři, JMÉNO A PŘÍJMENÍ ŽÁKYNĚ, nar. DD. MM. RRRR, mezi školou a odbornými pracovišti, které mají moji dceru ve své péči." Souhlas je na hlavičkovém papíře školy, obsahuje místo a datum podpisu a podpis zákonného zástupce. Obrátil jsem se na ŠPZ s žádostí o poskytnutí informací k žákyni a přiložil jsem zákonným zástupcem podepsaný souhlas. Ředitelka ŠPZ mi odpověděla, že školám ŠPZ poskytuje pouze doporučení a ostatní informace poskytuje jen zákon. zástupcům. Je odpověď ŠPZ v pořádku nebo mělo ŠPZ poskytnout součinnost a informace sdělit? Pokud by byl problém jen ve formální/procesní rovině (např. formulace souhlasu), pak prosím o informování o tom, jak by měl souhlas vypadat, aby byl v pořádku a sdílení informací mezi školou a ŠPZ bylo možné.
Česká televize včera odvysílala poslední díl seriálu Ochránce, tentokrát se věnoval tématu nerovných vztahů na středních školách. V Česku není jasně definované, co je a co není právě na těchto školách nepřijatelné v chování mezi učiteli a žáky. Problém je přitom častý.