ICT ve škole
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
- Článek
I ve školním roce 2024/2025 mohou školy využít široké palety služeb Národního pedagogického institutu ČR, mnohé z nich jsou navíc zdarma. S ohledem na novou informatiku, důraz na digitální kompetence a obměnu školní techniky jde jistě o příjemnou zprávu.
- Článek
Školství prochází změnami. Digitální kompetence, umělá inteligence, roboti a mnohé další termíny se opakovaně vynořují ze všech koutů. Internet je plný tipů, metodik, nabídek školení, webinářů i konferencí. Co z toho si vybrat? Kolik času je potřeba věnovat tomu, abychom udrželi krok s dobou? A je to vůbec nutné? Kéž by existovalo nějaké řešení. Třeba někdo, kdo by všechno sledoval a pro své kolegy by na míru vybíral jen to, co konkrétně jim ve výuce pomůže naplnit nové cíle. Někdo, kdo by je také motivoval a byl jim oporou. Není třeba zůstávat u přání, protože řešení existuje – ICT koordinátor Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR).
- Článek
Sérii rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny uzavíráme s paní Romanou Brožkovou, která získala cenu za mimořádný počin. Konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT. Odpovědi na to, jak by měl podle ní vypadat ideální vztah mezi ředitelem a zástupcem nebo co ji na práci zástupkyně v mateřské škole baví nejvíce, najdete na následujících řádcích.
- Článek
Zadat do počítače libovolné téma hodiny, stáří žáků a během pár minut si stáhnout kompletní přípravu. Před dvěma roky ještě něco nepředstavitelného, s rychlým nástupem umělé inteligence už běžná realita.
- Článek
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Láska k počítačům byla tak silná, že se z Tomáše Bazalíka stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí kariéru. Stal se z něj IT guru Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR) a majitel IT firmy. Kruh pomyslně uzavřel návratem do škol v obou ze svých profesí.
- Článek
Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic.
- Článek
Na Základní škole Pražačka působí jako ICT metodik, učí informatiku od 4. po 9. ročník a ještě trochu na sousedícím Gymnáziu Na Pražačce. „A hlavně pořád učím i sebe,“ nezapomene dodat pedagog Josef Meszáros.
- Článek
V září loňského roku oficiálně odstartovala ICT revize rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání. Proběhla setkání ředitelů středních škol, na nichž byly představeny nejdůležitější informace a základní pilíře této informatické revize. Jsou jimi: zavedení nové vzdělávací oblasti Informatické vzdělávání, nové klíčové digitální kompetence a průřezového tématu Člověk a digitální svět.
- Článek
Čtenáři mých úvah (jinak se to snad ani nedá nazvat) vědí, že velmi rád používám jednoduché ankety, na základě kterých můžeme získávat sice nevalidní, ale přinejmenším zajímavé výsledky. A přesně takovou situací je i srovnávací pohled na roli ICT koordinátora v běhu posledních 12 let. Přijměte proto prosím má následující slova s jistou nadsázkou.
- Článek
Webové stránky jsou již řadu let nezbytným nástrojem prezentace každé školy. S nástupem sociálních sítí ale také rapidně vzrostlo množství videoobsahu kolem nás. Bez ohledu na to, jak se stavíme k možnosti využití samotných sociálních sítí, se právě video ukázalo být ideálním způsobem, jak atraktivně předat určité informace a propagovat školu jako takovou – a to i na webu.
- Článek
Ohlédnutí za druhým pololetím školního roku 2022/23 nám přináší opravdu velkou radost. Intenzivně jsme pracovali na zdokonalování panelů ÁMOS a rozšiřování sítě, která má dosah již na 344 škol a 190 tisíc žáků. Průběžně jsme připravovali zajímavý a přínosný interaktivní obsah. Cílem je, aby každý žák vždy našel užitečnou novinku či inspiraci.
- Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké hledat technologie, abychom v informační bezpečnosti účinně pokryli to podstatné?
- Článek
Třetí důležitá otázka pro ředitele školy: Jak vypadá hackerský útok a co nás můžou stát následky?
- Článek
Druhá důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké jsou největší online hrozby pro školy?
- Článek
Data, informace a modelování, Algoritmizace a programování, Informační systémy, Digitální technologie – to jsou oblasti nového předmětu informatika, které se v září objeví v učebních plánech čtvrtých a pátých ročníků základních škol. Patříte k těm, kteří je budou učit?
- Článek
Přes sedmdesát procent základních škol má za sebou úpravu školních vzdělávacích programů týkající se nové informatiky, digitální kompetence a už sbírá zkušenosti s výukou. Vyplývá to z dotazníkového šetření Národního pedagogického institutu ČR ze září loňského roku. Školy, které už učí, však nadále mohou čerpat podporu, stejně jako ty, které se teprve připravují.
- Článek
Estonsko má zhruba tolik obyvatel jako Praha, přesto je o něm ve světě vzdělávání často slyšet. Estonské děti se pravidelně umisťují na špičce všech žebříčků v matematice, přírodovědě i jazykových dovednostech. Země je navíc proslulá vysokou úrovní digitalizace. „Myslím si, že v Česku existují školy, které jsou skutečnými průkopníky inovací a jsou opravdu hodně daleko,“ říká výzkumný pracovník Mart Laanpere. „Naší výhodou ale je, že v Estonsku jsou víceméně všechny školy na stejné, a to velmi dobré úrovni.“
- Článek
Je to už notná řádka let, co jsem si vymyslel akronym DOMINO pro různé výukové aplikace, které mohou být ve výuce využity téměř kdekoli, ať již jde o opakování, výklad, či konečnou revizi.
- Článek
Velkým benefitem žákovského parlamentu je, že si všímá věcí, které se ve škole dějí, a svou činností je ovlivňuje. Hledá řešení v různých krizových situacích. Jednou takovou byla i dlouhodobá uzavírka škol v době covidu. Děti ze Základní školy profesora Švejcara v Praze vymyslely, jak si se svými spolužáky vynahradit absenci sociálního kontaktu.