ICT ve škole

Digitální technologie ve školství prošly v posledních desetiletích obrovským vývojem. Stejně jako mnoho jiných škol jsme i my v Základní škole Václava Talicha v Mostě začínali s klasickou tabulí a křídou. Následovaly první projektory, zejména v učebnách s ...
Vydáno: 19. 3. 20259 minut čtení
Počínaje novým školním rokem vstoupí v platnost povinnost vyučovat podle aktualizovaného ICT kurikula na všech středních školách a učilištích, včetně konzervatoří a lyceí. Nové ICT kurikulum, schválené v roce 2023, reaguje na rostoucí požadavky digitální ...
Vydáno: 19. 2. 20255 minut čtení
Mnohá média se stále rozplývají nad možnostmi AI a stále pozapomínají na důvody, pro které tito agenti vznikli a proč se jimi vůbec renomované a i ty méně známé spolky zabývají. Mezi ně patří především zisk, přinejmenším pak benefity plynoucí z reklam.
Vydáno: 19. 2. 20255 minut čtení
Administrativa ve školství je jednou z největších výzev, kterým školy čelí. Ředitelé, učitelé a další zaměstnanci tráví hodiny vyplňováním tabulek a dalším výkaznictvím, sledováním docházky a plánováním rozvrhů, což jim ubírá čas na výuku nebo řízení celé ...
Vydáno: 20. 1. 20256 minut čtení
Jak se učitelům daří vést výuku dle revidovaného RVP v oblasti informatiky a rozvoje digitálních kompetencí studentů? Jaké mají pedagogové postoje k digitálním technologiím? To zjišťoval Národní pedagogický institut ČR v šetření mezi vedením ZŠ, SOŠ a ...
Vydáno: 20. 1. 20253 minuty čtení
Nejen zhodnocení situace okolo zákazu či využívání mobilních telefonů ve škole bylo tématem prvních měsíců nového školního roku. Duo M+M, tedy Pavel Matějíček s Václavem Maněnou, si tentokrát v KYBcastu posvítilo na umělou inteligenci, její pokrok a ...
Vydáno: 18. 11. 20246 minut čtení
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Vydáno: 11. 11. 20241 minuta čtení
I ve školním roce 2024/2025 mohou školy využít široké palety služeb Národního pedagogického institutu ČR, mnohé z nich jsou navíc zdarma. S ohledem na novou informatiku, důraz na digitální kompetence a obměnu školní techniky jde jistě o příjemnou zprávu.
Vydáno: 19. 8. 20245 minut čtení
Sérii rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny uzavíráme s paní Romanou Brožkovou, která získala cenu za mimořádný počin. Konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT. Odpovědi na to, jak by měl podle ní vypadat ideální vztah mezi ...
Vydáno: 20. 5. 20247 minut čtení
Zadat do počítače libovolné téma hodiny, stáří žáků a během pár minut si stáhnout kompletní přípravu. Před dvěma roky ještě něco nepředstavitelného, s rychlým nástupem umělé inteligence už běžná realita.
Vydáno: 20. 5. 20248 minut čtení
Školství prochází změnami. Digitální kompetence, umělá inteligence, roboti a mnohé další termíny se opakovaně vynořují ze všech koutů. Internet je plný tipů, metodik, nabídek školení, webinářů i konferencí. Co z toho si vybrat? Kolik času je potřeba ...
Vydáno: 20. 5. 20245 minut čtení
Svět výpočetní techniky mu v dětství učaroval natolik, že se po večerech vracel do školy. Láska k počítačům byla tak silná, že se z Tomáše Bazalíka stal ještě na gymnáziu správce školní sítě, což předurčilo jeho budoucí kariéru. Stal se z něj IT guru ...
Vydáno: 22. 4. 20247 minut čtení
Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic.
Vydáno: 18. 3. 20249 minut čtení
Na Základní škole Pražačka působí jako ICT metodik, učí informatiku od 4. po 9. ročník a ještě trochu na sousedícím Gymnáziu Na Pražačce. „A hlavně pořád učím i sebe,“ nezapomene dodat pedagog Josef Meszáros.
Vydáno: 22. 1. 20246 minut čtení
V září loňského roku oficiálně odstartovala ICT revize rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání. Proběhla setkání ředitelů středních škol, na nichž byly představeny nejdůležitější informace a základní pilíře této informatické revize. ...
Vydáno: 12. 12. 20237 minut čtení
Čtenáři mých úvah (jinak se to snad ani nedá nazvat) vědí, že velmi rád používám jednoduché ankety, na základě kterých můžeme získávat sice nevalidní, ale přinejmenším zajímavé výsledky. A přesně takovou situací je i srovnávací pohled na roli ICT ...
Vydáno: 23. 10. 20234 minuty čtení
Webové stránky jsou již řadu let nezbytným nástrojem prezentace každé školy. S nástupem sociálních sítí ale také rapidně vzrostlo množství videoobsahu kolem nás. Bez ohledu na to, jak se stavíme k možnosti využití samotných sociálních sítí, se právě video ...
Vydáno: 18. 9. 20235 minut čtení
Ohlédnutí za druhým pololetím školního roku 2022/23 nám přináší opravdu velkou radost. Intenzivně jsme pracovali na zdokonalování panelů ÁMOS a rozšiřování sítě, která má dosah již na 344 škol a 190 tisíc žáků. Průběžně jsme připravovali zajímavý a ...
Vydáno: 18. 9. 20236 minut čtení
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké hledat technologie, abychom v informační bezpečnosti účinně pokryli to podstatné?
Vydáno: 22. 5. 20238 minut čtení
Třetí důležitá otázka pro ředitele školy: Jak vypadá hackerský útok a co nás můžou stát následky?
Vydáno: 20. 3. 20236 minut čtení

Poznámka k dokumentu