Kariérové poradenství
- Článek
Technologické inovační centrum je jednou z nejstarších inovačních agentur v České republice a dlouhodobě se věnuje nejen podnikům, ale s ohledem na geodemografický vývoj také stále častěji vzdělávacím institucím, jejich žákům, studentům a pedagogům. V předchozích letech byla hlavní pozornost směřována na témata kreativity, podnikavosti a podpory zakládání startupů. Poprvé ve školním roce 2023/24 je designován a realizován pilotní ročník kurzu talent managementu a kariérového poradenství Měj svůj směr, který je metodologií a rozsahem v podmínkách ČR unikátní.
- Článek
Kariérové poradenství zatím v České republice není na rozdíl od jiných zemí strategickou prioritou. Neznamená to ale, že se tato oblast v ČR dynamicky nerozvíjí. Rozvíjí se, ale převážně v neziskovém sektoru a ani profesní příprava kariérových poradců zatím neprobíhá s větším zapojením veřejného sektoru nebo akademické sféry. Pro Centrum kompetencí byl tento stav impulzem, aby navázalo spolupráci s Fakultou humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. V únoru 2023 tak došlo k otevření prvního ročníku dvouletého vzdělávacího programu zaměřeného na kariérové poradenství, který zároveň vede i k získání kvalifikace kariérový poradce / kariérová poradkyně podle Národní soustavy kvalifikací.
- Článek
Technologické inovační centrum ve Zlíně dlouhodobě podporuje nejen inovativní podniky, ale také vzdělávací instituce, žáky, studenty a pedagogy. V reakci na rostoucí potřebu zvyšovat povědomí mladých lidí o možnostech profesního rozvoje a budoucího pracovního uplatnění vznikl unikátní projekt Měj svůj směr. Tento projekt, poprvé realizovaný ve školním roce 2023/24, cílí na žáky 8. tříd základních škol v celém Zlínském kraji a poskytuje jim komplexní kariérové poradenství přizpůsobené jejich potřebám a věku.
- Článek
Z nedávného šetření profesní orientace žáků posledních ročníků základních a středních škol ve Zlínském kraji (realizováno v roce 2023) vyplynulo, že pouze 47 % studentů posledních ročníků SŠ by si znovu vybralo stejnou školu a stejný obor. Studium stejného oboru na jiné škole by zvolilo 13 % studentů a zcela jiný obor by jich volilo 40 %. Tato situace není nijak specifická pro Zlínský kraj – v podobných průzkumech na toto téma se opakovaně ukazují stejná data.
- Článek
V dynamickém prostředí současného trhu práce je pro střední odborné školy klíčové jak poskytování kvalitního vzdělání, tak příprava studentů na vstup do reálného světa práce.
- Článek
Výběr střední školy bezesporu ovlivňuje budoucí povolání. Ne vždy o něm ovšem mají žáci devátých tříd konkrétní představu, proto jsme v naší škole zavedli předmět Výchova k volbě povolání, který žákům jejich volbu usnadňuje.
Jsme základní škola a máme projekt Imlementace reformy - Národní plán obnovy. V rámci projektu zaměstnáváme kariérového poradce, který není pedagogickým pracovníkem. Do které platové tabulky a platové třídy ho máme zařadit?
Doplnění otázky: kariérový poradce prostřednictvím kariérových technik, metod a postupů poskytuje poradenské služby, jejichž cílem je pomáhat a podporovat jednotlivce nebo skupiny osob v jakémkoliv věku při rozhodování v otázkách vzdělávání, profesní přípravy, volby zaměstnání a rozvoji kariéry v kterékoliv fázi jejich života.
- Článek
Bezplatný program Den pro školu je moderním nástrojem nejen pro školní kariérové či výchovné poradce
Pro školy a učitelský sbor je v oblasti kariérového poradenství a vzdělávání často důležitá otázka spolupráce s externími subjekty. Řada z nich má již navázané spojení se státními institucemi, oborovými komorami, personálními agenturami nebo zaměstnavateli ze soukromé sféry. Velmi flexibilní, nezávaznou a celoročně dostupnou alternativu představuje program Den pro školu, který reaguje na potřeby pracovního trhu 21. století a sdružuje ve své databázi přes 1 200 prověřených odborníků různých profesí z aktuálních oborů a z celé republiky.
Manuál ke kvalifikačním předpokladům - Šablony OP JAK
- Článek
Online publikace „Průvodce profesemi aneb Koukej, co dělám!“ netradičním způsobem provází čtenáře světem práce a pomáhá žákům a rodičům zorientovat se v širokém profesním poli. Je určena především žákům základních a středních škol a jejich rodičům, nicméně užitečná může být i kariérovým poradcům a poradkyním či lidem, kteří chtějí změnit práci.
- Článek
Již třetím rokem funguje studentský vzdělávací projekt Kamdu (donedávna s názvem KudyKampus), který pomáhá mladým lidem mezi 14 a 26 lety najít cestu v kariéře i v životě. Svou činnost realizuje především prostřednictvím jednodenních workshopů s profesionály z různých odvětví a konzultací s osobním koučem. Akademické vzdělávání chce doplňovat o inspiraci praxí, spolupráce se školami je pro něj proto velmi důležitá.
Studium je určeno odborníkům a odbornicím z oblastí pedagogiky, psychologie, sociální práce a příbuzných oborů, kteří realizují nebo chtějí realizovat aktivity kariérového poradenství ve školním prostředí nebo v oblasti celoživotního vzdělávání.
- Článek
Již třetím rokem funguje studentský vzdělávací projekt Kamdu (donedávna s názvem KudyKampus), který se snaží pomáhat mladým lidem mezi 14 a 26 lety najít směr v kariéře i v životě. Svou činnost realizuje především prostřednictvím jednodenních workshopů s profesionály z různých odvětví a konzultací s osobním koučem.
- Článek
Potřebují poradci při své práci „vercajk“? Může se hodit, když se věnujete kariérovému poradenství. Nejde ale o brašnu s nářadím, nýbrž o Vercajk kariérového poradce (autorky D. Madziová, J. Kolářová, N. Jakobová, L. Krejčová, M. Vosmíková) – publikaci, která v listopadu vyšla v Centru kompetencí a je věnována právě kariérovým poradcům a poradkyním, kteří se této oblasti věnují ve středních školách.
- Článek
Termín kariérového poradenství doposud není v České republice ustálen, a to i přesto, že se zde už 15 let uděluje Národní cena kariérového poradenství a pozice kariérového poradce/poradkyně je zavedena v Národní soustavě kvalifikací. Kariérové poradenství stále ještě v naší společnosti hledá svůj význam.
- Článek
Na základní škole v Chomutově, kde Barbora Mikulka coby kariérová poradkyně (a učitelka občanské nauky) působí, je přes 500 žáků. Ve spolupráci s ostatními členy školního poradenského pracoviště se ale stíhá věnovat všem žákům. Spolupráce s pedagogy je pro výkon její práce klíčová. Mikulka pracuje se žáky jak skupinově, tak individuálně na prvním i druhém stupni. Vykonávat jaké aktivity to pro ni obnáší? Čtěte dál!
- Článek
V loňském roce proběhl na Základní škole Písečná v Chomutově zajímavý workshop na téma povolání. Žáci 9. tříd pro své mladší spolužáky z 1. stupně připravili celodenní akci k vybraným povoláním. Na to, jak vše probíhalo, jsme se zeptali Barbory Mikulky, koordinátorky žákovského parlamentu, toho času na mateřské dovolené. „Jsme sídlištní škola ve vyloučené lokalitě, máme velký počet znevýhodněných dětí. Jak často zažívají úspěch? Mnoho deváťáků během workshopu slyšelo z úst menších spolužáků, že by chtěli být jako oni. A mnohým z nich to přineslo zjištění, že mohou být vzorem. V tu chvíli víte, že to, co děláte, dává smysl.“
- Článek
Kariérové poradenství na středních školách je téma, které se už tu a tam zmiňuje. Střední školy by neměly problematiku výběru správné vysoké školy podceňovat. Často jsou totiž škola a učitel jedinými, kdo může studentovi poradit a nasměrovat jej, zvlášť pokud v jeho rodině vysokoškoláci nejsou. Přesto mnohé školy a mnozí učitelé toto téma podceňují.
Projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který pro hl. m. Praha koordinuje Pražský inovační institut (Pii), pro vás má v září připraveny zajímavé akce. Další zajímavé online i offline akce pořádají také partneři projektu iKAP II – Inovace, přehled najdete v (prozatím) posledním čísle newsletteru.
- Článek
Kariérový poradce v ZŠ Jaké kvalifikační požadavky musí splňovat pedagog, který vykonává v ZŠ pozici kariérového poradce? ODPOVĚĎ: Pozice kariérového poradce v základní škole není právními předpisy zakotvena. Kariérové...