Policie
- Článek
Policie ČR musí ze zákona učinit všechna potřebná šetření a opatření k odhalení protiprávního jednání a směřující ke zjištění jeho pachatele. V některých případech provádí policie šetření přímo ve škole, při kterém je nejčastěji využíván institut podání vysvětlení žáka, o kterém jsem pojednával v minulém čísle časopisu. Ve svém příspěvku se budu zabývat ještě poučením žáka a dále podepisováním úředního záznamu o podaném vysvětlení přítomnými osobami, zejména žákem.
- Článek
Setkat se s psychickým nebo fyzickým ubližováním během školní docházky není bohužel ničím výjimečným, jak dokazují mnohé průzkumy. V závažných případech provádí Policie ČR přímo ve škole šetření, při kterém je nejčastěji využíván institut podání vysvětlení žáka. Ve svém příspěvku se zabývám rolí metodika prevence, který je přítomen u podání vysvětlení žáka.
Při šetření trestné činnosti mládeže je mezi právnickými osobami poskytujícími pomoc Policii ČR nejdůležitějším a nejvýznamnějším partnerem škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“). Tam se odehrává dle mých osobních zkušeností odhadem 90 % šetření s mládeží. Management školy je ze zákona povinen poskytnout věcnou a osobní pomoc policistům. Neznamená to však, že tato pomoc policii musí být poskytnuta školou ihned, zákon připouští odložení i odložení pomoci.
Zákony (zákon o Policii ČR a trestní řád) zmocňují Policii ČR vstoupit do budov a na pozemek školy nebo školského zřízení (dále jen „škola“) i bez souhlasu jejich uživatele. Policie ČR může vstoupit do školy jen z důvodů a za podmínek vymezených zákonem. Tyto nelze rozšířit nebo překročit.
- Článek
Podle průzkumu společnosti Scio se v roce 2018 setkalo s fyzickým nebo psychickým ubližováním ve třídě až 85 % žáků a počet případů se dlouhodobě zvyšuje.1) V závažných případech provádí Policie ČR přímo ve škole šetření, při kterém je nejčastěji využíván institut podání vysvětlení žáka. Ve svém příspěvku se zabývám rolí pedagoga, který je přítomen u podání vysvětlení žáka.
- Článek
Zákony (zákon o Policii ČR a trestní řád) zmocňují Policii ČR vstoupit do budov a na pozemek školy nebo školského zřízení (dále jen „škola“) i bez souhlasu jejich uživatele. Policie ČR může vstoupit do školy jen z důvodů a za podmínek vymezených zákonem. Tyto nelze rozšířit nebo překročit.
- Článek
Při šetření trestné činnosti mládeže je mezi právnickými osobami poskytujícími pomoc Policii ČR nejdůležitějším a nejvýznamnějším partnerem škola nebo školské zařízení (dále jen „škola“). Tam se odehrává dle mých osobních zkušeností odhadem 90 % šetření s mládeží. Management školy je ze zákona povinen poskytnout věcnou a osobní pomoc policistům. Neznamená to však, že tato pomoc policii musí být poskytnuta školou ihned, zákon připouští odložení i odložení pomoci.
- Článek
Pro případ, že se vyskytne potřeba řešit protiprávní jednání žáků nebo studentů prostřednictvím Policie ČR, by měla být už preventivně navázána osobní spolupráce mezi zainteresovanými subjekty (management školy – kriminalista „mládežník“), což se v mnoha případech bohužel neděje. Rovněž je důležité vědět, v jakém postavení příslušník Policie ČR do školy přichází. Od toho se totiž odvíjí další průběh šetření a také práva žáků.
- Článek
Spoluprací mezi školami a školskými zařízeními (dále jen „škola“) a Policií ČR se podrobněji nezabývá žádný zákon a z toho mohou vyplývat nejasnosti, nepřesnosti a pochybnosti zejména o pravomocích managementu škol ve vztahu k Policii ČR. Ve svých postupně zveřejňovaných článcích se budu zabývat právním rámcem spolupráce mezi Policií ČR a školou, navázáním spolupráce, vstupem policie do školy, možnostmi odmítnutí pomoci policii a zcela novým právem žáka při podání vysvětlení. Dobře informovaný management školy může využít své pravomoci ve styku s Policií ČR a dále zásadním způsobem ochránit práva žáků, studentů, klientů a jejich zákonných zástupců v souladu se zákony.
- Článek
Školy mají nejasnosti ve spolupráci s Policií ČR – právní úprava je nedostatečná - Spoluprací mezi školami a školskými zařízeními (dále jen „škola“) s Policií ČR se podrobněji nezabývá žádný zákon a z toho mohou vyplývat nejasnosti, nepřesnosti a pochybnosti zejména o pravomocích managementu škol ve vztahu k Policii ČR. Ve svých postupně zveřejňovaných článcích se budu zabývat právním rámcem spolupráce mezi Policií ČR a školou, navázáním spolupráce, vstupem policie do školy, možnostmi odmítnutí pomoci policii a zcela novým právem žáka při podání vysvětlení. Dobře informovaný management školy může využít své pravomoci ve styku s Policií ČR a dále zásadním způsobem ochránit práva žáků, studentů, klientů a jejich zákonných zástupců v souladu se zákony.
Může se stát, že nastane situace, kdy Policie ČR požádá školu o vydání informací o žákovi/studentovi školy. Ředitelé škol v takovém případě často váhají, zda jsou oprávněni údaje vydat, a pokud ano, v jakém rozsahu. Je zcela nepochybné, že Policie ČR je subjektem s širokým oprávněním, pokud jde o přístup k osobním údajům, ale ani její práva nejsou bezbřehá.
Je nepochybné, že Policie ČR může nezletilého žáka předvolat nebo i předvést. Ředitel školy nemůže bránit policii ve vstupu do školy. Policie ČR může podle zákona č. 273/2008 Sb., o Policii ČR, ve znění pozdějších předpisů, vstupovat do veřejných prostor. Protože však škola vykonává dohled nad nezletilými žáky, ředitel školy nebo jeho zástupce musejí být seznámeni s předmětem policejního úkonu, včetně, důvodů, jež k němu vedou, a policista je povinen prokázat svou příslušnost k policii, a to například služebním průkazem nebo odznakem služby kriminální policie. Škola má právo si identifikaci policisty ověřit.