Pomůcky
- Článek
Jihočeské Muzeum v Českých Budějovicích v rámci svých edukačních programů nabízí Archeologické muzejní kufříky. Jejich prostřednictvím se žáci všech věkových kategorií mohou seznámit s historií doslova „na vlastní kůži“. Na otázky, co Archeologické muzejní kufříky jsou a v čem spočívá jejich nevšednost, odpovídá vedoucí edukačního oddělení Jihočeského muzea Mgr. Lukáš Faktor.
- Článek
Podle čeho vybírat digitální technologie a jak postupovat při vybavování školy těmito pomůckami? S blížícím se termínem zahájení výuky podle revidovaného RVP ZV v informatické oblasti a díky možnosti pořízení digitálních učebních pomůcek ze zdrojů Národního plánu obnovy získávají tyto otázky na naléhavosti. Podívejme se společně, jak se s tím úkolem vyrovnávají v pražské ZŠ Klánovice .
Existuje nějaký výklad k odst. 1 § 51 vyhlášky č. 177/2009 Sb. konkrétně, co znamená povolená pomůcka u profilových zkoušek? Narazili jsme na problém, kdy kontrolní orgán považuje za povolenou pomůcku u praktické zkoušky oboru grafický design počítač. Předpokládali jsme, že se nemá jednat o taxativní výčet všech pomůcek, ale pouze o výčet pomůcek, které ředitel povolí nad rámec pomůcek z logiky věci nezbytných pro vykonání dané profilové zkoušky.
- Článek
Každý pedagog potřebuje ve své práci užívat řadu názorných materiálů. To platí při práci s dětmi školními a ještě více s předškolními, daleko největší je ale tato potřeba u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvláště se jedná o žáky s narušenou komunikační schopností (zejména na podkladě vývojové dysfázie, mentálního postižení, poruchy autistického spektra-PAS a dalších diagnóz), a to v běžných i speciálních mateřských a základních školách.
Cílem pracovní situace je popsat změny vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, účinné od 1. 1. 2020, a to se zaměřením na doporučení školského poradenského zařízení, pomůcky dle přílohy č. 1 a zvláštní ustanovení o vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona (zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 školského zákona; převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální; přezkoumání podmínek; víceoborové třídy; počet žáků ve skupině odborného výcviku a ostatních součástech praktického vyučování).
V textu je vyjádřen právní názor autorky.
Předškolní vzdělávání je v České republice obvykle poskytováno za úplatu, kterou podle § 6 vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, stanoví ředitel mateřské školy. Úhrada je stanovena jako měsíční a je zveřejňována na přístupném místě ve škole nejpozději 30. června předcházejícího školního roku. Navzdory tomu celá řada mateřských škol požaduje vedle této úplaty i „naturální platby“ v podobě toaletního papíru, papírových kapesníků, mýdla, papírů na kreslení, pastelek, fixů, lepidel apod. Takovýto postup však není v souladu se zákonem.