Poruchy chování

  • Článek
Současná doba, změny ve společnosti a v rodinách našich žáků přináší čím dál častěji do škol situace, o kterých můžeme hovořit jako o náročných nebo krizových. V prvním díle jsme se seznámili s obecným rámcem a definicí krize.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Poruchy chování a potíže s komunikací ve školce – Plán pedagogické podpory Autorský kolektiv APIV B Co je Plán pedagogické podpory a kdy ho využít? Plán pedagogické podpory je...
Vydáno: 22. 03. 2022
  • Článek
Řešení problémů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v základních školách bývá v posledních letech velmi diskutovanou a zároveň i poněkud palčivou záležitostí. Zkušenosti s realizací inkluzivního vzdělávání (kromě jiného) ukazují, že školám, resp. pedagogickým pracovníkům chybí určité specifické kompetence nutné pro cílenou a profesionální podporu dětí s problémy v učení a chování. Pokud by tyto specifické kompetence neabsentovaly, dá se předpokládat pozitivní dopad jak na zvýšení kvality života těchto dětí a jejich rodin, tak i na celkové klima školních tříd a škol jako takových.
Mezi základní projevy syndromu ADHD pak v období mladšího i staršího školního věku patří poruchy aktivity (hyperaktivita), impulzivita a poruchy koncentrace pozornosti. Dále se přidružují a se základními projevy syndromu ADHD úzce souvisejí poruchy paměti, poruchy smyslového vnímání, poruchy motoriky, řeči a myšlení, emoční poruchy a poruchy v chování. V období dospívání (adolescence), které zahrnuje období staršího školního věku (dříve označované i jako období pubescence) a období následující po něm až do rané dospělosti (období od 15 do 20 let), dochází v projevech syndromu ADHD k určitým změnám.
Vydáno: 07. 07. 2013
Syndrom poruchy pozornosti s hyperaktivitou (ADHD) nazývaný také hyperkinetický syndrom (v mezinárodní klasifikaci nemocí označovaný kódem F. 90), dříve známý i jako syndrom lehké mozkové dysfunkce (LMD) se projevuje širokou škálou příznaků, které jsou nezřídka patrné již od útlého věku dítěte. Charakterizovaný je právě časným nástupem příznaků (většinou v prvních pěti letech života dítěte), příznaky jsou déletrvající. Mezi základní projevy syndromu patří hyperaktivita, impulzivita a poruchy schopnosti koncentrace pozornosti.
Vydáno: 03. 06. 2013