Povinná školní docházka
- Článek
Některá témata ve školství se občas z nějakých důvodů vynoří a pak zase na dlouhou dobu zcela zmizí. Podle mého přesvědčení se to bohužel týká i témat, která jsou docela důležitá pro další rozvoj vzdělávání a o kterých by se rozhodně mělo diskutovat.
Do deváté třídy k nám přestoupil nový žák, který má v plánu hlásit se na střední školu do Itálie. Místo španělštiny jako druhého jazyka chce proto studovat italštinu, kterou však naše škola nenabízí. Rodiče tedy požadují, aby nemusel chodit na španělštinu a mohl se někde v klidu v tomto čase věnovat italštině. Je možné toto nějak legálně ošetřit, nebo musí zkrátka chodit na hodiny španělštiny?
Jak je to s nástupem dětí a žáků do MŠ a ZŠ 1. 9. 2023? Vyučování začíná 4. 9., žák je ale žákem základní školy již od 1. 9., tzn. že do mateřské školy může přijít naposledy 31. 8. 2023, je to tak? Nové dítě ale do mateřské školy může přijít již 1. 9., ke kterému bylo přijato? Kolegyně z jiné školy mi říkala, že 1. 9. ještě nemají děti v mateřské škole pojištění, a že tedy mohou přijít až 4. 9., tuto informaci jsem ale nikde nedohledala.
- Článek
Článek analyzuje vybrané právní aspekty institutu povinné školní docházky, reflektuje její úpravu ve školském zákoně a rozebírá problematická a složitá místa zákonné úpravy.
Duben je měsícem zápisů do prvních tříd. Holubová advokáti přináší checklist: Jak na zápisy z pohledu ředitele školy?
Rozhovor internetového deníku Forum 24 s poslankyní Renátou Zajíčkovou.
Zápis ve školním roce 2023/2024
- Článek
První třídu základní školy u nás každoročně opakuje zhruba každé sté dítě. Nejvíce propadajících prvňáčků chodí do škol v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, vyšší čísla mívá také Středočeský kraj. Ve stejných regionech, ale nejen v nich, můžeme vidět na druhou stranu i nejvyšší počty odkladů školní docházky u předškoláků. Podle dat České školní inspekce má deset ze čtrnácti krajů alespoň jeden okres, kde míra odkladů dosahuje až 30 % populačního ročníku. Průměrně získá odklad školní docházky pětina dětí každý rok.
Zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
Účinnost: 21. 3. 2022
Ukončení platnosti: zákon pozbývá platnosti uplynutím dne 31. března 2023; výjimka z požadavku znalosti českého jazyka do 31. 8. 2022
Právní předpisy, metodika, informace, judikatura
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů
zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů
vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů
vyhláška č. 108/2005 Sb., o školských výchovných a ubytovacích zařízeních a školských účelových zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších předpisů
- Článek
Neshody rozvedených rodičů mají vliv nejen na jejich děti, ale mohou působit problémy i ve fungování škol. Tatínek si přeje, aby jeho dítě jelo na lyžařský kurz, maminka to však odmítá. Maminka si zase přeje, aby dítě chodilo na soukromou základní školu, to ale odmítá tatínek. Řešení jsou často neveselá, zdlouhavá a ani přes veškerou snahu pedagogů, psychologů se nemusí podařit svár vyřešit. V případě neshody rodičů jsou však dány jasné postupy, jak má škola postupovat. V nedávné době vydal Nejvyšší správní soud rozsudek č.j. 6 As 153/2020 – 40, který pojednává o tom, jak má škola postupovat, když se rodiče nedohodnou ohledně odkladu povinné školní docházky.
Neshody rozvedených rodičů mají vliv nejen na jejich děti, ale mohou působit problémy i ve fungování škol. Tatínek si přeje, aby jeho dítě jelo na lyžařský kurz, maminka to však odmítá. Maminka si zase přeje, aby dítě chodilo na soukromou základní školu, to ale odmítá tatínek. Řešení jsou často neveselá, zdlouhavá, a i přes veškerou snahu pedagogů, psychologů se nemusí podařit svár vyřešit. V případě neshody rodičů jsou však dány jasné postupy, jak má škola na danou situaci reagovat. V nedávné době vydal Nejvyšší správní soud rozsudek č. j. 6 As 153/2020-40, který pojednává o tom, jak má škola postupovat, když se rodiče nedohodnou ohledně odkladu povinné školní docházky.
Rodiče žáka, kterého jsem přijal od 1.9.2020 do první třídy, mi oznámili, že odjíždí do Německa, kde již pravděpodobně zůstanou. Od 1.9.2020 je žákem naší školy. V Německu nastoupil do mateřské školy, kde se učil německy. Do první třídy nastoupil až 1.9.2021. Jakým způsobem mám evidovat školní docházku? Mám mu nechat v letošním roce dva roky docházky, nebo ho přesunout do první třídy? Rodiče nebudou žádat o přezkoušení.
V červu jsem v řádném termínu přijala dítě do 1. třídy a následně mu udělila odklad ŠD na základě zprávy PPP a pediatra. Nyní v září jsem dostala od rodičů žádost, aby byl odklad zrušen, že jejich syn nastoupil v srpnu do soukromé školy, do 1. třídy. Odklad rušit nechci, nemám k tomu podklady ŠPZ, ale domnívám se, že platí i přijetí do 1. třídy, a že tedy mohou zákonní zástupci prostřednictvím druhé školy zažádat o přestup žáka?
Mohu vyhlásit stop stav na přihlášky do 6. ročníku od září 22? Mohu teď vzít pouze 22 žáků (47 míst si necháváme pro prvňáky) do kapacity školy. Mohu těm, co teď nepovolím, vydat na jaře kladné rozhodnutí, dle pořadí registrace žádosti? Nebo budou muset dát přihlášku znovu? Nebo je lepší určitému počtu (který předpokládáme, že budeme moci přijmout po přijímacím řízení na gymnázia) vydat přerušení dle správního řádu a ostatní odmítnout?
Odpověď ze dne 23. 09. 2021
Přestup žáka do jiné základní školy
Z kontextu dotazu dovozuji, že se jedná o přestup žáka z jedné základní školy do jiné základní školy dle § 49 odst. 1 školského zákona, a to do 6. ročníku základní školy od 1. 9. 2022.
„Vyhlášení stop stavu“
V praxi může nastat situace, kdy správní orgán (resp. ředitel školy jako vykonavatel správního orgánu) stanovil počet žáků, kterým lze povolit přestup do základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, počet rozhodnutí, kterými vyhověl žádostem o přestup do jiné základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, tento počet žáků vyčerpal, ředitel školy následně rozhoduje o žádostech o přestup do jiné základní školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022 zamítavě, tj. nepovoluje přestup do jiné základní školy.
Obecně je však nutné konstatovat následující:
Pro podání žádosti o přestup žáka z jedné základní školy do jiné základní školy neexistuje zákonem stanovená doba (termín). Škola může např. na webových stránkách informovat o tom, že teprve k určitému datu bude moci bezpečně určit počet žáků, kterým povolí přestup do základní školy od 1. 9. 2022, a v návaznosti na tuto skutečnost probíhá případné správní řízení o žádosti o přestup žáka do jiné základní školy. Správní orgán však nemůže „vyhlásit stop stav“ v tom smyslu, že by zákonným zástupcům žáků „zakázal“ od určitého data podávat žádosti o přestup žáka na jinou školu, resp. od určitého data by žádosti o přestup žáka na jinou školu „odmítal přijmout“.
Správní řízení a vydání rozhodnutí
Správní řízení o přestupu žáka do jiné základní školy je zahájeno dnem, kdy žádost o přestup žáka dojde správnímu orgánu, tj. škole (§ 44 odst. 1 správního řádu). Správní orgán vydá rozhodnutí bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení (§ 71 odst. 1, § 71 odst. 3 správního řádu). V případě, že vydané rozhodnutí nabyde právní moci, je správní řízení „ukončeno“, „uzavřeno“.
Pokud ředitel školy tímto způsobem vydá v září 2021 rozhodnutí, kterým nepovolí žákovi přestup do jiné školy do 6. ročníku od 1. 9. 2022, a rozhodnutí nabude právní moci, nelze na základě žádosti (na kterou správní orgán reagoval vydáním „záporného“ rozhodnutí) vydávat na jaře 2022 další rozhodnutí. Zákonný zástupce žáka musí znovu podat žádost o přestup žáka do jiné základní školy. Touto novou žádostí je zahájeno nové správní řízení a správní orgán bude o této žádosti znovu rozhodovat.
Přerušení řízení
Správní orgán přerušuje řízení z důvodů uvedených v § 64 správního řádu.
§ 64 správního řádu
(1) Správní orgán může řízení usnesením přerušit
a) současně s výzvou k odstranění nedostatků žádosti podle § 45 odst. 2,
b) současně s výzvou k zaplacení správního poplatku, který je spojen s určitým úkonem v řízení, a s určením lhůty k jeho zaplacení; v řízení pokračuje, jakmile mu byl předložen doklad o zaplacení správního poplatku,
c) probíhá-li řízení o předběžné otázce nebo správní orgán
1. dal k takovému řízení podnět podle § 57 odst. 1 písm. a),
2. učinil výzvu podle § 57 odst. 1 písm. b), anebo
3. učinil úkon podle § 57 odst. 4;
za úkon správního orgánu se považuje i předání písemnosti k doručení podle § 19 a vyvěšení písemnosti na úřední desce,
d) do doby ustanovení opatrovníka procesně nezpůsobilému účastníkovi,
e) z dalších důvodů stanovených zákonem.
(2) V řízení o žádosti přeruší správní orgán řízení na požádání žadatele; jestliže je žadatelů více, může tak učinit jen za podmínky, že s přerušením souhlasí všichni.
V dotazu se neuvádějí důvody přerušení řízení dle § 64 odst. 1 správního řádu (např. nepředpokládá se situace, kdy žádost o přestup do jiné základní školy má vady nebo jeden ze zákonných zástupců nesouhlasí s přestupem žáka do jiné základní školy). Lze proto dovodit, že z uvedených důvodů nemůže správní orgán řízení přerušit.
V úvahu proto může přicházet pouze přerušení řízení podle § 64 odst. 2 správního řádu, tj. přerušení řízení na požádání žadatele (tj. bez požádání žadatele řízení nelze přerušit). Podle závěru č. 104 poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu ze dne 10. 6. 2011 však nemusí správní orgán požádání žadatele vyhovět, jestliže není dán reálný důvod pro přerušení řízení, zejména pokud je z postupu žadatele patrné, že se snaží o průtahy v řízení, a jde tedy o zřejmé zneužití práva.
Ve vztahu k situaci popsané v dotazu by proto správní orgán musel posoudit, zda existuje reálný důvod pro přerušení řízení dle § 64 odst. 2 správního řádu. Podle názoru autorky takovým reálným důvodem nemůže být prodlužování lhůty pro vydání rozhodnutí do doby, kdy se potvrdí předpoklad správního orgánu o počtu žáků, kterým se povoluje přestup do jiné školy, jehož cílem je získání „výhody“ pro vydání „kladného“ rozhodnutí o přestupu do jiné základní školy.
Doplňující dotaz
Za spádového žáka se bere pouze žák s trvalým pobytem? Nebo i žák, který fyzicky ve spádu bydlí, např. na základě nájemní smlouvy? Lze časově zúžit zápisové období pro přijetí k PŠD? Ze zákona je 1.–30. 4. Lze vyhlásit např. zápis 1.–10. 4., nebo se musí čekat až do 30. 4. a následně dle kritérií seřadit uchazeče a vydat rozhodnutí?
1. Pokud byl dítěti, které se vzdělává individuálně, udělen odklad školní docházky, musí pro další školní rok opět oznamovat, že i v době odkladu se bude i nadále vzdělávat individuálně?
2. Musí tudíž opět na přezkoušení ve 3.-4. měsíci od zahájení individuál. vzdělávání?
Rodiče, kteří bydlí v jiném městě (20 km), ale trvalý pobyt mají pořád u nás se dnes - 20. 5. ozvali, že by chtěli zažádat o odklad školní docházky. Jak mám postupovat? Podle mne jim nemohu udělit odklad, protože o něj nepožádali do 30. 4. Nebo se pletu...? Do školy k nám dojíždět nebudou.
Chtěla bych se zeptat, jak máme postupovat s ukončením docházky našeho syna?
Manžel pracuje od září 2019 ve společnosti VW v Číně, tato změna byla učiněna poměrně rychle, nepočítali jsme s ní. Nyní bydlíme ve městě Ningbo, kde náš syn navštěvuje britskou mezinárodní školu - NBIS. V loňském roce školním 2019/20 měl syn nastoupit do 8. třídy základní školy v Česku. Jeho angličtina nebyla na takové úrovni, aby mohl tady v Ningbo nastoupit do ročníku, který odpovídal jeho věku. Proto nastoupil o rok níž - Y8 (anglické školství začíná v 5-it letech). Prioritou tehdy bylo co nejrychlejší získání slovní zásoby ve všech předmětech v anglickém jazyce, ne nové učivo. Nyní začínáme řešit ukončení povinné devítileté školní docházky a nástup na nějakou střední školu. Manželův pracovní kontrakt je do konce tohoto roku t.j. 2021. Synův poslední školní rok tady bude 2021/22, ale jen 1.pololetí. Při odjezdu z Česka jsme počítali s tím, že syn se po návratu zařadí zpět do naší školy, ne ke svým bývalým spolužákům (ti jsou nyní v 9.třídě), ale k těm o rok níž. V tomto smyslu jsme mluvili i s naší paní ředitelkou. Paní ředitelka nás ale zaskočila informací s tím, že se dotazovala na naši situaci a že jí bylo sděleno, že není možné, aby syn po našem návratu v lednu 2022 nastoupil zpět do ZŠ do 9.třídy. Jeho povinná devítiletá školní docházka prý bude splněna, to znamená ukončena. Do jaké školy by měl tedy tedy jít? Chtěla bych zeptat na to, jak máme postupovat. Syn rozhodně není schopen dělat nyní přijímací zkoušky na nějakou střední školu, navíc z Číny. Dalším problémem je, že mu chybí mu učivo celého jednoho ročníku v porovnání s jeho vrstevníky. Není v našich silách s ním po škole dohánět toto učivo, škola zde je velmi náročná. Dále nemáme šanci se nyní dostat do České republiky na přijímací zkoušky. Čína je uzavřená, při jejím opuštění by nám bylo zrušeno povolení k pobytu tzn. znemožněn návrat. Nevíme ani, jestli bude možné a za jakých podmínek cestování z a do Číny během letošních letních prázdnin. Je velmi pravděpodobné, že Čínu opustíme až na konci tohoto roku, až manželovi vyprší kontrakt. Není přece možné, aby synovi chybělo nějaké učivo základní školy a do toho ještě případně další učivo prvního půlroku nějaké střední školy, kam by eventuálně mohl být přijat bez přijímacích zkoušek.
V 9. ročníku máme žáka, který je s rodiči od listopadu 2019 v zahraničí. Zůstal naším žákem (dále jsme jeho kmenovou školou), zkoušky zatím nekonal. Žák by tedy měl ukončit po dvou letech povinnou školní docházku (červen 2021) a pokračovat ve studiu na střední škole či učilišti.
V případě, že by jeho zákonní zástupci požádali o složení zkoušek, které by v červnu 2021 za období předchozích dvou let úspěšně složil, pokračoval by ve studiu na střední škole či učilišti a měl by ukončené základní vzdělání v ČR. Předpokládám, že pokud by rodiče nepožádali o složení zkoušek, přestane v srpnu 2021 být žákem naší školy, protože ukončí 9 let povinné školní docházky, pouze mu nevystavíme vysvědčení a nebude mít v ČR ukončené základní vzdělání.
Potřebovala bych ale radu, co udělat v případě, že požádá o vykonání zkoušek a tyto neudělá? Mohou rodiče, i v případě, že žák studuje v zahraničí, požádat o opakování ročníku a může si základní vzdělání formou zkoušek z českého jazyka, dějepisu a zeměpisu dokončit o rok déle?
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje na období od 1. 2. 2021 do 31. 8. 2022 Pokusné ověřování obsahu, metod a organizace kombinovaného vzdělávání v základních a středních školách (č. j. MSMT-34023/2020-1).