Pracovní doba
Podle § 96 zákoníku práce musíme vést evidenci odpracované směny jednotlivých zaměstnanců, kde je vyznačen začátek a konec směny. Učitelka MŠ má přímou pedagogickou činnost od 7:00-13:00 hodin a nepřímou od 13:00-15:00. Během PPČ nemůže činnost přerušit a čerpat přestávku na oddech. Během NPČ nevyžadujeme přítomnost na pracovišti (vyjma porad atp.). Musíme ale do evidence vykazovat i přestávku, která by byla mezi 13:00 a 13:30 a až poté by navazovala NPP 13:30-15:30? Nebo můžeme evidovat bez přestávky? Pokud bychom přestávku museli vykazovat, musela by učitelka reálně zůstat na pracovišti do 13:30, nebo by mohla odejít již v 13:00?
Je možné na školní výlet, kdy jede 20 žáků na 5 dnů tedy od pondělí do pátku, vyslat pouze 2 zaměstnance? Ptám se kvůli rozvržení pracovní doby.
Učitelé v MŠ nemůžou svou práci přerušit, proto nečerpají přestávku na oddech a jídlo po 6 hodinách. Je možné, aby tzv. nepřímá pracovní doba přímo navazovala na přímou? Nebo musí být po ukončení přímé pedagogické činnosti vykázána přestávka a až poté navazuje nepřímá pedagogická činnost?
Jak postupovat dle nové legislativy v případě nepravidelného rozvržení pracovních činnosti: Mám z minulosti uzavřenou DPP na dobu neurčitou se zaměstnankyní (druh práce: úklid -zástup v době nepřítomnosti) a domluveno, že v případě potřeby den předem zavolám, že potřebuji např. 3 dny zástup (domluvíme od kdy do kdy a rozvržení pracovní doby)? Tuto pomoc využiji ale třeba jen jednou za půl roku. Jak naplním literu zákona v tomto případě? Jak mám předem písemně rozvrhnout pracovní dobu, když nevím, který měsíc budu paní potřebovat? Jedna cesta by byla zrušit DPP na dobu neurčitou a smlouvy uzavírat opakovaně při potřebě. Ale to by musela vždy předem znova na vstupní zdravotní prohlídku a proškolení BOZP, to je nereálné.
Máme v rámci projektu "Šablony pro SŠ" uzavřeny DPP s vlastními pedagogy na pozici "Kariérový poradce" a "Koordinátor spolupráce se zaměstnavateli"¨. Každý na úvazek 0,1. Budou vykazovat každý měsíc rozdílný počet hodin dle počtu pracovních dnů.
Vzhledem k nepravidelnosti a nepředvídatelnosti výkonu jejich práce bychom se s nimi rádi dohodli na tom, že si pracovní dobu budou rozvrhovat sami. Mám tyto otázky:
1. Je možné aby si zaměstnanec rozvrhoval pracovní dobu na daný měsíc sám?
2. Pokud ano, stačí když ve výkazu práce za daný měsíc napíší přesně ke každému dni, kdy pracovali i časový údaj od - do?
3. Pokud ne, jak bychom měli správně sestavit rozvrh pracovní doby?
Učitel na zkrácený úvazek nemá v pátek pracovní dobu. Potřebuji, aby byl jeden pátek na pracovišti kvůli dnu otevřených dveří. Jak má vypadat oznámení o změně pracovní doby? Můj předchůdce to řešil dodatkem k pracovní smlouvě. Je to nutné?
Zaměstnanec pracuje v pozici školního asistenta při úvazku 6 hodin. Na pracovišti 8:00-14:00 hod. Jela na vyšetření s dcerou do zařízení mimo její bydliště cca 40 km. Zákrok ve zdravotnickém zařízení trval údajně od 9:00 do 14:30. Má nárok na náhradu mzdy za celou dobu?
Jak správně určit pracovní dobu, včetně nočního dohledu nad dětmi, při přespávání v MŠ? Ve většině MŠ se tato akce organizačně neřeší, sama mám takovou zkušenost z předchozího zaměstnání. Nyní jsem, ale dostala za úkol tuto akci oficiálně z organizovat. Kolegyně by měly být vlastně dva dny v práci. Jak to tedy správně provést?
Vzhledem k tomu, že paní učitelka v mateřské škole byla na nemocenské a nesehnali jsme zástup, čtyři dny za ni pracovala „stávající“ paní učitelka. „Nadúvazkové“ hodiny s ní byly dohodnuty. V uvedený týden tedy odpracovala svůj úvazek (tj. 31 hod. přímé vyučovací povinnosti) a 15,25 hod navíc (nadúvazkových, přespočetných hodin přímé vyučovací povinnosti). A teď nevíme. Vznikl jí ještě i přesčas? Pokud bychom sečetli 31 hod. (přímá vyučovací povinnost v týdnu) + 15,25 hod. (nadúvazek), dojdeme k 46,25 hod./týden. Znamenalo by to, že má dostat proplaceno 15,25 hod „nadúvazkových“ a ještě i 6,25 hod přesčas, tedy že část hodin bude proplacena zároveň jako nadúvazková (přespočetá) a i přesčasová?
- Článek
Poradna: Přítomnost vyučujícího na pracovišti Mgr. Martin Kaplán Učím na soukromé SŠ, a protože mi některé praktiky vedení nepřipadají úplně v pořádku, moc by mi pomohly odpovědi na následující...
Mám pracovněprávní dotaz, který se týká výpočtu hodin dovolené pedagogického pracovníka v roce 2022. Pracovník má celý úvazek. Od ledna do srpna měl rozloženu pracovní dobu od Po do Pá 8 hodin denně. Z důvodu organizace výuky u něj došlo od září ke změně rozložení pracovní doby tak, že v pátek má směnu pouze 6,5 hodiny, tím došlo v jednom týdnu, a to od 29. 8. do 2.9. k odpracování celkem pouze 38,5 hodiny. Ve všech ostatních týdnech je to 40 hodin týdně. Má tato situace vliv na výši dovolené za rok 2022? Zaměstnanec v kalendářním roce při celém úvazku odpracoval místo 2080 hodin (včetně státních svátků) 2078,5 hodiny. Naše mzdová účetní tvrdí, že zaměstnanci musí zkrátit dovolenou z 320 hodin na 314. Jestliže je to tak, tak prosím o radu, jak ze strany zaměstnavatele zajistit, aby zaměstnanec nebyl poškozen v počtu hodin dovolené.
- Článek
Koordinátor ICT Jedná se o situaci, kdy zástupce ředitele je zároveň koordinátorem ICT (absolvoval specializační studium). Snižuje se mu jeho (již snížený) úvazek o další hodiny kvůli funkci koordinátora? U...
Stanovuji rozpis pracovní doby pedagogickým zaměstnancům a potřebovala bych se ujistit, zda součet přímé a nepřímé pedagogické činnosti má být 8 nebo 8,5 h denně? Řadí se pedagogická práce mezi činnosti, které není možné přerušit 30 min povinnou pauzou? A může pedagogický pracovník část nepřímé pedagogické činnosti vykonávat mimo budovu školy, tzn. např. opravovat doma? Setkala jsem se na různých školeních s různými názory.
Mohu od Vás dostat pomoc s výpočtem PHmax? Nastupuji jako nový ředitel (z řad učitelů a zcela nezkušený) na ZŠ a MŠ při zdravotnickém zařízení v Kroměříži. Předat mi agendu nebylo možné, paní ředitelka náhle zesnula. Pod naši malou školu (celkem 9 zaměstnanců) spadá:
ZŠ při psychiatrické nemocnici (1x I. stupeň; 1x I.-II. stupeň; 2x II. stupeň)
ZŠ při nemocnici (bez třídy, vyučováno u lůžek, v jídelnách, hernách…)
MŠ při nemocnici (bez třídy, vyučováno u lůžek, v jídelnách, hernách…)
Podle § 132 zákoníku práce přísluší pedagogickému pracovníkovi za hodinu přímé vyučovací, kterou vykonává nad rozsah hodin stanovený ředitelem školy příplatek ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku. Podle § 23, odstavce 4 u pedagogických pracovníků s kratší pracovní dobou je přímou pedagogickou činností nad stanovený rozsah přímá pedagogická činnost přesahující týdenní rozsah hodin přímé pedagogické činnosti odpovídající stanovené týdenní pracovní. Má tedy zaměstnanec s týdenním úvazkem například 10 hodin přímé pedagogické činnosti nárok na příplatek podle § 132, pokud splní všechny zákonné podmínky nebo je tato hodina placena platem bez příplatku a na příplatek je nárok až při naplnění rozsahu týdenní pracovní doby podle nařízení vlády č. 75/2005 SB., o stanovení rozsahu přímé vyučovací činnosti?
- Článek
Chtěl bych poprosit o zodpovězení následující otázky: Naše paní učitelka má přidělený úvazek 17 hodin a k tomu realizovala pedagogickou intervenci v rámci doporučení PPP, na základě financování prostřednictvím výkazu R44 s tím, že byla hodnocena formou osobního příplatku. Nyní po novele zákona o ped. pracovnících dochází i ke změně financování ped. intervence jako podpůrného opatření. Chtěli bychom, aby realizovala i nadále jednu nebo dvě hodiny pedagogické intervence (máme vytipované 4 žáky se školním neúspěchem). Dle lektorky na webináři je jedinou možností, jak ji finančně ohodnotit, přidělit ji tuto hodinu do úvazku – tzn. že by neměla úvazek 17 hodin = 0,7727, ale úvazek 18 hodin = 0,8181, a nebo při 2 hodinách intervence úvazek 19 hodin = 0, 8636? Nám by více vyhovovalo ji finančně ohodnotit formou odměny (např. pravidelně po 3 měsících – ke čtvrtletí na základě vedené zvláštní třídnice podle počtu odučených hodin a podle hodinové sazby uvedené ve vnitřním platovém předpisu). Lze to takto realizovat nebo jen tak, jak popisuje paní lektorka?
Prosím o ujasnění úvazku asistenta pedagoga v běžné třídě. Doporučení z poradny zní na 25,5 hodiny (23 PPČ a 2,5 NPČ). Ráda bych ale dala paní asistentce úvazek celkem 30 hodin, aby ve zbylých 4,5 hodinách vedla pedagogické intervence některých žáků. Může to takto být s tím, že financování těch 25,5 by bylo z prostředků na asistenty pedagoga, zbytek si hradí z prostředků na platy škola? Nebo lze financovat z Národního programu doučování, který se teď rozbíhá?
Dotaz se týká čerpání samostudia u pedagogů s kratším pracovním úvazkem. Krátí se celkových 12 hodin poměrově k tomuto úvazku nebo všichni mají nárok na plný počet? Ze zkušenosti vím, že přístupy škol jsou různé.
Jak je to s rozsahem přímé pedagogické činnosti u této paní učitelky? Jsme základní škola.
Paní učitelka má úvazek 1. Paní učitelka bude od 1. 9. 2021 zároveň:
a) Výchovný poradce na škole se 190 žáky, má tedy PPČ snížený o 2 hodiny
b) Paní učitelka bude učit 1 hodinu v 9. třídě
c) Zbytek hodin bude učit v 1. třídě. Ale zde je ten problém, nedokážu spočítat, kolik je to hodin, aby to celkem dalo úvazek 1.
d) 1.třída má podle ŠVP 20 hodin.