Přijímání do SŠ
- Článek
I přes dílčí zlepšení, které přinesla digitalizace procesu, jsou přijímací zkoušky na střední školy stále nespravedlivé. Pro děti z málo podporujících rodin představují bariéru nad jejich možnosti, mnohé z nich se o to ani nepokusí. V kombinaci se zastaralou strukturou středního školství a nedostatečnými kapacitami všeobecných oborů jsou strašákem i pro děti motivovaných rodičů. Prosazení změn v decentralizovaném systému, zejména navýšení kapacit všeobecného vzdělávání, bude sice obtížné, ale vyplatí se.
Ve školním roce 2023/2024, v rámci přijímacího řízení na střední školy, byla uchazečům poprvé nabídnuta možnost podat přihlášku elektronicky nebo v papírové formě, přičemž nejčastěji uváděli tři preferované kombinace škol a studijních oborů.
- Článek
Při procházení nových funkcí informačního systému pro přijímací řízení (dále jen „DiPSy“) se nemohu zbavit dojmu, že novela školského zákona, která umožnila jeho vznik, se příliš nepovedla. Ve snaze celé řízení maximálně zjednodušit totiž autoři v zákoně definovali řadu postupů, které administrativní náročnost vedení související dokumentace spíše zvyšují.
- Článek
Cílem článku je porovnat jednotlivá kola přijímacího řízení do oborů středního vzdělání bez talentové zkoušky pomocí deseti základních „indikátorů“, a tím usnadnit organizaci a realizaci přijímacího řízení v jednotlivých kolech.1)
Metodiky i formuláře - přijímací řízení, přijímací zkoušky, digitalizace
- Článek
Od roku 2017 konají uchazeči o studium maturitních oborů vzdělání ve střední škole jednotnou přijímací zkoušku (JPZ) v podobě testu z českého jazyka a literatury a matematiky. Celý postup je administrativě náročný, a to jak pro uchazeče a jejich rodiče, tak pro školy. Proto MŠMT přistoupilo k digitalizaci procesu přijímacího řízení do středních škol, jejímž cílem je přihlašování ke studiu ve střední škole pro všechny zainteresované strany zjednodušit.
- Článek
Ke zdůvodnění ani k oprávněné kritice špatné situace v přijímání zejména na nedostatečně kapacitně dimenzované všeobecné střední školy bychom neměli používat odborně zastaralé a dnešní úrovni poznání neodpovídající argumenty. Tím ve skutečnosti dochází k další podpoře dlouhodobě nevhodného postupu státu i samosprávy.
- Článek
Letošní přijímací zkoušky na střední školy rozpoutaly vlnu emocí, protože se ukázalo, že v některých krajích nejsou pro žáky, přestože mají dobré studijní výsledky, volné kapacity na středních školách. Do 9. tříd doputovaly silné ročníky, které měly problém se dostat už do mateřských škol, a tak se tato situace dala dlouhodobě předvídat.
- Článek
Článek je zaměřen na čtyři důležité činnosti základní a střední školy ve školním roce 2022/2023: prevenci školní neúspěšnosti, přijímání ke vzdělávání ve střední škole, vzdělávání cizinců a pedagogické vedení školy. Informace jsou určeny základním a středním školám bez ohledu na zřizovatele.