Psycholog
- Článek
Setkávat se s pamětníky a sdílet jejich příběhy, často hodně těžké, ale barvité zároveň, je pro mě velmi inspirativní. Nezřídka mi vstoupí do očí slzy, nezřídka se společně smějeme,...
Děti jsou nešťastné. Alarmující data představil Národní ústav duševního zdraví – 40 procent žáků vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 procent úzkosti. Podle programového ředitele EDUinu Miroslava Hřebeckého je to první problém, na který by se mělo školství zaměřit a rychle ho řešit. Hned další v řadě je roztříštěné školství, které má tisíce zřizovatelů a každý to dělá jinak.
- Článek
S velikou nadsázkou si někdy říkám, kolik adeptů na Nobelovu cenu za psychologii či pedagogiku možná chodí mezi námi v českém školství zatím nepoznáno. Z čeho vyvozuji, že takoví jsou? Existují skutečně věrohodná a výzkumy opakovaně podpořená data, která by měla ovlivňovat naše pedagogické působení na dítě, a v řadě případů tomu tak doopravdy i je. Jenže někteří učitelé programově postupují výrazně odlišně.
- Článek
Poradenství bylo v Československu bylo před více než šedesáti roky zřizováno proto, aby přímo pomáhalo dětem s výukovými a výchovnými problémy (a také, aby řešilo volbu povolání). Některé formální úřední aktivity byly zakotveny v jeho činnosti od začátku – vyjádření ke školní zralosti, posudky k přeřazení do zvláštní školy. A je pravda, že školství poměrně brzy začalo zatěžovat poradny formálními úkony víc a víc – vedle neustále narůstajících počtů školních zralostí a vcelku neměnného počtu výrazných poruch učení s následným přeřazením do zvláštní školy rozšířila se pozvolna tato problematika mj. o specifické poruchy učení a chování. I s profesní volbou byla spojena administrativní agenda. Byť jistě ne přesně ve stejné podobě, jako je tomu dnes. Nicméně tehdy šlo školství stále o pomoc dítěti, aby nedocházelo k neodborným rozhodnutím (např. právě při přeřazení do zvláštní školy).
- Článek
Školství směřuje svou úrovní i svými prohlášeními a požadavky na alespoň průměrně vzdělané a kultivované rodiče. Jenže takových je jen část, byť možná větší. Co s těmi ostatními, jejichž obzor i zájem, alespoň pokud jde o vzdělání a výchovu dětí, jsou poměrně nízké. Přitom školství jejich spolupráci při edukaci dětí rovněž zcela nezbytně potřebuje. Určitě ještě víc než u rodičů, kteří se o rozvoj svého dítěte zajímají a věnují mu množství energie i času. Víme dobře, že dítě docela přiměřeně odráží sociokulturní úroveň rodičů.
- Článek
Vzpomínka na pana profesora Zdeňka Matějčka, který by v srpnu oslavil 100. narozeniny.
- Článek
Vzpomínám si na naše první setkání: Po jedné jeho přednášce jsem se odvážila za ním zajít s otázkou, zda by pro mě jako budoucího dětského psychologa neměl nějakou práci. Potěšilo...
- Článek
Letos je tomu osmnáct let, co zemřel můj tchán Zdeněk Matějček. Poznal jsem ho ještě za studia před půl stoletím – jezdil jsem k němu na jeho oddělení v Thomayerově...
- Článek
Vzpomínka na pana profesora Zdeňka Matějčka, který by v srpnu oslavil 100. narozeniny
- Článek
S tím, jak pozvolna ubývají pamětníci, stává se i z konkrétní osoby Zdeňka Matějčka vyprazdňující se legenda. Dnes ještě žije řada lidí, kteří pana profesora zažili osobně, měli možnost s...
- Článek
Když jsem se v říjnu 2004 s panem profesorem Matějčkem loučila, řekl mi, že mě bude teď už sledovat odjinud. Ačkoli na to nevěřím, stejně mám pocit, že mě při...
- Článek
Blíží se dvacet let od jeho odchodu a uplynula stovka let od jeho narození… Znovu a znovu jsme stavěni před podobné otázky, které na základě moudré zkušenosti i výzkumy podloženého...
- Článek
Už několik dnů myslím na zářijovou konferenci, která se bude konat u příležitosti nedožitých stých narozenin mého milovaného profesora Zdeňka Matějčka a kterou pořádá jeho vnučka paní Mgr. Alžběta Candia...
- Článek
Připomínáme výročí „Ti, kteří se musí o něco snažit a kteří nezávidí, jsou na tom v životě rozhodně lépe!“ Pracovitost, tvořivost a činnorodost. I těmito slovy popsal Aleš Klégr svého...
Rozhovor s Miroslavou Flemrovou, ředitelka Domu tří přání a Luciou Vaškovou, dětskou psychiatričkou.
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb pedagogického terénu škol a ŠPZ a připomínek zástupců odborných asociací (zkušenosti z MAP, KAP, RAMPS).
(školní psycholog, školní speciální pedagog)
Jak natrvalo získat psychology a speciální pedagogy do základních škol? Jak tomu pomůže OP JAK a šablony? To byly hlavní otázky na on-line setkáních MŠMT s řediteli základních škol ze všech krajů. K danému tématu v uplynulých třech týdnech MŠMT zorganizovalo 14 webinářů, který se zúčastnilo více než 1200 ředitelů škol, zástupců pedagogicko-psychologických poraden i krajských úřadů.
Tento metodický materiál připravilo MŠMT k podpoře základních škol a pedagogicko-psycholockých poraden („PPP“) při plošném zavádění pozic školních psychologů a školních speciálních pedagogů do základních škol.
Katedra psychologie PedF UK zve do akreditovaného zájmového vzdělávacího programu Školní poradenské služby (var. A) Školní psychologie, var. B) Školní speciální pedagogika). Bude zahájen v říjnu 2022.