Psycholog

  • Článek
Setkávat se s pamětníky a sdílet jejich příběhy, často hodně těžké, ale barvité zároveň, je pro mě velmi inspirativní. Nezřídka mi vstoupí do očí slzy, nezřídka se společně smějeme,...
Vydáno: 22. 10. 2024
Děti jsou nešťastné. Alarmující data představil Národní ústav duševního zdraví – 40 procent žáků vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 procent úzkosti. Podle programového ředitele EDUinu Miroslava Hřebeckého je to první problém, na který by se mělo školství zaměřit a rychle ho řešit. Hned další v řadě je roztříštěné školství, které má tisíce zřizovatelů a každý to dělá jinak. 
Vydáno: 25. 10. 2023
  • Článek
S velikou nadsázkou si někdy říkám, kolik adeptů na Nobelovu cenu za psychologii či pedagogiku možná chodí mezi námi v českém školství zatím nepoznáno. Z čeho vyvozuji, že takoví jsou? Existují skutečně věrohodná a výzkumy opakovaně podpořená data, která by měla ovlivňovat naše pedagogické působení na dítě, a v řadě případů tomu tak doopravdy i je. Jenže někteří učitelé programově postupují výrazně odlišně.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Poradenství bylo v Československu bylo před více než šedesáti roky zřizováno proto, aby přímo pomáhalo dětem s výukovými a výchovnými problémy (a také, aby řešilo volbu povolání). Některé formální úřední aktivity byly zakotveny v jeho činnosti od začátku – vyjádření ke školní zralosti, posudky k přeřazení do zvláštní školy. A je pravda, že školství poměrně brzy začalo zatěžovat poradny formálními úkony víc a víc – vedle neustále narůstajících počtů školních zralostí a vcelku neměnného počtu výrazných poruch učení s následným přeřazením do zvláštní školy rozšířila se pozvolna tato problematika mj. o specifické poruchy učení a chování. I s profesní volbou byla spojena administrativní agenda. Byť jistě ne přesně ve stejné podobě, jako je tomu dnes. Nicméně tehdy šlo školství stále o pomoc dítěti, aby nedocházelo k neodborným rozhodnutím (např. právě při přeřazení do zvláštní školy).
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Školství směřuje svou úrovní i svými prohlášeními a požadavky na alespoň průměrně vzdělané a kultivované rodiče. Jenže takových je jen část, byť možná větší. Co s těmi ostatními, jejichž obzor i zájem, alespoň pokud jde o vzdělání a výchovu dětí, jsou poměrně nízké. Přitom školství jejich spolupráci při edukaci dětí rovněž zcela nezbytně potřebuje. Určitě ještě víc než u rodičů, kteří se o rozvoj svého dítěte zajímají a věnují mu množství energie i času. Víme dobře, že dítě docela přiměřeně odráží sociokulturní úroveň rodičů.
Vydáno: 13. 12. 2022
  • Článek
Vzpomínka na pana profesora Zdeňka Matějčka, který by v srpnu oslavil 100. narozeniny.
  • Článek
Vzpomínám si na naše první setkání: Po jedné jeho přednášce jsem se odvážila za ním zajít s otázkou, zda by pro mě jako budoucího dětského psychologa neměl nějakou práci. Potěšilo...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Letos je tomu osmnáct let, co zemřel můj tchán Zdeněk Matějček. Poznal jsem ho ještě za studia před půl stoletím – jezdil jsem k němu na jeho oddělení v Thomayerově...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Vzpomínka na pana profesora Zdeňka Matějčka, který by v srpnu oslavil 100. narozeniny
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
S tím, jak pozvolna ubývají pamětníci, stává se i z konkrétní osoby Zdeňka Matějčka vyprazdňující se legenda. Dnes ještě žije řada lidí, kteří pana profesora zažili osobně, měli možnost s...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Když jsem se v říjnu 2004 s panem profesorem Matějčkem loučila, řekl mi, že mě bude teď už sledovat odjinud. Ačkoli na to nevěřím, stejně mám pocit, že mě při...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Blíží se dvacet let od jeho odchodu a uplynula stovka let od jeho narození… Znovu a znovu jsme stavěni před podobné otázky, které na základě moudré zkušenosti i výzkumy podloženého...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Už několik dnů myslím na zářijovou konferenci, která se bude konat u příležitosti nedožitých stých narozenin mého milovaného profesora Zdeňka Matějčka a kterou pořádá jeho vnučka paní Mgr. Alžběta Candia...
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Připomínáme výročí „Ti, kteří se musí o něco snažit a kteří nezávidí, jsou na tom v životě rozhodně lépe!“ Pracovitost, tvořivost a činnorodost. I těmito slovy popsal Aleš Klégr svého...
Vydáno: 23. 08. 2022
Rozhovor s Miroslavou Flemrovou, ředitelka Domu tří přání a Luciou Vaškovou, dětskou psychiatričkou.
Vydáno: 05. 08. 2022
Náplně práce byly zpracovány na základě přílohy č. 3 vyhlášky č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů, rozdíly oproti legislativnímu textu vycházejí z potřeb pedagogického terénu škol a ŠPZ a připomínek zástupců odborných asociací (zkušenosti z MAP, KAP, RAMPS).
Vydáno: 29. 06. 2022
(školní psycholog, školní speciální pedagog)
Vydáno: 28. 06. 2022
Jak natrvalo získat psychology a speciální pedagogy do základních škol? Jak tomu pomůže OP JAK a šablony? To byly hlavní otázky na on-line setkáních MŠMT s řediteli základních škol ze všech krajů. K danému tématu v uplynulých třech týdnech MŠMT zorganizovalo 14 webinářů, který se zúčastnilo více než 1200 ředitelů škol, zástupců pedagogicko-psychologických poraden i krajských úřadů.
Vydáno: 28. 06. 2022
Tento metodický materiál připravilo MŠMT k podpoře základních škol a pedagogicko-psycholockých poraden („PPP“) při plošném zavádění pozic školních psychologů a školních speciálních pedagogů do základních škol.
Vydáno: 27. 06. 2022
Katedra psychologie PedF UK zve do akreditovaného zájmového vzdělávacího programu Školní poradenské služby (var. A) Školní psychologie, var. B) Školní speciální pedagogika). Bude zahájen v říjnu 2022.
Vydáno: 09. 06. 2022