Sportovní kurz
- Článek
Tento článek vznikal v předvánočním období, kdy v Praze poprvé sněžilo. A to mi připomnělo, že období školních lyžařských výcviků se blíží a s ním i otázky na zajištění bezpečnosti žáků.
Lokalitu vodáckého kurzu je potřeba vybírat s rozmyslem. Musí se brát v úvahu totiž nejen zkušenosti a výkonnost účastníků, ale i aktuální podmínky říčního toku, které se navíc mohou změnit vlivem vydatných dešťových srážek i během několika málo dnů před začátkem akce.
Během přípravy cyklistického kurzu je vhodné dbát na několik věcí. Přednostně by měl vedoucí kurzu myslet na zajištění podmínek k tomu, aby se akce mohl zúčastnit každý žák, pro kterého je určena, také na uzpůsobení lokality a tras(y) výkonnosti a zdravotnímu stavu žáků, stavu komunikací a hustotě provozu (během akce pak opět přizpůsobit program aktuálním podmínkám). Snad více než u jiných akcí nelze než doporučit, aby si plánované trasy osobně projel (z mapy nelze odhadnout všechna krizová místa).
Akce velmi jednoduchá k organizování z pohledu materiálního zajištění, co se však týče plánování, to už není zdaleka tak jednoduché. Je nutné zohlednit, že doba trvání pochodu se odvíjí od náročnosti terénu, který musí být uzpůsoben možnostem účastníků kurzu. Dále počítat s možnými náhlými změnami počasí a mít naplánované „únikové cesty“. V úvahu je také nutno brát nejen celkovou únavu účastníků, ale také např. nařízení Horské služby.
V současné době je zařazování lyžařských výcviků do výuky základních škol ukotveno v samotném Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, konkrétně v rámci vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, vzdělávací obor Tělesná výchova; na prvním stupni je u lyžování kladen akcent na hry na sněhu a základní techniky pohybu na lyžích, u žáků druhého stupně pak na běžecké lyžování, lyžařskou turistiku, sjezdové lyžování nebo jízdu na snowboardu, bezpečnost pohybu v zimní horské krajině, jízdu na vleku (RVP ZV, 2021 str. 104–105). Realizace a obsah kurzu však vychází z možností dané školy, což říká právě i RVP ZV, výuka lyžování tak může probíhat různým způsobem.
Nenechte se zmást. Pár hodin školního tělocviku a jednou týdně pohybový kroužek pro zdravý vývoj dětí rozhodně nestačí. Experti doporučují tři typy aktivit, bez nich se školáci mohou potýkat se zdravotními problémy. „Až 80 procent dětí trpících obezitou se jí už nikdy nedokáže zbavit,“ varuje výživový expert Petr Havlíček.
Motivační způsob, jak zapojit školní mládež do pravidelné sportovní činnosti, ideální prostředek k objevování nových talentů a budoucích hvězd i nejpřirozenější cesta, jak doplňovat tělovýchovné jednoty a kluby novými zájemci. Právě tyto atributy zdobí Sportovní ligu základních škol o Pohár ministryně školství, jejíž druhý ročník před nedávnem skončil.
Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová se sešli s předsedou Fotbalové asociace ČR Miroslavem Peltou, aby diskutovali současné problémy fotbalu a výhledy jeho podpory a efektivity ze strany státu. Na tomto jednání ocenili zacílení finančních prostředků ze strany MŠMT, zjednodušení a transparentnost dotačních titulů, možnost participace na připravované legislativě, která se dotýká sportu. Premiér se zajímal také o causu opilých rozhodčích a střet zájmu fotbalových funkcionářů.