Umělá inteligence

Projektové metodiky slouží jako návody, jak využít aplikace generativní umělé inteligence pro zlepšení života ve škole.
Vydáno: 14. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 1. stupni (ideálně třetí a čtvrté ročníky), který vzniká v rámci Kurikula umělé inteligence pro základní a střední školy, se jmenuje Ju a Pí. 
Vydáno: 12. 11. 2024
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Vydáno: 12. 11. 2024
  • Článek
Z LinkedIn se stal opravdu užitečný zdroj informací, vřele doporučuji všem, kteří se zajímají o novinky v mnoha oborech. Ať už je to ochrana osobních údajů (no, těch zas tolik nebude), kybernetická bezpečnost, či využití umělé inteligence kdekoli a kdykoli. A mnohé z mých úvah vycházejí právě z tohoto sociálního zdroje, protože v komentářích najdeme celou řadu podnětných myšlenek. Musím říci, že to jsou ideje opravdu zrozené v lidské mysli, nikoli konstruované nějakým botem.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnes se podíváme na dvě novinky – na umělou inteligenci, která programuje, a na nový koncept počítačů, které by mohly dostat AI doslova ke každému.
Vydáno: 22. 10. 2024
Jak začít používat nástroj umělé inteligence ChatGPT ve výuce?
Vydáno: 11. 10. 2024
  • Článek
V tomto nepravidelném seriálu o vývoji umělé inteligence (AI) ve vzdělávání se snažím upozorňovat na zajímavosti, ale také na praktické aspekty dalšího vývoje, které se týkají práce učitelů a ředitelů škol. Dnešní článek se soustřeďuje na to, zda AI může vytvářet autorská díla, a na nový fenomén multimodální AI.
Vydáno: 24. 09. 2024
  • Článek
Fascinující, ale zároveň navozující stavy úzkosti. Také tak lze o neskutečně dynamickém vývoji umělé inteligence (AI) hovořit. V některých ohledech již překonává dovednosti studentů. Navíc se ukazuje, že ekologická stopa používání AI zejm. v oblasti spotřeby energie je výrazně vyšší, nežli si lidé myslí. V článku jsem se zaměřil na tři střípky ze současného vývoje AI, o kterých mi z pohledu vzdělávání přijde užitečné přemýšlet.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Navzdory tomu, že jsme se od Kosmovy kroniky posunuli do jiných letopisů, a to nejen obsahově, ale i formou, ve škole bychom na kořeny české státnosti tak úplně neměli zapomínat. Co na tom, že na materii notně napadal prach, pisálkové i slovutní historici dané pověsti tisíckrát převyprávěli, pořád jsme přeci potomci jednoho pantáty, který si prý říkal Čech (Boemus). V době, kdy všemu kolem nás vládne internet, globalizace, europanství a dnes chatboty, se může zdát, že i pro běžnou výuku je takovéto téma málem dezinformací. Co na tom, že se Jiráskova verze příchodu Čechů nejspíš od té skutečné docela liší? Pořád máme před sebou i základy české literatury jako takové.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni provedl již pošesté výzkum mezi českými středoškoláky, zjišťoval názory a postoje 1200 respondentů z 33 středních škol. Za největší problémy ČR považují mladí lidé zadluženost, ekonomickou situaci a nekvalitní školství a vzdělávání. Polovina studentů považuje současnou pomoc naší republiky Ukrajině za přiměřenou. Pouze 15 % středoškolských studentů si myslí, že mohou ovlivnit řešení problémů ve své obci či v České republice. V rozhovoru výsledky výzkumu představuje ředitel JSNS Karel Strachota, dává je do kontextu a popisuje trendy, které jsou patrné ze srovnání s předchozími šetřeními, která JSNS realizuje pravidelně od roku 2009.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Zadat do počítače libovolné téma hodiny, stáří žáků a během pár minut si stáhnout kompletní přípravu. Před dvěma roky ještě něco nepředstavitelného, s rychlým nástupem umělé inteligence už běžná realita.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
„AI není stříbrná kulka, neumí vyřešit všechny problémy. Nenahradí lidi. Ale může nám pomoci řešit některé z nejnaléhavějších problémů naší doby.“ – Fei-Fei Li, profesorka informatiky na Stanford University „Umělá inteligence může být konečnou verzí Googlu. Nejlepší vyhledávač, který bude rozumět všemu na webu. Bude rozumět všemu, co chcete, a dá vám správnou odpověď. Jsme ale ještě daleko od cíle. Stále na tom pracujeme a blížíme se k tomu.“ – Larry Page, spoluzakladatel Googlu Alchymista: „Patlamo, patlamo.“ Rudolf II.: „Sice mu nerozumíme, ale stejně mu to věříme.“ – Císařův pekař (1951)
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Umělá inteligence je fenomén, o kterém by se v současnosti mělo přemýšlet. Bez ohledu na to, zda jsem na základní umělecké škole ředitel, učitel nebo ji navštěvuji jako žák. AI nám všem zásadním způsobem ovlivní v blízké době naše životy.
Vydáno: 21. 05. 2024
  • Článek
Nástrojů na bázi umělé inteligence, které mohou vyučujícím výrazně pomoci s výukou, přibývá jako hub po dešti. Chtěli bychom vám pravidelně praktickou formou přibližovat ty nejzajímavější z nich. A zároveň trochu demytizovat pojem umělá inteligence – kdo zvládá běžnou práci s počítačem, zvládne bez problémů i práci s AI.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
Svět práce se mění a spolu s ním se mění i dovednosti, které potřebujeme k tomu, abychom na změnu byli připraveni. Generativní umělá inteligence je s námi už přes rok a půl, proniká do všech oblastí a oborů a mění způsob, jakým pracujeme. Je potřeba ji vzít na vědomí, ať už v našem povolání, nebo v přípravě dětí na budoucnost. Jak se můžeme na tuto změnu připravit a využít AI ve svůj prospěch?
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
V předchozích dvou dílech seriálu s tématem umělé inteligence (Artificial Intelligence, AI) z pohledu ředitele školy jsme se věnovali možnostem využití AI ve vlastní učitelské práci, aby ředitel mohl jít příkladem svým kolegům, a roli ředitele jako podporovatele efektivního využívání nástrojů umělé inteligence napříč školou. V poslední části se zaměříme na různé manažerské a administrativní úkoly, s kterými může AI ředitelům, stejně jako dalším vedoucím pracovníkům či provozním zaměstnancům školy, pomoci.
Vydáno: 19. 03. 2024
  • Článek
„Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv,“ říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době. A zabrousí i do tématu o podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
V prvním ze tří dílů seriálu s tématem umělé inteligence (artificial intelligence, AI) z pohledu ředitele školy jsme se zaměřili na to, jak může ředitel školy ve své učitelské roli využít nejrůznější nástroje založené na umělé inteligenci, aby sám získal dostatečnou praxi, zvýšil své sebevědomí v oblasti digitálních kompetencí a mohl svým vzorem inspirovat další pedagogické pracovníky.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Teze učitelů, že budou studenti díky generativní umělé inteligenci podvádět, je podle IT expertů lichá. Vysvětlují, že je prozatím tato technologie nedokonalá, přesto může být skvělým pomocníkem nejen při přípravě na vyučování, ale i v samotných hodinách. Zmiňují také, jak se školství i kantorská profese v nejbližších letech mohou díky nových digitálním technologiím proměnit.
Vydáno: 20. 02. 2024
Děti budou díky AI podvádět. Toto je v posledních několika měsících často skloňovaná věta ve sborovnách. Asi nikoho nepřekvapí, že my v AI dětem to vnímáme jinak. Když se to vezme za správný konec, generativní AI (GAI) může v oblasti vzdělávání přinést v první řadě pozitiva. Jaká?
Vydáno: 01. 02. 2024