Zástupce ředitele
Na koho se vztahuje možnost odpočtu hodin z tzv. banky odpočtů? Můžu odečíst učiteli dvě hodiny přímé pedagogické činnosti, když vykonává pro školu ještě činnost vztahující se k plánování kulturních akcí pro školu (interním názvem kulturní koordinátor)? Má 20 hodin úvazku, mohu mu z banky hodin přidělit zbývající dvě, aby měl plný úvazek?
Statutární zástupce ředitele ZUŠ byl jmenován do funkce před 10 lety a tím mu vznikl pracovní poměr. Musím mu jako ředitel nabídnout pracovní místo v případě, že kvůli organizační změně ruším tuto pozici? (Místo dvou budu mít jednoho zástupce).
- Článek
Sérii rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny uzavíráme s paní Romanou Brožkovou, která získala cenu za mimořádný počin. Konkrétně za úspěšnou integraci dětí-cizinců a rozvoj školky v oblasti ICT. Odpovědi na to, jak by měl podle ní vypadat ideální vztah mezi ředitelem a zástupcem nebo co ji na práci zástupkyně v mateřské škole baví nejvíce, najdete na následujících řádcích.
- Článek
Ivana Váchová získala v soutěži o nejlepšího zástupce cenu za mimořádný počin, konkrétně za neuvěřitelných 43 let ve školství a vždy laskavý přístup k dětem. Laskavý je i rozhovor, který si můžete přečíst níže. Oblíbená zástupkyně v něm odpovídá nejen na to, jaký má vztah s vedením Mateřské školy v Příbrami, ale i na otázku, co ji na práci nejvíce baví nebo jakou radu by dala začínajícímu zástupci.
- Článek
Další ze série rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny, tedy ceny pro nejlepší zástupce, bude v tomto vydání s držitelem třetího místa Bohuslavem Horou. Ten už patnáctým rokem působí v roli zástupce ředitele, v současné době druhým rokem v Základní škole Bystřice, okr. Benešov.
- Článek
Druhé místo v soutěži o nejlepšího zástupce Zlatá karabina získal Miloslav Cajska ze Základní a mateřské školy Hlušice. Nejen to, co ho v pozici zástupce paní ředitelky baví a co by naopak dělat nemusel, zjistíte v následujícím rozhovoru.
- Článek
Vždy usměvavý Pavel Havlík pracuje jako zástupce paní ředitelky v Základní umělecké škole v Českém Krumlově. Koncem loňského školního roku získal první místo v soutěži o nejlepšího zástupce. Právě on proto otevírá sérii pěti rozhovorů s laureáty Zlaté karabiny.
Může mít zástupce ředitele školy ve svém stálém rozvrhu vyznačeny nadúvazkové hodiny, za které je mu poskytován příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah ve výši dvojnásobku průměrného hodinového výdělku? Příklad: Zástupce ředitele má snížený týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti na základě „banky odpočtů“ na 7 hodin. Pravidelně učí 9 hodin týdně. Může mít tedy ve stálém rozvrhu vyznačeny dvě hodiny jako nadúvazkové? Nebo je jeho úvazek oněch 9 hodin (banka odpočtů se nevyčerpá celá) a přespočetné hodiny mu vznikají pouze za hodiny odučené nad tento úvazek dle aktuální potřeby zastupování?
Ředitel školy je v dlouhodobé pracovní neschopnosti. Zastupuje ho zástupce statutárního orgánu, který má sjednanou pracovní smlouvu jako „Organizační a koordinační pracovník“ z roku 2018 a v roce 2023 bylo ředitelem školy vytvořené0jJmenování zástupcem statutárního orgánu. Měli bychom v této situaci aplikovat § 124 odst. 2 písm. b) zákoníku práce a statutárnímu zástupci zvýšit jeho současný příplatek za vedení do stejné výše, jako ho má ředitel školy?
Základní škola sloučená s mateřskou školou má zástupce ředitele jako zástupce statutárního orgánu pedagogického pracovníka. Lze mít ještě jednoho zástupce ředitele – nepedagogického pracovníka – jako zástupce pro hospodaření a projektové činnosti? Případně jakým způsobem lze toto pracovněprávně ošetřit – jmenováním, pověřením nebo změnou druhu pracovní pozice v pracovní smlouvě?
- Článek
Může mít pravidelné přespočetné (nadúvazkové) hodiny statutární zástupce ředitele základní umělecké školy?
Na odborném výcviku je třída rozdělena do 4 skupin. Dvě skupiny jsou vždy ve školních dílnách s učitelem ODV. Další dvě skupiny jsou na smluvních pracovištích (cca 16 žáků), většinou 1-2 žáci na jednom pracovišti. V průběhu školního roku se na pracovištích vystřídají všichni žáci. Na každém pracovišti je instruktor, který je vede.
Budeme počítat 2 skupiny ve školních dílnách + 1/2 ze 2 na pracovištích = 3 skupiny? Nebo 2 skupiny ve školních dílnách + 1/2 z 8 skupin na pracovištích = 6 skupin?
Může mít zástupce ředitele školy nadúvazkové hodiny?
- Článek
Zástupce ředitele ZŠ Sv. Voršily v Praze Adolf Špaček získal cenu za mimořádný počin, která se uděluje v rámci soutěže o nejlepšího zástupce ředitele školy. Proč ho ocenění překvapilo, co ho na práci ve školství nejvíc baví a jak vzpomíná na svá školní léta? Nejen o tom jsme si povídali v našem rozhovoru.
- Článek
Zástupkyně ředitele ZŠ Jana Wericha v Praze Eva Jakubičková letos získala cenu za mimořádný počin, která se uděluje v rámci soutěže o nejlepšího zástupce ředitele školy Zlatá karabina. Co ji na ocenění nejvíce potěšilo, jaká je její vyučovací filozofie a jaké jsou její rady, „jak se z toho nezbláznit“? Nejen o to jsme si povídali v našem rozhovoru.
K 1. lednu 2023 dojde ke sloučení naší ZŠ s blízkými MŠ (již nyní obě jsou jedním IČ). V rámci organizačního schématu jsou místa zástupce ředitele ZŠ (současně zástupce statutárního orgánu; pracovní smlouva na pozici učitelka) a místa zástupkyň ředitele na MŠ (pracovní smlouva je v obou případech na pozici učitelky MŠ). Je nutné tyto jmenovat a co to pro ně případně znamená? Jakým způsobem je určen zástupce statutárního orgánu?
- Článek
Je inspirující, ale v dnešní době i poměrně vzácné, slyšet někoho mluvit o své práci s upřímnou láskou a zaujetím. Obzvlášť mluví-li o náročné profesi ve vzdělávacím procesu. PhDr. Hana Moraová, Ph.D., laureátka stříbrné Zlaté karabiny, o své roli zástupkyně přesně takto hovoří. Šestým rokem působí na Konzervatoři Duncan centre v Praze, která se zaměřuje na současný tanec a jako jediná v republice ho nabízí jeho šestiletý vzdělávací obor. Jak se stane, že má škola 95 žáků a 45 učitelů? A co znamená slovo Duncan? I to se dozvíte v našem rozhovoru.
- Článek
V říjnu byli v rámci konference Zástupce v časech dobrých i zlých vyhlášeni letošní vítězové zlaté, stříbrné a bronzové karabiny. Dalším třem zástupcům byla udělena cena za mimořádný počin. Naše redakce se všemi oceněnými připravuje rozhovory, které budou postupně publikovány v Řízení školy. Jako první jsme vyzpovídali zlatou Mgr. Kateřinu Švajdovou. Ta je už čtrnáct let součástí vedení ZŠ a MŠ Dr. E. Beneše v pražských Čakovicích.
Text se zabývá stanovením týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti zástupce ředitele v MŠ a ZŠ, faktory, které na tuto probelmatiku mají vliv.