Dne 27. 2. 2019 se v prostorách centrálního pracoviště NIDV v Praze uskutečnilo první kolokvium Národního kabinetu Matematika a její aplikace. Kolokvium představuje prostor pro setkávání členů Národního kabinetu, kteří se budou mimo jiné podílet na tvorbě Modelu systému profesní podpory. Národní kabinety se budou scházet třikrát ročně.
Mezi další výstupy setkání Národního kabinetu budou patřit webináře a doporučená témata pro vlastní podporu škol. „Webináře budou určené zejména pro učitele matematiky na základních a středních školách a pro zástupce krajských a oblastních kabinetů,“ říká Mgr. Josef Slovák, týmový manažer klíčové aktivity Kabinety, a dodává: „Tyto vzdělávací programy budou prezentovat novinky v oboru a nové trendy v didaktice matematiky.“
Účastníci celodenního setkání řešili také nejpalčivější problémy, se kterými se setkávají při výuce matematiky. "Probírali jsme například inkluzi a její vliv na výuku matematiky nebo možnosti výuky statistiky a pravděpodobnosti na všech stupních škol. Musím říct, že pro mě jako bývalého učitele matematiky bylo jednání velmi přínosné. Zejména oceňuji elán všech zúčastněných a jejich chuť k další spolupráci," shrnuje Mgr. Josef Slovák.
V březnu proběhnou setkání dalších dvou pilotovaných Národních kabinetů, a to Národního kabinetu Informatika a ICT (6. 3. 2019) a Národního kabinetu Český jazyk a literatura (13. 3. 2019).
Mezi hlavní úlohy národního kabinetu bude patřit
- sdílení klíčových informací a postupů v oblasti rozvoje daného předmětu nebo oboru s důrazem na didaktiku daného předmětu nebo oboru,
- reflexe a tvorba strategických dokumentů pro danou oblast,
- reflexe a sdílení mezioborových novinek, které mohou být přínosem pro daný předmět nebo oblast,
- tvorba Modelu systému profesní podpory pro jednotlivé metodické kabinety,
- reflexe a diskuze mezipředmětových vazeb,
- identifikace, komunikace a sdílení problémových míst daného předmětu/oboru na národní úrovni,
- reflexe vývoje didaktiky daného předmětu/oboru a podněty ke zlepšení,
- podněty ke sdílení kvalitních podpůrných výukových prostředků a dalších zdrojů vhodných pro daný předmět/obor,
- doporučení pro rozvoj DVPP v daném předmětu/oblasti,
- reflexe celostátních soutěží, olympiád a jiných klíčových akcí daného předmětu/oboru,
- reflexe zahraničních zkušeností v oblasti didaktických postupů v daném předmětu/oboru,
- analýza a reflexe dostupných informačních zdrojů daného oboru/předmětu,
- reflexe podnětů ze stran krajské a oblastní úrovně kabinetů,
- přenos informací a podnětů z národní úrovně na krajskou, a naopak reflektovat podněty z krajské úrovně, případně oblastní úrovně,
- podněty pro tvorbu metodik a webinářů pro krajskou a oblastní úroveň kabinetů.
O projektu Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO):
SYPO je projekt, který byl zahájen 1. 1. 2018 a je realizován za podpory Národního institutu pro další vzdělávání (NIDV). Cílem projektu je nabídnout pedagogickým pracovníkům – učitelům a ředitelům škol v České republice - možnost rozvoje v každé fázi jejich kariéry: od začínajících po zkušené, s ohledem na jejich potřeby. SYPO je řešením současného stavu, kdy neexistuje žádný ucelený systém profesní podpory pedagogických pracovníků. Další vzdělávání učitelů a ředitelů je v současné době až na výjimky nesystematické a nekoncepční, stávající systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků je podle některých učitelů zastaralý a v některých ohledech nevyhovující. Proto chce SYPO komplexně podpořit odborný růst s důrazem na kvalitu, a to za pomoci těchto nástrojů:
- metodické kabinety na národní, krajské a vybrané oblastní úrovni;
- komplexní a systematická podpora digitálního rozvoje škol,
- Stálá konference ředitelů (kabinet vedení);
- podpora začínajících učitelů;
- transformace systému DVPP.
Na spolufinancování projektu SYPO se podílí MŠMT a EU. Projekt SYPO je pětiletý, ukončen bude k 31. 10. 2022.
Zdroj: Tisková zpráva NIDV ze dne 27. 2. 2019