Vzdělávání
- Článek
„Škola je dílna lidskosti, kdež lidé mladí a suroví bývají ku přijetí plných pravých obrysů vzdělávaní, aby nezůstali pařezy, nýbrž stali se živými obrazy Boha, tvory Tvůrci nejpodobnějšími.“ Jan Amos Komenský Když jsem v tom věku byl, kdy rozum jsem jakžtakž pobral a dobré od zlého rozpoznávat se zhruba naučil, začal jsem ve své práci hledat větší zalíbení. Hodně jsem přemýšlel o tom, proč dělám práci, kterou dělám, proč tak, jak ji dělám, a jaký vlastně jsem. Ale na nic jsem nepřicházel. Vyšel jsem si tedy ven na vzduch, aby mě něco napadlo.
- Článek
Vzdělávání ve školách se netýká jen žáků a dětí, ale i jejich zaměstnanců. V regionálním školství jsou prioritou pro vzdělávání pedagogičtí pracovníci. V tomto článku se však zaměřím na možnosti vzdělávání nepedagogických pracovníků v rámci pracovněprávního vztahu.
- Článek
Máme za sebou už dvě části seriálu věnovaného třídnímu učiteli. V té první jsme řešili legislativu spojenou s touto funkcí a v druhé jsme třídního učitele vybírali podle určitých kritérií. V dnešní části se posuneme zase o kousek dál a probereme vzdělávání třídního učitele včetně jeho adaptace – ano, i ta se dá počítat mezi vzdělávací aktivity.
- Článek
Druhý díl seriálu rozhovorů o vzdělávací politice je věnován významné osobnosti rozvoje vzdělávání v ČR prof. PhDr. Stanislavu Štechovi, CSc. Stanislav Štech je profesorem pedagogické psychologie na Univerzitě Karlově v Praze. Od července 2015 působil jako náměstek ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřiny Valachové, od června do prosince 2017 byl pak sám ministrem školství, mládeže a tělovýchovy ČR ve vládě Bohuslava Sobotky a od února 2017 je předsedou České sekce UNESCO . Byl také členem expertní skupiny, která měla za úkol připravit Hlavní směry vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.
Přináší s sebou unikátní propojení fyzického a online světa
Konference Lepší škola se zaměří na aktuální změny ve školství. Jak se týkají zřizovatelů škol?
- Článek
Když se přeneseme zpět v čase do roku 2004, pak se se začátkem školního roku začala psát i historie Řízení školy. Vyšlo tehdy vůbec první vydání stejnojmenného časopisu s pouhými osmi texty a o jeho existenci téměř nikdo nevěděl. Troufáme si říct, že dnes každý, kdo se pohybuje v oblasti vzdělávání, Řízení školy zná. Široké portfolio značky tvoří v současnosti osm časopisů, stejnojmenná webová aplikace, tři další aplikace, oblíbená certifikace, unikátní konference a také velmi pestrá nabídka knižních publikací. U příležitosti oslav kulatého výročí odpovídala šéfredaktorka Naďa Eretová na otázky, které vás nejvíce zajímaly.
Vedení školy plánuje své další vzdělávání v oblasti školského managementu v rámci MBA studia. Jde o pravidelná setkání 1× měsíčně s moduly pro oblast vzdělávání u soukromé instituce. Studium je zahájeno v září/říjnu, ukončováno v červnu obhajobou práce. S ohledem na cenu vzniká požadavek a zároveň jistá možnost poskytnout úhradu části studia (např. 30 % celkové částky) např. formou úhrady za jeden z modulů. Je možné tuto částku poskytnout z ONIV, mj. s ohledem na fakt, k jakým změnám došlo v legislativě od září 2023 a na co také navazuje dopis Mgr. Mareše z MŠMT? Samozřejmě je povinností moduly zahrnout do plánu DVPP a mít v ONIV prostředky. Vzdělávání je nyní jako celek akreditováno u MŠMT, nikoliv jeho moduly. Způsob fakturace je možné s institucí dohodnout.
- Článek
Chyby jsou s námi stále a je jen na nás, jak se k nim postavíme. My ve Škole rodu ženského jsme si vybraly poučení a sdílení. Poučení ideálně znamená chyby již neopakovat. A sdílíme je, aby se z nich poučili i ostatní. Dnes představujeme naši další chybu a tou je nezacílené vzdělávání.
- Článek
O víkendu 23.–24. března 2024 se v Praze konala mimořádná akce nejen pro pedagogickou veřejnost. Mensa Česko, Svět vzdělání a Národní pedagogický institut České republiky uspořádaly již 5. ročník konference s názvem Vzdělání pro budoucnost.
- Článek
Co potřebujeme k učení? Z neurovědního úhlu pohledu je základním předpokladem mozek. Při zkoumání různých fází učení, rozhodování, odpovědnosti, etického chování apod. jsou v centru zájmu aktivity a zapojení jednotlivých částí mozku, které lze díky zobrazovacím metodám sledovat takříkajíc v přímém přenosu. Mnohé poznatky mají význam i pro pedagogy a letošní, 9. ročník konference Neurověda ve vzdělávání ukázal, že o ně mají zájem.
- Článek
Ve Strategii 2030+ se dočteme, že „základním východiskem pro posílení rovného přístupu ke vzdělávání je zajištění srovnatelné a vysoce kvalitní výuky ve všech školách“. A kdo je z pozice legislativy zodpovědný za vysoce kvalitní výuku školy? Ředitel.
Je možné hradit vstupné na konferenci Škola jako místo setkávání ze Šablon?
- Článek
Organizátoři yourchance, o. p. s., a EFPA ČR oznámili v České národní bance výsledky Global Money Week 2024 v ČR! Zapojily se stovky škol, státní instituce, firmy, odborníci z praxe i neziskový sektor. Loni vytčený ambiciózní cíl sto tisíc zapojených účastníků se společnými silami podařilo naplnit! Kampaně na sociálních sítích a mediální aktivity měly dosah přes milion osob. Poděkování za podporu a spolupráci patří MF ČR, MŠMT, ČNB, všem partnerům, expertům a realizačnímu týmu.
Odborníci upozorňují, že téma umírání a smrti má své nezastupitelné místo v životě dětí a mládeže. Přestože to může být náročné, je důležité s ním otevřeně pracovat i ve školním prostředí. Organizace Cesta domů proto pořádá debatu určenou pedagogům i široké veřejnosti, která se uskuteční v úterý 19. března v pražském kině Bio Oko.
Třetí ze série debat věnovaných výzvám ve vzdělávání se bude konat 4. dubna 2024 v Centru PANT Ostrava. Bude zaměřena na pedagogický leadership.
První kolo výzev evropských programů Erasmus+ a Evropského sboru solidarity, které spravuje Dům zahraniční spolupráce (DZS), přilákalo nejen dosud nejvyšší počet žádostí o financování projektů zahraničních výjezdů, ale i rozmanité skupiny nových žadatelů. Zájem roste u kulturních organizací a regionálních muzeí, ale také u sociálních či uprchlických center. Rozdělíme mezi ně větší rozpočet než kdy dříve.
- Článek
Pomyslné dveře do praxe otevírá projekční a architektonická kancelář LOXIA již druhým rokem všem studentům se svou akademií s názvem Škola projektování. Série přednášek a aktivit mimo jiné pomůžou studentům v rozhodování ohledně jejich budoucnosti. „Zájem předčil naše očekávání, volných termínů už moc nezbývá, máme z toho radost,“ říká ředitel Školy projektování Matouš Fejfar.
- Článek
Vzdělávání Paměti národa má připravenou řadu programů vhodných pro středoškoláky. Všechny pracují se vzpomínkami pamětníků a seznamují žáky s událostmi 20. století pomocí pamětnických příběhů z portálu Paměť národa. Pokud si myslíte, že by se vaši žáci měli v moderní historii orientovat a měli by se o ni zajímat především proto, aby pochopili dění v současném světě, objednejte si některý z našich edukačních programů. V následujícím článku vám pomůžeme se v nich zorientovat a vybrat ten nejvhodnější.
- Článek
V tomto článku se budeme zabývat problematikou, která svým zaměřením zapadá do kontextu současných snah o zavádění kompetenčně pojatého kurikula. Jedná se o oblast osobnostního rozvoje s úzkou vazbou na kariérní vzdělávání, kterou jsme se snažili podpořit naším pilotním projektem, realizovaným na malé základní škole. Rádi bychom touto cestou sdíleli získané zkušenosti s cílem inspirovat další aktéry ve vzdělávacím prostoru.