Nálada vedoucího pracovníka má přímý a zásadní dopad na emoce lidí kolem něho – v dobrém i špatném. Náladový šéf na pracovišti šíří stísněnou atmosféru, která sotvakomu prospívá; pozitivní a emocionálně konzistentní vedoucí naopak dokáže uklidnit a povzbudit své spolupracovníky i ve vypjatých situacích. Emoce putují od nadřízeného jako proud po elektrickém vedení a rychle a nezadržitelně se šíří celou organizací – nálada šéfa je doslova nakažlivá. Proto musí vedoucí tolik věnovat pozornost dopadu své nálady a svých emocionálních projevů na podřízené. Jeho emoce jsou jiskra, která buďto zapaluje oheň úspěchu, nebo za sebou nechává krajinu popela.
Nakažlivý manažer
PhDr.
Jan
Voda
Ph.D.
Ředitel základní školy Wonderland Academy
Nálady definujeme jako pocitové stavy, často bez jasných předcházejících příčin. Někdy ani sám jedinec přesně neví, proč má určitou náladu, avšak každý pozná, jestli je v dobré nebo špatné („blbé“) náladě. Jaká nálada panuje u šéfa obvykle zjišťujeme u sekretářky, než vstoupíme do kanceláře nadřízeného nebo před komisi.
Skupiny totiž mohou zažívat různé pocity a chovat se různě v závislosti na náladě vedoucího – nálady nadřízených obvykle ovlivňují výkon celého týmu. Výzkumníci1)například pozorovali 70 pracovních týmů napříč různými odvětvími a zjistili, že lidé na společných schůzích nasdíleli kolektivní náladu
(group mood)
– ať už dobrou, nebo špatnou – během dvou hodin. Avšak
nálady, které začínají v organizaci nahoře
, mají tendenci se pohybovat nejrychleji, protože každý sleduje šéfa a vyhodnocuje jeho emocionální signály.A i když šéf není příliš viditelný – například ředitel, který pracuje za zavřenými dveřmi v horním patře – jeho rozpoložení ovlivňuje nál