Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech, 1. část

Vydáno: 22 minut čtení

Článek je věnován logickým souvislostem dokumentů příspěvkové organizace tří úrovní: 1) zřizovací listiny, 2) vnitřního platového předpisu a 3) písemností, kterými je zaměstnanec informován nebo kterými se aplikuje existující právo nebo povinnost. Případné odlišnosti spojené s jinou právní formou zaměstnavatele (např. pokud je zaměstnavatel školskou právnickou osobou) budou zpracovány v Řízení školy online.1)

Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
právník a specialista na školskou legislativu
JUDr.
Petr
Bukovjan,
specialista na pracovní právo a pracovněprávní judikaturu
Vnitřní platový předpis - obsahově zprostředkovaná směrnice
Lze konstatovat, že vnitřní platový předpis je směrnicí zprostředkovanou zřizovací listinou a organizačním řádem. Jednoduše řečeno, obsah vnitřního platového předpisu musí být v souladu s obsahem zřizovací listiny a organizačního řádu.
Obecně reguluje obsah vnitřního předpisu § 305 odst. 1 a 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákoník práce"):
(1)
Zaměstnavatel může vnitřním předpisem stanovit práva v pracovněprávních vztazích, z nichž je oprávněn zaměstnanec, výhodněji, než stanoví tento zákon. Zakazuje se, aby vnitřní předpis ukládal zaměstnanci povinnosti nebo zkracoval jeho práva stanovená tímto zákonem. Odchýlí-li se zaměstnavatel od tohoto zákazu, nepřihlíží se k tomu.
(2)
Vnitřní předpis musí být vydán písemně, nesmí být v rozporu s právními předpisy ani být vydán se zpětnou účinností, jinak je zcela nebo v dotčené části neplatný. Nejde-li o pracovní řád, vydá se vnitřní předpis zpravidla na dobu určitou, nejméně však na dobu 1 roku; vnitřní předpis týkající se odměňování může být vydán i na kratší dobu.
Podrobněji obsah vnitřního platového předpisu není určen žádným právním předpisem. V čem se to mimo jiné projevuje?
-
Vnitřní platový předpis každé jednotlivé školy je natolik konkrétní nebo naopak natolik obecný, nakolik to odpovídá podmínkám dané školy. Například ve větší škole s různorodými třídami (počet žáků, složení žáků atd.) je účelné ve vnitřním platovém předpisu jednoznačně diferencovat výši zvláštního příplatku třídního učitele v závislosti na "druhu" třídy. Naopak např. v základní škole pouze s 1. stupněm, jejíž třídy se stabilně naplňují určitým počtem žáků a náročnost práce v jednotlivých třídách je srovnatelná, může být výše zvláštního příplatku třídního učitele stanovena jednou určitou částkou nebo nevelkým rozpětím částek příplatku.
-
Obsah vnitřního platového předpisu tvoří pravidla určující vlastní odměňování platem (např. pravidlo, kterým zaměstnavatel zvláštním způsobem určuje platový tarif). Pokud je to účelné, lze uvedený obsah spojit s dalším obsahem souvisejícím s odměňováním (např. odměňování zaměstnanců činných na základě dohody o provedení práce nebo pracovní činnosti) nebo s dalšími pravidly, která je vhodné ve škole stanovit (např. určení týdenního rozsahu přímé pedagogické činnosti vychovatele školní družiny). V tomto případě je vhodné vnitřní předpis odpovídajícím způsobem označit, např. Vnitřní předpis - odměňování, související činnosti a postupy.
Obvykle vnitřní platový předpis upravuje vztahy v následujících oblastech:
-
zařazení zaměstnance do platové třídy,
-
zařazení zaměstnance do platového stupně,
-
zvláštní způsob určení platového tarifu,
-
příplatek za vedení,
-
osobní příplatek,
-
specializační příplatek pedagogického pracovníka,
-
zvláštní příplatek,
-
splatnost platu, termín a místo výplaty platu.
Ustanovení § 305 odst. 1 zákoníku práce umožňuje vydání vnitřního předpisu. Neukládá vydání vnitřního předpisu, tj. ani vnitřního platového předpisu, jako povinnost. Vydání vnitřního platového předpisu je však pro příspěvkovou organizaci (zaměstnavatele) velmi účelné, neboť vnitřní platový předpis systémově řeší situace, které následně příspěvková organizace není nucena řešit ad hoc.
V následujícím textu na sebe navazují obsahové části zřizovací listiny, organizačního řádu, vnitřního platového předpisu a smluv se zaměstnanci nebo jednostranných právních jednání vůči konkrétnímu zaměstnanci. Některé momenty jsou dále opatřeny stručným komentářem.
 
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Zřizovací listina: část vymezující statutární orgán I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I I
I I I
I V I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Organizační řád: část popisující vedoucí zaměstnance I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I I
I I I
I V I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Vnitřní platový předpis: osobní působnost vnitřního předpisu a rozlišení I
I zaměstnanců I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Skupina zaměstnanců, jejichž práva vnitřní předpis upravuje I
I----------------------------------------------------------------------------I
I když příspěvková organizace svým ředitelem (statutárním orgánem) vydává vnitřní platový předpis, práva související s odměňováním ředitele příspěvkové organizace ve vnitřním platovém předpisu příspěvkové organizace nejsou upravena. Důvod spočívá v tom, že dle § 122 odst. 2 zákoníku práce vedoucímu zaměstnanci, který je statutárním orgánem zaměstnavatele, určuje plat orgán, který ho na pracovní místo ustanovil, pokud zvláštní právní předpis nestanoví jinak.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Vnitřní platový předpis: osobní působnost směrnice I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Skupina zaměstnanců, jejichž práva vnitřní předpis upravuje I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I I
I I I
I V I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Písemnosti, kterými je zaměstnanec informován I
I Písemnosti aplikující existující právo nebo povinnost I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
I Informování o obsahu pracovního I Platový výměr I
I poměru I I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
Na vnitřní platový předpis navazují dva základní dokumenty vztahující se k jednotlivým zaměstnancům (s výjimkou ředitele příspěvkové organizace).
1)
Podle § 37 odst. 1 písm. f) zákoníku práce je zaměstnavatel (tj. příspěvková organizace) povinen písemně informovat zaměstnance o platu a způsobu odměňování, splatnosti platu, termínu výplaty platu, místu a způsobu vyplácení platu, a to tehdy, když uvedené informace neobsahuje pracovní smlouva, resp. jmenování. Uvedenou povinnost je zaměstnavatel povinen splnit nejpozději do jednoho měsíce od vzniku pracovního poměru (s výjimkou pracovního poměru na dobu kratší než jeden měsíc - viz § 37 odst. 4 zákoníku práce). Zaměstnavatel je povinen písemně informovat zaměstnance i o změnách uvedených údajů.
2)
Podle § 136 odst. 1 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen vydat zaměstnanci (nejpozději) v den nástupu do práce platový výměr, který musí být písemný.
I----------------------------------------------------------------------------I 
I Zřizovací listina: část vymezující hlavní účel a předmět činnosti I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I I
I I I
I V I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Organizační řád: I
I část vyčleňující organizační útvary, část popisující vztahy I
I podřízenosti/nadřízenosti I
I----------------------------------------------------------------------------I
I I I
I I I
I V I
I----------------------------------------------------------------------------I
I Vnitřní platový předpis: zařazení do platové třídy a platového stupně I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
I Odlišení zaměstnanců, v jejichž I Specifika zařazení I
I případě lze zvláštním způsobem určit I pedagogického pracovníka do I
I platový tarif I platové třídy I
I--------------------------------------I-------------------------------------I
Jak známo, v případech uvedených v ustanovení § 6 odst. 1 písm. a) nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, může zaměstnavatel určit platový tarif zvláštním způsobem, tj. může určit platový tarif v rámci rozpětí platových tarifů stanovených pro nejnižší až nejvyšší platový stupeň příslušné platové třídy zaměstnanci zařazenému do první až páté platové třídy. K uvedeným zaměstnancům mohou patřit jak nepedagogičtí pracovníci, tak pedagogičtí pracovníci (konkrétně asistent pedagoga). Takto určený platový tarif může představovat částka, která je určena v rozpětí od nejvyššího po nejnižší platový stupeň v dané platové třídě, tj. není nutné, aby se vždy jednalo o částku odpovídající platovému tarifu určitého platového stupně podle započitatelné praxe.
Pokud u zaměstnavatele nepůsobí odborová organizace a zaměstnavatel nesjedná s odborovou organizací kolektivní smlouvu, jsou pravidla určení platového tarifu zvláštním způsobem stanovena vnitřním předpisem. Uvedená pravidla jsou následující:
-
vymezení okruhu zaměstnanců, kterých se určení platového tarifu zvláštním způsobem týká (např. výčet druhů práce - asistent pedagoga, kuchař, uklízeč),
-
pravidla pro určení platového tarifu v rámci rozpětí nejnižšího až nejvyššího platového stupně příslušné platové třídy (např. platový tarif se určuje jako platový tarif odpovídající nejvyššímu platovému stupni dané platové třídy, konkrétní částka).
I v případě určení platového tarifu zvláštním způsobem je v platovém výměru uveden platový tarif v korunách českých. Skutečnost, že je platový tarif určen zvláštním způsobem, nemusí být v platovém výměru nutně uvedena. Tuto informaci je však vhodné v platovém výměru zaznamenat, neboť přispívá k transparentním vztahům zaměstnavatele a zaměstnance.
I pro pedagogické, i nepedagogické pracovníky platí pravidlo stanovené § 123 odst. 2 zákoníku práce:
Zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle druhu práce sjednaného v pracovní smlouvě a v jeho mezích na něm požadovaných nejnáročnějších prací.
Stejně tak se na ně vztahují pravidla vymezená v nařízení vlády č. 341/2017 Sb. Z nich dále uvádím § 3 odst. 1 a odst. 2.
§ 3
Zařazení zaměstnance do platové třídy
(1)
Zaměstnavatel zařadí zaměstnance podle § 123 odst. 2 zákoníku práce do platové třídy, ve které je podle nařízení vlády o katalogu prací ve veřejných službách a správě (dále jen "katalog prací") zařazena nejnáročnější práce, jejíž výkon zaměstnavatel na zaměstnanci požaduje. Pokud není tato práce v katalogu prací uvedena, zařadí zaměstnavatel zaměstnance do platové třídy, ve které jsou v katalogu prací zahrnuty příklady prací porovnatelné s ní z hlediska složitosti, odpovědnosti a namáhavosti.
(2)
Zaměstnavatel zařadí zaměstnance do platové třídy podle odstavce 1, pokud pro výkon práce zařazené v této platové třídě splňuje potřebné vzdělání.
S jakými specifiky se můžeme setkat při zařazení pedagogického pracovníka nebo nepedagogického pracovníka do platové třídy?
I------------I---------------------------------------------------------------I 
I situace I Po odborně nekvalifikovaném pedagogickém pracovníkovi I
I I zaměstnavatel požaduje práce určité náročnosti. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I příklad I - Například ve střední škole učí inženýr, který není odborně I
I I kvalifikovaným učitelem odborných předmětů střední školy. I
I I - Vykonává však komplexní vzdělávací a výchovnou činnost v I
I I odborných předmětech, spojuje ji s tvorbou a průběžnou I
I I aktualizací pedagogické dokumentace, kterou vytváří a podle I
I I které postupuje při výkonu své přímé pedagogické činnosti. I
I I Dále komplexní vzdělávací a výchovnou činnost v odborných I
I I předmětech spojuje s tvorbou a průběžnou aktualizací I
I I individuálních vzdělávacích plánů. Tato činnost je zařazena I
I I do 12. platové třídy katalogu prací. I
I I - Současně uvedený inženýr splňuje potřebné vzdělání dle I
I I § 2 nařízení vlády č. 341/2017 Sb. (vysokoškolské vzdělání I
I I v magisterském studijním programu). I
I I - Proto musí být i tento odborně nekvalifikovaný inženýr I
I I zařazen do 12. platové třídy. Přitom se jedná o "běžné", I
I I nikoli o "výjimečné" zařazení do platové třídy dle I
I I § 3 odst. 3 nebo odst. 4 nařízení vlády č. 341/2017 Sb. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I upozornění I Pedagogického pracovníka nelze zařazovat do určité platové I
I I třídy (typicky do "nižší" platové třídy) pouze na základě I
I I skutečnosti, že není odborně kvalifikovaný. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I situace I Práci určité náročnosti (a odpovídajícího zařazení do I
I I platové třídy dle katalogu prací) vykonává odborně I
I I kvalifikovaný pedagogický pracovník. Vzdělání, kterým je I
I I dosaženo odborné kvalifikace pedagogického pracovníka, je I
I I však nižší než potřebné vzdělání, které pro danou platovou I
I I třídu stanoví nařízení vlády č. 341/2017 Sb. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I příklad I - Učitel odborného výcviku je odborně kvalifikovaný, protože I
I I absolvoval střední vzdělání s výučním listem v oboru I
I I vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a I
I I studium pedagogiky [viz § 9 odst. 5 písm. b) bod 3 zákona I
I I č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně I
I I některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů]. I
I I - Uskutečňuje vzdělávací a výchovnou činnost v odborném I
I I výcviku při přípravě žáků v oborech středního vzdělání s I
I I výučním listem. Tato práce je v katalogu prací zařazena do I
I I 10. platové třídy. I
I I - Jak již bylo uvedeno, zákon o pedagogických pracovnících I
I I stanoví, že učitel odborného výcviku je odborně I
I I kvalifikovaný, jestliže absolvoval střední vzdělání s I
I I výučním listem v oboru vzdělání, který odpovídá charakteru I
I I vyučovaného předmětu, a studium pedagogiky. Odsud vyplývá, I
I I že pro výkon práce učitele odborného výcviku postačuje I
I I (mimo jiné) střední vzdělání s výučním listem v oboru I
I I vzdělání, který odpovídá charakteru vyučovaného předmětu, a I
I I studium pedagogiky. Proto lze daného učitele odborného I
I I výcviku výjimečně zařadit do 10. platové třídy [a to dle I
I I § 3 odst. 3 písm. b) nařízení vlády č. 341/2017 Sb.]. I
I I Uvedené výjimečné zařazení je specifické v tom smyslu, že I
I I a) zaměstnavatel se nemusí nejprve pokoušet obsadit I
I I pracovní místo zaměstnancem, který dosáhl vzdělání I
I I potřebného pro 10. platovou třídu, I
I I b) zaměstnance lze zařadit do 10. platové třídy bez omezení I
I I určitou dobou (např. dobou čtyř let). I
I I - Závěr: Učitel odborného výcviku bude zařazen do 10. platové I
I I třídy. I
I I - Skutečnost, že učitel odborného výcviku nedosahuje I
I I potřebného vzdělání podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., I
I I se projeví v odpočtu let praxe, tj. v zařazení do platového I
I I stupně. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I upozornění I Relativní "novinkou" v oblasti zařazování zaměstnance do I
I I platové třídy je výjimečné zařazení zaměstnance do platové I
I I třídy, pro kterou nesplňuje potřebné vzdělání, zakotvené v I
I I § 3 odst. 3 nařízení vlády č. 341/2017 Sb.2) I I I Pro zaměstnavatele v oblasti školství může být uvedené I
I I ustanovení důležité, neboť podle § 3 odst. 3 nařízení vlády I
I I č. 341/2017 Sb. zaměstnavatel může zaměstnance výjimečně I
I I zařadit do platové třídy, pro kterou nesplňuje potřebné I
I I vzdělání, jestliže jiný právní předpis nestanoví jinak a I
I I jestliže I
I I a) důvodem je zvláštní povaha vykonávané práce podle § 123 I
I I odst. 6 písm. e) zákoníku práce, která spočívá v umělecké I
I I činnosti, uměleckopedagogické činnosti, v činnosti I
I I sportovce nebo trenéra, nebo I
I I b) jiný právní předpis stanoví pro výkon některých prací I
I I nižší vzdělání než potřebné vzdělání podle § 2 odst. 1 I
I I nebo pro jejich výkon stanoví jiný kvalifikační předpoklad I
I I [zdůrazněno autory]. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I situace I Učitele lze zařadit do 13. platové třídy, a to zejména v I
I I souvislosti s následujícím bodem odpovídající pasáže nařízení I
I I vlády č. 222/2010 Sb., katalog prací, ve znění pozdějších I
I I předpisů: specializovaná metodologická činnost v oblasti I
I I pedagogiky a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné I
I I získání specializace stanovené zvláštním právním předpisem. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I doplnění I Podle materiálu Metodický výklad k odměňování pedagogických I
I I pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení I
I I a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací, I
I I čj. MSMT-6440/2018-1, z května 20183) uvádíme: I
I I "13. platová třída I
I I I
I I (...) I
I I I
I I 2. Specializovaná metodologická činnost v oblasti pedagogiky I
I I a psychologie, k jejímuž výkonu je nezbytné získání I
I I specializace stanovené zvláštním právním předpisem. Uvedenou I
I I platovou třídu zřizovatel nebo zaměstnavatel přizná, I
I I požaduje-li vykonávání náročnějších činností, tj. I
I I 'specializované metodologické činnosti v oblasti pedagogiky a I
I I psychologie', jejichž výkon je podmíněn získáním specializace I
I I podle zvláštního právního předpisu - § 7 a § 8 vyhlášky I
I I 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, I
I I akreditační komisi a kariérním systému pedagogických I
I I pracovníků, ve znění pozdějších předpisů. Za náročné I
I I specializované metodologické činnosti z oblasti pedagogiky a I
I I psychologie lze považovat: I
I I - pro ředitele, popř. zástupce ředitele školy - činnosti v I
I I oblasti pedagogické evaluace (projektování, tvorba nástrojů I
I I a jejich standardizace, zpracování a interpretace dat) nebo I
I I koncepční vývojová práce významná pro rozvoj školy opřená o I
I I nejnovější vědecké poznatky z pedagogiky a psychologie, I
I I které překračují hranice využitelnosti pouze pro vlastní I
I I školu; v praxi může jí to tyto školy: ve školském rejstříku I
I I existuje síť škol s určitým zaměřením, např. 'škola I
I I podporující zdraví', 'tvořivá škola', 'škola s ekologickým I
I I zaměřením', dále školy působící jako 'regionální školicí I
I I centrum' pro pedagogy z ostatních škol; I
I I - pro výchovného poradce - činnosti přesahující standardní I
I I činnosti výchovného poradce (standardní činnosti výchovného I
I I poradce stanoví příloha č. 3 k vyhlášce č. 72/2005 Sb.) a I
I I spočívající v tvorbě a analýze metod práce při vykonávání I
I I odborných činností výchovného poradce, např. odborná práce I
I I se zájmovými dotazníky a profesiogramy, s žáky se I
I I speciálními vzdělávacími potřebami, odborná pomoc žákům při I
I I vyhledávání vhodných stylů učení, odborná intervence u žáků I
I I se specifickými poruchami učení a chování, vyhledávání I
I I mimořádně nadaných dětí - participace na úpravách jejich I
I I učiva, odhalování šikany, projevů diskriminace, I
I I nepřátelství nebo násilí a jiných negativních jevů na I
I I škole, orientace v poradenské psychologii. Tyto činnosti na I
I I kvalitativně vyšší úrovni by měly být evidentní a měli by I
I I je oceňovat: vedení školy, třídní učitelé, pedagogický I
I I sbor, žáci a rodičovská veřejnost. I
I I I
I I Výchovný poradce může tyto náročné specializované činnosti I
I I vykonávat, pokud v programu celoživotního vzdělávání na I
I I vysoké škole absolvoval studium pro výchovné poradce podle I
I I § 8 vyhlášky č. 317/2005 Sb. (v rozsahu nejméně 250 hodin). I
I I I
I I Ředitel školy nebo vedoucí pedagogický pracovník může náročné I
I I činnosti popsané ve 13. platové třídě vykonávat, jestliže I
I I absolvoval studium pro vedoucí pedagogické pracovníky v I
I I programu celoživotního vzdělávání na vysoké škole podle § 7 I
I I vyhlášky č. 317/2005 Sb. (v rozsahu nejméně 250 hodin), popř. I
I I absolvoval bakalářský studijní program zaměřený na školský I
I I management. Absolvování uvedeného studia neznamená I
I I automatické zařazení do 13. platové třídy, ale je jedním z I
I I předpokladů." I
I I I
I I Ve výše uvedeném materiálu MŠMT se uvádí jako činnost, kterou I
I I považovat za "specializovanou metodologickou činnost", pouze I
I I činnost ředitele, zástupce ředitele a výchovného poradce. I
I I Jiné činnosti se v tomto materiálu neuvádějí. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I upozornění I Určitou charakteristiku činností pedagogických pracovníků I
I I nacházíme v § 29 zákona o pedagogických pracovnících. V I
I I souvislosti se zařazením pedagogického pracovníka do vyššího I
I I kariérního stupně se uvádí výkon činností specializovaných, I
I I metodických nebo metodologických [viz § 29 odst. 3 písm. a) I
I I bod 1 zákona o pedagogických pracovnících]. I
I I I
I I Dále dle § 8 odst. 1 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v platném I
I I znění, specializovanou metodologickou činnost vykonává I
I I výchovný poradce. Dle § 9 odst. 1 vyhlášky č. 317/2005 Sb., v I
I I platném znění, jsou činnosti v něm vyjmenované (tj. I
I I koordinace v oblasti informačních a komunikačních I
I I technologií, tvorba a následná koordinace školních I
I I vzdělávacích programů a vzdělávacích programů vyšších I
I I odborných škol, prevence sociálně patologických jevů, I
I I specializovaná činnost v oblasti environmentální výchovy, I
I I specializovaná činnost speciálního pedagoga v oblasti školské I
I I logopedie nebo specializovaná činnost v oblasti prostorové I
I I orientace zrakově postižených) specializovanými činnostmi I
I I (nikoli specializovanými metodologickými činnostmi). I
I I I
I I Na základě výše citovaného by šlo dovodit, že do 13. platové I
I I třídy nelze zařadit např. metodika prevence vykonávajícího I
I I specializované činnosti (byť v rámci své standardní činnost I
I I vykonává činnosti metodické). Vzniká otázka, zda je takový I
I I výklad důvodný a zda by nemělo dojít ke sjednocení podmínek I
I I zařazení do platové třídy např. výchovného poradce a metodika I
I I prevence. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I situace I Činnost pověřence osobních údajů vykonává zaměstnanec správce I
I I (školy). I
I------------I---------------------------------------------------------------I
I upozornění I Podle katalogu prací se jedná o povolání 2.10.34 Referent I
I I správy osobních údajů. Podle náročnosti vykonávaných prací I
I I může být pověřenec osobních údajů zařazen do 10., 11., 12. I
I I nebo 13. platové třídy. I
I------------I---------------------------------------------------------------I
Shrnutí
V prostředí veřejných škol a školských zařízení se jeví jako nejproblematičtější zařazení pedagogického pracovníka do platové třídy. Závisí na škole nebo školském zařízení (zaměstnavateli), zda pojme vnitřní platový předpis tím způsobem, že v něm uvede pravidla zařazení zaměstnance do platové třídy stanovená právním předpisem, nebo je konkretizuje ve vztahu k určitému okruhu zaměstnanců. Pokud tak učiní, musí se věcně správně vypořádat se vztahem dvou institutů - odborné kvalifikace pedagogických pracovníků podle zákona o pedagogických pracovnících a potřebným vzděláním podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb. - a neformulovat ve vnitřním platovém předpisu pravidla, která jsou v rozporu s právními předpisy.
1 Autoři upozorňují, že momenty, na které se v rámci komentáře zřizovací listiny, vnitřního platového předpisu a dokumentů souvisejících s konkrétním zaměstnancem zaměřují, nepředstavují veškerý povinný, resp. možný obsah uvedených dokumentů.
2 S účinností od 1. 11. 2017 bylo výjimečné zařazení zaměstnance do platové třídy zakotveno v (nyní již zrušeném) nařízení vlády č. 564/2006 Sb. S účinností od 1. 1. 2018 výjimečné zařazení do platové třídy stanoví nařízení vlády č. 341/2017 Sb.
3 Metodický výklad k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací. MŠMT [online]. [cit. 2018-05-27]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/metodicky-vyklad-k-odmenovani

Související dokumenty

Pracovní situace

Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Hodnocení pracovního výkonu
Odměňování pedagogických pracovníků ve veřejném školství
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
BOZP - přehled základní legislativy
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika
Novela maturitní vyhlášky
Okamžik vzniku práva na mzdu/plat
Splatnost při bezhotovostní výplatě, nesoučinnost zaměstnance
Právní předpisy týkající se žáků-cizinců
Srážky z příjmů v pracovněprávním vztahu
Vlastní hodnocení školy - právní úprava
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Prosinec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Srpen a září 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení

Poradna

Odeslání mezd v dřívějším termínu
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Provádění exekučních srážek ze mzdy od 1. 10. 2024
Jmenování ředitele
Doplatek mzdy - odpověď na dotaz
Příplatek za třídnictví a kratší pracovní doba - odpověď na dotaz
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby

Články

Vnitřní platový předpis v pracovněprávních souvislostech, 2. část

Zákony

563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů
262/2006 Sb. zákoník práce

Vyhlášky

317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků