Vzdělávání v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana

Vydáno: 21 minut čtení

Jak jsme popsali minule, kvůli restriktivním opatřením dnes školy stojí před řadou otázek a problémů, které dříve nemusely řešit. A jelikož víme, že protiepidemická opatření budou v různých formách pokračovat i v roce 2021, jistě bude zajímavé zaměřit se především na to, které problémy vyvstávají zejména během online výuky, respektive během vzdělávání distančním způsobem. Tuto formu vzdělávání totiž zákonodárce nařídil i v novém roce většině českých žáků. Navíc je velkou neznámou, jak dlouho ještě budeme těmto restrikcím čelit.

2. část

V
Řízení školy
1/2021 jsme se věnovali části otázek souvisejících s distanční výukou. Zmínili jsme, které problémy ve školské oblasti vyvstávají, a komentovali jsme především zavření škol a zákaz prezenčního vzdělávání a dále různé podoby vzdělávání distančním způsobem. Přiblížili jsme také, v kterých případech může ombudsman využít svých zákonných možností a v kterých může zasáhnout výhradně soud.
Protože jsme i počátkem roku 2021 svědky dalších protiepidemických opatření, která v důsledku omezují některá práva a ovlivňují také vzdělávání, budeme se jim věnovat v této části příspěvku. Úlohou školy a kompetencemi jejího vedení při epidemiologických omezeních jsme se již zabývali, nyní pozornost zaměříme na některé sporné momenty distanční výuky a také srovnáme specifika předškolního vzdělávání se vzděláváním základním.
Jak jsme zmínili už v předešlé části příspěvku, novela č. 349/2020 Sb. včlenila do školského zákona1) nové ustanovení § 184a nazvané „zvláštní pravidla při omezení osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů ve školách“ a zavedla tak povinnost realizovat vzdělávání distančním způsobem, leč přinesla také řadu problémů. Pojďme se na některé z nich podívat.
Spory při distančním vzdělávání: odmítání online výuky žáky/rodiči
Samozřejmě se, a nejen v Kanceláři veřejného ochránce práv, objevila řada stížností proti dalším opatřením souvisejícím s distanční výukou, hlavně proti povinnému nošení roušek ve školách. Počty takových stížností rapidně rostly i během posledních měsíců roku 2020. Tehdy se množilo rozporování nošení roušek poté, kdy se otevřely nejprve první a druhé třídy základních škol. Rodiče prvňáků a druháků namítali, že nošení roušek považují za nepřiměřené, že děti s těmito ochrannými prostředky neumějí nakládat a špatně se jim vyslovují slova, která se teprve učí číst. Zejména pro tento odborný pedagogický rozměr dané otázky se domnívám, že prostor k vyjádření by měla dostat také Česká školní inspekce, potažmo ministerstvo školství. Obecně by však mělo být odborným gestorem epidemiologických opatření ministerstvo zdravotnictví. Stížnosti se objevily také jak na nejednotný režim poskytování vzdělávání v mateřských, základnícha speciálních školách, tak na nejednotnost a neodůvodněnost postupů – v mateřských školách děti mít roušky nemusí, zatímco p

Související dokumenty

Pracovní situace

Voucher místo zrušeného zájezdu
Co mění lex voucher pro školní zájezdy?
Informace k mimořádnému opatření Ministerstva zdravotnictví k provozu škol od 1. do 10. září 2021 v souvislosti s pandemií covid-19
Leden 2022: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Červen a červenec 2021: Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení
Školská rada - základní údaje
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
BOZP - přehled základní legislativy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací
Maturita - přehledy obsahu právních předpisů
Informace o zkušebních předmětech profilové části maturitní zkoušky - příklad
Blíží se lhůta pro změnu stanov SRPŠ
Pracovní doba pedagogických pracovníků, její rozvržení a evidence
Zápis do prvního ročníku základního vzdělávání – základní souvislosti v rámci školského zákona a prováděcích vyhlášek
Přijímání ke vzdělávání ve střední škole a konzervatoři - právní předpisy, informace
Malotřídní základní škola - legislativa
Pravidla rozpočtové odpovědnosti
Školní psycholog na základní škole
Právní domněnky v novém občanském zákoníku a jejich rizika

Poradna

Pracovní náplň
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Vánoční prázdniny – nepřerušený provoz školní družiny
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Online výuka
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby
Jmenování ředitelky
Poplatky školní družina

Články

Vzdělávání v době pandemie a nejčastější stížnosti v praxi ombudsmana. 1. část

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)