Zahraniční výjezdy škol

Cílem článku je popsat základní principy zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví (dále jen „BOZ“) a odpovědnosti za škodu při zahraničních výjezdech žáků.1) Dále jsou v článku rozebrány některé pracovněprávní vztahy navazující na zajištění zahraničního výjezdu. V části spojené s uzavíráním DPP statutárního orgánu školy „se sebou“ a odměňování „nadúvazkových hodin“ je článek věnován školám -příspěvkovým organizacím. Ve zbývajících částech se článek vztahuje na školy bez ohledu na zřizovatele.

Mgr. Bc.
Adam
Hlaváč,
firemní právník v Pardubicích
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová,
Ph.D.,
specialista na školskou problematiku
ZAHRANIČNÍ VÝJEZD
Ředitelé škol často kladou dotazy, které zní takto: Má škola zajistit BOZ při zahraničním výjezdu, když jsou žáci ubytovaní v hostitelských rodinách? Pokud by se žákovi v době pobytu u hostitelské rodiny něco stalo, kdo je odpovědný za škodu?
Připomeňme, že dle § 29 odst. 2 školského zákona školy a školská zařízení zajišťují bezpečnost a ochranu zdraví dětí, žáků a studentů při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských služeb a poskytují žákům a studentům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
Představme si zahraniční výjezd žáků školy, o kterém můžeme tvrdit následující:
a)
zahraniční výjezd je zakomponován do školního vzdělávacího programu školy,
b)
zajišťuje jej škola buď zcela samostatně (škola samostatně zajistí partnerskou školu v zahraničí, ubytování v rodinách, dopravu do zahraničí atd.), nebo takovým způsobem, že některé aktivity pro školu zajistí dodavatel služeb (např. cestovní agentura pro školu zajistí dopravu, ubytování),
c)
podmínky účasti na zahraničním výjezdu stanovuje škola,
d)
přihlášku k zahraničnímu výjezdu podávají žáci (resp. jejich zákonní zástupci) škole,
e)
po dobu zahraničního výjezdu žáci nejsou omluveni z důvodu nepřítomnosti.
Můžeme se však setkat i s takovou situací, kdy žáci školy vyjedou do zahraničí, avšak škola je pouze zprostředkovatelem mezi cestovní agenturou a jejími klienty. Podmínky výjezdu stanovuje cestovní agentura, přihlášku podává žák (resp. jeho zákonný zástupce) cestovní agentuře a nepřítomnost žáka ve škole je omluvena.
Je zřejmé, že první situace představuje zahraniční výjezd žáků, který je určitou formou vzdělávání poskytovaného školou. Proto škola v případě uvedeného výjezdu:
-
postupuje v souladu s § 29 odst. 2 školského zákona,
-
není adresátem § 2545 občanského zákoníku, ve kterém jsou obsažena pravidla organizace zahraničního školního pobytu;2) v oblasti BOZ je ustanovení § 2545 občanského zákoníku určeno pořadatelům, pro které zahraniční výjezd není současně vzděláváním nebo činností přímo související se vzděláváním.
Naopak druhá situace nastiňuje aktivitu, která není zahraničním výjezdem školy. Proto BOZ v daném případě nezajišťuje škola, ale ten subjekt, který výjezd organizuje (např. cestovní agentura). Pokud by měl uvedený zahraniční výjezd současně znaky zahraničního školního pobytu (předmětem zájezdu je pobyt žáka u hostitelské rodiny v jiném státě; pobyt žáka v hostitelské rodině je spojen s pravidelnou návštěvou školy; pobyt v hostitelské rodině je ujednaný alespoň na dobu tří měsíců), je organizátor povinen zajistit i dohled nad žákem tak, jak to stanoví § 2545 občanského zákoníku.
Zajištění BOZ při zahraničním výjezdu školy
Obecně lze konstatovat, že při zahraničním výjezdu školy je nutné zajistit BOZ žáků podle stejných principů jako při obdobném výjezdu v rámci ČR. To znamená, že škola zajišťuje BOZ po celou dobu trvání zahraničního výjezdu (24 hodin denně).
Dále to znamená, že škola zajistí BOZ žáků zejména:
-
zajištěním ochranných prostředků, ochranných pomůcek,
-
poskytnutím pokynů, poučením žáků,
-
prostřednictvím dohledu nad žáky.
Je zřejmé, že princip zajištění BOZ žáků při zahraničním výjezdu je stejný. Podmínky, za kterých zahraniční výjezd probíhá, jsou však objektivně složitější a náročnější. Proto je nutné uvedené „formy“ zajištění BOZ naplnit tomu odpovídajícím obsahem.
V rámci zajištění ochranných prostředků je nutné vzít v potaz zejména:
a)
Podmínky přepravy žáků do zahraničí. Konkrétní podmínky a rizika přepravy musí zvážit škola v každém jednotlivém případě zahraničního výjezdu. Je však jistě účelné, aby při přepravě autobusem byl použit autobus vybavený bezpečnostními pásy na všech sedadlech.
b)
Zajištění odpovídajících ochranných prostředků, jestliže budou žáci v rámci zahraničního výjezdu vykonávat např. činnosti v laboratoři, v dílně, budou se účastnit některých sportovních aktivit. Tehdy je nutné, aby škola zajistila poskytnutí např. ochranných brýlí pro práci v dílně, záchranných vest v případě některých vodních sportů.
Pokyny určené pro žáky a poučení žáků musí (stejně jako v případě jakéhokoli výjezdu školy) odpovídat věku, intelektové a volní vyspělosti žáků a navazovat na celkovou organizaci zahraničního výjezdu. Je však nutné se zvýšenou pozorností přistoupit zejména k podmínkám organizace, obsahu pokynů, následnému poučení a případně i praktické průpravě:
-
neobvyklých aktivit (např. sportovních her),
-
aktivit běžných, avšak v dané zemi probíhajících podle odlišných pravidel (např. pravidla dopravního provozu) nebo
-
činností důsledně vyžadovaných v průběhu zahraničního výjezdu (např. poučení o používání bezpečnostních pásů při přepravě autobusem).
Zjevně nejproblematičtější je však zajištění dohledu nad nezletilými žáky, jestliže jsou žáci ubytovaní v hostitelských rodinách, a případně se i sami dopravují do školy. Také v daném případě platí, že škola musí zajistit náležitý dohled nad nezletilými. Ze všech podmínek, za kterých má zahraniční výjezd probíhat (např. věk, povahové vlastnosti, celkové chování žáků, znalost jazyka, způsob dopravy od hostitelské rodiny do školy, velikost města, podmínky využití hromadné dopravy), škola musí vyvodit, zda se jí podaří zajistit náležitý dohled, i když jej nebude vykonávat pedagogický pracovník školy stále, nepřetržitě a bezprostředně nad každým jednotlivým žákem (tj. „na každém kroku“).
Již v roce 1968 Nejvyšší soud konstatoval, že náležitým dohledem není možno rozumět takový dohled, který by byl za normálních okolností osobami dohledem povinnými vykonáván stále, nepřetržitě a bezprostředně („na každém kroku“). Při úvaze o tom, zda osoby dohledem povinné nezanedbaly náležitý dohled, je nutno vzít zřetel i na některé okolnosti týkající se osoby podléhající dohledu, jako např. na věk, povahové vlastnosti a celkové chování nezletilého dítěte.3)
Z uvedeného judikátu plyne, že lze zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků („náležitý dohled“), aniž by byl dohled vykonáván „na každém kroku“, avšak pouze v případě, kdy to umožňuje intelektová a volní vyspělost žáka a BOZ je zajištěna jinými formami než přímým a bezprostředním dohledem pedagogického pracovníka. Jinými slovy, při zahraničním výjezdu školy, kdy jsou žáci ubytovaní v hostitelských rodinách a kdy nad žáky nemůže neustále vykonávat dohled pedagogický pracovník školy, vzrůstá důležitost celkové organizace zahraničního výjezdu, zajištění ochranných prostředků a náležitých poučení a pokynů adresovaných žákům.
Proto připomeňme rozsudek Nejvyššího soudu sp. zn. 25 Cdo 4507/2010, který mimo jiné uvádí:
-
účinný dohled pedagogů sice při sportovní hře žáků nepředpokládá jejich fyzickou přítomnost u každého žáka, ale v závislosti na konkrétních podmínkách, za nichž je činnost dětí organizována a provozována, vyžaduje k bezpečnému průběhu hry řádnou přípravu dětí, zejména je-li dětem ve skupině svěřeno náčiní, jež děti neovládají, nemají s ním žádnou zkušenost a jehož použití může vést k poškození jejich zdraví,
-
dohled nad nezletilými totiž neznamená pouze zabránit úrazu ve chvíli, kdy k němu dochází, ale především vytvořit podmínky (organizací hry, praktickou průpravou apod.) k předejití možnému vzniku rizika.
Metodický pokyn
O odpovědnosti za zajištění BOZ a některých podmínkách organizace zahraničních výjezdů pojednává Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22. 12. 2005, čj. 37014/2005-25. Uvedený pokyn je závazný pouze pro školy zřizované MŠMT. Ostatní školy jej také mohou použít při organizaci zahraničních výjezdů.
Čl. 20 Zahraniční výjezdy
Školy odpovídají za bezpečnost a ochranu zdraví žáků při zahraničních výjezdech, které organizují v rámci vzdělávání nebo s ním přímo souvisejících činnostech. O konkrétních opatřeních a poučení žáků, případně jejich zákonných zástupců, se pořizuje před uskutečněním výjezdu záznam o poučení podepsaný jeho účastníky. Přiměřeně se použijí ustanovení čl. 15 a 16. Mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří předloží písemný souhlas zákonného zástupce žáka nebo zletilého žáka a mají uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu platné na území příslušného státu a pojištění léčebných výloh v zahraničí nebo v případě výjezdu do členského státu Evropské unie mají Evropský průkaz zdravotního pojištění nebo potvrzení tento průkaz nahrazující.
Odpovědnost za škodu, která vznikla žákovi při zahraničním výjezdu
Odpovědnost za škodu je slovy práva mimosmluvní závazkový vztah a jako jakýkoliv jiný právní vztah pochopitelně podléhá právní regulaci. V případě, že se v jakémkoliv právním vztahu vyskytne zahraniční prvek (ať už je tím prvkem zahraniční účastník vztahu, nebo místo právní události v zahraničí), je vždy nutné předně posoudit, jakým právním řádem se bude předmětný právní vztah - odpovědnost za škodu - řídit. K určení aplikovatelného práva (tzv. rozhodné právo) v případě
kolize
vícero právních řádů slouží právní předpisy, které obsahují tzv. kolizní normy. Tyto právní předpisy si však vydává každý stát vlastní, a proto se může obdobná škodní událost posuzovat v různých státech odlišně -- zatímco v jednom státě se bude odpovědnost za škodu posuzovat dle práva státu, na jehož území došlo ke škodní události, v jiném to může být například dle práva státu, jehož je občanem škůdce. S cílem eliminace takto odlišných přístupů k určení rozhodného práva došlo v Evropské unii ke sjednocení kolizních norem. V celé EU se tak rozhodné právo určuje jednotně, a to na základě přímo aplikovatelného nařízení č. 864/2007 o právu rozhodném pro mimosmluvní závazkové vztahy (tzv. nařízení Řím II).
Pravidla pro určení rozhodného práva aplikovatelného na odpovědnost za škodu jsou stanovena v čl. 4 nařízení Řím II, a jsou následující:
1)
Rozhodným právem pro mimosmluvní závazkové vztahy, které vznikají z civilních deliktů, je právo země, kde škoda vznikla.
2)
Mají-li však osoba, vůči které je vznášen nárok na náhradu škody, a poškozený v okamžiku vzniku škody obvyklé bydliště ve stejné zemi, použije se právo této země.
3)
Vyplývá-li ze všech okolností případu, že je civilní delikt zjevně úžeji spojen s jinou zemí, než je země uvedená v bodu 1 nebo 2, použije se právo této jiné země.
Ze shora citovaného článku 4 vyplývá, že nařízení konstruuje obecné pravidlo (odstavec 1) a k němu dvě speciální pravidla (odstavec 2 a 3).
Jak bylo uvedeno výše, školy odpovídají za bezpečnost a ochranu zdraví žáků při zahraničních výjezdech stejným způsobem jako na území České republiky. Z tohoto důvodu se na právní vztah odpovědnosti školy za škodu způsobenou žákovi při zahraničním výjezdu použije v souladu s čl. 4 odst. 2 nařízení Řím II právo České republiky, a to bez ohledu na to, že ke škodě došlo mimo území ČR (jelikož škola i žák mají bydliště/sídlo ve stejném státě). Proto lze co do detailů právní regulace odpovědnosti školy za škodu způsobenou žákovi odkázat na náš předchozí článek věnující se této problematice.4)Odlišná situace však nastává v případě, kdy se škola (po uspokojení nároku na náhradu škody ze strany žáka) rozhodne uplatnit postih (regres) proti skutečnému škůdci.5) Jestliže skutečným škůdcem není jiný účastník zahraničního výjezdu (např. spolužák poškozeného), ale osoba ze státu, ve kterém došlo ke škodě, tak se takový právní vztah bude v souladu s čl. 4 odst. 1 nařízení Řím II řídit právem země, kde škoda vznikla, tedy ne českým, ale zahraničním právním řádem. Vedle stanovení toho, jakým právním řádem by se soudní spor řídil, je nutné stanovit rovněž to, který soud by byl příslušný k vedení takového sporu. Také tato procesní problematika je v Evropské unii sjednocena nařízením č. 1215/2012 o příslušnosti a uznávání a výkonu soudních rozhodnutí v občanských a obchodních věcech (tzv. nařízení Brusel I). Dle tohoto nařízení platí, že osoba odpovědná za škodu může být žalována buď v členském státě, v němž má trvalé bydliště, popř. v členském státě, kde došlo ke škodní události. Pokud tedy dospějeme k závěru, že regresní nárok školy proti skutečnému škůdci by bylo nutné posuzovat podle cizího právního řádu a vymáhat jej v soudním řízení před cizozemským soudem, pak se nepochybně jedná o právně velmi složitý spor, v němž se škola patrně neobejde bez kvalifikovaného právního poradenství (pochopitelně za podmínky, že spor nebude vyřešen smírnou mimosoudní cestou).
Odpovědnost za škodu, kterou způsobil žák při zahraničním výjezdu
Stejně jako na území ČR, tak i při zahraničním výjezdu může žák způsobit škodu jiné osobě, a to buď:
a)
jinému žákovi, který se účastní zahraničního výjezdu (např. na žákových osobních věcech),
b)
škole, jíž je žákem (např. na školním vybavení, které škola na zahraniční výjezd vzala) nebo
c)
třetí osobě (např. ubytovacímu zařízení, kde jsou žáci v zahraničí ubytováni).
I na škodu způsobenou žákem je třeba při výskytu zahraničního prvku (ke škodě dojde v zahraničí) aplikovat čl. 4 nařízení Řím II.
Ze shora uvedeného výčtu subjektů, kterým může žák způsobit škodu, opět vyplývá, že na škodu způsobenou jinému žákovi nebo škole se v souladu s čl. 4 odst. 2 nařízení Řím II uplatní české právo, jelikož škůdce i poškozený mají bydliště/sídlo ve stejné zemi. V tomto směru tedy můžeme plně odkázat na předchozí články věnující se tomuto tématu.6)
Aplikace jiného právního řádu tedy opět nastává pouze v případě, že škoda je způsobena žákem třetí osobě, a to navíc za situace, že žák za škodu odpovídá (tedy by k odpovědnosti za škodu byl dle českého práva deliktně způsobilý). Nicméně vzhledem k tomu, že by se celý deliktní vztah (včetně posouzení deliktní způsobilosti) posuzoval dle práva státu, kde ke škodě došlo, nelze než na tomto místě konstatovat, že by se v každém takovém případě jednalo o právně složitou kauzu, jejíž obecný rozbor nelze na tomto místě učinit (pochopitelně za podmínky, že spor nebude vyřešen smírnou mimosoudní cestou).
V této souvislosti je vhodné zmínit, že Metodický pokyn k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních zřizovaných Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ze dne 22. 12. 2005 (čj. 37014/2005-25) stanoví, že mezi účastníky výjezdu do zahraničí zařadí škola pouze ty žáky, kteří mají uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu platné na území příslušného státu. Byť je tento metodický pokyn určen pouze pro školy zřizované MŠMT, lze doporučit, aby byla stejná podmínka pro účast na zahraničním výjezdu stanovena i v ostatních školách. Sjednané pojištění by pak pokrylo případnou škodu způsobenou žákem a v případě, že součástí pojištění jsou i asistenční služby, tak by pojišťovna měla být schopna poskytnout i základní právní poradenství v těchto právně složitých záležitostech.
Zahraniční výjezd školy a některé pracovněprávní souvislosti
V souvislosti se zahraničním výjezdem školy lze vyčlenit několik pracovněprávních souvislostí:
-
případné uzavření dohody o provedení práce (dále jen „DPP“) a následné vyslání na pracovní cestu,
-
specifickou situaci ředitele školy - statutárního orgánu zaměstnavatele -, pokud ředitel školy uvažuje o uzavření DPP „se sebou“,
-
vlastní zahraniční pracovní cestu zaměstnance,
-
rozvrh týdenní pracovní doby zaměstnance na zahraniční pracovní cestě,
-
odměňování zaměstnance za výkon práce na zahraniční pracovní cestě.
Z výše uvedeného komentáře povinností zajistit BOZ žáků vyplývá, že škola zajišťuje BOZ po celou dobu vzdělávacích akcí (tj. i zahraničních výjezdů). Pokud to organizace vzdělávací akce umožňuje, pak škola BOZ zajišťuje formou dohledu po celou dobu vzdělávací akce (tj. 24 hodin denně). V případě, že organizace akce neumožňuje zajištění BOZ formou dohledu neustále, škola zajišťuje BOZ ve formě bezprostředního dohledu tehdy, pokud je to možné a současně důvodné. Uvedené zajištění dohledu škola typicky personálně zajišťuje tak, že s určitou osobou uzavře DPP na činnosti, kterými se BOZ žáků (dohled) zabezpečuje.
Jak je známo, uzavřením DPP vzniká tzv. základní pracovněprávní vztah (viz § 3 zákoníku práce). Dále připomeňme, že dle § 34b odst. 2 zákoníku práce platí: Zaměstnanec v dalším základním pracovněprávním vztahu u téhož zaměstnavatele nesmí vykonávat práce, které jsou stejně druhově vymezeny. U zaměstnavatele, jímž je stát, platí věta první jen tehdy, jedná-li se o výkon práce v téže organizační složce státu.
To znamená, že na zahraničním výjezdu školy nelze např. s učitelem základní školy uzavřít DPP na činnosti druhově odpovídající práci učitele základní školy. Lze však s učitelem základní školy uzavřít DPP např. na činnosti odpovídající práci vychovatele. Práci vychovatele však musí učitel základní školy vykonávat v době, která je odlišná od pracovní doby učitele základní školy (viz dále).
Zcela specifická situace vzniká v případě ředitele školy, který je současně statutárním orgánem zaměstnavatele.
Pokud by ředitel školy, který je současně statutárním orgánem zaměstnavatele, uvažoval o tom, že pojede se školou na zahraniční výjezd a uzavře „sám se sebou“ DPP, musí brát v potaz judikaturu Nejvyššího soudu. Důvod spočívá v tom, že ředitel školy je současně jak statutárním orgánem zaměstnavatele, tak zaměstnancem zaměstnavatele (právnické osoby vykonávající činnost školy). Jak se k uvedenému vztahu vyjadřuje Nejvyšší soud?
-
V rozsudku ze dne 17. 11. 1998, sp. zn. 21 Cdo 11/98 Nejvyšší soud dospívá k závěru, že statutární orgán nemůže jménem společnosti jednat, jsou-li jeho zájmy v rozporu se zájmy společnosti.
-
V rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 21. 12. 2010, sp. zn. 21 Cdo 3053/2010 se jednoznačně a bez jakékoli vazby na určitou podmínku konstatuje: „... lze proto uzavřít, že rozdílnost zájmů zaměstnavatele a zaměstnance při uzavření smlouvy (dohody), která směřuje ke vzniku pracovního poměru nebo jiného pracovněprávního vztahu, k jejich změně nebo zániku, vylučuje, aby jménem zaměstnavatele učinila takový právní úkon stejná fyzická osoba, která je druhým účastníkem smlouvy (dohody) jako zaměstnanec, neboť nemůže odpovídajícím způsobem (současně) hájit své zájmy jako zaměstnance a zájmy společnosti jako zaměstnavatele.“
-
Rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 4. 12. 2014, sp. zn. 21 Cdo 4540/2014 odkazuje na oba výše uvedené rozsudky.
Na základě výše uvedených rozsudků Nejvyššího soudu a rozsudků soudů nižších stupňů lze proto dovodit, že ustálená
judikatura
spočívá v následujícím názoru: Ředitel školy, který je statutárním orgánem zaměstnavatele, sám se sebou nemůže uzavřít DPP, neboť v uvedené situaci nemůže současně zastupovat protichůdné zájmy zaměstnavatele a zaměstnance.
Autoři článku jsou toho názoru, že uvedenou „patovou“ situaci nelze vyřešit tím, že
-
DPP na činnosti v rámci zahraničního výjezdu (ale i jakékoli jiné činnosti, kterou ředitel vykonává např. v rámci určitého projektu) s ředitelem školy uzavře zřizovatel školy; důvod spočívá v tom, že
a)
zřizovatel školy není zaměstnavatelem ředitele školy a
b)
zřizovatel nemůže zakládat pracovněprávní vztah (DPP) na práce, které má ředitel školy vykonávat v rámci pracovního poměru, který byl založen jmenováním.
-
Uvedenou DPP uzavře s ředitelem školy jeho „statutární zástupce“; důvod spočívá v tom, že
a)
uzavírání pracovních smluv, DPP nebo DPČ ve školách je typicky vyhrazeno statutárnímu orgánu zaměstnavatele,
b)
„statutární zástupce“ je kompetentní uzavírat pracovní smlouvy, DPP nebo DPČ tehdy, když statutární orgán není přítomen (např. proto, že ředitel jako statutární orgán je v dlouhodobé pracovní neschopnosti).
Bylo by proto možné chápat uzavírání DPP takovým způsobem, kdy s ředitelem školy (jako se zaměstnancem) DPP uzavře „statutární zástupce“ ředitele školy, za obcházení práva.
Podle názoru autorů článku může ředitele školy, který je statutárním orgánem zaměstnavatele, za mimořádnou pracovní aktivitu v rámci např. zahraničního výjezdu nebo činnosti v rámci projektu odměnit zřizovatel v rámci odměny (dle § 134 zákoníku práce). Jiná legální cesta, kterou lze odměnit uvedeného ředitele školy, dle názoru autorů článku není možná. Je však zároveň nutné uvést, že se objevují i odlišné právní názory, které tvrdí, že v případě, kdy je nezbytné učinit právní jednání s ředitelem školy jako zaměstnancem, uzavře takové právní jednání za zaměstnavatele zřizovatel.7)
Od uzavření smlouvy (dohody) směřující ke vzniku pracovního poměru nebo jiného pracovněprávního vztahu k jejich změně nebo zániku je nutné odlišovat vlastní vyslání na zahraniční pracovní cestu. Vyslání na zahraniční pracovní cestu není smlouvou (dohodou) směřující ke vzniku, změně nebo zániku pracovněprávního vztahu. Jedná se o jednostranné právní jednání zaměstnavatele vůči zaměstnanci. Proto může ředitel školy, který je statutárním orgánem školy, vyslat na zahraniční pracovní cestu „sám sebe“. Stejně tak ředitel školy jako statutární orgán zaměstnavatele vyšle na zahraniční pracovní cestu i ostatní zaměstnance školy.
Dále připomeňme, že dle § 155 zákoníku práce je možné zaměstnanci, který koná pro zaměstnavatele práci na základě DPP, poskytnout cestovní náhrady pouze v případě, že bylo v DPP poskytování cestovních náhrad sjednáno.
Se zajištěním dohledu nad žáky při zahraničním výjezdu školy bezprostředně souvisí to, jak v rámci zahraničního výjezdu školy zaměstnavatel stanoví pracovní dobu zaměstnanců školy. Připomeňme některé souvislosti.
-
Rozvrh týdenní pracovní doby zaměstnance může zůstat stejný, i když zaměstnanec bude po určitou dobu vykonávat práci v rámci zahraničního výjezdu školy. Je však účelné zdůraznit, že v rámci směny zaměstnavatel rozvrhuje jak přímou pedagogickou činnost, tak tzv. nepřímou pedagogickou činnost (tj. i dohled nad žáky). Je nutné, aby každý zaměstnanec na zahraničním výjezdu jednoznačně věděl, kdy jeho směna začíná a kdy končí, kdy je povinen vykonávat dohled nad žáky a kdy nikoli.
-
Často zaměstnavatel rozvrh pracovní doby zaměstnance v rámci zahraničního výjezdu školy změní. Dle § 84 zákoníku práce je zaměstnavatel povinen seznámit s písemným rozvrhem týdenní pracovní doby nebo s jeho změnou zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. Speciální právní úpravu určenou veřejným školám obsahuje § 3 odst. 4 vyhlášky č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí: Je-li s pedagogickým pracovníkem dohodnuta jiná doba k jeho seznámení s rozvržením pracovní doby do směn, oznámí mu ředitel školy nebo školského zařízení toto rozvržení pracovní doby nejpozději 3 dny předem; v případě změny v rozvržení přímé pedagogické činnosti mu to oznámí zpravidla 3 dny předem.
-
Po dobu výkonu práce v rámci rozvržené pracovní doby je zaměstnanec odměňován mzdou nebo platem. Pokud i v rámci zahraničního výjezdu pedagogický pracovník veřejné školy odpracuje tzv. „nadúvazkové hodiny“, je odměněn v souladu se zákoníkem práce (viz § 132 zákoníku práce).
-
Pokud jedna a tatáž osoba bude vykonávat při zahraničním výjezdu školy práci na základě pracovní smlouvy (např. jako učitel) a činnost na základě DPP (např. jako vychovatel), je nutné uvedené činnosti rozvrhnout tak, aby se časově „nepřekrývaly“. Vzhledem k tomu, že jednotlivé základní pracovněprávní vztahy se posuzují samostatně, je třeba zajistit, aby byla při zahraničním výjezdu dodržena doba odpočinku mezi jednotlivými směnami (pokud jde o výkon činnosti na základě pracovní smlouvy) [§ 90 a násl. zákoníku práce] a aby výkon práce dle DPP nepřesáhl 12 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích [§ 77 odst. 2 písm. d) zákoníku práce].
ZÁVĚR
-
Při zahraničním výjezdu, kterým se realizuje vzdělávání poskytované školou, škola zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví žáků po celou dobu trvání zahraničního výjezdu. Při ubytování žáků v hostitelských rodinách škola posoudí, zda je schopna zajistit bezpečnost a ochranu zdraví žáků prostřednictvím pokynů a poučení.
-
Zda se při právních vztazích odpovědnosti za škodu vzniklou v zahraničí použije nebo nepoužije právo České republiky, závisí na tom, zda byla škoda způsobena v členském státě Evropské unie, či v jiném státě. Pokud byla škoda způsobena v členském státě Evropské unie, použije se právo České republiky v případě, kdy má osoba, vůči které je vznášen nárok na náhradu škody, a poškozený v okamžiku vzniku škody obvyklé bydliště v České republice.
-
Zahraniční výjezd školy má řadu pracovněprávních souvislostí, ke kterým typicky patří uzavření DPP na činnosti vykonávané v průběhu zahraničního výjezdu. V tomto ohledu se statutární orgán školy nachází ve specifické situaci, protože nemůže „sám se sebou“ uzavřít DPP. Statutární orgán školy však může „sám sebe“ vyslat na zahraniční pracovní cestu.
1 V tomto článku je vyjádřen právní názor jeho autorů. V případě sporu, včetně soudního řízení týkajícího se konkrétní věci, mohou být stanoviska a závěry třetích stran, včetně soudu, odlišná od těch, která jsou námi v tomto článku prezentovaná.
2 Dle § 2545 občanského zákoníku platí: Je-li předmětem zájezdu pobyt žáka u hostitelské rodiny v jiném státě spojený s pravidelnou návštěvou školy ujednaný alespoň na dobu tří měsíců, zajistí pořadatel za součinnosti žáka jeho vhodné ubytování v hostitelské rodině, jakož i dohled nad ním a péči o něho podle obvyklých poměrů v zemi školního pobytu. Zároveň žákovi vytvoří předpoklady, aby mohl pravidelně navštěvovat školu.
3 Viz rozhodnutí Nejvyššího soudu ČR ze dne 17. 12. 1968, sp. zn. 3 Cz 57/68.
4 HLAVÁČ, A. a M. PUŠKINOVÁ. Odpovědnost školy za škodu způsobenou žákovi nebo studentovi a účastníkovi školského zařízení. Řízení školy, roč. 2015, č. 1, s. 26 a násl.
5 HLAVÁČ, A. a M. PUŠKINOVÁ.
Kolize
odpovědnosti školy a jiné osoby za škodu způsobenou žákovi. Řízení školy, roč. 2015, č. 2, s. 5 a násl.
6 HLAVÁČ, A. a M. PUŠKINOVÁ. Odpovědnost za škodu způsobenou žákem žákovi. Řízení školy. roč. 2015, č. 6, s. 10 a násl. HLAVÁČ, A. a M. PUŠKINOVÁ. Odpovědnost za škodu způsobenou žákem základní a střední školy. Řízení školy. roč. 2015, č. 8, s. 14 a násl.
7 Viz např. Interní sdělení odboru legislativy MŠMT ze dne 4. 12. 2015. [online]. [cit. 25. 5. 2016]. Dostupné z: https://www.klicke -vzdelani.cz/Management-%C5%A1kol/%C5%98editelna/Legislativa-pro-%C5%A1koly/ID/26610/MSMT-Jednani-reditele-jako-zastupce-zamestnavatele-vuci-sve-osobe.

Související dokumenty

Pracovní situace

BOZP - přehled základní legislativy
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci
Dohled v základním uměleckém vzdělávání
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a zaměstnanec
Práva a povinnosti v oblasti BOZP – zaměstnavatel a odborová organizace
Poučení žáků o BOZ
Požadavky na pracoviště
Prověrka bezpečnosti práce
Školská rada - základní údaje
Požární ochrana
Dokumentace na úseku požární ochrany
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Účetní závěrka vybraných (příspěvkových) organizací
Pracovní úrazy
Školní úrazy
BOZP - základní pojmy
Shrnutí základních legislativních změn ovlivňujících činnost škol a školských zařízení ve školním roce 2017/2018
Pracovní prostředí
Péče o zaměstnance
Maturita - právní předpisy, pokyny, informace, výklady, zdroje informací

Poradna

Doprava autobusem
Pedagogický dohled na akcích mimo školu
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Skialpinismus v rámci LVK a TV
Zrušení zřizovací listiny a následná nová zřizovací listina
Jmenování ředitele
Cestovní náklady v případě cesty na soutěž - odborná poradna, odpověď na dotaz
Zahraniční výjezd ředitele školy - odborná poradna, odpověď na dotaz
Cestovní náhrady při cestě na školení - odborná poradna, odpověď na dotaz
Čipy ve školní jídelně - odborná poradna, odpověď na dotaz
Volba člena školské rady
Dohoda o výkonu práce z domova
Úplata za zájmové vzdělávání
Směrnice
Pracovní náplň
Nekomunikace
Zřizovatel
Doplňková činnost
Zástup
Pracovnělékařské služby

Zákony

561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
262/2006 Sb. zákoník práce
89/2012 Sb. občanský zákoník

Vyhlášky

263/2007 Sb. , kterou se stanoví pracovní řád pro zaměstnance škol a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí