Cílem článku je popsat právní úpravu nového druhu pedagogického pracovníka „školský logoped“ a nastínit některé pracovněprávní souvislosti.
Školský logoped dle novely zákona o pedagogických pracovnících
PhDr. Mgr.
Monika
Puškinová
Ph.D.
specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz
Nový druh pedagogického pracovníka – školský logoped
V mateřských a základních školách se vzdělává mnoho dětí nebo žáků s narušenou komunikační schopností a dětí nebo žáků s odlišným mateřským jazykem. Úspěšné vzdělávání uvedených dětí nebo žáků vyžaduje strukturovanou a kvalifikovanou logopedickou stimulaci ve školském prostředí.
K vytvoření vhodných podmínek pro zajištění uvedené náročné činnosti přispívá novela zákona o pedagogických pracovnících1), díky které se s účinností od 1. 9. 2023 vyčleňuje v § 2 odst. 2 písm. e) nový druh pedagogického pracovníka – školský logoped. Tím dochází k odlišení školského logopeda od speciálního pedagoga, který je jako druh pedagogického pracovníka i nadále uveden v § 2 odst. 2 písm. d) zákona o pedagogických pracovnících.
Lze očekávat, že školský logoped najde své uplatnění zejména ve školských poradenských zařízeních (PPP, SPC) a školách/třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona pro děti nebo žáky se závažnými vadami řeči.
Studium vedoucí k získání odborné kvalifikace
Nový § 18a zákona o pedagogických pracovnících vymezuje kvalifikační studium, jehož úspěšné absolvování je podmínkou získání odborné kvalifikace školského logopeda.
§ 18a
Školský logoped
Školský logoped získává odbornou kvalifikaci studiem pro přípravu školských logopedů a vyso