Současné trendy ve zkoumání šikany a v práci se šikanou

Vydáno: 7 minut čtení

V současnosti se hodně hovoří o duševním zdraví dětí a adolescentů a jeho souvislosti se školami. Příznivou roli v této souvislosti bezpochyby mohou hrát i celoškolní programy proti šikaně, které rozvíjejí vztahy mezi žáky a zamezují výskytu nežádoucího chování. Do značné míry ale záleží na tom, jak se s programy pracuje – s jakou cílovou skupinou, zda celoškolně, „podle příručky“, nebo jinak. Svou roli v samotné práci se šikanou hraje i výzkum. Jak se v současnosti šikana zkoumá a jak se s ní pracuje tak, aby měly programy proti šikaně co největší efekt?

Současné trendy ve zkoumání šikany a v práci se šikanou
Zapojování žáků, intenzivnější metodická podpora a práce s rodiči
Mgr.
Marek
Pour
výzkumník a evaluátor, Schola Empirica, z. s.
Programy proti šikaně fungují: Metaanalýza 69 studií s kontrolní skupinou v prestižním odborném časopise
JAMA Pediatrics
uvádí, že průměrně rok trvající program proti šikaně je účinný v prevenci šikany, zamezení výskytu šikany a vede ke zlepšení psychických potíží žáků (Fraguas a kol., 2021). V přepočtu na vynaložené finanční prostředky se programy proti šikaně vyplácejí – šetří například