Wellbeing v předškolním vzdělávání: Jak ho dosáhnout a jakou roli hraje ve vývoji dětí?

Vydáno: 12 minut čtení

Předškolní vzdělávání hraje klíčovou roli v rozvoji dětí a přípravě na následující etapy života. Zajištění wellbeingu je tak nejen základním předpokladem pro optimální fyzický, emocionální a sociální rozvoj dítěte, ale zároveň se stává stále důležitějším aspektem v diskusi o kvalitě předškolního vzdělávání. O tom všem jsme si povídali se zakladatelkou a ředitelkou lesní mateřské školy Hvězdy v lese, členkou Rady Asociace lesních MŠ, Johanou Passerin.

Wellbeing v předškolním vzdělávání: Jak ho dosáhnout a jakou roli hraje ve vývoji dětí?
Denisa
Dvořáková
Asociace lesních MŠ
Wellbeing je v souvislosti se vzděláváním skloňován stále častěji. Co si pod tímto pojmem představit?
Naplněné potřeby. Když se řekne wellbeing, tak si to můžeme přeložit jako blaženost, uspokojení vývojově daných potřeb. Slovo
vývojové
potřeby je tam velice důležité, protože lidská bytost přichází na svět s určitým biologicky daným očekáváním, jak se věci mají dít, aby se mozek vyvíjel dobře. To hlavní očekávání se týká vztahu a dále pak bezpečí, místa, sycení, ochrany, hranic – limitů a podpory.
Jakou roli v zajištění wellbeingu hrají učitelé a učitelky?
Zmíněné potřeby se jako učitelé a učitelky (a chůvy a pečovatelé) musíme učit poznávat a vědět, jak se například „potřeba bezpečí“ propíše do každodenní práce, co si pod tím představit zcela prakticky. Musíme se proto vzdělávat – zejména

Související dokumenty

Pracovní situace

Zvyšování psychické odolnosti učitelek MŠ
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků v MŠ
Podmínky požární ochrany v objektech mateřské školy
Evidenční list dítěte nepřijatého k předškolnímu vzdělávání
Učitelé – kategorie pomáhající profese
Stres v osobním a pracovním životě učitele
Rovný přístup k předškolnímu vzdělávání - Doporučení veřejné ochránkyně práv
Syndrom vyhoření a jeho prevence
Zvyšování psychické odolnosti pedagogů
Školní stravování „předškoláka“ – vymáhání úhrady a prominutí dluhu
Poskytování dietního stravování v MŠ
Některé problémy spojené s pořádáním „školky v přírodě“
Šablony od A do Z
Podpora implementace novely školského zákona z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání
První kroky při vymáhání dlužného školného
Správní řízení v mateřské škole – právní předpisy, informace, sdělení, judikatura
Přijímání k předškolnímu vzdělávání
Přijímání k předškolnímu vzdělávání v mateřské škole dle § 16 odst. 9 školského zákona
Ukončení předškolního vzdělávání
Ukončení individuálního vzdělávání dítěte

Poradna

Povinnost plnění spotřebního koše v soukromé MŠ, pokud nepobíráme dotace na stravu
Pracovní zařazení učitelky MŠ vyučující žáka-cizince českému jazyku
Vzdělávání předškoláků mimo MŠ
Dítě se zlomenou rukou v MŠ
Adaptační období v MŠ a bezpečnost
Přijetí dítěte do MŠ
Ochranné pomůcky učitelky MŠ při stravování
Školení hygienického minima
Akce v mateřské škole přes noc
Nerovnoměrně rozvržená pracovní doba v MŠ
Předškolák a očkování
Pedagogické koncepce
Směrnice
Dobrovolnická práce
Jmenování ředitelky
Vychovatelka ŠD
Ukončení pracovního poměru
Míra vzdělávací povinnosti
Zdravotní průkaz
Lesní školka