Předškolní vzdělávání hraje klíčovou roli v rozvoji dětí a přípravě na následující etapy života. Zajištění wellbeingu je tak nejen základním předpokladem pro optimální fyzický, emocionální a sociální rozvoj dítěte, ale zároveň se stává stále důležitějším aspektem v diskusi o kvalitě předškolního vzdělávání. O tom všem jsme si povídali se zakladatelkou a ředitelkou lesní mateřské školy Hvězdy v lese, členkou Rady Asociace lesních MŠ, Johanou Passerin.
Wellbeing v předškolním vzdělávání: Jak ho dosáhnout a jakou roli hraje ve vývoji dětí?
Denisa
Dvořáková
Asociace lesních MŠ
Wellbeing je v souvislosti se vzděláváním skloňován stále častěji. Co si pod tímto pojmem představit?
Naplněné potřeby. Když se řekne wellbeing, tak si to můžeme přeložit jako blaženost, uspokojení vývojově daných potřeb. Slovo
vývojové
potřeby je tam velice důležité, protože lidská bytost přichází na svět s určitým biologicky daným očekáváním, jak se věci mají dít, aby se mozek vyvíjel dobře. To hlavní očekávání se týká vztahu a dále pak bezpečí, místa, sycení, ochrany, hranic – limitů a podpory.Jakou roli v zajištění wellbeingu hrají učitelé a učitelky?
Zmíněné potřeby se jako učitelé a učitelky (a chůvy a pečovatelé) musíme učit poznávat a vědět, jak se například „potřeba bezpečí“ propíše do každodenní práce, co si pod tím představit zcela prakticky. Musíme se proto vzdělávat – zejména