Svět se mění, a nejen škola se musí přizpůsobit změnám (ostatně o tom byl minulý díl našeho seriálu). Věci, o kterých jsme se domnívali, že jsou stěžejní, se dostávají do pozadí a v popředí jsou najednou věci neočekávané. A nemluvím jen o dovednostech, ale i o vzájemných vztazích a přístupu k ostatním. Pojďme se v dnešním článku podívat na další důležitou oblast vašeho působení jako vedoucích vychovatelek, a tou je oblast dalšího vzdělávání.
Jak se posunout vpřed (o efektivním vzdělávání)
Mgr.
Irena
Trojanová,
Ph.D.,
ředitelka ZŠ Bohumila Hrabala, Praha
Vychovatelky školní družiny jsou, podle platné legislativy, pedagogickými pracovníky. A proto se na ně vztahuje povinnost dalšího vzdělávání, které je popsáno v plánu dalšího vzdělávání (jeho sepsání je povinností ředitele školy). Tímto konstatováním bychom mohli celý článek uzavřít, jenže: Chceme se vzdělávat, protože nám to nařizuje zákon? Nebo víme, že některou z oblastí naší činnosti je třeba posílit a hledáme cesty jak? Jsem přesvědčená, že i když o první variantě povinného vzdělávání víte, za rozhodující považujete právě tu druhou, potřebnou cestu, která dovede školní družinu tam, kam potřebujete. Tak se na ni pojďme podívat podrobněji.
Efektivní vzdělávání má stanovený postup. Vychází z analýzy potřeb, následuje cíl a plán vzdělávání, poté vlastní realizace a nesmí se samozřejmě zapomenout na reflexi s přijetím případných opatření.
Začněme tedy analýzou dalšího vzdělávání. Využitelná je například SWOT analýza, kterou určitě znáte, tak jen připomínám, že popisuje vnitřní situaci školní družiny a příležitosti i ohrožující momenty z vnějšího prostředí. Načrtněme si tedy jednoduchou tabulku a zkusme analýzu vytvořit.
V našem případě bude, podle SWOT analýzy, nutné vyřešit vzdělávání nekvalifikované vychovatelky a následně se zaměřit na komunikaci s rodiči. Cíle vzdělávání pro následující období (obvykle se jedná o daný školní rok) budou dva: zajištění kvalifikovanosti podle legislativy a nastavení komunikace s rodiči. Pokud jsou známé cíle, může se pokročit k plánování. Správný plán musí obsahovat konkrétní cíl rozdělený do dílčích cílů, zodpovědnou osobu a termíny. Vhodné je do plánu zařadit i podporu od vedení školy, bez které se bude plán jen velmi obtížně realizovat. Plán lze sestavit do jednoduché tabulky:
I------------------I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I Cíl I Dílčí cíle I Zodpovědná I Termín I Podpora vedení I
I I I osoba I I I
I------------------I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I Zajištění I Hledání vzdělávacích I Vedoucí I Květen I I
I kvalifikovanosti I institucí I vychovatelka I I I
I vychovatelky I I (VV) I I I
I I I Vychovatelka I I I
I I I (V) I I I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Výběr instituce a I VV, V, I Červenec I Přidělení financí I
I I schválení I ředitel školy I I I
I I I (ŘŠ) I I I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Zajištění zastupování v I VV, ŘŠ I Srpen I Spolupráce se I
I I době studia vychovatelky I I I zástupcem ředitele v I
I I I I I oblasti zastupování I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Realizace vzdělávání I V I Září-prosinec I 2x setkání V, VV, ŘŠ I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Reflexe vzdělávání I V, VV I Leden I I
I I - dotazník reflektující I I I I
I I seminář I I I I
I I - rozhovor I I I I
I------------------I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I Zajištění I Zjištění situace I VV I Červen I Porada VV a ŘŠ, I
I komunikace s I - dotazník rodiče I Vychovatelky I I probrání situace I
I rodiči I - porada vychovatelek I Rodiče I I I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Návrhy řešení I VV, ŘŠ, I Září I Zajištění kontaktu s I
I I I školská rada I I jinou školou I
I I I (ŠR) I I Finance na vzdělávání I
I I I I I a jeho hledání I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Realizace I VV I Říjen I Zajištění možnosti I
I I - Návštěva jiné školy I vychovatelky I I vzdělávat se (termín) I
I I - Seminář pro vychovatelky I I I I
I I v budově školy I I I I
I I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
I I Reflexe I VV, ŘŠ, I Listopad I Přijetí opatření pro I
I I - porada I vychovatelky, I I další zkvalitňování I
I I I ŠR I I (další díly semináře, I
I I I I I každoroční I
I I I I I dotazníkové šetření) I
I------------------I----------------------------I---------------I---------------I-----------------------I
Tento plán vzdělávání by měl být součástí plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků školy. Už podle navrhovaného obsahu je zřejmé, že ho budete konzultovat s ředitelem školy. Připravte se, že kromě dotazů týkajících se potřebnosti vzdělávání, budou padat i otázky typu:
-
Jak zajistíte zastupování, pokud bude vychovatelka na semináři v době své přímé pedagogické činnosti?
-
Kolik bude zastupování stát?
-
Kde se seminář uskuteční - bude třeba proplatit cestu?
-
Jaká je cena semináře? Nejde ho zajistit v rámci nějakého projektu a zdarma?
Tyto otázky nejsou z důvodu, že by ředitel školy odmítal další vzdělávání (ostatně odpovídá za dodržení legislativy, a hlavně za kvalitní pedagogický proces), ale z důvodu hledání nejefektivnější cesty. Proto je nutné mít komplexní podklady a znát odpovědi.
V plánu je již zakotvena realizace a reflexe, která může samozřejmě probíhat nejrůznějšími způsoby. Pokud se jedná o individuální reflexi v případě prvního cíle, lze se opřít o několik otázek (ať už v dotazníku - viz tabulka - nebo v rámci rozhovoru):
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I I Rozhodně I Spíše I Spíše I Rozhodně I
I I ano I ano I ne I ne I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Obsah vzdělávací akce byl pro mou I I I I I
I pedagogickou činnost přínosný. I I I I I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Zdůvodnění - Proč? I I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Lektor předával informace zajímavým I I I I I
I způsobem. I I I I I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Zdůvodnění - Jak? I I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Seminář ostatním doporučuji. I I I I I
I-------------------------------------I----------I-------I-------I-----------I
I Zdůvodnění - Proč? I I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I V jakých konkrétních činnostech s I I
I dětmi získané poznatky využiji? I I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
I Jak se získanými poznatky seznámím I I
I kolegyně? I I
I-------------------------------------I--------------------------------------I
V rámci reflexí je kladen důraz na komunikační dovednosti, ať už se jedná o rozhovor, nebo o poradu. V rámci porady nezapomeňte na cíl porady (zjistit posun v komunikaci s rodiči) a na stanovení jednotlivých bodů porady (zjištění současného stavu, příklady komunikace s rodiči s uplatňováním získaných dovedností, návrhy dalších řešení...). Kromě konkrétnosti a společné diskuze nezapomeňte na ocenění činnosti svých kolegyň.
Další vzdělávání je nejen povinností, ale i - v současném rychle se měnícím světě - nutností pro každou profesi a pro pedagogickou zvlášť. Tak na to nezapomeňte, a nejen do této činnosti přeji hodně elánu.