Každý pedagogický pracovník má vztah ke „své“ školské radě (ŠR). Možná je to nadšení, možná lhostejnost, možná nechuť, možná něco jiného, ale nějaký vztah to je. Nejméně jednou za tři roky se musí rozhodnout, zda půjde k volbám, případně koho bude volit, někteří pedagogičtí pracovníci zvažují, zda budou kandidovat. V období mezi volbami jde o rozhodování, zda vůbec ŠR věnovat pozornost, zda se na ni s něčím obrátit a jak se o ŠR vyjadřovat, když je její činnost tématem diskuse ostatních lidí ve škole.
Školská rada III aneb Jakou si ji uděláme, takovou ji máme
Nikola
Křístek
evaluátor a konzultant se specializací na školní prostředí,www.skolskerady.cz
Tento článek, kterým končí minisérie o ŠR, nabízí inspiraci pro budování konstruktivního vztahu k ŠR. Je psaný na dvou hladinách, totiž
1.
pro pedagogického pracovníka, který není členem ŠR, a
2.
pro člena ŠR, který v ní zastupuje pedagogické pracovníky.
Smysl ŠR byl popsán v prvním článku série. Důvody, proč by se měl pedagogický pracovník angažovat v ŠR nebo vůči ŠR, byly představeny v článku druhém. V duchu pojetí komunikace ve smyslu populárního tzv. zlatého kruhu budeme po otázkách Proč? a Co? zodpovídat otázku Jak?1)
Jakou máte školskou radu?
Každá škola je jiná, každá ŠR je jiná, působení jedné ŠR na jedné škole bude mít jiný dopad, než kdyby stejná ŠR působila jinde. Stejně jako nelze specificky říct, jaká škola je nejlepší (prot