Církve a náboženské společnosti
- Článek
Jednu ze zajímavých alternativ s náboženským přesahem představují v českém školství studijní centra Basic a Základní a mateřská škola Basic v Brně a v Praze. Spolu s jazykovými školami LITE staví na tzv. studijních technologiích L. R. Hubbarda, zakladatele scientologického hnutí, a spadají pod střechovou mezinárodní organizaci Aplikovaná scholastika. Na podzim 2017 získala brněnská škola Basic pozitivní hodnocení při hloubkové inspekci ČŠI a i jinak se zdá, že se pedagogickým aktivitám scientologů u nás poměrně dobře daří. Příčina jejich úspěchu však, jak si níže řekneme, netkví v přelomové pedagogické metodě, ale spíše v odhodlanosti samotných scientologů dosahovat dobrých výsledků.
1)
- Článek
Do roku 1989 nebylo v Československu možné uplatňovat žádné pedagogické alternativy. Vzdělávání žáků zcela kontroloval stát pomocí školních osnov. Od sametové revoluce se však situace značně změnila. Závazné vzdělávací osnovy byly proměněny v rámcový vzdělávací program a školám tím byla umožněna značná volnost v naplňování kurikula. Tyto změny nebyly a nejsou, ačkoli si to část veřejnosti i samotných pedagogů myslí, nijak svévolné. Reagují totiž na vývoj v české společnosti, životním stylu i požadavcích, které jsou na člověka kladeny z hlediska jeho budoucího uplatnění. Tyto společenské změny se odrazily nejen v nutnosti zavádění pedagogických inovací do běžných veřejných škol, ale také v umožnění dalších typů vzdělávání, ať už se jedná o vznik nejrůznějších alternativních školských zařízení, nebo dokonce o domácí vzdělávání. Velkou část této vzdělávací alternativy dnes pokrývají školy, které jsou v různé míře spojené s nějakou formou víry či přímo s konkrétními náboženskými organizacemi. Připravovaný seriál článků by měl poskytnout alespoň základní vhled do této oblasti.