Digitální vzdělávání

  • Článek
Telefony během vyučování, postávání před školou s mobily v ruce, nevyspalí žáci, kteří se přiznávají k tomu, že po nocích koukají na videa na sociálních sítích nebo hrají hry. Znáte tyhle situace ze své praxe? Chtěli byste, aby se vaše škola stala žákům poučeným průvodcem pro pohyb v online světě a vedla je ke zdravým návykům využívání digitálních technologií? Pomoci by vám mohla nová výuková videohra DigiStories: Alex od Jednoho světa na školách (JSNS), vzdělávacího programu organizace Člověk v tísni, a oceňovaného herního studia Charles Games.
Vydáno: 12. 12. 2023
  • Článek
Přehodnocujeme nejen to, co ve školách vyučujeme, ale také to, jak to vyučujeme. Tak by bylo možné stručně popsat sjednocující prvek trendů digitálního vzdělávání roku 2023, které doléhají do základních a středních škol v Česku. Tento soubor vybraných trendů, které považuji pro tento rok za klíčové, jsem představil v příspěvku na konferenci Škola jako místo setkávání v říjnu 2023 v Praze. Zde se s trendy můžete seznámit v podobě článku.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Jaká byla letošní DigiSeč? Jednoznačně pestrá. Po plenární části měly tři stovky učitelů nejrůznějších aprobací i ředitelů škol možnost vybírat ze 35 workshopů ve čtyřech blocích.
Vydáno: 21. 11. 2023
  • Článek
Nestává se často, že by externí vzdělávací program vyvolal nadšení napříč celou školou – žáci si o něm štěbetají o přestávkách, pedagogové zařazují nové poznatky do výuky a rodiče objevují doposud skryté perspektivy, kterými mohou nahlížet na svět svých dětí. O to víc nás těší, že jsme toho díky Digitální výchově pravidelnými svědky. Komplexní, ale nenásilnou formou tak pasujeme digitální wellbeing na běžnou součást školní výuky stejně, jako jsou dnes digitální technologie součástí našich životů.
Vydáno: 19. 09. 2023
Školy, které se připravují na úpravy školních vzdělávacích programů v digitální oblasti, mohou zdarma využívat individuální konzultace s odborníky Národního pedagogického institutu České republiky. Konzultant se ve vyhrazeném čase věnuje výhradně objednanému řediteli či jinému pedagogickému pracovníkovi z konkrétní školy. 
Vydáno: 03. 05. 2023
  • Článek
Je konec listopadu a já se jdu podívat do ZŠ Jižní na pražském Spořilově na projektový den Strojové učení pro děti. O umělé inteligenci (AI) je slyšet ze všech stran a je jasné, že dnešní děti se bez znalostí (minimálně) jejích základů neobejdou.
Vydáno: 24. 01. 2023
  • Článek
Je to už nějaký ten pátek, co celý svět zasáhla pandemie onemocnění vyvolaného virem SARS-CoV-2, veřejnosti známého pod označením covid-19 či koronavirus. Nastala opatření, která měla vliv na provozuschopnost mnoha zařízení. Včetně škol a zařízení sociální péče. V této době se zrodilo mnoho zajímavých projektů. Jedním z nich byl projekt s názvem Obejmi čtením. Ten se „rozjel“ na Základní škole Praha-Kbely v době jarní části lockdownu roku 2021. Nyní úspěšně vstupuje do své třetí sezóny. Ba co víc, od školního roku 2022/2023 je rozšířen o další aktivitu – Obejmi hrou.
Vydáno: 13. 12. 2022
Aktuální pohled na problematiku digitálního wellbeingu u dětí představila odborná konference, kterou uspořádal SKAV (Stálá konference asociací ve vzdělávání). Konference se uskutečnila v rámci českého předsednictví v Radě EU pod záštitou MŠMT. Problematiku digitálního wellbeingu si Česká republika pro své předsednictví zvolila jako prioritu v oblasti vzdělávání, přičemž právě včera k tomuto tématu schválila strategický dokument Rada EU, které v Bruselu předsedal ministr školství, mládeže a tělovýchovy Vladimír Balaš. 
Vydáno: 30. 11. 2022
  • Článek
O využití IT ve výuce cizích jazyků dnes není sporu. Ať již jde o klasické poslechy, podporu TPR, či CLIL, najdeme celou řadu příkladů metod, které stojí za vyzkoušení. Mnohé zdroje využívají licenční politiky a jsou víceméně komerční, mnohé jsou naopak postaveny na otevřených vzdělávacích zdrojích a jsou volně přístupné. Základním problémem, který brání většímu využití takových možností v české škole, je jejich relativní nedostupnost, protože nikdo dnes nemůže strávit svůj pracovní či spíše volný čas neustálým vyhledávacím lelkováním v online prostředí.
Vydáno: 21. 10. 2022
  • Článek
Těžko bychom nacházeli obor, který neprošel proměnou díky digitálním technologiím. Tyto změny je třeba promítnout i do výuky jednotlivých vzdělávacích oborů ve školách. Postupně tak začnou ve všech předmětech přibývat aktivity využívající technologie k řešení dílčích, ale i zásadních oborových úkolů a témat.
Vydáno: 23. 09. 2022
Digitální technologie nejsou tématem jen pro informatiky, případně pro učitele technických  a přírodovědných předmětů – jsou pro všechny pedagogy! Vždyť digitální technologie ovlivňují život každého z nás a vzdělání na to musí reagovat.
Vydáno: 21. 09. 2022
  • Článek
Od prvního září mají před sebou základní školy poslední rok příprav na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků na prvním stupni. Na druhém stupni je třeba začít učit podle revidovaného RVP ZV v informatické a digitální oblasti o rok později. Víte, jakou nabídku podpory má pro vás Národní pedagogický institut ČR?
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Článek přibližuje, kam směřuje Česko v oblasti digitálního vzdělávání, jaké má ambice a jaké plány stát pro další období připravuje.
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
V oblasti Kolínska, se díky práci organizací MAS Podlipansko a MAS Zálabí, které tu působí, a za podpory města Kolín již několikátým rokem daří podporovat regionální vzdělávání v rámci projektu Místní akční plán vzdělávání. Jednou z jeho největších aktivit je podpora polytechnického a následně digitálního vzdělávání u předškoláků a dětí mladšího školního věku, a to formou programů Malá technická univerzita a Malá digitální univerzita (DIGI bez DIGI).
Vydáno: 25. 05. 2021
V digitálním věku 21. století je nutné promýšlet, jak internet a digitální inovace ve vzdělávání proměňují samotné učení dětí a studentů. Je nutné měnit náš přístup jako odpovědných osob za tvorbu inspirativního prostředí, kde každý jednotlivec rozvíjí na maximum svůj potenciál a zároveň se učí žít v sociálních vazbách s ostatními ve společenství školy. Náš celkový přístup k inovacím podporujícím učení dětí musí být více založen na datech a informacích, které vyhodnocujeme a stojíme za zásadními rozhodnutími proměny naší školy.
Vydáno: 14. 01. 2013