Environmentální výchova
- Článek
Zhruba před rokem a půl jsme měli v Učitelském měsíčníku rozhovor o vzdělávacím projektu EFG Educa. Jeho náplní jsou výukové programy, které se zaměřují na problematiku třídění odpadů a životního prostředí pro žáky od předškolního věku až po studenty středních škol. Povídali jsme si hlavně o seminářích na základních školách. Tentokrát se projektové manažerky Daniely Machové zeptáme na novinky i ostatní činnosti EFG Educa napříč vzdělávacím systémem.
- Článek
EFG Educa si jakožto vzdělávací organizace klade za cíl poskytnout žákům a studentům ucelený pohled na potenciál třídění odpadních surovin včetně kuchyňských zbytků z domácností, škol a restaurací. Ty je možné namísto skládkování ekologicky zpracovat a využít jako obnovitelný zdroj energie. Pro školy, školní stravovací zařízení i dětské tábory po celé republice tak organizace pořádá již více než dva roky interaktivní environmentální výuku, prostřednictvím které ukazuje, jak správným nakládáním s odpady aktivně předcházet znečišťování životního prostředí a proč podporovat využívání obnovitelných zdrojů. Svůj program začátkem tohoto roku navíc rozšířila o environmentální semináře pro střední školy.
Jak témata environmentální a udržitelné výchovy zavést do výuky a jak je podpořit? Dnešní generace žáků a studentů vnímá téma udržitelnosti a ochrany životního prostředí mimořádně silně. Ve spolupráci se vzdělávacím centrem TEREZA jsme pro vás proto připravili jedinečnou tematickou přílohu.
- Článek
Udržitelný rozvoj je respektující, není to něco na úkor něčeho jiného. Cílem udržitelného rozvoje je neustálé vyvažování tří prvků, které jsou nezbytné pro náš spokojený život.
- Článek
Proč chodit ven s dětmi celý školní rok? Jak a co nás může vylákat ven? Nechte se inspirovat dny, které táhnou ven. Napojte se společně s dětmi na rytmus přírody a tvořte, objevujte, žasněte venku. Každý den je dobrý na to vyrazit ven. Vyberte si, který den láká právě vás!
- Článek
Zeptali jsme se v rozhovoru dvou paní ředitelek a jedné paní učitelky. Les ve škole je program environmentálního vzdělávání, který pro základní školy nabízí ucelenou sadu metodik s připravenými lekcemi, doprovázenou webináři a semináři pro učitele.
- Článek
Hledáte pro své žáky učebnici, která bude obsahovat i jiné aktivity než úkoly typu „vybarvi“, „spoj“, „podtrhni“? Myslíte při výuce na žáky s různými styly učení? Pátráte po inspiraci na Facebooku, Instagramu nebo YouTube? Rozhodli jsme se vytvořit novou řadu učebnic prvouky a přírodovědy, která vám a žákům nabídne aktivity plné objevování, bádání, kritického myšlení, ale i pohybu.
- Článek
Dne 22. dubna je Den Země, ale nejen v tento den je potřeba ve školách o udržitelném rozvoji hovořit. Klimatická změna je globálním problémem, který vyžaduje naši pozornost a každodenní kroky vedoucí k jejímu zmírnění. Jedním z klíčových aspektů boje proti klimatické změně je dekarbonizace, tedy snižování emisí skleníkových plynů. V tomto kontextu je potřeba se zaměřit na praxi celé školy i na vhodné investice do budov a areálů škol.
- Článek
Vysadili jsme letos pátou zelenou učebnu typu Školní les do kapsy a přišlo nám to jako příležitost k bilancování. S kým jiným, než s řediteli/ředitelkami škol, kde byly lesíky v letech 2021–2023 vysazené? Jsme s nimi pravidelně v kontaktu a pro účely tohoto článku jsme jim položili několik otázek.
- Článek
Souzníte s myšlenkou, že by se více dětí mělo učit venku, ve svém přirozeném prostředí pomocí pozorování, vlastních prožitků a zároveň v souvislostech? Hledáte výukové plány, které vám budou v tomto směru dobrým pomocníkem? Možná jste je právě našli!
- Článek
Na konci listopadu končí projekt iKAP II – Inovace ve vzdělávání, jejž koordinuje Pražský inovační institut, a s ním i program Cirkulární školy. Se sedmnácti pražskými školami spolupracovali rok odborní konzultanti programu v oblastech gastroodpady/školní jídelny, kompostování a reuse. Učitele, žáky i nepedagogické pracovníky škol inspirovali k větší udržitelnosti a novým aktivitám. Co se dělo a jak se může inspirovat i vaše škola?
- Článek
V rámci projektu iKAP II – Inovace ve vzdělávání, který koordinuje Pražský inovační institut, se na 17 školách pilotuje nový program tzv. cirkulárních škol. Během něj spolupracují odborníci s několika školami v oblastech bioodpadu, gastroodpadu a reuse. Učitele, žáky i nepedagogické pracovníky inspirují k větší udržitelnosti a novým aktivitám. Na základní škole ve Slivenci se konkrétně jedná o zaměření na kompostování a pěstitelství. „Lektor dětem donesl například sazeničky chilli papriček, artyčok či vyšlechtěný gigantický hrášek. To je totiž přesně to, co dnešní puberťáci potřebují. Zajímavé, oblíbené či netypické přírodniny,“ uvádí koordinátor projektu Oskar Burian, jeden ze zapojených pedagogů. Na několik otázek týkajících se problematiky cirkulární školy jsme se ho zeptali osobně.
- Článek
Nový školní rok právě odstartoval. Jako vychovatelky a vychovatelé školních družin máte skvělou příležitost děti formovat a trávit s nimi nemalé množství času aktivitami, které je mohou ovlivnit klidně na celý život. Pokud stejně jako my fandíte vzdělávání venku, rádi vám pomůžeme s realizací.
- Článek
Dvě třetiny mladých lidí v České republice jsou přesvědčeny, že dnešní děti budou žít v horším světě než my. Pouhá desetina věří v opak.
28. března vychází kniha předního českého odborníka na environmentální vzdělávání a ředitele vzdělávacího centra TEREZA Petra Daniše s názvem Klima je příležitost – opravdová řešení pro naši budoucnost na Zemi. Kniha je určena učitelům, studentům, rodičům, odborné i laické veřejnosti, ale i politikům, zemědělcům nebo úředníkům a také každému, kdo se chce snadno zorientovat v komplikovaném tématu klimatické krize.
- Článek
Více než padesát žáků naší školy od první až do deváté třídy se stalo v minulém měsíci asistenty vědců z Masarykovy univerzity – zapojili se do unikátního výzkumu s cílem monitorovat kvalitu ovzduší a zkvalitnit život v Brně1). Příští rok naši žáci vyjedou na výzkumný zahraniční výjezd do německé partnerské školy a přivítají své německé kolegy v Brně v rámci programu Erasmus+. Nejedná se o jednorázové akce, ale o střípky zapadající do širší filozofie vzdělávání, kterou bych chtěl v tomto článku představit.
- Článek
Klima se mění, a vzdělávání by na to také mělo reagovat. Tým vzdělávacího centra TEREZA připravil ve spolupráci s odborníky online kurz pro pedagogy, kteří chtějí s tímto tématem začít, nebo kteří chtějí svou výuku o klimatu reflektovat a dál ji rozvíjet.
- Článek
V minulém vydání Učitelského měsíčníku jste mohli zaznamenat článek, který stručně představoval iniciativu několika partnerských organizací nesoucí název Učím o klimatu. Pro širší přiblížení klimatického vzdělávání jsme o rozhovor poprosili koordinátorku a metodičku globálního vzdělávání ve společnosti Člověk v tísni Veroniku Endrštovou. Právě ona totiž proces tvorby portálu www.ucimoklimatu.cz vede. „Řešení klimatické změny na celospolečenské úrovni vyžaduje celospolečenskou transformaci. Myslím si, že je potřeba žáky na tuto transformaci připravovat. Nejen kvůli uplatnění na trhu práce, ale aby byli schopni problému rozumět a řešit jej. Cesta je ve změně myšlení, a když se neuskuteční během vzdělávání, později v životě to jde mnohem hůř.“
- Článek
Ekologické svátky jsou důležité, protože nám pomáhají uvědomit si naši zodpovědnost za životní prostředí a připomínají nám, že máme povinnost chránit prostředí a přírodní zdroje pro příští generace. Slavení ekologických svátků je skvělou příležitostí k osvětě a vzdělávání o těchto tématech. Mohou nás také inspirovat k tomu, abychom změnili své chování a začali žít odpovědněji.
- Článek
Na webové stránce www.ucimoklimatu.cz najdou učitelé, metodici i další vzdělavatelé bezplatně k dispozici více než třicet lekcí do výuky, metodickou podporu, publikace a další materiály k aktuálnímu tématu změny klimatu.