Genderová identita

  • Článek
Genderové stereotypy „kluci nepláčou, zajímá je technika“ a „holčičky chtějí být kadeřnicemi“ jsou už z velké části překonané. S genderovou expertkou a lektorkou primární prevence Agátou Hrdličkovou si povídáme o tom, jaká genderová témata by se v současnosti měla objevovat ve školách a proč.
Vydáno: 22. 10. 2024
  • Článek
V předchozích číslech jsme vám představili metodický soubor Respekt, Rozmanitost, Rovnost & Resilience, zkráceně RRRR, který Society for All (SOFA) tento školní rok pilotuje na několika základních a středních školách. Od dalšího školního roku bude poskytnut školám jako inspirace, jak systematicky podpořit socioemoční učení a wellbeing žáků. V tomto článku se zaměříme na sedmou tematickou oblast metodik s názvem Gender a identita.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
V přechozích číslech jsme podrobněji představily témata sexuality a genderové identity, které mnoho studujících v současnosti řeší. V tomto článku se zaměříme na to, jak tato témata přinášet do výuky. Probereme obecné zásady, kterých bychom se při otevírání LGBT+ témat v hodinách měli držet, uvedeme několik příkladů konkrétních aktivit do hodin a také tipy na organizace, na něž se lze obrátit pro specializované programy.
  • Článek
Přinášíme další článek, který se zabývá LGBT+ tématy v kontextu školního vzdělávání. Tentokrát se zaměříme na studující, kteří řeší svoji genderovou identitu a/nebo své genderové projevy, a školy stojící před rozhodnutím, jak reagovat. Trans studující by měli dostat ve školách podporu a měli by se cítit v bezpečí. Zajištění bezpečí a respektu však může někdy být obtížné, jak ukazuje následující příběh.
  • Článek
Patříte mezi vyučující, kteří registrují větší výskyt LGBT+ témat ve škole? Máte ve svých třídách studující, kteří se hlásí k ne-heterosexuální sexuální orientaci nebo menšinové genderové identitě? Naše zkušenosti ukazují, že podle mnoha vyučujících těchto studentů a studentek přibývá. Téma se objevuje stále častěji v politických a kulturních debatách, v médiích a ve veřejném diskurzu. Je tedy logické, že se musí řešit také ve školách, a to buď v souvislosti s identitou samotných studujících, nebo jako téma do výuky, o kterém studující chtějí mluvit.