Hygiena
- Článek
Článek je určen mateřským, základním, středním a vyšším odborným školám bez ohledu na jejich zřizovatele. V 1. části přináší a zdůvodňuje tato klíčová zjištění:
- Článek
Nejen v souvislosti s novou legislativou začíná nabývat na důležitosti téma kvality vzduchu ve školních prostorách. Pojmy mikroklima a wellbeing budou stále důležitější jak pro rodiče kvůli zdraví jejich dětí, tak i pro zřizovatele a vedení škol, neboť nezanedbatelnou součástí technických řešení pro řízení tepelné pohody je správné nakládání s energiemi, které může přinést velké finanční úspory.
- Článek
Cílem článku je vyčlenit důležité činnosti mateřské školy v 1. pololetí školního roku 2024/2025 a usnadnit mateřským školám jejich realizaci. Jednotlivé situace a aktivity se vztahují na mateřské školy veřejné (zřízené státem, krajem, obcí, svazkem obcí), soukromé i církevní. Jestliže se činnost týká pouze mateřských škol určitého zřizovatele, je tato skutečnost uvedena.
- Článek
S blížící se účinností tří důležitých vyhlášek k 1. červenci 2024 čekají školy a další vzdělávací zařízení pro děti a mladistvé zásadní změny. Tyto vyhlášky – stavební, hygienická a týkající se vnitřního prostředí – navazují na sebe s cílem zvýšit kvalitu a bezpečnost prostředí, ve kterém se děti a mladiství vzdělávají. Zároveň by měly umožnit školám a zřizovatelům výrazně rychleji reagovat na proměnlivé potřeby vzdělávacího procesu a hospodárněji využívat finanční zdroje.
- Článek
Rozvíjet naši současnou školskou infrastrukturu, povětšinou mnoho desetiletí staré budovy, je dnes možné převážně s povolením výjimky z požadavků různých předpisů. Jen hygieny v krajích žádostí o výjimky řeší stovky ročně. V souhrnu jde o tisíce hodin administrativně složitého připravování žádostí ze strany ředitelů a zřizovatelů, tisíce hodin jejich vyřizování ze strany úředníků, měsíce průtahů i složitější stavební projekty. V konečném důsledku naše vzdělávání zbytečně přichází o stovky milionů korun.
Ředitelům a zřizovatelům škol denně svěřujeme skoro milion dětí. Místo toho, aby jim stát důvěřoval, rozvázal ruce a umožnil jim školy zodpovědně spravovat, hrne na ně další a další administrativu. Nová hygienická vyhláška pro školy se proto vymaňuje direktivnímu státnímu přístupu a vytváří prostor pro individuální přístup zřizovatele podle charakteru vzdělávací instituce.
- Článek
Učitelky MŠ pomáhají dětem při stravování (dotýkají se svačinek při krájení, dopomoci dětem atp.). Je nutné, aby v tuto dobu používaly rukavice, bílý plášť nebo jiné pomůcky?
Musí, případně jak často, proběhnout v MŠ školení hygienického minima (pro pedagogy i provozní zaměstnance)? Jsou nějaké požadavky na toto školení?
Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, upravuje mj. zotavovací akce a školy v přírodě na dobu delší než 5 dní a také na dobu 5 a méně dní. Jede-li tedy skupina žáků ZŠ na max. pětidenní pobyt v přírodě bez přerušení vzdělávání (tzn. dopoledne výuka, odpoledne odpočinek a zábava), týkají se školy povinnosti vyplývající z § 9 až § 11 (např. zdravotník, posudky, lékárnička, zdravotnický deník apod.) a nebo se v tomto případě řídí škola výhradně § 12, a proto stačí pouze zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení a pitnou vodu?
- Článek
Možná jste zaznamenali případ bývalého ředitele Waldorfské školy v Semilech, který během epidemie koronaviru do školy nechal chodit netestované žáky. Za porušení hygienických předpisů byl zřizovatelem odvolán a proti odvolání z funkce podal žalobu. Nyní, o více než rok později, soud jeho žalobu zamítl a odvolání z funkce potvrdil.
Zotavovací akce pro děti a jiné podobné akce pro děti jsou upraveny § 8 až § 12 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“), a dále prováděcím právním předpisem vyhláškou č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o zotavovacích akcích“).
Potřebovala bych poradit ohledně jedné akce ve školní kuchyni. Jde o to, že jedno z našich gymnázií by chtělo zapojit studenty do přípravy školního oběda – aby viděli, že je to náročná práce. Akorát teď řešíme, jestli to vůbec jde kvůli hygieně – jestli nemusí mít všichni zdravotnické průkazy (což je nereálné) nebo jak z toho vybruslit.
Spolužáci nakaženého chodí do školy dál
Lesní mateřské školy mají i po úpravě vyhlášky ke stravování problémy se zajištěním jídla pro děti podle požadavků hygieniků.
- Článek
Jednou z možností, jak lze snížit riziko šíření infekcí ve školních zařízeních, je větší využití moderních technologií, jako je fotokatalýza.
Zotavovací akce pro děti a jiné podobné akce pro děti jsou upraveny § 8 až § 12 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně veřejného zdraví“), a dále prováděcím právním předpisem vyhláškou č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „vyhláška o zotavovacích akcích“).
- Článek
Po celý den je nutné dbát na světelnou hygienu. Pomůže využití přirozeného světla přes den i omezení modrého světla ve večerních hodinách.