ICT metodik/koordinátor
Ucelený vzdělávací koncept AI pro informatiku na 2. stupni ZŠ a SŠ je rozdělen na tři úrovně.
Škola zakoupila tablety. Co s nimi? Nebojte se, že na nich budou žáci umět líp než Vy. Vy totiž můžete mít úžasného rádce hned vedle sebe!
- Článek
Jak ve vaší škole začlenit digitální technologie do jednotlivých vzdělávacích oborů? Kde hledat vhodné zdroje a aplikace do výuky k rozvíjení žákovských digitálních kompetencí? Můžeme zvolit lepší než stávající školní řešení pro online komunikaci a sdílení ve škole, s žáky a rodiči?
- Článek
Svět kolem nás nabral zběsilé tempo. Jen se někdy zdá, že ve škole se čas zastavil. O revizích RVP a následně ŠVP už slýcháme celé roky, ale i v jejich případě zřejmě plyne čas volnějším tempem než kdekoli jinde. Zda je to na závadu, či naopak, ponechávám zcela na úvaze každého z vás.
- Článek
Čtenáři mých úvah (jinak se to snad ani nedá nazvat) vědí, že velmi rád používám jednoduché ankety, na základě kterých můžeme získávat sice nevalidní, ale přinejmenším zajímavé výsledky. A přesně takovou situací je i srovnávací pohled na roli ICT koordinátora v běhu posledních 12 let. Přijměte proto prosím má následující slova s jistou nadsázkou.
- Článek
Digitální technologie jsou často diskutovaným tématem ve školách. Ať už se jedná o mobilní telefony žáků, využívání aplikací ve výuce nebo novou informatiku. Tématem, které se k digitálním technologiím neodmyslitelně váže, je kybernetická bezpečnost, která bývá chápána jako záležitost učitelů informatiky, ICT koordinátorů, případně správců sítí. Svou roli v kybernetické bezpečnosti má však celá škola, a tedy i jednotliví učitelé. V příspěvku si jednotlivé role přiblížíme a řekneme si několik tipů, jak se ke své roli postavit odpovědně.
- Článek
Od května 2023 se rozšířila podpora pro školy při zavádění revize RVP v informatické a digitální oblasti o možnost individuálních konzultací s krajskými ICT metodiky – KIM, a to např. v tématech efektivního zapojování technologií do výuky, využívání výukových programů, aplikací a dalších vzdělávacích zdrojů přispívajících k rozvíjení digitálních kompetencí pedagogů, potažmo žáků.
- Článek
Koordinátor ICT Jedná se o situaci, kdy zástupce ředitele je zároveň koordinátorem ICT (absolvoval specializační studium). Snižuje se mu jeho (již snížený) úvazek o další hodiny kvůli funkci koordinátora? U...
- Článek
Ve své lektorské praxi potkávám celou řadu pedagogických pracovníků, kteří si dnes už neumějí svůj školní život představit bez digitálních technologií, stejně tak ale i nemalou skupinu oněch, kteří pro změnu v momentě, kdy už není přímý tlak na online výuku, počítač okamžitě vypnou. Do škol se technologie valí měrou vrchovatou. Dnes již neobstojí tvrzení, že na ně nejsou peníze, protože možností, jak financovat počítače, je opravdu nespočet.
- Článek
Každému ze čtenářů tohoto časopisu je nepochybně jasné, že bez správy technologií a podpory učitelů by využití digitálních technologií ve školách brzy zašlo na úbytě. Technologie se do škol valí měrou vrchovatou. Dnes již neobstojí tvrzení, že na ně nejsou peníze, protože možností, jak financovat počítače, je opravdu docela dost.
Záznam debaty u kulatého stolu na téma zavádění výuky nové informatiky ve společném vzdělávání
- Článek
Digitalizace ve školství pokračuje. Po náročném covidovém období je už i prostor pro vstupní analýzy, strategické plánování rozvoje digitální infrastruktury, nákupy pomůcek k výuce nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí. IT guru jsou připraveni vám s tím pomoci.
Téměř 600 základních škol zahájilo v září letošního roku výuku v souladu s upraveným Rámcovým vzdělávacím programem. Jedná se především o školy, které se na jaře letošního roku přihlásily k podpoře od Národního pedagogického institutu České republiky (NPI ČR). V rámci podpory mají totiž školy možnost čerpat širokou škálu webinářů, workshopů a konzultací spojených se zaváděním nové informatiky a digitálních kompetencí do výuky.
Zaměstnanec nastoupil na studium pro koordinátory ICT (specializační studium). Má nárok na cestovní náhrady pro dojíždění k tomuto studiu? Jde o prohloubení jeho kvalifikace, nebo zvýšení?
- Článek
Současná situace je nepříjemným připomenutím toho, že ač jsme jako lidstvo ušli v oblasti technologií a zdravotnictví stěží uvěřitelnou cestu vpřed, přece jen jsme stále zranitelní a závislí na vnějších faktorech. Zároveň nás ale nouze naučila, že cesta se dá vždy najít.
Vše, co potřebujete vědět o aktuálních revizích Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání.
- Článek
Nedílnou součástí dnešní společnosti jsou digitální technologie a internet. Vstupují do našich každodenních životů a nemá valný význam se to snažit popírat. Život rozšířený do online prostředí s sebou nese řadu příležitostí, ale také hrozeb. Velkou výzvou pro školy je tak připravovat žáky do dynamického světa, kde je kladen důraz na různé kompetence, které jim umožní v tomto světě uspět. To je akcentováno i v různých strategických či koncepčních dokumentech. Jenže jak s tím mají školy pracovat ve své výukové praxi? Úkol to není snadný. Proto se snažíme ukazovat možné cesty, jak vyučovat témata spojená s bezpečným internetem, a poskytovat výukové nástroje. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost má ze zákona, který ho zřizuje, povinnost šířit osvětu. V rámci tohoto textu představíme, jaké vzdělávací aktivity, otevřené kurzy a zdroje jsme připravili pro základní školy a jsou k dispozici bezplatně.
- Článek
Facebook je skvělý online nástroj do výuky, ale jeho používáním brzdíme rozvoj digitální gramotnosti
Na konci června v médiích rezonovala polemika, zda používat Facebook ve výuce a jestli k jeho používání žáky nutit, pokud na nejrozšířenější sociální síti nemají účet. Někteří učitelé údajně vyžadují používání Facebooku i u žáků mladších 13 let. To ovšem odvádí pozornost od skutečnosti, že Facebook je sice pohodlná a všem známá aplikace, ale má svá omezení. Takřka žádná firma ani organizace jej ke své práci nevyužívá a má to své důvody. Používání Facebooku ve výuce totiž nevede k získání dovedností, které by současné děti pro práci v digitálním věku potřebovaly.
EDUin otevírá další ročník soutěže školních web. Letos chceme pomoci školám především s prověrkou připravenosti na ochranu osobních údajů podle nového nařízení GDPR.