Individuální vzdělávací plán
Je možné na základě žádosti zákonných zástupců uvolnit žáka základní školy z výuky na účast na sportovních trénincích? Zákonný zástupce podal žádost, kde chce 4× týdně uvolnit zcela nebo částečně ze závěrečných hodin a dále žádá omlouvání pozdních příchodů na první vyučovací hodinu z důvodu ranních tréninků. Rád by využil možnosti individuálního vzdělávacího plánu, svoji žádost dokládá vyjádřením sportovního oddílu se zdůvodněním, že by žák „chtěl zlepšit své výsledky na republikové úrovni“. Jak máme jako škola v rámci legislativního rámce postupovat?
Je možné, aby mimořádně nadaný žák (diagnostikován poradenským zařízením) na gymnáziu absolvoval dva ročníky během jednoho roku? Dá se takto nastavit IVP, nebo je v tomto případě lepší v pololetí žáka přeřadit do vyššího ročníku?
Jako ředitelka školy jsem povolila vzdělávání podle IVP jako jiný závažný důvod (§ 18 ŠZ) žákovi, protože závodně sportuje a má každodenní tréninky jízdy na kole. V IVP je dohodnutý způsob komunikace žáka s vyučujícími a plnění povinností. Žák není schopen povinnosti plnit a dohodnuté dodržovat. Ráda bych mu tedy IVP zrušila, nicméně nevím, zda je to vůbec možné a jak případně postupovat.
Je možné povolit IVP žáků střední školy, pokud o něj žádá z důvodu účasti na dopoledních sportovních trénincích ve fotbale, ale nejedná se o reprezentaci ČR?
- Článek
V návaznosti na příspěvek v minulém čísle Školního poradenství v praxi se tentokrát zaměříme na aplikaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) u žáků s mentálním deficitem.
Příspěvek je zaměřený na aplikaci individuálního vzdělávacího plánu (IVP) u žáků s mentálním deficitem.
- Článek
Individuální vzdělávací plán (IVP) je jedno z podpůrných opatření, která doporučují a specifikují podle konkrétních potřeb žáků se speciálními vzdělávacími potřebami jednotlivá školská poradenská zařízení (ŠPZ – PPP nebo SPC).
Dle Katalogu prací se do 10. platové třídy zařazují učitelé, kteří mají v náplni práce “tvorbu a koordinaci školního vzdělávacího programu mateřské školy nebo tvorbu vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”. Je nějakým nařízením blíže specifikováno, co znamená “tvorba vzdělávacích programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a individuálních vzdělávacích programů”? Běžně se do této skupiny řadí tvorba IVP. Můžeme zde zařadit i tvorbu plánů pedagogické podpory? Je blíže specifikováno, zda tyto programy musí být v písemné podobě? Lze do 10. platové třídy zařadit pedagoga, který tvoří program pro děti se SVP a individuální vzdělávací program - myšleno činnost, nikoli písemný plán? (Například v rámci skupin pro jazykovou přípravu, individuálních chvilek během dne atp.)
- Článek
Nejsem jistá, zda ve škole budeme postupovat správně, když:
– Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše?
– Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn. pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
Přijde-li z PPP zpráva z vyšetření, kde má žák zaškrtnuto „s IVP“ – zákonný zástupce již nemusí žádat ředitele školy o udělení povolení ke vzdělávání podle IVP? Stačí jen informovaný souhlas, který nám zák. zástupce podepíše? Podpis zák. zástupce – informovaný souhlas – stačí jen jeden po dobu platnosti podpůrného opatření? Tzn., pokud je podpůrné opatření po dobu dvou let, stačí tento jeden podpis informovaného souhlasu?
1. Pokud byl dítěti, které se vzdělává individuálně, udělen odklad školní docházky, musí pro další školní rok opět oznamovat, že i v době odkladu se bude i nadále vzdělávat individuálně?
2. Musí tudíž opět na přezkoušení ve 3.-4. měsíci od zahájení individuál. vzdělávání?
Právní předpisy, judikatura, formuláře, metodické materiály
Právní předpisy, informace, judikatura
Absolvovala jsem školení Správní řízení, kde bylo řečeno, že pokud škola poskytuje žákovi individuální vzdělávací plán (IVP), musí si rodič zažádat školu o poskytnutí IVP, na jehož základě bude vystaveno rozhodnutí. Výchovný poradce mi však sdělil, že to od ...(někdy) bylo zrušeno. Můžete mi, prosím, sdělit, co je tedy pravda? a popřípadě paragraf?
Jeden ze zákonných zástupců žáka (matka) zažádal vzhledem ke svému zdravotnímu stavu o individuální vzdělávání pro své syny (dne 27.8.2020), kteří navštěvují 4. ročník základní školy (celý školní rok 2020/2021). Rozhodnutí o povolení individuálního vzdělávání bylo vydáno dne 2.9.2020. Do této doby jsme neměli žádné informace o skutečnosti, že otec s tímto způsobem vzdělávání nesouhlasí a že ho matka neinformovala. Dne 15.9.2020 nás otec emailem informoval, že s uvedeným rozhodnutím nesouhlasí a dozvěděl se tuto skutečnost od třídní učitelky, když si volal do školy ohledně prospěchu svých synů. Oba rodiče byli školou informování o nutnosti vzájemné shody – bohužel, ale domluva neproběhla. Jaký je, prosím, v takovém případě další postup ze strany školy či rodičů?
- Článek
Chlapec má psychické postižení, poruchy chování atd. Je ve 4. stupni. Má přidělenu AP, IVP. Z výuky utíká, ničí majetek a občas fyzicky zaútočí na spolužáky i pedagogické pracovníky. Dle PPP má mít chlapec zkrácenou výuku. V doporučení, které jsme dle ŠZ povinni naplňovat, je uvedeno: „Krácení výuky spíše z odpoledních než z ranních hodin.“ Pracovnice PPP mi tvrdí, že mohu ze zdravotních či závažných důvodů uvolnit z výuky dle potřeby. Jelikož toto není specifikováno, nejsem si jistý. V žádosti od rodičů taktéž nemám žádnou specifikaci, ale třídní učitelka ve spolupráci s výchovnou poradkyní a speciální pedagožkou se shodly na „krácení“ výuky tak, že chlapec by měl rozvrh pouze 1. až 4. vyučovací hodinu. Podle § 50 odst. 2 [ř]editel školy může ze zdravotních nebo jiných závažných důvodů uvolnit žáka na žádost jeho zákonného zástupce zcela nebo zčásti z vyučování některého předmětu; zároveň určí náhradní způsob vzdělávání žáka v době vyučování tohoto předmětu. V předmětu tělesná výchova ředitel školy uvolní žáka z vyučování na základě posudku vydaného registrujícím lékařem, pokud má být žák uvolněn na pololetí školního roku nebo na školní rok. Na první nebo poslední vyučovací hodinu může být žák uvolněn se souhlasem zákonného zástupce bez náhrady.Zajímá mě tedy, zda mohu dle výše uvedeno paragrafu a odstavce uvolnit na více než první a poslední hodinu a stanovit chlapci např. rozvrh jen na 1. až 4. vyučovací hodinu. Jelikož mám určit náhradní způsob, nevím, zda mohu určit „bez náhrady“, aniž by to byla první či poslední vyučovací hodina, nebo „úkolovat“ rodiče tím, že mají předměty, které chlapec nebude mít, doučovat doma. S tím souvisí hodnocení na vysvědčení. Pokud budou předměty od 5. vyučovací hodiny pro chlapce „zrušeny“, bude na vysvědčení uvedeno „uvolněn“. Co když je budou „vyučovat“ rodiče? Musel bych stanovit přezkoušení? Zde se ale nejedná o individuální vzdělávání.
Individuální vzdělávací plány (díle IVP) tvoříme v souladu s paragrafem 16 školského zákona a dále na základě pokynů a doporučení uvedených ve vyhlášce č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění (k 31. 8. 2017 vešly v platnost některé změny, je možné, že další aktualizace budou platit také od následujících školních roků). IVP vždy vzniká na základě doporučení ze školského poradenského zařízení. Podle nové legislativy je nárokové, což znamená, že jakmile školské poradenské zařízení vydá pokyn k jeho vypracování, je povinností školy ho vytvořit. V současné době ovšem také platí, že žáci mohou mít přiznaná podpůrná opatření jakéhokoli stupně, ale není řečeno, že se IVP musí vytvořit.
Charakteristika vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu
Povolení vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu