Komunikační dovednosti
- Článek
Na začátku vyučování ke mně ke katedře přichází žákyně s lehce agresivním tónem: „Na třídních schůzkách jste mi napsal za pět a to nemůžete.“ Klidně jí odpovídám: „Podle tónu hlasu, s kterým ke mně hovoříte, jestli tomu rozumím, se vám to nelíbí.“ Dívka odpovídá o něco klidněji: „Ne, to se mi nelíbí.“
Když věnujete čas důkladné přípravě, dovede vás to k vyšší sebejistotě a menší nervozitě.
Přesvědčivé vystupování je základ. Je to dovednost, která se dá trénovat.
Najděte správný tón hlasu, který je příjemný jak pro vás, tak pro posluchače.
Video vám poskytne praktické rady a tipy, jak ze svého projevu odstraníte nadbytečná výplňová slova
- Článek
Schola Empirica dlouhodobě usiluje o to, aby se do českých škol dostávala dobrá praxe ověřená v zahraničí. Evidence-based vzdělávací metodiky adaptujeme na naše prostředí, školíme v nich pedagogy a dále je systematicky podrobujeme vlastnímu výzkumu. V rámci našeho posledního projektu jsme společně sledovali dopad metodiky Dobrý začátek pro mateřské školy a efektivitu programu Skills Builder pro školy základní. Zatímco první metodiku ověřujeme již poněkolikáté, druhý program byl podobně rozsáhlé evaluaci vystaven úplně poprvé, a to i ve světovém měřítku. Na následujících řádcích přinášíme hlavní zjištění z kvantitativních dat o samotných dětech a žácích.
- Článek
Je toho tolik, co se může během hospitace sledovat! Některé věci jsou dobře viditelné, jiné jsou tak trochu schované, a přesto velmi důležité. A v dnešní části se zaměříme na právě takové dvě odlišně uchopitelné položky, kterými jsou komunikace a motivace.
- Článek
Je to pár let, co internet zaplavila první velká vlna propagačních videí škol. Některá byla vydařená, řadu těch opravdu populárních si však bohužel pamatujeme nikoliv díky jejich kvalitě, ale spíše kvůli bizarní stylizaci nebo úsměvnému technickému zpracování.
Cílem metodiky je poskytnout mateřským školám jednoduchý přehled komunikačních nástrojů a jejich využití při komunikaci se zákonnými zástupci.
- Článek
Pro fungující vztah je třeba péče a zájem obou stran. Bez vzájemného respektu, dialogu a spolupráce se neobejde. Platí to i pro vztah rodina–školka. A protože někteří pedagogové tvrdí, že kontakt s rodiči je na jejich práci to nejtěžší a nejvíc stresující, podívali jsme se, jak to funguje v MŠ Pod Špilberkem v Brně. Nechte se inspirovat tipy, jak navázat vztahy s rodiči a jak zlepšit komunikaci ve školce!
- Článek
„Tak vy děláte ten Storytelling? A co to vlastně přesně je, jestli se můžu zeptat?“
- Článek
Každý pedagog potřebuje ve své práci užívat řadu názorných materiálů. To platí při práci s dětmi školními a ještě více s předškolními, daleko největší je ale tato potřeba u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zvláště se jedná o žáky s narušenou komunikační schopností (zejména na podkladě vývojové dysfázie, mentálního postižení, poruchy autistického spektra-PAS a dalších diagnóz), a to v běžných i speciálních mateřských a základních školách.