Konzervatoře

  • Článek
Vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání doposud nastaven není. Proto jsme v době revizí RVP ve všech typech škol, ve spolupráci s Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor i pro české konzervatoře. Můžete se tak seznámit s jednotlivými konzervatořemi, s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Možná se tak zahájí opravdový a dialog o potřebném systémovém nastavení. Vznik konzervatoře v Ostravě se datuje již rokem 1953, kdy byla založena Vyšší hudebně pedagogická škola, která byla po šesti letech přejmenována na konzervatoř. V roce 1996 přijala jméno skladatele Leoše Janáčka a přestěhovala se do moderního areálu budovy na ulici Českobratrské v Moravské Ostravě. V roce 2023 oslavila škola 70. výročí svého založení. Nejen na podobu tak významného výročí jsme se zeptali ředitelky, paní Mgr. Soni Javůrkové.
Vydáno: 19. 03. 2024
Stipendijní akademie MenART, zaměřená na mentoring uměleckého vzdělávání, oznamuje spuštění přihlášek do sedmého ročníku. Akademie přináší možnost talentovaným žákům uměleckých škol rok spolupracovat s předními osobnostmi české umělecké scény, a to společně se svými pedagogy. Zaměřuje se na vyhledávání a podporu talentu a na podporu a inspiraci pedagogů. Akademie se věnuje tématu citlivé a vhodné podpory talentu v raném stadiu a jeho rozvoji. Stipendisté získají cenné zkušenosti předávané špičkovými profesionály ve čtyřech uměleckých oborech – hudba, výtvarné umění, divadlo a tanec.
Vydáno: 07. 02. 2024
Školy budou zadávat do svých evidenčních programů informace o všech zkouškách konaných dle § 113 písm. c) školského zákona včetně jejich (ne)úspěšného výsledku. Metodiku k vykazování zkoušek naleznete zde:  Metodický pokyn_113c.docx (281,94 KB) Podrobnosti ohledně úhrady nákladů spojených s konáním závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutorií na konzervatoři realizovaných na základě doložení získání úplné profesní kvalifikace dle zákona č. 179/2006 Sb. naleznete ZDE Zdroj: MŠMT
Vydáno: 11. 04. 2023
  • Článek
Je inspirující, ale v dnešní době i poměrně vzácné, slyšet někoho mluvit o své práci s upřímnou láskou a zaujetím. Obzvlášť mluví-li o náročné profesi ve vzdělávacím procesu. PhDr. Hana Moraová, Ph.D., laureátka stříbrné Zlaté karabiny, o své roli zástupkyně přesně takto hovoří. Šestým rokem působí na Konzervatoři Duncan centre v Praze, která se zaměřuje na současný tanec a jako jediná v republice ho nabízí jeho šestiletý vzdělávací obor. Jak se stane, že má škola 95 žáků a 45 učitelů? A co znamená slovo Duncan? I to se dozvíte v našem rozhovoru.
Vydáno: 13. 12. 2022
Tento metodický materiál připravilo MŠMT pro zaměstnance a žáky středních škol a konzervatoří v souvislosti s konáním hodnocením žáků, tj. specificky pro osoby, kterým byla v ČR poskytnuta dočasná ochrana nebo jim bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu v ČR dle Lex Ukrajina.Metodiky nejsou určeny pro ostatní cizincei když jde o ukrajinské občany.
Vydáno: 16. 05. 2022
  • Článek
Konzervatoře v České republice Konzervatoř Brno nedávno oslavila 100 let od svého založení. Jaká je její současnost a jaké jsou její perspektivy do dalších let? Nejen na to jsme...
Vydáno: 22. 03. 2022
Zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace Účinnost: 21. 3. 2022 Ukončení platnosti: zákon pozbývá platnosti uplynutím dne 31. března 2023; výjimka z požadavku znalosti českého jazyka do 31. 8. 2022
Vydáno: 21. 03. 2022
  • Článek
Vedle tradičních přání lze popřát do nového roku i „úspěšnou spolupráci“. Je zajímavé, kolik konkrétních oblastí lze ke spolupráci doplnit – spolupráci s kolegy, se žáky, s rodiči, s okolními i vzdálenějšími ZUŠkami, se školami jiného typu, se zřizovatelem, s Českou školní inspekcí apod.
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání není doposud nastaven. Proto jsme společně, ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů a Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor pro české konzervatoře. V této rubrice se tak budete moci seznámit nejen s jednotlivými konzervatořemi v ČR, jejich specifiky a nabídkami, ale také s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Věříme, že se tak podaří zahájit dialog a vzájemné poznávání, které povede ke skutečně systémovému nastavení spolupráce českých škol s uměleckým zaměřením.
Vydáno: 18. 01. 2022
  • Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání není doposud nastaven. Proto jsme společně, ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů a Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor pro české konzervatoře. V nové rubrice se tak budete moci seznámit nejen s jednotlivými konzervatořemi v ČR, jejich specifiky a nabídkami, ale také s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Věříme, že se tak podaří zahájit dialog a vzájemné poznávání, které povede ke skutečně systémovému nastavení spolupráce českých škol s uměleckým zaměřením.Pražská konzervatoř patří k nejstarším školám tohoto typu v Evropě. Byla založena v r. 1808 a asi není třeba zmiňovat plejádu významných uměleckých osobností, které jsou od té doby se školou spojeny
Vydáno: 21. 09. 2021
  • Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Přesto, že o provázanosti ZUŠ, konzervatoří, středních škol uměleckého směru a vysokých škol se často hovoří, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání doposud není nastaven. Umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců získala své základy právě díky této návaznosti. Proto jsme ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů ČR a Asociací konzervatoří ČR otevřeli prostor pro představení těchto škol, jejich ředitelských a pedagogických osobností. Věříme, že se tak zahájí dialog, který povede k opravdovému systémovému nastavení kooperace českých uměleckých škol.
Vydáno: 25. 05. 2021
Odložení nového způsobu financování regionálního školství o jeden rok přináší všem zainteresovaným subjektům příležitost se na tuto změnu ještě více připravit. To je dobrá zpráva především pro ty školy a školská zařízení, které v minulosti nepřikládaly výkaznictví dostatečný význam. Stále ve větší míře se totiž údaje předávané těmito subjekty stávají rozhodnými informacemi, na základě kterých jsou jim pak přidělovány konkrétní objemy finančních prostředků – a při novém způsobu financování bude tato jejich zodpovědnost ještě více umocněna. Jakých údajů bude tedy potřeba?
Vydáno: 27. 09. 2018
Absolutorium v konzervatoři se koná před zkušební komisí (§ 90 odst. 5 školského zákona). Činnost zkušební komise a organizace absolutoria v konzervatoři  
Vydáno: 15. 01. 2018
Přehled právních předpisů, metodických materiálů a judikatury Absolutorium v konzervatoři v kontextu stupňů vzdělání, které lze získat v konzervatoři Podmínky, za kterých žák může konat absolutorium v konzervatoři Příprava na absolutorium (závěrečná komisionální zkouška) a absolutorium v konzervatoři jako celek (§ 90 odst. 2 školského zákona)
Vydáno: 01. 01. 2018
Absolutorium v konzervatoři – jednotlivé zkoušky (§ 90 odst. 2 školského zákona, vyhláška č. 47/2005 Sb.)
Vydáno: 01. 01. 2018
Doklad o úspěšném vykonání absolutoria v konzervatoři Neúspěšné vykonání zkoušky v rámci absolutoria v konzervatoři Přezkoumání průběhu a výsledku absolutoria v konzervatoři  Určení dne, kterým žák přestává být žákem konzervatoře    
Vydáno: 01. 09. 2017
Samostatné pracovní situace (včetně mnoha vzorů), které se podrobně věnují přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání na konzervatoři:
Vydáno: 30. 05. 2017
Talentová zkouška - konzervatoř Talentová zkouška – střední škola Jednotná přijímací zkouška – obory vzdělání s výjimkou oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou Jednotná přijímací zkouška – obor vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou Školní přijímací zkouška
Vydáno: 24. 02. 2017