Konzervatoře
- Článek
Vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání doposud nastaven není. Proto jsme v době revizí RVP ve všech typech škol, ve spolupráci s Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor i pro české konzervatoře. Můžete se tak seznámit s jednotlivými konzervatořemi, s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Možná se tak zahájí opravdový a dialog o potřebném systémovém nastavení. Vznik konzervatoře v Ostravě se datuje již rokem 1953, kdy byla založena Vyšší hudebně pedagogická škola, která byla po šesti letech přejmenována na konzervatoř. V roce 1996 přijala jméno skladatele Leoše Janáčka a přestěhovala se do moderního areálu budovy na ulici Českobratrské v Moravské Ostravě. V roce 2023 oslavila škola 70. výročí svého založení. Nejen na podobu tak významného výročí jsme se zeptali ředitelky, paní Mgr. Soni Javůrkové.
Stipendijní akademie MenART, zaměřená na mentoring uměleckého vzdělávání, oznamuje spuštění přihlášek do sedmého ročníku. Akademie přináší možnost talentovaným žákům uměleckých škol rok spolupracovat s předními osobnostmi české umělecké scény, a to společně se svými pedagogy. Zaměřuje se na vyhledávání a podporu talentu a na podporu a inspiraci pedagogů. Akademie se věnuje tématu citlivé a vhodné podpory talentu v raném stadiu a jeho rozvoji. Stipendisté získají cenné zkušenosti předávané špičkovými profesionály ve čtyřech uměleckých oborech – hudba, výtvarné umění, divadlo a tanec.
Školy budou zadávat do svých evidenčních programů informace o všech zkouškách konaných dle § 113 písm. c) školského zákona včetně jejich (ne)úspěšného výsledku.
Metodiku k vykazování zkoušek naleznete zde: Metodický pokyn_113c.docx (281,94 KB)
Podrobnosti ohledně úhrady nákladů spojených s konáním závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutorií na konzervatoři realizovaných na základě doložení získání úplné profesní kvalifikace dle zákona č. 179/2006 Sb. naleznete ZDE
Zdroj: MŠMT
- Článek
Je inspirující, ale v dnešní době i poměrně vzácné, slyšet někoho mluvit o své práci s upřímnou láskou a zaujetím. Obzvlášť mluví-li o náročné profesi ve vzdělávacím procesu. PhDr. Hana Moraová, Ph.D., laureátka stříbrné Zlaté karabiny, o své roli zástupkyně přesně takto hovoří. Šestým rokem působí na Konzervatoři Duncan centre v Praze, která se zaměřuje na současný tanec a jako jediná v republice ho nabízí jeho šestiletý vzdělávací obor. Jak se stane, že má škola 95 žáků a 45 učitelů? A co znamená slovo Duncan? I to se dozvíte v našem rozhovoru.
Tento metodický materiál připravilo MŠMT pro zaměstnance a žáky středních škol a konzervatoří v souvislosti s konáním hodnocením žáků, tj. specificky pro osoby, kterým byla v ČR poskytnuta dočasná ochrana nebo jim bylo uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění pobytu v ČR dle Lex Ukrajina.Metodiky nejsou určeny pro ostatní cizincei když jde o ukrajinské občany.
- Článek
Konzervatoře v České republice Konzervatoř Brno nedávno oslavila 100 let od svého založení. Jaká je její současnost a jaké jsou její perspektivy do dalších let? Nejen na to jsme...
Zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
Účinnost: 21. 3. 2022
Ukončení platnosti: zákon pozbývá platnosti uplynutím dne 31. března 2023; výjimka z požadavku znalosti českého jazyka do 31. 8. 2022
- Článek
Vedle tradičních přání lze popřát do nového roku i „úspěšnou spolupráci“. Je zajímavé, kolik konkrétních oblastí lze ke spolupráci doplnit – spolupráci s kolegy, se žáky, s rodiči, s okolními i vzdálenějšími ZUŠkami, se školami jiného typu, se zřizovatelem, s Českou školní inspekcí apod.
- Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání není doposud nastaven. Proto jsme společně, ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů a Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor pro české konzervatoře. V této rubrice se tak budete moci seznámit nejen s jednotlivými konzervatořemi v ČR, jejich specifiky a nabídkami, ale také s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Věříme, že se tak podaří zahájit dialog a vzájemné poznávání, které povede ke skutečně systémovému nastavení spolupráce českých škol s uměleckým zaměřením.
- Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Díky dnešní provázanosti, kdy na základní umělecké školy navazují konzervatoře, střední školy uměleckého směru a vysoké umělecké školy, může Česká republika podchycovat většinu umělecky nadaných jedinců v populaci. Přesto, že umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců a dalších kvalitních profesionálů získala své základy právě díky provázanosti těchto škol, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání není doposud nastaven. Proto jsme společně, ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů a Asociací konzervatoří, otevřeli v tomto časopise prostor pro české konzervatoře. V nové rubrice se tak budete moci seznámit nejen s jednotlivými konzervatořemi v ČR, jejich specifiky a nabídkami, ale také s jejich ředitelskými a pedagogickými osobnostmi. Věříme, že se tak podaří zahájit dialog a vzájemné poznávání, které povede ke skutečně systémovému nastavení spolupráce českých škol s uměleckým zaměřením.Pražská konzervatoř patří k nejstarším školám tohoto typu v Evropě. Byla založena v r. 1808 a asi není třeba zmiňovat plejádu významných uměleckých osobností, které jsou od té doby se školou spojeny
- Článek
Umělecké vzdělávání má v českých zemích dlouholetou tradici. Přesto, že o provázanosti ZUŠ, konzervatoří, středních škol uměleckého směru a vysokých škol se často hovoří, žádný ucelený a na sebe navazující systém uměleckého vzdělávání doposud není nastaven. Umělecká tvorba je jedním z nejznámějších produktů naší země a většina našich světově uznávaných umělců získala své základy právě díky této návaznosti. Proto jsme ve spolupráci se Stálou konferencí ředitelů ČR a Asociací konzervatoří ČR otevřeli prostor pro představení těchto škol, jejich ředitelských a pedagogických osobností. Věříme, že se tak zahájí dialog, který povede k opravdovému systémovému nastavení kooperace českých uměleckých škol.
Odložení nového způsobu financování regionálního školství o jeden rok přináší všem zainteresovaným subjektům příležitost se na tuto změnu ještě více připravit. To je dobrá zpráva především pro ty školy a školská zařízení, které v minulosti nepřikládaly výkaznictví dostatečný význam. Stále ve větší míře se totiž údaje předávané těmito subjekty stávají rozhodnými informacemi, na základě kterých jsou jim pak přidělovány konkrétní objemy finančních prostředků – a při novém způsobu financování bude tato jejich zodpovědnost ještě více umocněna. Jakých údajů bude tedy potřeba?
Absolutorium v konzervatoři se koná před zkušební komisí (§ 90 odst. 5 školského zákona).
Činnost zkušební komise a organizace absolutoria v konzervatoři
Přehled právních předpisů, metodických materiálů a judikatury
Absolutorium v konzervatoři v kontextu stupňů vzdělání, které lze získat v konzervatoři
Podmínky, za kterých žák může konat absolutorium v konzervatoři
Příprava na absolutorium (závěrečná komisionální zkouška) a absolutorium v konzervatoři jako celek (§ 90 odst. 2 školského zákona)
Absolutorium v konzervatoři – jednotlivé zkoušky (§ 90 odst. 2 školského zákona, vyhláška č. 47/2005 Sb.)
Doklad o úspěšném vykonání absolutoria v konzervatoři
Neúspěšné vykonání zkoušky v rámci absolutoria v konzervatoři
Přezkoumání průběhu a výsledku absolutoria v konzervatoři
Určení dne, kterým žák přestává být žákem konzervatoře
Samostatné pracovní situace (včetně mnoha vzorů), které se podrobně věnují přijetí žáka ke vzdělávání ve střední škole a ke vzdělávání na konzervatoři:
Talentová zkouška - konzervatoř
Talentová zkouška – střední škola
Jednotná přijímací zkouška – obory vzdělání s výjimkou oboru vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou
Jednotná přijímací zkouška – obor vzdělání Gymnázium se sportovní přípravou
Školní přijímací zkouška