Kyberbezpečnost

  • Článek
V minulém čísle Učitelského měsíčníku jsme se seznámili s úvodem do kyberpsychologie a nabídli prostor pro sdílení nejrůznějších situací i s návrhy řešení. Dnes se podíváme na první dotaz, týkající se focení učitelů žáky a sdílení těchto fotografií na sociálních sítích.
Vydáno: 23. 09. 2024
  • Článek
Bezpečnost na internetu je velké téma, protože digitální technologie pronikají do všech oblastí našeho života. Nejde například jen o internetové bankovnictví, ale týká se to i školních informačních systémů (ŠIS). Pro vedení škol jde o jednu z priorit, které řeší. Důvodů, proč jde o klíčové bezpečnostní téma, je hned několik. Školní informační systémy obsahují citlivé údaje o žácích, učitelích nebo o školních aktivitách. O tyto informace je v dnešním světě zájem, a proto jsou často cílem pro kybernetické útoky. Jak tedy zajistit jejich bezpečnost a tím chránit osobní údaje i plynulý chod školy?
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Fenomény dnešní doby – internet a digitální technologie – se staly nedílnou součástí našich životů. Už u nejmenších dětí vídáme mobilní telefony a tablety a ty starší se v turbulentním online prostředí pohybují mnohdy lépe než my. Rostou do světa, ve kterém budou digitální technologie a jejich používání čím dál samozřejmější a potřebnější. Nemůžeme tento trend zastavit, ale můžeme podpořit bezpečné a smysluplné používání těchto zařízení tak, aby si děti byly vědomy, že „technologie je dobrý sluha, ale špatný pán“.
Vydáno: 20. 08. 2024
  • Článek
Zkazky, že antivirové firmy píšou viry, aby si tím zajistily odbyt svých produktů, je podle IT expertů KYBcastu pod Národním pedagogickým institutem mýtus. „Sami jsme měli hromadu práce, proč bychom si ji ještě přidělávali?“ usmívá se Pavel Matějíček otázce svého kolegy Václava Maněny. Ochraně zařízení se oba experti věnovali v novém díle podcastu na přání učitelů.
Vydáno: 23. 04. 2024
  • Článek
„Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv,“ říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna. V rozhovoru popisuje, jak k nové technologii přistupují kantoři nebo jak by se měla proměnit výuka v digitální době. A zabrousí i do tématu o podcastu KYBcast, který vede s kolegou Pavlem Matějíčkem.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Já vím, je to ne zrovna uctivý titulek, není však myšlen nijak negativně. Ve své praxi pověřence a lektora procházím celou řadu škol, a protože si docela potrpím na různorodé sice nevalidní, ale přeci jen sumáře, všímám si, že se v diskuzích občas ukazuje, jak i vedoucí pracovník může být, z mnoha důvodů, pro bezpečnostní systém instituce rizikem . Nijak zvlášť jsem ale taková zjištění od těch obecných neodděloval, protože mi v obecné prevenci kybernetické bezpečnosti nepřišla až tak důležitá.
Vydáno: 21. 02. 2024
  • Článek
Digitální technologie jsou často diskutovaným tématem ve školách. Ať už se jedná o mobilní telefony žáků, využívání aplikací ve výuce nebo novou informatiku. Tématem, které se k digitálním technologiím neodmyslitelně váže, je kybernetická bezpečnost, která bývá chápána jako záležitost učitelů informatiky, ICT koordinátorů, případně správců sítí. Svou roli v kybernetické bezpečnosti má však celá škola, a tedy i jednotliví učitelé. V příspěvku si jednotlivé role přiblížíme a řekneme si několik tipů, jak se ke své roli postavit odpovědně.
Vydáno: 24. 10. 2023
  • Článek
Zjednodušená charakteristika digitálního wellbeingu říká, že jde o takové používání technologií, kdy je nám s nimi po psychické a sociální stránce dobře. Pokud si ovšem představím žáka zabraného do online hry, v níž se mu daří, jak vypíná počítač dlouho po půlnoci, nejspíš má dojem, že mu v čase, který strávil u obrazovky, bylo dobře. Problém bude mít až ráno ve škole, kam dorazí rozespalý a nepřipravený…
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jak rozvíjet kyberbezpečnostní pozici organizace?
Vydáno: 23. 08. 2023
  • Článek
Na počátku byla snaha seznámit s hlavními riziky internetu též uživatele se zrakovým postižením. Výsledkem je sada tzv. hmatových modelů (někdy označovaných jako haptické), které doplňují úspěšnou knihu On-line ZOO z edice CZ.NIC. Díky spolupráci se společností Prusa Research a její dílnou PrusaLab1) si všechny modely může na 3D tiskárně vytisknout nejen každá škola či organizace pracující s osobami se zrakovým postižením, ale také rodiče, kterým není lhostejné, čemu se jejich děti na internetu věnují.
  • Článek
Centrum kybernetické bezpečnosti si otázku uvedenou v titulku klade již delší dobu a výsledkem úvah tímto směrem byl projekt Kyberpohádek. Na podkladu notoricky známých pohádek vzniklo v první, pilotní fázi šest upravených verzí tak, aby dětem připomínaly důležité návyky i ve světě virtuálním, kybernetickém.
Vydáno: 22. 08. 2023
  • Článek
Ve Speciálu pro MŠ 6/2022 jste se mohli dočíst o projektu Kyberpohádky. Od té doby jsme nejen dokončili pilotní projekt, do kterého se zapojilo 11 mateřských škol z celé České republiky, ale zorganizovali jsme i několik setkání pro děti a učitele a dokončili další metodické listy pro práci s Kyberpohádkami.
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Důležitá otázka pro ředitele školy: Jaké hledat technologie, abychom v informační bezpečnosti účinně pokryli to podstatné?
Vydáno: 23. 05. 2023
  • Článek
Změny za období květen 2023 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Vyhláška č. 102/2023 Sb., kterou se mění vyhláška č. 101/2022 Sb., o...
Národní finále Národní soutěže ČR v kybernetické bezpečnosti organizované Centrem kybernetické bezpečnosti, z. ú., a celou řadou státních, akademických i profesních organizací se uskutečnilo dne 27. dubna 2023 v Muzeu Škoda v Mladé Boleslavi.
Vydáno: 02. 05. 2023
Inspirace do výuky, či „zrádný nástroj“, který učitelům ztíží hodnocení písemných prací žáků – v souvislosti s rozšiřováním využití umělé inteligence je nutné se zaměřit na témata kybernetické bezpečnosti ve škole.
Vydáno: 25. 04. 2023
  • Článek
Čtvrtá důležitá otázka pro ředitele školy: Jak se můžeme bránit hackerským útokům a jejich dopadům?
Vydáno: 19. 04. 2023
  • Článek
Není dne, abychom se na síti nesetkali s případy úniků dat… a následně financí. Nejde jen o jednotlivce, naivní a opuštěné dámy, ale dnes již i o zkušené ředitele i ředitelky různých firem, podnikatele, privátní lékaře, ale samozřejmě i vedení škol.
Vydáno: 19. 04. 2023
  • Článek
Třetí důležitá otázka pro ředitele školy: Jak vypadá hackerský útok a co nás můžou stát následky?
Vydáno: 21. 03. 2023
Oblíbená a riziková. To je aplikace TikTok. Zábava pro děti i dospělé je tu vykoupena bezpečnostními riziky, chuť následovat některé z video – výzev může ohrozit život. Co všechno je spojeno s touto čínskou aplikací ke sdílení krátkých videí? Proč její používání řada firem, některé státy i Evropská komise omezují, a jak se k tomu postavit ve škole? 
Vydáno: 08. 03. 2023