Legislativa
- Článek
Článek je určen mateřským, základním, středním a vyšším odborným školám bez ohledu na jejich zřizovatele. V 1. části přináší a zdůvodňuje tato klíčová zjištění:
- Článek
Změny za období říjen 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Sdělení č. 286/2024 Sb., o vyhlášení minimální mzdy, nejnižších úrovní zaručeného...
- Článek
Nejen v souvislosti s novou legislativou začíná nabývat na důležitosti téma kvality vzduchu ve školních prostorách. Pojmy mikroklima a wellbeing budou stále důležitější jak pro rodiče kvůli zdraví jejich dětí, tak i pro zřizovatele a vedení škol, neboť nezanedbatelnou součástí technických řešení pro řízení tepelné pohody je správné nakládání s energiemi, které může přinést velké finanční úspory.
- Článek
Potkaly se opět – a opět ne u Kolína – advokátka na mateřské dovolené a bývalá ředitelka školy, které ale chtějí stále pomáhat školám a ředitelům. A tentokrát narazily na téma školních akcí, k nimž mají obě co říct. Proto si v letošním školním roce budou povídat právě o nich. A začaly logicky tím, co vlastně je školní akce.
- Článek
Zaměstnavatelé často nastavují pravidla pro čerpání příspěvků z FKSP tak, že čerpání neumožní zaměstnancům a zaměstnankyním na mateřské (MD) a rodičovské dovolené (RD) nebo těm, kteří z různých důvodů dlouhodobě nepracují – ať už kvůli MD/RD, dlouhodobé pracovní neschopnosti nebo neplacenému volnu třeba ze studijních důvodů. Příspěvky na penzijní připojištění často neposkytují ani pracujícím důchodcům. Zda je to diskriminační, nebo ne, rozebereme v tomto článku.
- Článek
Právní předpisy a informace významné pro práci škol a školských zařízení Změny za období září 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz...
- Článek
Cílem článku je popsat možnosti poskytování příspěvku z tzv. volného přídělu fondu kulturních a sociálních potřeb (dále jen „FKSP“) na různorodá plnění odlišná od stravování zaměstnanců nebo jiných osob a zdůraznit podmínky, při kterých jsou tato plnění osvobozena od daně z příjmů fyzických osob a souvisejících odvodů. Článek je určen pro příspěvkové organizace zřízené obcí a krajem, „státní“ příspěvkové organizace a „veřejné“ školské právnické osoby.1)
- Článek
Změny za období červen až srpen 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Sbírka zákonů Zdroj: www.mvcr.cz Nařízení vlády č. 110/2024 Sb., kterým se mění nařízení...
- Článek
Cílem článku je seznámit výchovné poradce a školní metodiky prevence základních a středních škol s novou právní úpravou, která má vliv na jejich činnost v 1. pololetí školního roku 2024/2025, a shrnout jejich důležité aktivity do jednotlivých měsíců 1. pololetí školního roku 2024/2025. Jestliže se některá činnost nebo skutečnost vztahuje pouze na školy určitého zřizovatele (zřízené státem, krajem, obcí nebo svazkem obcí [dále jen „veřejné“], soukromé, církevní), je tento fakt uveden.1)
- Článek
Cílem článku je shrnout důležité činnosti školní jídelny v průběhu 1. pololetí školního roku 2024/2025. Některé z činností lze analogicky vztáhnout i na činnost jiných zařízení školního stravování (výdejny a vývařovny).
- Článek
Cílem článku je popsat novou či očekávanou novou právní úpravou, která má vliv na činnost střední školy v 1. pololetí školního roku 2024/2025, a shrnout důležité aktivity do jednotlivých měsíců 1. pololetí školního roku 2024/2025. Informace obsažené v článku se shodně vztahují na školy zřízené státem, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí, školy soukromé a církevní.1)
Lze zrušit zřizovací listinu a zároveň vydat novou? Nechceme zrušit příspěvkovou organizaci, pouze vydat novou „modernější“ zřizovací listinu (i s ohledem na jejich 13 dodatků). Lze tuto situaci vyřešit i jiným způsobem? Např. použití formulace „vydání nové zřizovací listiny nahrazuje dosavadní vydání včetně všech platných dodatků“?
Legislativa - ZŠ, SŠ, VOŠ
- Článek
Dne 5. února 2024 vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR Metodické doporučení k prevenci a postihu záškoláctví a omlouvání žáků z vyučování, č. j. MSMT-780/2024-1, kterým nahradilo starší Pokyn MŠMT k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví, č. j. 10 194/2002-14, ze dne 11. března 2002. Jedním z cílů vydání doporučení bylo zpřesnit podmínky pro uvolňování žáka z vyučování a omlouvání neúčasti žáka ve vyučování. Mám nicméně za to, že ani po vydání doporučení nejsou některé základní pojmy správně chápány, a dochází proto k nesprávnostem při řešení nepřítomnosti dětí, žáků a studentů ve vyučování.
- Článek
Změny za období květen 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Informace MŠMT Zdroj: www.msmt.cz, www.edu.cz Nová pravidla pro přípravu učitelů MŠMT schválilo nová pravidla, tzv....
- Článek
S partou srdcařů ze Slovenska obrazně řečeno na koleni postavili robustní systém, díky kterému se letošní deváťáci hlásí na střední školy elektronicky. Miroslav Krejčí, šéf Cermatu, nyní v KYBcastu Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR) slíbil, že pokud se ministru Mikuláši Bekovi podaří podobným způsobem změnit legislativu i u přijímání dětí do mateřských a základních škol, DiPSy to zvládne. V podcastu promluvil i o tom, jak už systém pomohl ředitelům škol v praxi.
- Článek
Školní řád jako vnitřní předpis školy může stanovit žákům různé povinnosti, upravuje ale také výkon jejich práv.
- Článek
Změny za období duben 2024 PhDr. Mgr. Monika Puškinová Ph.D. specialista na školskou legislativu;www.monikapuskinova.cz Informace MŠMT Zdroj: www.msmt.cz, www.edu.cz Plán podpory pohybu dětí, žáků a studentů ve školách a...
- Článek
S blížící se účinností tří důležitých vyhlášek k 1. červenci 2024 čekají školy a další vzdělávací zařízení pro děti a mladistvé zásadní změny. Tyto vyhlášky – stavební, hygienická a týkající se vnitřního prostředí – navazují na sebe s cílem zvýšit kvalitu a bezpečnost prostředí, ve kterém se děti a mladiství vzdělávají. Zároveň by měly umožnit školám a zřizovatelům výrazně rychleji reagovat na proměnlivé potřeby vzdělávacího procesu a hospodárněji využívat finanční zdroje.