Lidská práva
- Článek
Článek přibližuje téma vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje právní úpravu, její principy i východiska, nastiňuje problematiku diskriminace i činnost veřejného ochránce práv a představuje jeho zkušenosti s některými typy podpůrných a jiných přiměřených opatření pro děti se zdravotním postižením: financování asistenta pedagoga, tlumočení do českého znakového jazyka, individuální vzdělávací plán a přístup asistenčního psa do výuky.
- Článek
Nedávno uplynulo už 74 let od chvíle, kdy OSN schválila Všeobecnou deklaraci lidských práv. Na její neustálou důležitost odkazuje nová kniha Deklarace. Autory jsou manželé Zuzana a Andrej Novikovi. Kniha podle nich může sloužit jako odrazový můstek k úvahám nad lidskými právy. Nevnímají ji jako učebnici, ale jako umělecky hodnotnou publikaci, která zároveň vzdělává dospívající i dospělé čtenáře. Přizvali téměř pět desítek autorů a ti vytvořili příběhy k jednotlivým článkům Deklarace. Ten stejný Andrej Novik se mnou shodou okolností několik let sdílel i společný pracovní stůl ve společnosti Scio. S čistým svědomím mohu říci, že byl jeden z nejlaskavějších kolegů. A jsem si jistá, že jeho kniha bude stejná.
- Článek
Hongkong, Bělorusko, Afghánistán, Mexiko, Venezuela, Tibet, Čína, Rusko, Sýrie… Vzdálená místa, kde docházelo a stále i ve 21. století, v roce 2021, dochází k zásadnímu porušování lidských práv, a to těch, která jsou pro většinu z nás už samozřejmostí. Jsou jimi přitom právě taková elementární práva jako například „právo na život“, „právo na svobodu myšlení, svědomí, slova a náboženského vyznání“, „zákaz mučení, otroctví a nucených prací“, „právo na vzdělání“, „právo na spravedlivý soudní proces“ či na „nedotknutelnost osobního vlastnictví“… Zvláště mladí lidé a děti, vyrůstající ve svobodné zemi, si jiný stav – tedy porušování těchto základních lidských práv – nedokáží sami většinou ani představit. A není přitom třeba chodit do dalekých krajů. Ti, kdo ještě pamatují předchozí totalitární režimy (komunismus či nacismus), z vlastních zkušeností dobře vědí, že k omezování základních práv a svobod lidí docházelo před pár desítkami let i na území naší vlastní země. Současná situace s celosvětovou pandemií, šířícími se dezinformacemi ze všech stran
a fanatismus do diskuse o lidských právech navíc vnáší ještě další aktuální rozměry. A o to více je v dnešní době třeba, aby mezi námi bylo více lidí, kteří rozumějí daným pojmům, chápou, co to jsou lidská práva, čím je podmíněno jejich dodržování, co je a není možné porušovat. A aby více lidí vědělo, jaké mají jako jednotlivci možnosti ovlivňovat příběhy
a situace, kdy jsou lidská práva porušována. Praktický vhled do problematiky lidských práv tak přináší workshop společnosti Post
Bellum s názvem „Lidská práva – chraňme je!“, který byl nyní upraven i do online podoby.
- Článek
V Učitelských novinách 1/2020 byl publikován rozhovor se sociologem Petrem Hamplem, který poukazuje na údajnou islamizaci společnosti v Evropě. Tento článek rezonoval v naší společnosti i s ohledem na nedávný rozsudek Nejvyššího soudu týkající se diskriminace somálské dívky Ayan Jamaal Ahmednuur.
- Článek
V květnovém vydání časopisu Řízení školy byl představen zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále jen „informační zákon“). Následující vydání časopisu provedlo čtenáře procesem při vyřízení žádosti o informace. Tento poslední článek vyčleňuje z celé problematiky jeden aspekt, a to poskytování údajů o platech a odměnách zaměstnanců podle informačního zákona.