Nepedagogická práce
- Článek
Vzdělávání ve školách se netýká jen žáků a dětí, ale i jejich zaměstnanců. V regionálním školství jsou prioritou pro vzdělávání pedagogičtí pracovníci. V tomto článku se však zaměřím na možnosti vzdělávání nepedagogických pracovníků v rámci pracovněprávního vztahu.
Nepedagogický zaměstnanec vykonává mj. práci v oblasti spisové služby a archivu základní školy. V praxi to znamená, že důležité příchozí dokumenty eviduje v rámci jednouživatelské sw GORDIC. Obdobně i v případě odchozích dokumentů. Dále pracuje s datovou schránkou organizace, tzn. že odesílá požadovaní dokumenty a eviduje došlé zprávy. Směřuji k otázce, zda tento pracovník by měl být zařazen: a) 6. platová třída 1. Komplexní zajišťování spisové služby a předarchivní péče o dokumenty. 4. Provádění doručování a úkonů prostřednictvím datových schránek ve stanoveném rozsahu. nebo b) 7. platová třída 2. Komplexní zajišťování spisové služby elektronicky a zajišťování doručování a provádění úkonů prostřednictvím datových schránek. Do jaké platové třídy ho máme zařadit?
Základní škola sloučená s mateřskou školou má zástupce ředitele jako zástupce statutárního orgánu pedagogického pracovníka. Lze mít ještě jednoho zástupce ředitele – nepedagogického pracovníka – jako zástupce pro hospodaření a projektové činnosti? Případně jakým způsobem lze toto pracovněprávně ošetřit – jmenováním, pověřením nebo změnou druhu pracovní pozice v pracovní smlouvě?
- Článek
Pod pojem nepedagogický pracovník lze zahrnout velice různorodé práce, které jsou ve školách a školských zařízeních vykonávány. Těmto zaměstnancům je pracovní doba rozvrhována zpravidla rovnoměrně. V tomto článku vysvětlím, jaké způsoby rozvržení pracovní doby u nepedagogů přicházejí do úvahy a která část z nich by mohla profitovat z "flexibilnějšího" způsobu rozvržení pracovní doby.
Jestliže je zaměstnanec připraven pro zaměstnavatele konat práci a zaměstnavatel mu ji nepřiděluje (tj. pedagogickému pracovníkovi nepřiděluje ani „nepřímou“ pedagogickou činnost), pak vzniká překážka v práci na straně zaměstnavatele podle § 208 zákoníku práce. Zaměstnanci přísluší náhrada mzdy nebo platu ve výši průměrného výdělku.
Financování nepedagogické práce
Normativ na ředitelství
Normativ na další pracoviště
Normativ na třídu
Normativ na studenta
Právní předpisy
Orientace v oblasti reformy financování regionálního školství je založena na znalosti a použití právních předpisů. Pravidla spojená s reformou financování regionálního školství, a to školních družin a školních klubů, jsou zakotvena v následujících právních předpisech2):
zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění (dále jen "školský zákon");
nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v platném znění;
vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, v platném znění3);
vyhlášky č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, v platném znění;
vyhláška č. 310/2018 Sb., o krajských normativech.