Občanský život
- Článek
V kurzu Člověka v tísni se žáci seznámí se zásadami kvality života ve městě. Poté zmapují vybrané téma a potřeby místních obyvatel v této oblasti. Nakonec připraví vlastní žákovský projekt, který má zlepšit vybraný aspekt života v jejich okolí. Vyzkouší si tím, jak oni sami mohou ovlivnit kvalitu života ve městě, kde žijí.
- Článek
Zdánlivě jednoznačné sousloví „občanské vzdělávání“ v sobě nese po letech používání podobné pasti a úskalí jako mega pojem „demokracie“. Vedly se a povedou se o těchto pojmech další debaty, které nebudou mít uspokojivé definice pro všechny. My v CEDU se občanským vzděláváním (OV) zabýváme dennodenně a profesionálně více než 14 let. A došli jsme k tomu, že než tvořit vlastní definici, je funkčnější vycházet z již existujících a všeobecně uznávaných strategických dokumentů, se kterými jsme v souladu.
- Článek
Více než padesát žáků naší školy od první až do deváté třídy se stalo v minulém měsíci asistenty vědců z Masarykovy univerzity – zapojili se do unikátního výzkumu s cílem monitorovat kvalitu ovzduší a zkvalitnit život v Brně1). Příští rok naši žáci vyjedou na výzkumný zahraniční výjezd do německé partnerské školy a přivítají své německé kolegy v Brně v rámci programu Erasmus+. Nejedná se o jednorázové akce, ale o střípky zapadající do širší filozofie vzdělávání, kterou bych chtěl v tomto článku představit.
- Článek
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ překvapivě zmiňuje servisní učení již ve svém úvodu (s. 12), kde kolektiv autorů uvádí, že „představuje nejpokročilejší stadium místně zakotveného učení, kdy žáci v rámci výuky pomáhají řešit problém či plní potřebu obce. Dochází při něm k mezioborové spolupráci. Žák nezískává pouze nové znalosti a dovednosti, ale prakticky přispívá i ke kvalitě života v obci.“
- Článek
Patří skauting do škol? Naše zkušenost ukazuje, že prvky skautské výchovné metody (SVM) mají svoje místo nejen ve skautských oddílech, ale také ve formálním vzdělávacím proudu. Jsme si vědomi, že školní třída není skautský oddíl, ale věříme, že SVM je ve školním prostředí uplatnitelná a přínosná. V tomto článku bychom vám rádi na programu SI třída! představili, jak s těmito principy pracujeme ve školním prostředí .
- Článek
„Škola musí vést mladé lidi také k sebevědomému občanství; nebudou-li se o politiku zajímat všichni, stane se doménou těch nejméně vhodných,“ napsal Václav Havel v roce 1991 v knize Letní přemítání. Vzdělávací projekty Knihovny Václava Havla motivují mladou generaci k zamyšlení se nad otázkami občanské společnosti, demokracie a lidských práv. Současně fungují jako virtuální komunita nabízející on-line vzdělávací zdroje přístupné zdarma školám nejen v „celé“ České republice.
- Článek
Začátek školního roku je nejlepší dobou pro založení nebo oživení žákovského parlamentu, který je komplexním vzdělávacím nástrojem pro přípravu dětí a mladých lidí na jejich pozdější občanský život.