Personalistika
Pozbyl-li náš pan školník vzhledem ke svému zdravotnímu stavu podle lékařského posudku vydaného poskytovatelem pracovně lékařských služeb nebo rozhodnutí příslušného správního orgánu, který lékařský posudek přezkoumává, dlouhodobě zdravotní způsobilost. Jak je to s ukončením jeho pracovního poměru? Dostane od zaměstnavatele výpověď dle § 52, písm. e). Potřebuji se ujistit, zda mu poté běží dvouměsíční výpovědní lhůta a zda jsme povinni mu platit v té době průměrný plat, když ho nemůžeme přeřadit na jiný druh práce.
Zaměstnankyně, nepedagogický pracovník, má celkem 5 exekucí, na první v pořadí pravidelně srážíme a zasíláme exekutorovi. Dnes přišlo do datové schránky od exekutora pověřeného exekucí číslo 4: Sdělení o změně způsobu provádění srážek ze mzdy (s účinností od 1. 10. 2024 na základě ust. § 279 odstavce 4 až 7, vč. poznámky pod čarou č. 110). Toto se týká již platu za září (je vyplácen po 1. 10. 2024)? Tuto změnu provádím automaticky u všech ostatních exekucí, nebo čekám na dokument od exekutora?
Zaměstnanec příspěvkové organizace, učitel, byl vzat od 13. 2. 2024 do 31. 7. 2024 do vazby. Dne 1. 8. 2024 ukončil pracovní poměr. Roční nárok na dovolenou je 8 týdnů, 40 dní. Jaký nárok na dovolenou bude mít za rok 2024?
Má předchůdkyně byla ředitelkou naší školy 25 let. Předtím měla pracovní smlouvu ve stejné škole jako učitelka. Její ředitelské období skončilo 21. července 2024 a spolu se statutární zástupkyní vyhotovily dodatek ke smlouvě z roku 1978, podle kterého bude dále pokračovat ve výuce znovu jako učitelka. Je toto správný postup, nebo jsem měla já, jako nový ředitel, nabídnout nový úvazek a vyhotovit novou pracovní smlouvu?
- Článek
Ministerstvo školství realizuje dle návrhů Strategie 2030+ opatření pro modernizaci školství. Jak je možné takové změny v systému připravit a prosadit? S trochou nadsázky vám to za Sekci vzdělávání a mládeže, kde máme tuto oblast na starosti, ukážeme. A pokud přijmete příměr v názvu našeho sdělení o tom, jak se „staví“ inovované školství, tak také akceptujete, že každá stavba začíná vizí, pokračuje projektem a realizací a že tyto kroky pak přinášejí i úpravy a změny.
- Článek
V minulé části našeho seriálu jsme už tak trochu „naťukli“ spolupráci mezi vychovatelkami a učitelkami v souvislosti se vzájemným zastupováním. Dnes se vrátíme na úplný začátek a podíváme se na tvorbu dvojice vychovatelka-učitelka.
- Článek
Potkaly se nejen jednou – a ne u Kolína, advokátka s ředitelkou a povídaly si o všem možném. A také o právních věcech ve školství. A díky spojení školské praxe a právní teorie vznikla tato série rozhovorů, se kterými se setkáváte po celý školní rok 2023/2024. Zamýšlíme se nad personálními záležitostmi ředitele školy a vymýšlíme, jak nastavit personální činnosti co nejlépe. Minule jsme si povídaly obecně o ukončení pracovního poměru a dnes se podíváme na výpověď pro porušení pracovních povinností zaměstnance .
- Článek
Novela zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, nemá na vykazování odvedené práce v personálních šablonách ve zjednodušených projektech žádný vliv. Personální šablony jsou do zprávy o realizaci vykazovány metodou produktivních hodin, která nerozlišuje, zda se jedná o pracovníka zaměstnaného na pracovní smlouvu, nebo na některou z dohod konaných mimo pracovní poměr.
- Článek
Většinou se určitě snažíme jednat se zaměstnanci přátelsky, hledat spíše jejich úspěchy, omezovat zbytečnou kritiku, chápat jejich pohled na věc, vidět na nich to pozitivní, oceňovat, co se daří. Ale někdy se do pozitivní zpětné vazby tak zamotáme, že když chceme konstruktivně kritizovat, jsme tak konstruktivní, až zaměstnanec vůbec nepochopí, že takto tedy ne.
Jaký leader chcete být? je knihou, která je výsledkem dlouholetých zkušeností, cílevědomosti a pokory jejího autora, Jana Vody. Spolupráce s panem ředitelem, který má pro svoji školu jasnou vizi a začíná vlastní sebereflexí, je ta nejideálnější, jakou si můžete představit.
Byť jsou některé školy povinným subjektem podle zákona č. 171/2023 Sb., o ochraně oznamovatelů, často se v praxi objevují pochybnosti, zda zákon reálně na školy dopadne. Opakovaně je vznášena otázka, jaké typy oznámení se mohou škol týkat.
„Whistleblowing“ označuje situaci, kdy osoba – nejčastěji stávající či bývalý zaměstnanec, upozorňuje na neetické či nezákonné praktiky na pracovišti oznámením určité instituci. Osoba, která takové porušení oznamuje, se označuje jako „whistleblower.“ Aby ochrana whistleblowerů byla zajištěna obdobně na celém území Evropské unie, byla přijata Směrnice Evropského parlamentu a Rady (EU) 2019/1937 ze dne 23. října 2019 o ochraně osob, které oznamují porušení práva Unie, tedy whistleblowerů.
Kdy a za jakých podmínek se provádí mimořádná lékařská prohlídka?
Na rozdíl od vstupní, periodické a mimořádné prohlídky není účelem výstupní prohlídky posouzení zdravotní způsobilostí zaměstnance konat práci.
Vstupní lékařskou prohlídku absolvuje osoba před vznikem pracovního poměru, za určitých podmínek osoba před vznikem dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr nebo za určitých podmínek zaměstnanec.
Jaké jsou náležitosti pravidelné periodické prohlídky?
Zařazování učitelů do platových tříd podle Metodického výkladu k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací, č.j.: MSMT- 71/2020-4, září 2021
- Článek
V pracovním poměru na dobu neurčitou máme paní kuchařku, která následkem úrazu (nebyl pracovní, způsobila si ho ve svém volném čase) byla v pracovní neschopnosti téměř rok. Závodní lékař její zdravotní stav posoudil tak, že nedoporučuje vykonávat práci kuchařky. Jinou práci pro ni nemám, takže ona souhlasí s rozvázáním pracovního poměru dohodou. Ale trvá na tom, že chce mít napsané zdravotní důvody. Tomu já se bráním, protože nejde ani o nemoc způsobenou povoláním, ani o pracovní úraz. Jak bych měla v tomto případě postupovat?
- Článek
Před dvěma staletími bylo nemyslitelné, abyste si povídali s člověkem, který je od vás kilometry daleko (narážím na vynález telefonu, „vzdáleného hlasu“). Bylo i nepředstavitelné, že by cokoli, co vidíte, věrně zachytila zázračná krabička (fotoaparát) a to se pak přeneslo na fotografii. Dějiny lidstva jsou složené z kouzel a některá z nich vynálezy přenesly do reálného světa lidí. Pojďte tedy se mnou přijmout tezi, že je možné, abyste na chvíli třeba opustili své tělo a vydali se na výlet. Na dovolenou. Prostě vypadli načerpat energii. Nechcete? Energetická centra těla vás nezajímají, lidé načichlí jógou vám přijdou podezřelí a tak trochu mimo? Tak rovnou přeskočte k anketě, která vás snad přesvědčí, že jsem docela normální.
- Článek
Jedním z nejdůležitějších úkolů ředitele je zajistit svým zaměstnancům ve škole stav, ve kterém můžou v podporujícím a podnětném prostředí plně rozvíjet svůj fyzický, kognitivní, emocionální, sociální a duchovní potenciál a žít spolu s ostatními plnohodnotný a spokojený pracovní život. Moderně se dnes takovému stavu říká „wellbeing“. Není to vůbec jednoduché, protože každý jsme jiný: co jednomu vyhovuje, druhého může obtěžovat. Dosáhnout ideálního stavu je prakticky nemožné. Můžeme se mu však snažit alespoň přibližovat. Nutno však podotknout, že ať budeme dělat sebevíc, vždycky se objeví někdo, kdo spokojený nebude. I s tím se musíme naučit pracovat a hlavně si to v rámci pudu sebezáchovy zase až tak moc nepřipouštět.