Provázející učitel

  • Článek
Největší dopad na učení dětí mají učitelé. Největší vliv na kvalitu učitelů má jejich příprava. Tu zajišťují dva typy vzdělavatelů budoucích učitelů - vysokoškolští vzdělavatelé pro více teoretickou část a provázející učitelé na praxích ve školách. Své oficiální místo v přípravě budoucích učitelů měli dlouho ale pouze ti vysokoškolští, což šlo na úkor praktické přípravy na profesi. To se nyní konečně mění a provázející učitelé poprvé získávají odpovídající pozornost.
Vydáno: 11. 06. 2024
Může učitel odmítnout jmenování třídním učitelem, uvádějícím nebo provázejícím učitelem? A jak je to v případě, že se jedná o pozice, ke kterým je potřeba další studium, jako je výchovný poradce nebo metodik prevence? 
Vydáno: 08. 01. 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje pokusné ověřování podpory provázejících učitelů, kteří pracují na praxích s budoucími vyučujícími. Jedná se o součást Reformy pregraduální přípravy učitelů, kterou resort školství zahájil v září 2021 v rámci implementace Strategie 2030+. Pokusné ověřování bude probíhat do roku 2025 a mohou se do něj hlásit jak mateřské, tak i základní a střední školy, které mají sjednanou spolupráci s některou z fakult připravujících učitele. Cílem pokusného ověřování je správné nastavení systému podpory provázejících učitelů. 
Vydáno: 07. 02. 2023
  • Článek
Čím dál častěji se v kontextu přípravy budoucích učitelů a profesního růstu učitelů setkáváme s pojmem mentoring. Ve školství se mentoring postupně prosazoval od 80. let minulého století, a to v přípravném vzdělávání učitelů prostřednictvím provázejících učitelů na praxích, jako součást adaptace začínajících učitelů prostřednictvím uvádějících učitelů, ale také jako forma kolegiální podpory všech učitelů v rámci celoživotního profesního rozvoje. 1) Přínosy mentoringu jsou prokázané, v Česku přesto stále chybí jeho systémové uchopení.
Vydáno: 23. 08. 2022
  • Článek
Český vzdělávací systém zahrnuje spletitou síť mnoha aktérů a problémů, které si všechny zaslouží naši pozornost. Těžko tedy budeme hledat jeden pomyslný klíč ke zlepšení našeho školství, ale můžeme se vždy držet jednoho vodítka: vše, co pro jeho zkvalitnění a modernizaci děláme, musí ve výsledku vždy prospívat dětem ve školách. S ohledem na to se nabízí možnost zaměřit se s podporou primárně na ty, kteří mají na děti a jejich učení nejpřímější vliv – na učitele.
Vydáno: 22. 03. 2022
  • Článek
Inspirace ze zahraničí a vize pro ČR Příprava učitelů je jedním z klíčů ke kvalitě vzdělávacího syst é mu. Formování profesn í identity skrze reflektivní práci s kompetenčním rámcem, integrace teoretických a praktických složek studia a kvalitní spolupráce vzdělavatelů učitelů jsou způsoby, jak pregraduální přípravu v ČR posunout tím správným směrem.
Vydáno: 25. 05. 2021