Rámcový vzdělávací program
- Článek
Návaznost předškolního a prvostupňového vzdělávání a provázanost mezi prvním a druhým stupněm základní školy je v souvislosti s úpravami rámcových vzdělávacích programů pro předškolní i základní vzdělávání významným tématem. Jak v odborných kruzích, tak mezi laiky se diskutuje o potřebě jejich skutečné, nikoliv jen deklarované, návaznosti.
Modernizovaná verze rámcových vzdělávacích programů pro MŠ, ZŠ, SŠ - https://revize.rvp.cz/verejna-konzultace
- Článek
Kulaté stoly s odborníky ve vzdělávání podpořily veřejnou konzultaci rámcových vzdělávacích programů
Od začátku dubna do konce května probíhala veřejná konzultace k návrhu revize Rámcových vzdělávacích programů (RVP) pro předškolní a základní vzdělávání, kterou spustil Národní pedagogický institut (NPI ČR) ve spolupráci s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Pro odbornou veřejnost, učitele i učitelky z terénu, stejně jako rodiče stávajících i budoucích žáků připravil NPI ČR otevřený interaktivní informační systém k revizi RVP a online dotazník, prostřednictvím něhož mohl každý zájemce poslat své podněty a názory k dokumentu revize. Na podporu debaty o chystaných změnách pořádal Národní pedagogický institut sérii streamovaných kulatých stolů s odborníky ve vzdělávání.
- Článek
Úprava Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání (dále RVP PV) je jedním z opatření Strategie 2030+ uvedených v implementační kartě Podpora předškolního vzdělávání (klíčová aktivita 2.1. Úprava RVP PV). Nové RVP začne platit od roku 2026.
- Článek
Jak ve vaší škole začlenit digitální technologie do jednotlivých vzdělávacích oborů? Kde hledat vhodné zdroje a aplikace do výuky k rozvíjení žákovských digitálních kompetencí? Můžeme zvolit lepší než stávající školní řešení pro online komunikaci a sdílení ve škole, s žáky a rodiči?
- Článek
Prvního září vstoupila v platnost aktualizace rámcových vzdělávacích programů pro střední odborné vzdělávání v informatické oblasti. Týká se všech středních škol a všech oborů. Co to pro školy, jejich vedení a učitele znamená a jak nejlépe využít dva roky, které na přípravu změn mají k dispozici?
- Článek
V probíhající revizi RVP ZV se rozhořel „boj“ o výtvarnou a hudební výchovu. Jedná se o vzdělávací oblast Umění a kultura, do které spadá spousta vzdělávacích oborů. Pro základní školy se při tvorbě RVP ZV (2007) zadaly do této oblasti dva vzdělávací obory Hudební výchova a Výtvarná výchova, které školy mohly doplnit o vzdělávací obor Dramatická výchova.
Národní pedagogický institut od dubna nezveřejnil žádné podrobnější informace o další přípravě revize RVP.
- Článek
Základní umělecké školy čekají revize RVP ZUV, ale české školy obecně se již delší dobu potýkají s problémy a výzvami, které jsou pro všechny druhy škol společné.
- Článek
Od doby, co se vzdělávání stalo veřejnou službou, ze zákona poskytovanou státem, je průběžně revidováno a podrobováno veřejné diskuzi. Stále obtížnější je oddělit, v čem je užitečné pro život dítěte, žáka nebo studenta a v čem prospěšné spíše pro stát nebo momentální společenskou představu, co je „dobré a žádoucí“.
- Článek
Dopracovat se ke srozumitelné, nikoli bezobsažné a zároveň nikoli příliš konkrétní odpovědi na otázku „co má být cílem revize rámcových vzdělávacích programů“, se ukazuje jako nelehký úkol.
- Článek
Individuální konzultace s odborníky jsou důležitou součástí podpory Národního pedagogického institutu ČR školám v souvislosti s výukou nové informatiky a začleněním digitální kompetence do jednotlivých předmětů. Využívají je zejména ředitelé těch škol, které s přípravami na změny začínají. Nejste to právě vy?
- Článek
Obávám se, že dělení na jádrové a rozšiřující kurikulum tak, jak je popisováno v dokumentu Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu, bude mít za následek další růst nerovností v českém vzdělávacím systému.
- Článek
Vláda ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ vytyčila rozdělení výstupů na jádrové a rozvíjející jako jedno z opatření při revizích rámcových vzdělávacích programů.
- Článek
DIGIplovárna je součástí podpory škol při revizích RVP ZV v digitální oblasti. Nejde však o klasickou vzdělávací akci, spíše o přátelský prostor ke sdílení zkušeností v menších skupinkách účastníků. Každá DIGIplovárna má svého „plavčíka“, vyškoleného moderátora z řad pedagogů, a téma. Konkrétní obsahovou náplň si tvoří účastníci sami.
- Článek
Na školách se všichni postupně připravujeme na nástup nového Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV), který školám ukládá povinnost rozvíjet digitální kompetence žáků napříč předměty. Mnozí ředitelé a pedagogové změny kvitují s povděkem, někteří mají zase oprávněné obavy. Paradoxně jsou to často učitelé informatiky. Ti se ovšem nebojí toho, že by nezvládli digitální dovednosti žáků sami rozvíjet, ale mají strach o své kolegy. Uvádí to ve svém výzkumu Národní pedagogický institut. Výzkumníci se často setkávali s názory, že „učitelé jiných předmětů (např. češtináři) nezvládnou dobře rozvíjet digitální kompetence žáků“.
Na revizi RVP v oblasti informatiky a digitálních kompetencí se po základních školách začínají připravovat i gymnázia. Národní pedagogický institut ČR připravil v rámci podpory gymnázií mj. sérii kurzů k nové informatice.
- Článek
Od prvního září mají před sebou základní školy poslední rok příprav na výuku nové informatiky a rozvíjení digitálních kompetencí žáků na prvním stupni. Na druhém stupni je třeba začít učit podle revidovaného RVP ZV v informatické a digitální oblasti o rok později. Víte, jakou nabídku podpory má pro vás Národní pedagogický institut ČR?